Test: Nvidia Geforce RTX 4060 Ti – bra men dyr 1080p-gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

De flesta efter 3 år?

Jag menade att ställa ner settings medsamma efter köp. I hardware unboxed review får 4060 ti under 30 fps, ibland single digit lows i 1080p med ultra settings. Och det med ett kort som kostar 5 lök. Ingen bra look.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ska inte säga att jag är någon expert på detta. Risken är att denna diskussion från mitt håll är lite "goddag yxskaft - ursäktar mig lite i förväg om så är fallet

Men vad jag sett så spelar det i princip ingen roll om man kör sitt 4090 i gen3 eller gen4.
Fast då pratar vi Gen 3 16x vs gen 4 16x

Kör man ett 3080 i gen 3 8x verkar det påverka en del, jämfört med gen 4 16x. Oftast klart märkbart men ibland inte alls.
https://www.techspot.com/review/2104-pcie4-vs-pcie3-gpu-perfo...

Tar du ett 4090 är här ett test i gen3 16x vs gen 4 16x - oftast väldigt liten skillnad, några få procent..
https://www.youtube.com/watch?v=v2SuyiHs-O4

Varför långsammare kort ens öht påverkas vet jag ej. 4090 verkar inte utnyttja ens i närheten av bandbredden hos gen 4.

RTX 4090 klarar sig hyfsat även om man drar ner PCIe sloten till PCIe 3.0 x 8 lanes, mestadels för kortet har en mycket bredare minnesbuss och mer minne än t.ex. 4060 Ti, men även 4090 förlorar en del prestanda när upplösning ökar, i runda slängar runt 10% i medel men det finns spel där det förlorar nästan 40% prestanda.
Jag har inga siffror på 4060 Ti men med PCIe 3.0 x 8 lanes kombinerat med en väldigt smal minnesbuss finns det risk att prestandaförlusten blir betydande. Vi får se när det kommer nått test.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Är det något specifikt du saknar i testsviten som skulle göra den mer relevant?

Hogwarts, Jedi Survivor, The Last of Us, och Resident Evil 4 är de nya benchmarkspelen. Det har skett ett paradigmskifte i spelutvecklingsvärlden som har gjort äldre spel mer eller mindre irrelevanta, speciellt om man testar ett gimpat kort som 4060 Ti.

Staplar är även ointressanta utan en djupare analys av hur texturer laddar in och hur bra spelet flyter. Sen kan jag inte förstå hur ni kan klia er i huvudet när 4K-siffrorna matas in, 4070 Ti:n har ju redan visat att den extra cachen är en gimmick.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Behöver nog inte säga så mycket mer.

Permalänk
Medlem

För mig som spelar på 1440p och förnärvarande sitter på ett 3060ti ser det här kortet riktigt risigt ut - helt oavsett pris. Visst, jag kan spara lite ström men sen när spelar man på pc för att spara ström?

Det ser inte ens ut som en rak uppgradering vilket borde presenteras som snudd på ett bedrägeriförsök av seriösa recensenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Haha, fick bra betalt av Nvidia för detta eller?

Snacka om betald placering. SweC blir ju bara mindre och mindre seriöst för vart år som går.

En gång i tiden så var det SweC man kollade för att se prestandasiffror och om något var prisvärt. På sistone har det dock duggat tätt med rent idiotiska recensioner där även de minsta prestandaökningar lovordas till vilket pris som helst. Nej, jag får nog vända mig till mer seriösa aktörer som inte lägger ut röda mattan för tillverkarna.

Tur man har Gamers Nexus och Hardware Unboxed iaf.

Det finns många sätt att framföra kritik på. Sweclockers står inför manfall där folk slutar och får ersättare.

Att mötas av självgoda kommentarer gör garanterat inte saken bättre. Du är dock inte ensam av att vara ett problem. Hela samhället har flyttat nivån för hur man kommunicerar till en extremt dålig nivå. Jag gör det själv också i många fall.

Att testsviten är gammal vet vi och de har sagt att de ska byta ut den. Jonas är tillbaka och det vore väl för alla att han stannade på skutan.

Sen får man gå tlllbaka och läsa recensionerna från förr, var de bättre eller har nivån höjts på andra ställen?

Slutsats: Var inte ett arsle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarlizar:

För mig som spelar på 1440p och förnärvarande sitter på ett 3060ti ser det här kortet riktigt risigt ut - helt oavsett pris. Visst, jag kan spara lite ström men sen när spelar man på pc för att spara ström?

Det ser inte ens ut som en rak uppgradering vilket borde presenteras som snudd på ett bedrägeriförsök av seriösa recensenter.

Detta är i första hand ett 1080p kort, varför skulle du uppgradera till något som inte än ämnat för den upplösning du spelar på?

Mycket udda resonemang av diverse folk.

Ska du uppdatera så är det 4070 eller 4070ti som ligger nära till hans för en bra prestandaboost, om du vill ha ett kort från det gröna laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Bra bild, visar precis vilken nivå detta kort ligger på. Man försöker sälja bottom of the barrel chip till premiumpris. För guds skull köp inte detta och bidra till denna utveckling.

Permalänk

Jag är gubbe så sortera mina åsikter därefter, men mycket hellre era vanliga tester där man kan läsa och grotta själv än en youtubekanal där du ska hoppa runt bland meningslöst (gärna distat med skrikande röster) pladder för att hitta content.
Youtube är klappkasst som faktaspridning, den enda som jag står ut med är der8auer, i övrigt är det mest "jag skriker högst" tävlande för att få klick. Jag minns er 3080 bevakning positivt utan att kunna peka på detaljer.
T.ex diagrammet här ovan med den historiska utvecklingen av CUDAkärnor är mycket mer intressant än att sitta och klicka runt i 15 min video för att hitta samma fakta. /gubbgnäll

Till redaktionen, starta en poll:
Gamla upplägget med slutsats sist.
Nya upplägget med sammanfattning på första sidan.
Recension via Video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Ett klart tecken på att 4070 ti borde ha namngivits som ett 4070 och jämförts pris mässigt med just 3070 och 4070 borde kallats 4060 ti och priset borde jämföras med 3060 ti och 4060 ti borde kallas 4060 och jämförts med 3060 . Det är inte bara extrem höjning flera gånger inflationen utan man får ett kort som hade ett helt annan tier och pris i andra generationer .Detta kommer innebära skit dålig försäljning . AMD gjorde samma skit med 7900 xt .Det innebar att det fick skit dålig kritik och när folk skall köpa något dyrt läser dom på och man fick sänka till 760 dollar . Tänk om dom kallat det för 7800 xt och tagit 760 dollar från början det hade fått bra kritik från all press och försäljningen hade varit extremt mycket bättre .Det enda som saknas nu är att AMD lanserar 7600 för 299 dollar vilket borde vara runt 20 %-25 % sämre i prestanda än detta kortet för och veta att dom tappat all verklighets uppfattning efter mining boomen då folk kunde tjäna pengar på korten .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Detta kort får ARC770 16GB att se rätt bra och prisvärt ut. Bra jobbat Nvidia.

Exakt.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Detta är vad som stör mig djupt med prisutvecklingen på desktop PC komponenter. Vi vet att de är överprisade för att hålla feta marginaler, och utvecklingen har gått så snabbt att det sticker i ögonen för mycket på för många.
4060ti har ett chip på 200mm2, 128-bitars minnesbuss, 8GB RAM, smalare PCIe, och låg strömförbrukning och därmed enklare strömförsörjning och kylning. Måttlig chipkostnad (noden har använts för massproduktion i tre år nu), enkla och billiga PCBer och övriga komponenter. Tabellen du länkar visar prisutvecklingen…

AMD är också en del av detta, motsvarande kort för några år sedan var t.ex RX5500, introducerades 2019 158mm2 på TSMC 7nm, samma som deras kommande 7600 (!!), också 128-bitars buss, 8 PCI4-lanes osv. Till ett MSRP av $169. På en då kostsammare nod och med mindre köpstark dollar visavi de asiatiska leverantörerna.

En annan jämförelse är XBox Series s med 200mm2 die size på 7nm, i praktiken en komplett dator med gimpat OS, som kostar mindre än de rena grafikkorten. Prisutvecklingen på PC komponenter är inte hållbar för en massmarknad.

Permalänk
Medlem

Jag gillar videoformatet en hel del och tyckte det var kul när ni gjorde en video till artikeln. Känns som det inte sker lika ofta längre. Jag tycker även ni bör strukturera om ordningen igen när det gäller artikelns avsnitt, känns fel med sammanfattningen i början.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Det blev lite struligt när dom unlaunchade 4080 kortet som egentligen var 4070, nu har 4050 fått hoppa upp och bli 4060ti.

Permalänk
Medlem

tänkte på DLSS3 är det aktiverat under testerna? (ej lusläst testet)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ett klart tecken på att 4070 ti borde ha namngivits som ett 4070 och jämförts pris mässigt med just 3070 och 4070 borde kallats 4060 ti och priset borde jämföras med 3060 ti och 4060 ti borde kallas 4060 och jämförts med 3060 . Det är inte bara extrem höjning flera gånger inflationen utan man får ett kort som hade ett helt annan tier och pris i andra generationer .Detta kommer innebära skit dålig försäljning . AMD gjorde samma skit med 7900 xt .Det innebar att det fick skit dålig kritik och när folk skall köpa något dyrt läser dom på och man fick sänka till 760 dollar . Tänk om dom kallat det för 7800 xt och tagit 760 dollar från början det hade fått bra kritik från all press och försäljningen hade varit extremt mycket bättre .Det enda som saknas nu är att AMD lanserar 7600 för 299 dollar vilket borde vara runt 20 %-25 % sämre i prestanda än detta kortet för och veta att dom tappat all verklighets uppfattning efter mining boomen då folk kunde tjäna pengar på korten .

7600 kommer kosta 269$ men tyvärr är även det för dyrt om prestandan inte överraskar rejält. Svaret får vi idag.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

tänkte på DLSS3 är det aktiverat under testerna? (ej lusläst testet)

DLSS3 eller annan frame generation är värdelöst för benchmarks (men utmärkt för benchmarketing!).
Dels är stödet mycket måttligt (tror inte tekniken stöds av något spel av mina 250+ på Steam och GoG) , dels finns det ju i princip ingenting som begränsar hur många frames som interpoleras fram. En, två, tre? Skall alla varianter testas, kombinerat med alla varianter av uppskalning blir det en kombinatorisk explosion som kommer att öka tiden för testning enormt med mycket måttligt med faktisk information.

Vi har ju redan problemet att alla kort testas med samma settings som redan det är högst orealistiskt. Ansvaret att översätta testresultaten till den enskildes preferenser och situation måste ofrånkomligen landa på slutkonsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

De har sänkt alla SKUer ett snäpp i stacken, det som skulle ha varit 4080 blev "4090", det som skulle ha varit 4050 blev "4060" osv. Till råga på allt har de mage att höja priserna rejält samtidigt. Inte konstigt att folk har fått nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

De har sänkt alla SKUer ett snäpp i stacken, det som skulle ha varit 4080 blev "4090", det som skulle ha varit 4050 blev "4060" osv. Till råga på allt har de mage att höja priserna rejält samtidigt. Inte konstigt att folk har fått nog.

Jisses, jag kan bara drömma om ditt riktiga "4090"
Hur mycket snabbare skulle det vara mot dagens 4090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmerlip:

Jag är gubbe så sortera mina åsikter därefter, men mycket hellre era vanliga tester där man kan läsa och grotta själv än en youtubekanal där du ska hoppa runt bland meningslöst (gärna distat med skrikande röster) pladder för att hitta content.
Youtube är klappkasst som faktaspridning, den enda som jag står ut med är der8auer, i övrigt är det mest "jag skriker högst" tävlande för att få klick. Jag minns er 3080 bevakning positivt utan att kunna peka på detaljer.
T.ex diagrammet här ovan med den historiska utvecklingen av CUDAkärnor är mycket mer intressant än att sitta och klicka runt i 15 min video för att hitta samma fakta. /gubbgnäll

Till redaktionen, starta en poll:
Gamla upplägget med slutsats sist.
Nya upplägget med sammanfattning på första sidan.
Recension via Video.

Jag gillar att titta på video men jag tycker att den behöver komma tillsammans med text där man enkelt ser alla åsikter och tabeller med resultat osv isåfall.

Bara text eller text + video alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Detta är i första hand ett 1080p kort, varför skulle du uppgradera till något som inte än ämnat för den upplösning du spelar på?

Mycket udda resonemang av diverse folk.

Ska du uppdatera så är det 4070 eller 4070ti som ligger nära till hans för en bra prestandaboost, om du vill ha ett kort från det gröna laget.

Det är väl det som är poängen. För att det ska bli en uppgradering måste man kliva upp till en högre SKU. Traditionellt har man fått en märkbar prestandaboost bara genom att uppgradera till samma SKU i den nya generationen, t.ex. 2060 - 3060, 2060 Super till 3060 TI o.s.v. Samma sak längre tillbaks i tiden.

Sen kanske det aldrig riktigt varit värt det att uppgradera varje generation, utan det har varit vettigare att skippa varannan. Köper man däremot 4060 TI idag lär man behöver uppgradera igen ganska snart p.g.a. den låga beräkningskraften, smala minnesbussen och mängden VRAM. Tvivlar på att 4060 TI kommer hålla tills 6060 TI kommer ut...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

3000 kr.

Inte en krona mer.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Pyspunka.

4000-serien fortsätter att vara en kapital besvikelse när det kommer till prestanda för pengen. Visst Ada Lovelace är effektiv, inget snack om saken och DLSS3 är en mycket intressant teknologi men det räcker liksom inte att knappt kunna matcha förra generationens steg upp i klassen, 3070. Redan vid 1440p så märks den smala bussen av rätt tydligt, cachen räcker inte till för att mitigera och i 4K så dyker det i fritt fall.

Nvidia har tänjt på gränserna lite för mycket.

Om 4070 sålt dåligt, lär det se ännu värre ut för 4060 ti. Nvidia blir nog tvungna att vika sig till slut. Har både hårdvarurecensenter och konsumenter emot sig blir det nog svårt. Detta måste nog vara det sämsta kortet som Nvidia lanserat på mycket länge? Nvidia testade gränserna och detta är resultatet.

Kanske det mest komiska i detta är att AMD inte verkar kontra med något alls? Visst är 6000-serien billigare men dessa kort är över 2 år gamla nu. Vad som behövs nu är rx 7700 och rx 7800 till konkurrenskraftiga priser. De har låtit Nvidia få bete sig hur som helst. Hade det inte varit för intels undermåliga drivrutiner så hade marknaden antagligen sett helt annorlunda ut. För på pappret ser arc a770 riktigt kapabel ut.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Det känns åtminstone som att 4070 borde varit 4060Ti.
Det är "för stort" glapp mellan 4070Ti och 4070 och man tittar historiskt, så ett riktigt 4070 borde landat mellan 4070ti och 4070 - med typ 6 656 cuda.

4060Ti ÄR et xx50-klass kort som de bumpat upp för att ta mer betald.
Hoppas bara att så få som möjligt köper detta skräp. När 4060Ti knappt presterar bättre än fg generations 3060Ti så är det något som inte står rätt till.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hur man kan definiera ett 1080p kort som mellanklass i dagens läge är för mig märkligt när man nu även har 1440p och 4k att anpassa sig efter. fast det kanske är priset som är mellanklass? Oavsett så är det i min mening för dyrt för vad den presterar. Men tack för genomgången Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Detta är i första hand ett 1080p kort, varför skulle du uppgradera till något som inte än ämnat för den upplösning du spelar på?

Mycket udda resonemang av diverse folk.

Ska du uppdatera så är det 4070 eller 4070ti som ligger nära till hans för en bra prestandaboost, om du vill ha ett kort från det gröna laget.

Nu är jag jämförelsevis okunnig på ämnet, jämfört med de flesta andra här men jag är konsument och jag skulle gissa att min kunskapsnivå ändå är repressentativ för många användare av de produkter vi diskuterar. Min utgångspunkt är att 4060ti är en generation upp. Det är den senaste jämförbara produkten med mitt 3060ti. Med tanke på att spelen som korten är tänkta att användas till har utvecklats en hel del sedan 3060ti släpptes så är det väl rimligt att förvänta sig ett större steg upp i prestanda från 4060ti? Där har du mitt "udda resonemang".

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av meanh:

Jag tyckte den var intressant så jag har kompletterat med lite mer intressant fakta.

Jag har ett par observationer.

Kepler, Pascal, Ampere och nu senaste Ada Lovelace ligger alla på rätt rejäla kostnadsökningar per wafer mm. Kepler ökade med 66% ställt mot Fermi. Pascal med 71% kontra Maxwell, Ampere med 52% ställt mot Turing och sen Ada med rekordet på 76% kontra Ampere.
Notera även hur AD106 är den minsta kärnan som Nvidia har tillverkat för xx60-serie på sina 190 mm². Medelvärdet landar kring ~267 mm² med TU106 borträknat (abnormt stor). Lägg där till att kärnorna sedan Turing har fått slåss om utrymme med både RT och Tensor som tar plats, i Ada Lovelace så är även cachet väldigt stort och tar även det mycket plats som kunde ha avvarats för CUDA, RT eller Tensor.

L2-cache har ju ökat generellt från Kepler-tiden men med Ada så ökar det med 10x medan L1 är likt med Ampere. Tittar vi på minnesfronten så har kapaciteten alltid ökat eller varit samma som föregående generation men med AD106 så sjunker kapaciteten från 12 GB som GA106 levererade, såklart kopplat till den 192-bitar breda bussen, Nvidia kunde ju ha släppt RTX 3060 med 6 GB men valde att gå på 12 GB. RTX 4060 Ti däremot, får 8 GB med en variant på 16 GB som kostar ~1500 kr (100$) mer.
Även bandbredden sjunker vilket bara har hänt en gång tidigare iom Maxwell, även då gick Nvidia på 128-bitars buss för sitt xx60-serie kort. Maxwell hade dock så pass stora arkitekturella förändringar att det mitigerade förlusten i bandbredd, tyvärr ser det inte ut som att vi kan säga det samma om Ada Lovelace i högre upplösningar som 1440p eller 4K. 2023 så är 1080p möjligen normen men det är knappast vad den som lägger 5k på ett grafikkort tänker sig att spela i.

Det är också bara TU116 som fått Ti kopplat till sig tidigare, xx60 Ti modellerna har generellt varit baserade på storsyskonet i 204 eller 104-serien.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag är egentligen förvånad över hur man kan lansera en mellansegmentsledare för 1080p år 2023 och till det priset. Sen är jag ännu mer förvånad över hur det kan få så bra omdömmen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ryzer:

Detta är i första hand ett 1080p kort, varför skulle du uppgradera till något som inte än ämnat för den upplösning du spelar på?

Mycket udda resonemang av diverse folk.

Ska du uppdatera så är det 4070 eller 4070ti som ligger nära till hans för en bra prestandaboost, om du vill ha ett kort från det gröna laget.

Nvidia marknadsförde GTX 1060 som ett 1080p-kort. 2016. Det kortet gick loss på cirka 3000 - 3500 kr om jag minns rätt. Nya tekniker har äntrat marknaden och spelen blir så klart mer krävande, även i 1080p men gamers idag, är nog mestadels low-end och tweens som köper 1080p-skärmar. Senast jag hade en 1080p-skärm var årtionden sedan, då är jag entusiast men alla jag känner har antingen 1440p, Ultrawide eller 4K. Finns ingen som sitter på 1080p längre, isf är det 300 Hz+ och just den nischen har Nvidia inte vänt sig mot i sin marknadsföring.

Vi måste sluta gå på all gaslighting, det skadar enbart oss som konsumenter. Ingen av oss får en medalj för att försvara finiansiella jättar som Nvidia. Snarare tvärtom. Att hela tiden ifrågasätta är den rätta vägen att gå, konstant syna och jämföra är sättet att informera köparen och inte gå på marknadsföringsknep.

Företag gör allt de kan för att vi ska sluta använda våra logiska sinnen och istället skapa känslor kring deras produkter. De vill att vi ska känna med produkten och varumärket och inte tänka och resonera. Apple, Tesla, Nvidia är övervärderade av en anledning och det är inte enbart för att de gör den bästa produkten, vilket de bevisligen någon gång har gjort eller gör, men vi får inte luras av att om de en gång har gjort något bra så kommer de för alltid vara bra, under alla omständigheter.

Tack för att du kom till mitt TED-talk.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Bara gaktumet att kortet förlorar miot 3060ti i någonting borde vara tillräckligt med bevis för hur kass den här generation av mid-/low-tier är.

Och ja, innan ni fanboys skriker rakt ut; jag vet att 4090 är sjukt stark, om än för mig snäppet för dyrt

Skrämmande hur värdelösa Nvidia har blivit på segmentering och prissättning. Hoppas innerligt på att AMD slår Nvidia på fingrarna, och att Intel lyckas bättre med nästa generation!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | MB: Asus Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4790k 4.7GHz OC | RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black | GPU: EVGA Geforce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ | PSU: Cooler Master G750M | OS: Windows 10 | CPU+GPU Custom water loop