Falskt mejl från polisen?

Permalänk
Kontot avslutas

Falskt mejl från polisen?

Fick ett mejl som ser ut att komma ifrån polisen där det hävdas följande:

Är detta trovärdigt? Det går väl att spoofa email-adresser? Det finns en bifogad PDF också, som jag såklart inte klickat på.

Permalänk
Medlem

Skulle väl kunna hända? Det är ju inte så att de frågar dig om uppgifter vilket jag antar att ett phishingmail hade gjort. Däremot hade jag inte öppnat bilagan

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Röjande av personuppgifter?

Har någon klickat på din adress på hitta.se? Det är spam.

"Telefon till polisen: 114 14" lol

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av GooGeL:

Röjande av personuppgifter?

Har någon klickat på din adress på hitta.se? Det är spam.

"Telefon till polisen 114 14" lol

Ja det låter märkligt, avsändaren är i alla fall polismyndigheten.noreply@polisen.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Ja det låter märkligt, avsändaren är i alla fall polismyndigheten.noreply@polisen.se

Mailadressen vore trovärdigare med endast noreply at polisen.se. Sitt lugnt i båten. Det är spam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

"Telefon till polisen: 114 14" lol

Vad är det som är kul med det? Det är ju deras telefonnummer när det inte gäller Akuta ärenden som ska gå till 112.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Om ditt mail är likt detta så är det nog sant.

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/13sfwya/m%C3%B6jlig_...

Dock verkar den infon ligga i en PDF, men ser avsändaren helt korrekt ut (när man tar visa meddelandekälla i mailet) så är det nog helt sant.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vad är det som är kul med det? Det är ju deras telefonnummer när det inte gäller Akuta ärenden som ska gå till 112.

Det är kul, för begynnelsebokstaven för Polisen har ett litet p.

http://www4.sprakochfolkminnen.se/cgi-bin/srfl/visasvar.py?so...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om ditt mail är likt detta så är det nog sant.

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/13sfwya/m%C3%B6jlig_...

https://i.redd.it/ta58z5jfh82b1.jpg

Dock verkar den infon ligga i en PDF, men ser avsändaren helt korrekt ut (när man tar visa meddelandekälla i mailet) så är det nog helt sant.

Dina, du och dig.

Informationen gäller för vem? Jag hade sett på detta med sparlåga. I och med kalhygget på information, som endast trampar luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Fick ett mejl som ser ut att komma ifrån polisen där det hävdas följande:

<Uppladdad bildlänk>

Är detta trovärdigt? Det går väl att spoofa email-adresser? Det finns en bifogad PDF också, som jag såklart inte klickat på.

Är väl bara ringa 114 14 och fråga om det är sant att det verkligen är de som skickat det mejlet.
De borde kunna ge dig svar om det finns något ärende som rör dig, och i så fall så är det ju bara att läsa dokumentet, annars SPAM.

Permalänk
Kontot avslutas

Precis före dett mejl kom så hade jag ett missat samtal ifrån ett nummer som enligt google är från Italien.
Ska ringa 114 14 och höra.

Permalänk
Medlem

Jag har fått precis samma mejl. Med bifogad pdf-fil.
Har inte tryckt på den och reagerade också på adressen det kom ifrån.

Permalänk
Medlem

Borde väl hamna hos Kivra eller myndighetspost om det var från polisen.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Mejlet är riktigt. Inte spam som vissa hävdar här. Finns jurist angiven i pdf för verifikation

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Mejlet är riktigt. Inte spam som vissa hävdar här.

Hur kan du hävda att mailet är riktigt? Och polariteten är ogiltig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hur kan du hävda att mailet är riktigt? Och polariteten är ogiltig?

Information?
Ta och läs den tidigare länkade till reddit också så ser du att det är folk som haft ansökan till polisen som drabbats. Finns heller ingen kontoinformation i mejlet att lämna ut eller liknande, så finns inget att få ut av mejlet för en bedragare. Den enda är väl pdfen men den är genomkollad. Mejlen är också helt korrekt.
Och ja, telefon till polisen är 114 14 för såna frågor. Sluta sitt inne och foliehatta onödiga inlägg.

Skrivet av ChrisDev:

Precis före dett mejl kom så hade jag ett missat samtal ifrån ett nummer som enligt google är från Italien.
Ska ringa 114 14 och höra.

Skriv gärna om du får reda på något mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Mejlet är riktigt. Inte spam som vissa hävdar här. Adressen är specifik till Gotland då det är i deras rekryteringssystem det skett. Finns jurist angiven i pdf för verifikation

Känns som att det borde finnas någon nyhetsartikel i media om det läckt uppgifter från polisen dock. Och de kontakter jag haft med dem har inte skett i PDF om det inte varit t.ex. förhörsprotokoll.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Inte bara jag som fått mailet då..

Permalänk
Kontot avslutas

Det var 2h kö hos 114 14 så det var ingen idé 😁
Men sökte jobb hos polisen för ett tag sedan så det rimmar väl med vad som framkommit här i tråden antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubzeroNr1:

<Uppladdad bildlänk>

Inte bara jag som fått mailet då..

Vart går länken längst ned i mejlet "polisen.se" Går det att kolla utan risk för fejklänk?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Vart går länken i PDF-filen i mejlet "polisen.se" Går det att kolla utan risk för fejklänk?

står bara "https://polisen.se när man har musmarkören över adressen.

Edit: Jaha du menade pdfen, ingen aning hur man kollar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Information?
Ta och läs den tidigare länkade till reddit också så ser du att det är folk som haft ansökan till polisen som drabbats. Finns heller ingen kontoinformation i mejlet att lämna ut eller liknande, så finns inget att få ut av mejlet för en bedragare. Den enda är väl pdfen men den är genomkollad. Mejlen är också helt korrekt.
Och ja, telefon till polisen är 114 14 för såna frågor. Sluta sitt inne och foliehatta onödiga inlägg.

Skriv gärna om du får reda på något mer

Okej. Jag upplever din tröskel för trovärdighet till ett innehåll som låg.

Polisen* med stor begynnelsebokstav.

Skrivet av SubzeroNr1:

<Uppladdad bildlänk>

Inte bara jag som fått mailet då..

Reddit-posten (som nu är borttagen) antyder att såsom jobbsökande till Polisen är drabbade.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Okej. Jag upplever din tröskel för trovärdighet till ett innehåll som låg.

Polisen* med stor begynnelsebokstav.

Reddit-posten (som nu är borttagen) antyder att såsom jobbsökande till Polisen är drabbade.

Åh jag missade att se det ovan, har sökt tjänst där för ett tag sedan.

Permalänk

Samma grej

Tjena, vi är två som fått exakt samma mejl. Förmodligen scam, kommer inte att öppna bifogade pdf filen. Har någon annan testat öppna? Är det en pdf eller är det någon trojan?

Undrar hur de fått domänen och vem som läckt våra mejler.

Mvh
Arg som fan

Permalänk
Medlem

Som en bra regel, ladda inte ner PDF filer från okända källor, hur verkligt mail/PDF ser ut. Kommer ihåg RCE exploiten med Foxit pdf reader för några år sedan.

Saxat från BC:
"A specially crafted PDF document can trigger the reuse of previously free memory, which can lead to arbitrary code execution,"

Foliehatta är ett bra redskap.

Permalänk
Medlem

Har också fått mailet och är osäker på om det verkligen är från avsändaren som uppges (polisen).

Sökte dock jobb hos polisen för ett tag sedan så de har ju i vart fall haft mina personuppgifter.

Permalänk
Medlem

Har själv fått mailet samt pdf filen, öppnade och det verkar legit.

Permalänk
Medlem

Jag fick också mailet nu från <polismyndigheten.noreply@polisen.se>. Jag sökte till PHS år 2014 och kom in, men tackade nej då jag blev pappa, så mina uppgifter skulle absolut kunna finnas kvar. Har ni andra också sökt in till PHS?

Kom på att jag också sökte arbete hos IT-forensiken nyligen också.

Tillägg.
Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Japp uppe på kvällsdrakarna nu

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JWVP2/dataintrang-hos-p...