Jag skapade en tråd om det här: #20071721 samt tipsade om det till redaktionen men verkade inte gått hela vägen fram xD Tråden hamnade inte ens på "nytt i forumet" så den bara dog omedelbart den med..
Med Proton i full fart för Linux och nu om jag tolkar det rätt, eventuellt ett stort stöd för DX9-12 titlar på Mac så kan det just ha blivit så att Windows som det enda och självklara alternativet för gaming just har ruckats loss från sin änsålänge permanenta plats.
Is it time? Kommer det bli en community kombinerat med apple/speltillverkar explosion med verktyg som med i flera fall enkelhet kan köra spel ungefär som proton gör för linux?
Har våra macbook pro's just nu gått från att ha varit nedlåst riktigt bra hårdvara till basically gaming laptops med rejäla krafter under huven lössläppta?
Such a time to be alive!
Vad tror ni kommer vara resultatet av detta?
Om windows inte längre har ett fotfäste som det enda alternativ för alla framtida gamers, då blir inte valet av Windows som OS längre en självklarhet.... Var till kommer folket migrera? Eller är folk verkligen nöjda? Sjukt spännande tider!
Lägg gärna till länkar till relaterat material i tråden om du har det. Jag upptäckte det nyss och har inte hunnit gå igenom mer!!
Edit:
https://www.reddit.com/r/macgaming/
Cyberpunk 2077
Hogwarths Legacy
Diablo 4
Elden Ring
Spiderman
it has begun
Det är inte helt överraskande att både Diablo 4 samt Overwatch 2 rullar bra out of the box med gameportingdevkit, allt annat vore konstigt.
Diablo 2 samt 3 kördes på Mac, Diablo 4 med samma men uppgraderad motor lär också ha haft samma stöd
Samma gällande reforged titlar och dylikt.
Deras motorer och teknologier har stöd för alla plattformar, garanterat.
Det är inte längre en tvekan om att vad som släpps och vad som inte släpps på en Apple plattform via Activision är ett icke tekniskt beslut taget av ledningen.
Så tekniskt sett kan jag spela på en apple silicon dator med d4? Är det svårt att installera?
Jag gjorde det igår.
https://www.outcoldman.com/en/archive/2023/06/07/playing-diab...
Jag följde denna och det tog totalt lite över 2 timmar att få det att rulla.
Kompileringstid c:a 60 min, download 30 och sedan 30-45 googlande för att få de sista pusselbitarna på plats.
Jag kör på en 14" M1 Pro
Detta nästan helt utan hörbart fläktljud (precis alla pc gaming laptops ägda på punkten av ljudnivå! )
på high så fick jag runt 45-90fps utomhus, väldigt hoppig prestanda.
på medium så runt 55-90fps, mindre hoppig prestanda, med dippar.
och på lägsta settings så rullar spelet i 60-100fps utomhus, om jag hade låst vsync till 60 så tror jag det hade varit nästan helt stabilt på 60fps.
Jag skulle med andra ord inte rekommendera detta för HC riktigt än, men för softcore? absolut.
Inga problem överhuvudtaget. Jag spelade c:a 1H igår utan krash.
Jag kan logga in snart, med vsync på lägsta för att se hur det blir.
Edit: För att uppdatera:
På Ventura 13.4
Macbook pro 14" M1 Pro, 16GB
I upplösningen 1512*982 (standard res*2 på desktop)
Så spelade jag ikväll c:a 2.5 timmar på lägsta inställningar.
Utan VSYNC/cap så når spelet vid ett flertal tillfällen 100fps, men dippar också hårt.
Jag valde att sätta cap utan vsync på 60fps och jag skulle uppskatta att jag nådde 60fps 99% av tiden.
Den sista 1% var stenhårda dippar ner till allt ifrån 1-2 fps till 10fps, alltså fryslagg.
Ungefär samma upplevelse som att spela på ultra inställningar på mitt 3070 på windows pc.
alltså "rullar fint, fint, fint, fint, fint, fint, fint, fint, fint, fint, DROP, fint, fint, fint, fint, fint"
Med optimeringar till base-game så lär nog spelet bli allt mer väl-rullande på mac också. Men att blizzard lyckats optimera Diablo4 så dåligt som de redan har så är det väl tveksamt oavsett
Hade i övrigt noll krasher på den inbyggda displayen.
Med HDMI så konstant krash.
Hemma kommer jag fortsätta köra det på min gamingrigg, eftersom den står här.
Däremot om spelet slutar stuttra efter en patch eller så, så hade jag inte haft några problem alls att spela på laptopen!
Spännande framtid