Nvidia släpper mellanklasskortet Geforce RTX 4060 Ti i maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas, eller snarare antar, att detta kommer ändras till 16GB innan släpp, hela deras marknadsföring handlar ju om mycket minne…

Finns inget som säger AMD som att håna någon och sedan göra samma sak själv 😊
Tveksamt om de trycker in 16gb på den, beror på vad de tycker den skall ha för msrp.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är detta verkligen mellanklassen till annat än prissättning? Hur mycket kommer den prestera om man jämför med förr, alltså i procent av toppkorten. Känns som att detta är instegsklass snarare

Nvidia flyttade ju alla kort ett snäpp denna generation så detta bör jämföras mot 3050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är inte en gammal eller återanvänd grafikkrets, utan endast kretskortet som återvänder (förutsatt att ryktet stämmer). Har försökt förtydliga detta något

Ok. För det lät som att de ville göra rebranding av den gamla kisel från 3060Ti under ett nytt namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag har lite svårt att tro på att ett annat/nytt chip skulle kunna "bara lödas på" det gamla kretskortet/bräddan. Jag uppfattade att de kommer att återanvända gamla chip. Men självklart, det kan vara ett dåligt formulerat rykte.

Om de färdigpaketerade chippen har samma yttermått och pinout kan det gå om det inte är för stora skillnader i strömförsörjning eller minnesbussens frekvenser eller dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

AMD's billiga RX 480 8GB var verkligen i framkant för sex år sedan. Att de fortfarande säljs i marknaden främst i Asien visar det.

Exakt det lär jag ge AMD- alltid varit bra med minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Exakt det lär jag ge AMD- alltid varit bra med minnet

Ja de är exakt lika bra idag som de var 2016. Fortfarande 8 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja de är exakt lika bra idag som de var 2016. Fortfarande 8 GB.

390 X kom väl 2015 ? 8 GB sen 2015

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

390 X kom väl 2015 ?

Ja men den ligger i en helt annan klass (avsevärt större chip).

edit: Ärligt talat, AMD ska ha viss cred för Navi33; om man ser det som ett försök att erbjuda nått nytt utan att prislapparna skenar fullständigt. Men undrar om inte smartaste vägen, speciellt med tanke på Nvidias 60-modeller, hade varit att låta Navi22 få samma N6+RDNA3 behandling. Då hade de kanske kunnat erbjuda ett nytt kort med 12GB i en prisklass många fler har råd med. Känns som om Navi32 är lite för komplex för att kunna säljas riktigt "billigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Beror väl på, kortet kommer väl presentera väldigt bra i 1080p, så om man spelar i denna upplösning så kommer det vara väldigt bra. Top tier 1080p kort skulle jag vilja påstå.

Nja, med tanke på att det släppts titlar redan, och flera är runt hörnet samt utvecklare som säger att det behövs mer än 8gb även för 1080p... Ett nytt kort med bara 8gb är inte top tier

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Nja, med tanke på att det släppts titlar redan, och flera är runt hörnet samt utvecklare som säger att det behövs mer än 8gb även för 1080p... Ett nytt kort med bara 8gb är inte top tier

Vilka spel behöver mer än 8GB vram i 1080p native?
Om det är 1 av 1000 så är chansen minimal att du just skulle råka ut för det, då får man väl sänka någon inställning lite. Men jag är genuint intresserad då man hör detta ofta, men inga bevis lyfts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja de är exakt lika bra idag som de var 2016. Fortfarande 8 GB.

🤣👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Inb4 sju sidor av "Grafikkort är för dyrt" och samma inflationsuträkningat som i alla andra trådar om grafikkort 😁

GPU-thread Simulator 2023 släpptes precis. Inga större förändringar från GPUTS 2021 kanske, mest finpoleringar.
Största ändringarna är att man tagit bort inlägg om Scalping och inlägg om mining som var med i 2021-versionen. Man har också lagt till möjlighet att lägga in valfria värden i de fetade partierna

• ”Moores lag är död”
• Valfritt grinigt inlägg riktad mot någon som köpt kortet man själv kommenterat negativt
• Valfritt självgott inlägg från någon som köpt 4080/4090, riktat mot någon som kommenterat pris negativt.
• ”Börja rösta med plånboken”
• ” MSRP är ”fejk”.
• Inlägg som innehåller ordet ”Papperslansering”
• ”PC-spelande är dött inom kort”
• ”Vissa lägger PRIS kr på en utekväll”
• Valfritt inlägg med historiskt pris/prestandaindex. Hänsyn tagen till kronkurs, inflation, covid och hur månen stått i relation till tidvattnet i Engelska kanalen.
• ”Jag sitter still med mitt 1080ti”
• ”Kortet är DOA”
• ”Dyrt, kan köpa en PS5 och ny TV för samma pengar”
• ”Minns när man köpte GPU här för PRIS kr, helt sinnessjuk prisutveckling”.
• ”Hur kan Sweclockers ge betyg X till GPU?”.
• ”Sänk till pris kr så kanske det blir intressant, köper inte en dag innan dess”.
• ”År köpte jag ett GPU för pris. Kan tänka mig köpa ett GPU om de sänks med procentsats”.
• ”Köpte ett GPU för pris vid release. Känns som att jag gjorde en ganska bra affär”.
• ”Så samma effekt, samma prestanda, samma ljudnivå som GPU men kostar pris mer siffra 1-8 år senare…”
• Inlägg som jämför Nvidia/AMD GPU till pris kr, följt av annan kommentar om AMD:s avsaknad av DLSS, RT-prestanda och dåliga drivrutiner, följt av ytterligare inlägg om att…ja, ni förstår.
• ”Saknar recensioner från tidigare medarbetare på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

GPU-thread Simulator 2023 släpptes precis. Inga större förändringar från GPUTS 2021 kanske, mest finpoleringar.
Största ändringarna är att man tagit bort inlägg om Scalping och inlägg om mining som var med i 2021-versionen. Man har också lagt till möjlighet att lägga in valfria värden i de fetade partierna

• ”Moores lag är död”
• Valfritt grinigt inlägg riktad mot någon som köpt kortet man själv kommenterat negativt
• Valfritt självgott inlägg från någon som köpt 4080/4090, riktat mot någon som kommenterat pris negativt.
• ”Börja rösta med plånboken”
• ” MSRP är ”fejk”.
• Inlägg som innehåller ordet ”Papperslansering”
• ”PC-spelande är dött inom kort”
• ”Vissa lägger PRIS kr på en utekväll”
• Valfritt inlägg med historiskt pris/prestandaindex. Hänsyn tagen till kronkurs, inflation, covid och hur månen stått i relation till tidvattnet i Engelska kanalen.
• ”Jag sitter still med mitt 1080ti”
• ”Kortet är DOA”
• ”Dyrt, kan köpa en PS5 och ny TV för samma pengar”
• ”Minns när man köpte GPU här för PRIS kr, helt sinnessjuk prisutveckling”.
• ”Hur kan Sweclockers ge betyg X till GPU?”.
• ”Sänk till pris kr så kanske det blir intressant, köper inte en dag innan dess”.
• ”År köpte jag ett GPU för pris. Kan tänka mig köpa ett GPU om de sänks med procentsats”.
• ”Köpte ett GPU för pris vid release. Känns som att jag gjorde en ganska bra affär”.
• ”Så samma effekt, samma prestanda, samma ljudnivå som GPU men kostar pris mer siffra 1-8 år senare…”
• Inlägg som jämför Nvidia/AMD GPU till pris kr, följt av annan kommentar om AMD:s avsaknad av DLSS, RT-prestanda och dåliga drivrutiner, följt av ytterligare inlägg om att…ja, ni förstår.
• ”Saknar recensioner från tidigare medarbetare på Sweclockers

Haha, klockrent. Du borde jobba som AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

GPU-thread Simulator 2023 släpptes precis. Inga större förändringar från GPUTS 2021 kanske, mest finpoleringar.
Största ändringarna är att man tagit bort inlägg om Scalping och inlägg om mining som var med i 2021-versionen. Man har också lagt till möjlighet att lägga in valfria värden i de fetade partierna

• ”Moores lag är död”
• Valfritt grinigt inlägg riktad mot någon som köpt kortet man själv kommenterat negativt
• Valfritt självgott inlägg från någon som köpt 4080/4090, riktat mot någon som kommenterat pris negativt.
• ”Börja rösta med plånboken”
• ” MSRP är ”fejk”.
• Inlägg som innehåller ordet ”Papperslansering”
• ”PC-spelande är dött inom kort”
• ”Vissa lägger PRIS kr på en utekväll”
• Valfritt inlägg med historiskt pris/prestandaindex. Hänsyn tagen till kronkurs, inflation, covid och hur månen stått i relation till tidvattnet i Engelska kanalen.
• ”Jag sitter still med mitt 1080ti”
• ”Kortet är DOA”
• ”Dyrt, kan köpa en PS5 och ny TV för samma pengar”
• ”Minns när man köpte GPU här för PRIS kr, helt sinnessjuk prisutveckling”.
• ”Hur kan Sweclockers ge betyg X till GPU?”.
• ”Sänk till pris kr så kanske det blir intressant, köper inte en dag innan dess”.
• ”År köpte jag ett GPU för pris. Kan tänka mig köpa ett GPU om de sänks med procentsats”.
• ”Köpte ett GPU för pris vid release. Känns som att jag gjorde en ganska bra affär”.
• ”Så samma effekt, samma prestanda, samma ljudnivå som GPU men kostar pris mer siffra 1-8 år senare…”
• Inlägg som jämför Nvidia/AMD GPU till pris kr, följt av annan kommentar om AMD:s avsaknad av DLSS, RT-prestanda och dåliga drivrutiner, följt av ytterligare inlägg om att…ja, ni förstår.
• ”Saknar recensioner från tidigare medarbetare på Sweclockers

Haha precis så! (men jag tycker majoriteten av inläggen är befogade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vilka spel behöver mer än 8GB vram i 1080p native?
Om det är 1 av 1000 så är chansen minimal att du just skulle råka ut för det, då får man väl sänka någon inställning lite. Men jag är genuint intresserad då man hör detta ofta, men inga bevis lyfts.

Resident Evil 4, sen så finns det en upsjö med spel som Hogwarts där du kan "Fixa det" genom att dra ned inställningarna. Ditt ordval var "top tier". Om det är top tier så kör man 1080p i ultra settings och +80 fps i en majoritet av spelen... Eller bättre så klart. Sålde mitt 2070 super till en kompis och det är top tier 1080P år 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Resident Evil 4, sen så finns det en upsjö med spel som Hogwarts där du kan "Fixa det" genom att dra ned inställningarna. Ditt ordval var "top tier". Om det är top tier så kör man 1080p i ultra settings och +80 fps i en majoritet av spelen... Eller bättre så klart. Sålde mitt 2070 super till en kompis och det är top tier 1080P år 2023.

Fast det är inte sant. Polarna har 4070ti och maxar Hogwart på 1440p.
Sen om det presterar runt 2080ti så är det ett riktigt bra kort för 1080p.

RE4 använder upp mot 12gb i 4k native maxat.

Jag har ett 1080ti och även det presterar väldigt bra i 1080p, spelar själv på 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Fast det är inte sant. Polarna har 4070ti och maxar Hogwart på 1440p.
Sen om det presterar runt 2080ti så är det ett riktigt bra kort för 1080p.

Jag har ett 1080ti och även det presterar väldigt bra i 1080p, spelar själv på 1440p.

En aningen förvirrad här: Någon som har ett 2023 1440/-4Kish grafikort.. Med 12gb så spelar i Hogwart maxat? Vad har det att göra alls med 1080p?

Din ribba för vad som är väldigt bra är väldigt låg. "Väldigt bra" är ultra med +90frames i det senaste, mest krävande spelet. Ett sprillans nytt kort 25.05.2023... Och tadaa.. Nytt kort 2023 och det kräver medium settings med framedrops. Res i tiden till 2016, och fråga "Vid 2023... Så kommer ni kunna köpa ett grafikort som kan driva 1080p medium settings." Låter det spännande? Skulle de ha flippat ut?

https://www.youtube.com/watch?v=Rh7kFgHe21k&t=802s

Är som alltid en bra video från dem.

En bra källa
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

GPU-thread Simulator 2023 släpptes precis. Inga större förändringar från GPUTS 2021 kanske, mest finpoleringar.
Största ändringarna är att man tagit bort inlägg om Scalping och inlägg om mining som var med i 2021-versionen. Man har också lagt till möjlighet att lägga in valfria värden i de fetade partierna

• ”Moores lag är död”
• Valfritt grinigt inlägg riktad mot någon som köpt kortet man själv kommenterat negativt
• Valfritt självgott inlägg från någon som köpt 4080/4090, riktat mot någon som kommenterat pris negativt.
• ”Börja rösta med plånboken”
• ” MSRP är ”fejk”.
• Inlägg som innehåller ordet ”Papperslansering”
• ”PC-spelande är dött inom kort”
• ”Vissa lägger PRIS kr på en utekväll”
• Valfritt inlägg med historiskt pris/prestandaindex. Hänsyn tagen till kronkurs, inflation, covid och hur månen stått i relation till tidvattnet i Engelska kanalen.
• ”Jag sitter still med mitt 1080ti”
• ”Kortet är DOA”
• ”Dyrt, kan köpa en PS5 och ny TV för samma pengar”
• ”Minns när man köpte GPU här för PRIS kr, helt sinnessjuk prisutveckling”.
• ”Hur kan Sweclockers ge betyg X till GPU?”.
• ”Sänk till pris kr så kanske det blir intressant, köper inte en dag innan dess”.
• ”År köpte jag ett GPU för pris. Kan tänka mig köpa ett GPU om de sänks med procentsats”.
• ”Köpte ett GPU för pris vid release. Känns som att jag gjorde en ganska bra affär”.
• ”Så samma effekt, samma prestanda, samma ljudnivå som GPU men kostar pris mer siffra 1-8 år senare…”
• Inlägg som jämför Nvidia/AMD GPU till pris kr, följt av annan kommentar om AMD:s avsaknad av DLSS, RT-prestanda och dåliga drivrutiner, följt av ytterligare inlägg om att…ja, ni förstår.
• ”Saknar recensioner från tidigare medarbetare på Sweclockers

Du glömde "Jämfört med andra hobbies som Formel 1/Hästpolo/åka till rymden är det väldigt billigt med datorer."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KexKjell:

Du glömde "Jämfört med andra hobbies som Formel 1/Hästpolo/åka till rymden är det väldigt billigt med datorer."

Haha klockrent

RTX 4090 är väldigt billigt jämfört med en fyrmastad segelbåt och driftskostnaden är knappt något alls jämfört med vad den besättning drar som man behöver för att åka jorden runt med en fyrmastad segelbåt.