Nvidia-grafik på väg in i telefoner

Permalänk
Melding Plague

Nvidia-grafik på väg in i telefoner

Enligt nya uppgifter ska Nvidia leverera grafikdelen till Mediateks kommande systemkretsar i flaggskeppsklassen för mobiltelefoner samt ARM-baserade bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på Nintendo Switch uppföljare, men jag tror inte Nintendo skulle vara intresserad över att lägga ner dom pengarna på hårdvara. Men de vill kanske fortsätta med Nvidia grafik? Jag har dock för mig att Mediateks ARM chip brukar leta sig in i fler typer av enheter än telefoner.

Permalänk
Medlem

Apple has släppt bollen med sina systemkretsar, x86 riskerar att fasas ut på fler ställen än i Macbooks, självklart att Nvidia vill vara med och förmodligen ligger Mediatek ganska långt före Nvidia själva när det gäller CPU-delen så ett samarbete är inte ologiskt. Är nog tänkt att utmynna i fullfjädrade laptops lite längre fram.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Bra med mer konkurrens.

Annars upplever jag lite som nedanför:
Prestandatest för laptop/desktop.
100% gaming, folk gör inget annat på deras datorer.
Prestandatest för mobiltelefon.
100% rena cpuberäkningar, folk kör gigantiska databasservrar på deras telefoner, vi pratar miljardtals klienter ansluter sig till deras mobiltelefon och hämtar data.

Jag tycker det har blivit lite åt detta håll, där för lite fokus är på gamingsprestanda på mobiler. Det är en sak om man pratar budget, men när det gäller de bästa cpuerna så är det få som nyttjar prestandan till annat än gaming på en mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra med mer konkurrens.

Annars upplever jag lite som nedanför:
Prestandatest för laptop/desktop.
100% gaming, folk gör inget annat på deras datorer.
Prestandatest för mobiltelefon.
100% rena cpuberäkningar, folk kör gigantiska databasservrar på deras telefoner, vi pratar miljardtals klienter ansluter sig till deras mobiltelefon och hämtar data.

Jag tycker det har blivit lite åt detta håll, där för lite fokus är på gamingsprestanda på mobiler. Det är en sak om man pratar budget, men när det gäller de bästa cpuerna så är det få som nyttjar prestandan till annat än gaming på en mobil.

Svåra med en mobil för gaming är att samma krets kan prestera så olika pga olika kylare, upplösning, batterikapacitet, effektnivå, …

En mobil med 720p kommer ju prestera ’bättre’ än en med 4K, så blir lite skumt att rakt av jämföra

Permalänk
Skrivet av medbor:

Svåra med en mobil för gaming är att samma krets kan prestera så olika pga olika kylare, upplösning, batterikapacitet, effektnivå, …

En mobil med 720p kommer ju prestera ’bättre’ än en med 4K, så blir lite skumt att rakt av jämföra

Samma dilemma med laptops.. Sedan tillkommer batteriförbrukningen.
Min egen budget mobil så tycker jag den vid gaming blir för varm så den inte längre är skön att hålla och det försämrar min spelkoncentrationsförmåga, jag skämtar ej.. Denna faktor borde också ta med.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag spelar på mobiler elelr så men nvidia i mobiler kanske blir bra denna gång. deras nya "apuer" e ju rätt häftiga faktiskt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Snusfri

En ~14" Laptop med en Mediatek ARM64 med Nvidia GPU, Windows 11, vikt runt 800 gram och batteritid på 20h skulle jag inte säga nej till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuulikk:

Får mig att tänka på Nintendo Switch uppföljare,

Good point!
Det är ju faktiskt ytterst troligt att det är chippet, eller en variant av densamma, till Switch 2 här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Good point!
Det är ju faktiskt ytterst troligt att det är chippet, eller en variant av densamma, till Switch 2 här.

Men den släpps om 5 år och är främst byggd av osålda restlager med gamla kretsar

Permalänk
Medlem

Trevligt kan ju vara bra med konkurrens även där! vore kul utifall nån konsoll går över oxå (sony / xbox så inte amd får allt.(visst de gör switch men men.)
personligen är telefoner & dess grafik inget jag bryr mig om. Bara det går att ringa, läsa epost och se en karta e jag nöjd, resten är inget för mig. tex spel eller massa fjollappar som ej går att använda till nåt riktigt ändå.

känns otroligt skönt att ha telefoneländet avstängd någon gång då & då & inte alltid vara anträffbar för reklam eller kollegor. (säpo/goggle/NSA hjälper det ju inte mot de håller koll ju på en även när telefonen är ej använd) ofrihet !

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Aj aj, nu kommer mobilerna bli än dyrare.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

personligen är telefoner & dess grafik inget jag bryr mig om. Bara det går att ringa, läsa epost och se en karta e jag nöjd, resten är inget för mig. tex spel eller massa fjollappar som ej går att använda till nåt riktigt ändå.

Var tvungen att kolla om det var jag själv som skrev de där raderna

Permalänk
Skrivet av metalmac:

Aj aj, nu kommer mobilerna bli än dyrare.

Vem vet. Deras chip återfinns mest hos telefoner för Asien marknaden. Vi i Europa kommer nog inte se det på länge. Qualcomm är det som säljs.
Samsung har ju enligt rykten planer på att lansera sin Exynos 2400 med nästa version utav RDNA
Qualcomm har ju sin egen Andreo så man tycker Nvidia verkar vara sena på bollen över en marknad som är rätt hårt styrt utav andra stora drakar.

Permalänk
Datavetare

Har gått sådär för Nvidia med mobil-GPUer tidigare. Ett problem för Nvidia, AMD och Intel om de ska ge sig in i mobilmarknaden är att "tile-based rendering" är normalfallet på mobiler och det finns ett par fundamentala skillnader i hur man bäst optimerar spel för mobil GPUer kontra PC/konsol GPUer.

Det är fundamentala i att vara leaky abstractions. Även om det logiskt sett går att göra samma sak på alla plattformar gör skillnader i HW är optimerad att vissa saker som är relativt billig på ena plattformen kan vara rätt dyr på den andra och vice versa.

Inte bara så att Nvidias/AMDs GPUer drar mer ström, men är snabbare. De kan mycket väl både dra mer ström och prestera relativt dåligt i "bra optimerade" spel om de är specifikt optimerade för mobil.

Fördelen Nvidia ändå har är att deras majoriteten av deras CUDA-relaterade bibliotek numera även är tillgängliga på ARM64 plattformar. Mali/Adreno är rätt mycket svagare på GPGPU-fronten jämfört med Nvidia.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra med mer konkurrens.

Annars upplever jag lite som nedanför:
Prestandatest för laptop/desktop.
100% gaming, folk gör inget annat på deras datorer.
Prestandatest för mobiltelefon.
100% rena cpuberäkningar, folk kör gigantiska databasservrar på deras telefoner, vi pratar miljardtals klienter ansluter sig till deras mobiltelefon och hämtar data.

Jag tycker det har blivit lite åt detta håll, där för lite fokus är på gamingsprestanda på mobiler. Det är en sak om man pratar budget, men när det gäller de bästa cpuerna så är det få som nyttjar prestandan till annat än gaming på en mobil.

Är det egentligen konstigt att det finns ett fokus på gamingprestanda på mobiler när detta gäller

"only 300 million of those players game on console or PC, with the remaining 3.4 billion, or 92%, doing so on mobile devices"

Kan själv inte riktigt greppa hur stor och populär gaming är på mobiler, även ekonomin talar sitt tydliga språk då spel på mobiler har högre omsättning än PC+konsol ihop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer