Permalänk
Medlem

JAg vet att det kan bli strul med betalning mm beroende på bank man har osv. man måste kunna betala även fast det är gratis på vissa saker.
Sen kan det även bli fel om man fyllt i sitt postnr och skrivit "fel format", XXXXX ist för XXX XX eller om det var tvärt om.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa synfels korrigerande linser till headsetet - hittar linser från zenni och vroptician. Zenni verkar det skrivits mest om men vroptician verkar skicka från Europa med snabb leverans.

Finns det någon som testat, hört om skillnader eller läst någon recension?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Tänkte skaffa synfels korrigerande linser till headsetet - hittar linser från zenni och vroptician. Zenni verkar det skrivits mest om men vroptician verkar skicka från Europa med snabb leverans.

Finns det någon som testat, hört om skillnader eller läst någon recension?

inte till Quest 3 men har till PSVR2. Det fungerar bra, bättre bild/syn

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Tänkte skaffa synfels korrigerande linser till headsetet - hittar linser från zenni och vroptician. Zenni verkar det skrivits mest om men vroptician verkar skicka från Europa med snabb leverans.

Finns det någon som testat, hört om skillnader eller läst någon recension?

Jag beställde av Hons VR, tror det gick på 500kr och först fick jag ett par linser som dem verkade ha glömt slipa helt o hållet. Kontaktade deras support och fick direkt nya utskickade, hade inga höga förhoppningar efter första leveransen men andra paret jag fick var med rätt recept. Så kan rekommendera dem även om det blev fel först, riktigt bra support.

Jag är närsynt, har inget större synfel men upplever ändå att det är rätt stor skillnad med linser i headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

JAg vet att det kan bli strul med betalning mm beroende på bank man har osv. man måste kunna betala även fast det är gratis på vissa saker.
Sen kan det även bli fel om man fyllt i sitt postnr och skrivit "fel format", XXXXX ist för XXX XX eller om det var tvärt om.

Det är meta som strular. Jag kan ju köpa spel som alltid. Vet inte om det var för att jag köpte headsetet direkt från meta de skickar ett från fel region och så har de separata appar för dem eller något mysko. Jag kan inte köra primevideo heller för den klagar på att jag saknar något tillägg till chrome påstås det.

Fick en ny länk från meta men liknande fel så följetongen fortsätter

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Bra input för oss med glasögon.
Snubben i den här videon har ganska stora glasögon och är mycket nöjd. Men då använder han förvisso Elite strap: Framspolat och klart:
https://www.youtube.com/watch?v=xCzP7uKwzSM&t=837s

Skrivet av Logixx:

Japp. Jag baserade mina förhoppningar på den videon en hel del. Men jag tror det är mycket individuellt då det är beroende av så mycket, t. ex glasögonform, huvud- och ansiktsform. Ikväll ska jag ta på mig ett par mindre glasögon (även om de är solbrillor) för att se om de får plats bättre. Återkommer med resultat.

Skrivet av Geckod:

Säg till om du köpte någon sen eller inte.
Sitter också på en Quest 1 och funderar om man ska uppdatera eller inte

Barnen, via sin fantastiska mamma, införskaffade ett Quest 3 128 GB till mig idag och vi har testat det en hel del.
Med mina ordinarie glasögon funkade det inte alls. Jag har stort huvud och glasögonen påminner om de han har i videon ovan. 14 cm breda. Testade med att par äldre mer slimmade glasögon och det fungerade mycket bättre; så nu har jag ett par VR-glasögon-glasögon

Har som tidigare nämnt ett Quest1 (original strap med batteripack monterat bak på) och jag upplever komforten på Quest3 som mycket bättre. Visst, det trycker lite på ansiktet, men inte lika mycket som ettan. Jag upplever inte att jag behöver någon motvikt (batteripack) för att det skall bli bra balans.
Nu har jag precis beställt bobovr-strap för att jag vill se om det kan underlätta för mina glasögon. Leverans runt månadsskiftet så återkommer om det. Funderar på att beställa det som @Molotov tipsade om också. Har ju bara använt original tidigare så har ingen koll på vilken typ som kan passa bäst.

Om någon har tips på bra silikonskydd/face cover så mottages det tacksamt.

När det gäller skillnaden på Quest1 & Quest3 i form av bild och kvalité så är jag nog lite väl tagen av MR-upplevelsen för att kunna ge en seriös åsikt just nu. Ge mig en vecka så det första skimret hinner lägga sig. Bara det faktum att den själv ritar upp gränsen (jaja, man gör det oftast bara en gång, men ändå). Att spela i MR är riktigt läckert - har bara testat Knockout League och det medföljande First Encounter - supercoolt, men skall nog mest ses som en demonstration av tekniken. Tänker att man tröttnar efter 2-3 gånger.
All text i menyer och så upplever jag som mycket skarpare och mer lättläst.
Gamla spel som vi hittills kört Thrill of the fight, Super Hot & Pistol Whip. Tycker nog att grafiken är typ samma.
Köpte Air Guitar (typ som Guitar hero) och det fungerade väldigt bra med att läsa av fingrarna (man kan köra utan kontroller).
När man castar till TV'n så är det fortfarande fördröjning, men inte lika stor som på Q1.

Permalänk
Medlem

Rätt skönt vi kommit dit lens inserts börjar kännas onödigt. Jag har bara 1.0 i synfel så det går ju. Quest 3 är inte helt där fast klarar mig utmärkt men varjo Aero känns banne mig lika skarpt som real life utan glasögon. Gissningsvis är det med man ser skillnaden. Fördelen utan är bättre aa

Den här kombon kommer mig nöjd i många år framåt.

Fortsätter med meta support. Det är drygt för de tror fortfarande deras appar fungerar och jag ska följa deras guider som inte fungerar...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Jag beställde av Hons VR, tror det gick på 500kr och först fick jag ett par linser som dem verkade ha glömt slipa helt o hållet. Kontaktade deras support och fick direkt nya utskickade, hade inga höga förhoppningar efter första leveransen men andra paret jag fick var med rätt recept. Så kan rekommendera dem även om det blev fel först, riktigt bra support.

Jag är närsynt, har inget större synfel men upplever ändå att det är rätt stor skillnad med linser i headset.

Är dom svåra att plocka i och ur? ser att dom ska börja sälja en variant med magneter snart. Har inga fler i hemmet som använder headsetet men kommer behöva ta ut när vänner vill köra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Är dom svåra att plocka i och ur? ser att dom ska börja sälja en variant med magneter snart. Har inga fler i hemmet som använder headsetet men kommer behöva ta ut när vänner vill köra.

Väldigt lätt att sätta i och ta ur, det klickar till så låses de fast, tror magneter är en bättre lösning men ville inte betala extra för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Är dom svåra att plocka i och ur? ser att dom ska börja sälja en variant med magneter snart. Har inga fler i hemmet som använder headsetet men kommer behöva ta ut när vänner vill köra.

Skrivet av Sapporun:

Väldigt lätt att sätta i och ta ur, det klickar till så låses de fast, tror magneter är en bättre lösning men ville inte betala extra för det.

Magneter är helt klart att föredra om dom ska plockas in ur ofta.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nu är det väl några som har haft den runt 1 månad, hur är intrycken så långt? Framförallt från dom som kört Quest 2 tidigare och är förbi smekmånadsfasen med VR.

Är fortfarande lite on the fence om det är värt eller ej. Tror det framförallt skulle bli för konditionsträning och lite filmkoll, spelutbudet lockar inte så mycket just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nu är det väl några som har haft den runt 1 månad, hur är intrycken så långt? Framförallt från dom som kört Quest 2 tidigare och är förbi smekmånadsfasen med VR.

Är fortfarande lite on the fence om det är värt eller ej. Tror det framförallt skulle bli för konditionsträning och lite filmkoll, spelutbudet lockar inte så mycket just nu.

Jag kan ge lite intryck.
MR bättre än jag förväntade mig, tycker kvaliten är helt ok och att en del är lite väl hårda i sin bedömning (Vad förväntade man sig, Apple Vision pro kvalla?. Det medföljande MR-demot first encounter imponerade iaf funktionsmässigt hur varelserna reagerade på miljön när jag hade mappat ut ett stort vardagsrum med möbler. Ska prova mera MP appar/spel då jag sett och hört om en del intressanta.
Än så länge finner jag dock inget mer usecase än lättsam underhållning men endå. Hört en del som brukar ha på sig det medans man sköter disken osv. så tänkte prova använda det samtidigt som man gör nått annat

Komforten är något bättre än Quest 2 men bättre headstrap är endå ett måste imo.

Bilden är väldigt klar och det förmedlas en ljus klar bild genom linserna, stor förbättring.

Kör mest PCVR, verkar kunna pusha PCVR trådlöst något högre än Quest 2 med högre bitrate, bra flyt och bildkvalitet (Virtual desktop)

Allt känns allmänt snabbare och smidigare när man är i menyer osv, bättre respons.
Spelar som ingen roll om du laserpointar eller pekar med fingret. handtracking fungerar samdigit som man håller i båda eller en kontroll eller ingen.

Störst skillnad är det nog om man spelar Quest spel som fått enkom Quest 3 uppdatering/anpassning.
PCVR är största skillnaden med att skärmen/linserna visar en klarare bild men inte lika stor skillnad där som med Quest spelen.

Jag spelar mest spel så kan inte säga nått på den fronten om man tänker använda till nå annat.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Quest 3 är rätt bra för film ändå. Önskar det skulle gå att tona ner färgerna till mer neutralt. Det är lite för överdrivet för film även om färgerna generellt är trevliga. Kallt blått är jag ingen fan av det här faller åt rätt håll iaf men jag finner mig störa mig på fel hudtoner och annat en del.

Varjo Aeron är mer professionellt kalibrerad gällande färger. Färgerna känns tråkiga efter quest 3 men med tiden inser man att det är för att de är korrekta och man blir inte stressad. Rätt skönt med fläktar också för långtidssvalka men de låter en del men det lär nog bli aeron mestadels för film framöver.

Upplösnings/panel/sde mässigt så imponerar bägge för film. Äntligen har man nått över sde tröskeln!

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Guide för att spela in 3D-video med Quest 3-kamerorna:

Citat:

Meta Quest 3 can record / film 3D video using its RGBD pass though cameras. You can even record Mixed Reality gameplay in 4K 3D 60fps. This is great for content creators, E-sport gamers in VR or 3D photographer that don't want to buy an expensive 3D camera. It is kinda like Apple Vision Pro "spatial" video and in fact we compare the new iPhone 15 Pro MAX NEW* spatial video recording with the 3D video recording on the Meta Quest 3. You can watch the full review and comparison video here: https://youtu.be/Odx5bNwdvOA

Here are the steps on enable 3D Video capture mode on Meta Quest 3:

- Enable Developer Mode

- Install SideQuest and connect your Quest 3 with USB cable

- Open terminal (on Mac) or CMD (on PC) and type in 5 command lines code (very easy you can certainly do it)

adb shell setprop debug.oculus.screenCaptureEye 2
adb shell setprop debug.oculus.capture.width 3840
adb shell setprop debug.oculus.capture.height 1920
adb shell setprop debug.oculus.fullRateCapture 0
adb shell setprop debug.oculus.capture.bitrate 40000000

- (Optional) Enable Image Stabilization in settings / camera on your Quest 3

- Recording video on Quest 3

- Your 3D Videos are in Oculus / VideoShots

- You will need to inject 3D Metadata for YouTube release to work with 3DTV. Watch the full YouTube tutorial on how to do that as it is kinda complicated with FFMPEG.

Permalänk
Medlem

Plockade upp min Meta Quest 3 nyss och såg då att lampan lyste.
Är hundra på att jag stängde av den sist jag använde den, batteriet nere på noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Plockade upp min Meta Quest 3 nyss och såg då att lampan lyste.
Är hundra på att jag stängde av den sist jag använde den, batteriet nere på noll.

Det finns sensor på insidan sen tror jag framsidan registrerar rörelse och tror man tar på sig headsetet så drar det igång.
Upptäckt flera ggr att när jag stänger av headsetet i sleepmode. Går med det till platsen där jag ska ladda det så slår det igång när jag fipplar in linsskydd eller pluggar i laddkabel. Då får man trycka en gång till på powerknappet så den släcks.
mycket irriterande men upplevde samma kunde hända med Quest 2 så man har vant sig att kolla extra gång.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Använder den lilla kartongbit som satt för linserna för att undvika problem med proximity sensorn. Ska gå att stänga av den sensorn helt om man föredrar det, så använder man knappen för att stänga av och sätta på headsettet.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Använder den lilla kartongbit som satt för linserna för att undvika problem med proximity sensorn. Ska gå att stänga av den sensorn helt om man föredrar det, så använder man knappen för att stänga av och sätta på headsettet.

Finns det meny i headsetet för att stänga av sensorn alltså eller via mobil appen?
En kartongbit borde väl registrera att "något/någon" finns där och starta?

Förvarar mitt headset i den officiella meta väskan. Håller alltid in knappen tills det står stänger av. Men kanske man måste navigera till stäng av för att det skall gälla avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Finns det meny i headsetet för att stänga av sensorn alltså eller via mobil appen?
En kartongbit borde väl registrera att "något/någon" finns där och starta?

Förvarar mitt headset i den officiella meta väskan. Håller alltid in knappen tills det står stänger av. Men kanske man måste navigera till stäng av för att det skall gälla avstängt.

I headsetets meny, undrar om det var under experimental features... Sätter man dit skyddet först och sedan stänger av med ett klick på power knappen så lägger den sig i viloläge tills jag tar bort skyddet.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Typiskt brukar spara allt men har nog slängt skyddet. Efter många om och men så lyckades man få en notification i meta quest appen så jag kunde slutföra quest+. Finns det någon specifik meny för det så man hittar igen spelen eller måste man leta sig till dem? Hittade inget i store.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Typiskt brukar spara allt men har nog slängt skyddet. Efter många om och men så lyckades man få en notification i meta quest appen så jag kunde slutföra quest+. Finns det någon specifik meny för det så man hittar igen spelen eller måste man leta sig till dem? Hittade inget i store.

Nu har jag vare sig någon Quest eller Quest+, men tycker det ser ut som spelen finns via mobilappen - Menu - Meta Quest+ - scrolla ner. Den visar Angry Birds och NFL för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Typiskt brukar spara allt men har nog slängt skyddet. Efter många om och men så lyckades man få en notification i meta quest appen så jag kunde slutföra quest+. Finns det någon specifik meny för det så man hittar igen spelen eller måste man leta sig till dem? Hittade inget i store.

Ge gärna lite input om Quest+ här sen, kollat på det men helt ärligt känns det som den absolut sämsta spelprenumerationstjänsten någonsin?
Eller är jag bara bortskämd med Xbox Game Pass Ultimate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ge gärna lite input om Quest+ här sen, kollat på det men helt ärligt känns det som den absolut sämsta spelprenumerationstjänsten någonsin?
Eller är jag bara bortskämd med Xbox Game Pass Ultimate?

Det är riktigt kasst i flera avseenden, dock ingår 6 månader om man köper 512GB-versionen av Quest 3.

Permalänk
Medlem

Hmm.. mitt inlägg som jag postade här 14:13 så satte jag Meta Quest + Elite strap på laddning.
Nu är klockan 21:35 och det har fortfarande inte laddat klart, alltså 7 timmar och 17 minuter senare.

Startade headsetet för att kolla om jag kunde hård resetta den genom att hålla volymknapp minus och powerknapp samtidigt, då säger headsetet att den skall ladda in en uppdatering, fortsätt ladda headsetet.

Permalänk
Medlem

Inspelat med en iPhone 15 Pro, verkar se SBS när den är inbäddad och ”vanlig” 3D när man öppnar i YouTube.

Permalänk
Medlem

Alright efter laddningen igår var allting hundra procent. Nu när jag testade kolla i headsetet och tryckte snabbt på powerknappen står det 98% headset och 84% elite strap battery.

Permalänk
Medlem

Kiwis Elite Strap tillgänglig: https://www.kiwidesign.com/collections/best-sellers/products/...

$40 och för mig påstår den gratis frakt till Sverige. I så fall cirka 420kr om inget mer tillkommer.

Batterivarianten släpps i slutet av månaden.

Edit: $50 vid utcheckning med väntat momspåslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kiwis Elite Strap tillgänglig: https://www.kiwidesign.com/collections/best-sellers/products/...

$40 och för mig påstår den gratis frakt till Sverige. I så fall cirka 420kr om inget mer tillkommer.

Batterivarianten släpps i slutet av månaden.

Edit: $50 vid utcheckning med väntat momspåslag.

Ser likadan ut som min "kopia" från Amazon förutom att hjulet för att spänna lossa headstrapen sticker ut lite.
en separat battery strap verkar inte ingå med Kiwi längre det gjorde det när jag köpte till Quest 2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kiwis Elite Strap tillgänglig: https://www.kiwidesign.com/collections/best-sellers/products/...

$40 och för mig påstår den gratis frakt till Sverige. I så fall cirka 420kr om inget mer tillkommer.

Batterivarianten släpps i slutet av månaden.

Edit: $50 vid utcheckning med väntat momspåslag.

Synd att hjulet man spänner strappen med sticker ut. Det positiva är att en powerbank ser ut att passa fint ovanför fastsatt med dubbelhäftande kardborre.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Inspelat med en iPhone 15 Pro, verkar se SBS när den är inbäddad och ”vanlig” 3D när man öppnar i YouTube.

https://youtu.be/x3v-0XbWI2s?si=dhgFF2PGQBVES7IC

Den videon såg rätt bra ut (testade i en Q2). Men borde inte detta finnas för vilken random Androidmobil som helst med dubbla kameror? Det är väl inte något magiskt, mer än att man måste anpassa för kamerornas fysiska placering.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."