Namnbyte för alla Discord-användare på ingång

Permalänk
Melding Plague

Namnbyte för alla Discord-användare på ingång

För att slipa bort de krångliga sifferändelserna i användarnamn kommer Discord-användare framöver behöva byta ut namnet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Orka…

Permalänk

Känns som en väldigt onödig ändring. Som det är nu får man ju ha sitt namn som sitt inloggningsnamn bara att man har 4 st siffror på slutet. Med ändringen kommer nog många bara vilja fortsätta med samma.

För varje server kan man bestämma vad man ska heta, så lär inte bli någon skillnad där. Det enda det här gör i praktiken är att ändra allas användarnamn vid inloggning och det man ger till nya vänner.

Permalänk
Medlem

onödigt och jobbigt bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Känns som en väldigt onödig ändring. Som det är nu får man ju ha sitt namn som sitt inloggningsnamn bara att man har 4 st siffror på slutet. Med ändringen kommer nog många bara vilja fortsätta med samma.

För varje server kan man bestämma vad man ska heta, så lär inte bli någon skillnad där. Det enda det här gör i praktiken är att ändra allas användarnamn vid inloggning.

Ändrar ju namnet man delar till vänner.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Då kan man lika gärna ändra så det är mailadressen som är användarnamnet...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ändrar ju namnet man delar till vänner.

Jo. Uttryckte mig lite dåligt där. Det är användarnamnet (och inloggning) man ändrar. Hur som känns det otroligt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Då kan man lika gärna ändra så det är mailadressen som är användarnamnet...

Då behöver du ju ge din mail till alla som ska skriva med dig. Jag föredrar då om inte alla som skriver med mig på Discord ser min mail.

Är på servrar med flera hundratusentals.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är en onödig ändring — friktion är generellt dåligt.

Discord sitter på datan och statistiken så dem vet bäst, det är snarare en långsiktig investering som kan indirekt förbättra engagement genom ökat antal vänner per användare.

Har upplevt själv hur egentligen jobbigt det är att först memorera användarnamnet sen siffrorna också.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Då kan man lika gärna ändra så det är mailadressen som är användarnamnet...

Det känns osannolikt, jag antar att Steam gick ifrån det av en anledning. Discord hade nog stött på samma problem i slutändan

Permalänk
Medlem

"During the transition, all Discord users will be asked to choose a new username, and access will roll out slowly over the course of several months. We want to be particularly considerate of longtime Discord users who have had their usernames for quite awhile, so we will be assigning priority to choose your new username based on when you registered for Discord. In terms of rollout, we’re starting with access to owners of partner and verified servers, then to all users based on the age of their account in the coming months, starting with 2015. Current Nitro subscribers paying for the ability to customize their discriminator that registered for Nitro on or before March 1, 2023 will also be given early access."

Created: Fri, 04 Dec 2015 16:09:55 UTC

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Är nog mest hur bilden ser ut men kan inte skaka av mig känslan att Discord försöker satsa på att bli nya Twitter.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Usch va värdelöst

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte jättemycket, kommer säkert inte få mitt namn som jag har nu.

Det enda jag tycker är tråkigt är att inte ett öppet chatsystem blev stort, skulle hellre önska att man hade lite val att välja client.
Jag använder bara text-chatten och bryr mig inte om Nitro, men kommer upp rutor/reklam om saker ofta nu sista tiden.
En öppen plattform skulle vara så mycket bättre.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

När använde jag Discord senast?

Permalänk
Viking

Hur kan folk tycka det är negativt? Det blir bara enklare.

Bra ändring.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Reggade först 2016 och ingen aktiv Nitro heller. De bästa nicken är nog utom räckhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur kan folk tycka det är negativt? Det blir bara enklare.

Bra ändring.

Folk och förändringar går inte bra ihop särskilt ofta, oavsett om den är till det bättre.

Denna förändring är bara fördelar, användarnamnet i en applikation som Discord är främst till för att användas vid mänsklig kommunikation, 4 slumpade siffror är så långt från mänsklig natur man kommer när man ska kommunicera. Det kommer ju inte ens vara svårt att komma ihåg det nya namnet man väljer.

Är man stor på discord (om man nu kan vara det i någon viktig bemärkelse?) så finns det enkla medel att kommunicera detta till sina följare. Är man nån stans i mellansegmentet av en "privat" och stor "publik" användare så kanske man tappar några "följare"? Men det är ju kanske en indikator att det man producerar inte är tillräckligt intressant för att bibehålla en publik. Sen lär man väl typ omöjligen kunna tappa kontakten med någon, de lär inte direkt radera konversationshistorik.

Någon får gärna presentera en rimlig anledning till att detta är negativt, förutom att "det är jobbigt".

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur kan folk tycka det är negativt? Det blir bara enklare.

Bra ändring.

Folk vill inte behöva heta Pelle497212 eller xx_PeLLe_xx för att alla namn är upptagna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Folk och förändringar går inte bra ihop särskilt ofta, oavsett om den är till det bättre.

Denna förändring är bara fördelar, användarnamnet i en applikation som Discord är främst till för att användas vid mänsklig kommunikation, 4 slumpade siffror är så långt från mänsklig natur man kommer när man ska kommunicera. Det kommer ju inte ens vara svårt att komma ihåg det nya namnet man väljer.

Är man stor på discord (om man nu kan vara det i någon viktig bemärkelse?) så finns det enkla medel att kommunicera detta till sina följare. Är man nån stans i mellansegmentet av en "privat" och stor "publik" användare så kanske man tappar några "följare"? Men det är ju kanske en indikator att det man producerar inte är tillräckligt intressant för att bibehålla en publik. Sen lär man väl typ omöjligen kunna tappa kontakten med någon, de lär inte direkt radera konversationshistorik.

Någon får gärna presentera en rimlig anledning till att detta är negativt, förutom att "det är jobbigt".

Har ingen emot siffror. Det nya systemet gör bara mitt namn fulare, när jag måste lägga in random _/- och/eller siffror. Så skillnaden i slutändan blir inte bättre bara flyttar problemet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Viking
Skrivet av LeVvE:

Folk vill inte behöva heta Pelle497212 eller xx_PeLLe_xx för att alla namn är upptagna?

Du kan byta det namn som visas. Så du kan fortfarande till synes heta Pelle.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Folk vill inte behöva heta Pelle497212 eller xx_PeLLe_xx för att alla namn är upptagna?

Men vad är oddsen att nån tar mitt befintliga plus siffrorna jag har idag? Knappast så stor. Så de som inte gillar förändringar kan troligtvis behålla sitt nuvarande namn, minus hashtaggen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Sötast

Är hashtag tillåtet i namnet?.... för isåfall kan man ju bara behålla

Permalänk
Medlem

Känner mig rätt safe

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Känner mig rätt safe
<Uppladdad bildlänk>

Jag blev plötsligt sugen på att byta nick till kinkyboo 🤔

Permalänk
Medlem

Känslan är nog att: Men betalar du ditt och datt per år så.........

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag blev plötsligt sugen på att byta nick till kinkyboo 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Kan fixa om du inte gör det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag blev plötsligt sugen på att byta nick till kinkyboo 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Tur att jag nickar grovlimpa på disc då

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kinkyboo:

Känner mig rätt safe
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av grovlimpa:

Jag blev plötsligt sugen på att byta nick till kinkyboo 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av BergEr:

Kan fixa om du inte gör det

<Uppladdad bildlänk>

Tjusiga early-birds ni är då, känner mig plötsligt sen på bollen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur kan folk tycka det är negativt? Det blir bara enklare.

Bra ändring.

Jag förmodar ju att det handlar om själva övergången, inte slutresultatet.

Det nuvarande systemet är inte särskilt bra (särskilt då att man kan använda allehanda tecken + skiftlägeskänslighet), så jag kan förstå att de vill ändra, och rimligen blir det bättre långsiktigt.

Deras plan för övergången låter dock minst sagt stökig, man blir trött bara av att läsa "samtliga användare ska nu välja nya användarnamn".

Om något så borde de förmodligen ha gjort detta långt tidigare så hade skadan varit mindre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304