Moddare tar Diablo IV till Mac

Permalänk
Sötast

Jag skapade en tråd om det här: #20071721 samt tipsade om det till redaktionen men verkade inte gått hela vägen fram xD Tråden hamnade inte ens på "nytt i forumet" så den bara dog omedelbart den med..

Skrivet av Allexz:

Med Proton i full fart för Linux och nu om jag tolkar det rätt, eventuellt ett stort stöd för DX9-12 titlar på Mac så kan det just ha blivit så att Windows som det enda och självklara alternativet för gaming just har ruckats loss från sin änsålänge permanenta plats.

Is it time? Kommer det bli en community kombinerat med apple/speltillverkar explosion med verktyg som med i flera fall enkelhet kan köra spel ungefär som proton gör för linux?

Har våra macbook pro's just nu gått från att ha varit nedlåst riktigt bra hårdvara till basically gaming laptops med rejäla krafter under huven lössläppta?

Such a time to be alive!
Vad tror ni kommer vara resultatet av detta?

Om windows inte längre har ett fotfäste som det enda alternativ för alla framtida gamers, då blir inte valet av Windows som OS längre en självklarhet.... Var till kommer folket migrera? Eller är folk verkligen nöjda? Sjukt spännande tider!

Lägg gärna till länkar till relaterat material i tråden om du har det. Jag upptäckte det nyss och har inte hunnit gå igenom mer!!

Edit:
https://www.reddit.com/r/macgaming/

Cyberpunk 2077
Hogwarths Legacy
Diablo 4
Elden Ring
Spiderman

it has begun

Dold text

Det är inte helt överraskande att både Diablo 4 samt Overwatch 2 rullar bra out of the box med gameportingdevkit, allt annat vore konstigt.

Diablo 2 samt 3 kördes på Mac, Diablo 4 med samma men uppgraderad motor lär också ha haft samma stöd
Samma gällande reforged titlar och dylikt.

Deras motorer och teknologier har stöd för alla plattformar, garanterat.

Det är inte längre en tvekan om att vad som släpps och vad som inte släpps på en Apple plattform via Activision är ett icke tekniskt beslut taget av ledningen.

Skrivet av MuffeG:

Så tekniskt sett kan jag spela på en apple silicon dator med d4? Är det svårt att installera?

Jag gjorde det igår.

https://www.outcoldman.com/en/archive/2023/06/07/playing-diab...

Jag följde denna och det tog totalt lite över 2 timmar att få det att rulla.
Kompileringstid c:a 60 min, download 30 och sedan 30-45 googlande för att få de sista pusselbitarna på plats.

Jag kör på en 14" M1 Pro
Detta nästan helt utan hörbart fläktljud (precis alla pc gaming laptops ägda på punkten av ljudnivå! )

på high så fick jag runt 45-90fps utomhus, väldigt hoppig prestanda.

på medium så runt 55-90fps, mindre hoppig prestanda, med dippar.

och på lägsta settings så rullar spelet i 60-100fps utomhus, om jag hade låst vsync till 60 så tror jag det hade varit nästan helt stabilt på 60fps.

Jag skulle med andra ord inte rekommendera detta för HC riktigt än, men för softcore? absolut.
Inga problem överhuvudtaget. Jag spelade c:a 1H igår utan krash.

Jag kan logga in snart, med vsync på lägsta för att se hur det blir.

Edit: För att uppdatera:

På Ventura 13.4
Macbook pro 14" M1 Pro, 16GB
I upplösningen 1512*982 (standard res*2 på desktop)
Så spelade jag ikväll c:a 2.5 timmar på lägsta inställningar.
Utan VSYNC/cap så når spelet vid ett flertal tillfällen 100fps, men dippar också hårt.

Jag valde att sätta cap utan vsync på 60fps och jag skulle uppskatta att jag nådde 60fps 99% av tiden.
Den sista 1% var stenhårda dippar ner till allt ifrån 1-2 fps till 10fps, alltså fryslagg.
Ungefär samma upplevelse som att spela på ultra inställningar på mitt 3070 på windows pc.

alltså "rullar fint, fint, fint, fint, fint, fint, fint, fint, fint, fint, DROP, fint, fint, fint, fint, fint"

Med optimeringar till base-game så lär nog spelet bli allt mer väl-rullande på mac också. Men att blizzard lyckats optimera Diablo4 så dåligt som de redan har så är det väl tveksamt oavsett

Hade i övrigt noll krasher på den inbyggda displayen.
Med HDMI så konstant krash.

Hemma kommer jag fortsätta köra det på min gamingrigg, eftersom den står här.
Däremot om spelet slutar stuttra efter en patch eller så, så hade jag inte haft några problem alls att spela på laptopen!

Spännande framtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Går det att köra Diablo Immortal på M1/M2? Det finns ju till iPhone och Android

Nej, det går i teorin eftersom M1/2 kan köra iOS appar, men Blizzard har inte gjort det tillgängligt på macarnas AppStore.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jag får fortfarande inte över 100 fps med rtx 3080 i wrath of the lich king ulduar under bossfighter.

Samma här med mitt 3060ti.. något är väldigt fel med ulduar 25mode då det segar ner som fan efter en stund. Annars 144hz överallt förutom WG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Går det att köra Diablo Immortal på M1/M2? Det finns ju till iPhone och Android

Jag har kört Diablo Immortal på min M1 genom att sideloada ipa:n. Var nog enklare förr, men fortfarande inte omöjligt:
https://www.reddit.com/r/DiabloImmortal/comments/v506sn/diabl...

Dock betydligt bättre spelupplevelse på iPad Pro enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Nej, det går i teorin eftersom M1/2 kan köra iOS appar, men Blizzard har inte gjort det tillgängligt på macarnas AppStore.

Ok jag googlade och då stod det att det är Apple och inte blizzard som hindrat det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Blizzard brukar ju vara duktiga på officiella mac versioner, någon som vet om det är under utveckling?

Känns som detta blivit sämre sen Microsoft tog över Activision. Alla tidigare Diablo-spel har släppts dag ett även för MacOS om jag inte minns fel. Kanske Diablo 1 undantaget. Sett till dagens Mac-maskiners överlag kapabla hårdvara även i laptops och Metal som grafik-API borde det gå att få det att rulla kanon på maskiner som relativt många som kör Mac har tillgång till.

Okej, kanske inte ska skylla för mycket på Microsoft, var ju i januari 2022 som de tog över. Men kan absolut se att de kanske inte har så stort intresse i att stödja andra plattformar än sina egna gällande spel. Kansle med Minecraft undantaget. Vi får väl se, men en officiell version av Diablo IV för Mac känns långt borta. Men kanske att det blir rimligare att det sker nu med fler betyg från Apple för att få över spel till Metal. Tycker det hade varit kul om Overwatch också gick att spela officiellt på Mac.

Edit:
Blivit informerad nedan om att Microsofts köp av Activision inte skett än. Fick för mig det. Ursäkta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Känns som detta blivit sämre sen Microsoft tog över Activision. Alla tidigare Diablo-spel har släppts dag ett även för MacOS om jag inte minns fel. Kanske Diablo 1 undantaget. Sett till dagens Mac-maskiners överlag kapabla hårdvara även i laptops och Metal som grafik-API borde det gå att få det att rulla kanon på maskiner som relativt många som kör Mac har tillgång till.

Okej, kanske inte ska skylla för mycket på Microsoft, var ju i januari 2022 som de tog över. Men kan absolut se att de kanske inte har så stort intresse i att stödja andra plattformar än sina egna gällande spel. Kansle med Minecraft undantaget. Vi får väl se, men en officiell version av Diablo IV för Mac känns långt borta. Men kanske att det blir rimligare att det sker nu med fler betyg från Apple för att få över spel till Metal. Tycker det hade varit kul om Overwatch också gick att spela officiellt på Mac.

Microsoft uppköpet har väl inte gått igenom än?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Känns som detta blivit sämre sen Microsoft tog över Activision. Alla tidigare Diablo-spel har släppts dag ett även för MacOS om jag inte minns fel. Kanske Diablo 1 undantaget. Sett till dagens Mac-maskiners överlag kapabla hårdvara även i laptops och Metal som grafik-API borde det gå att få det att rulla kanon på maskiner som relativt många som kör Mac har tillgång till.

Okej, kanske inte ska skylla för mycket på Microsoft, var ju i januari 2022 som de tog över. Men kan absolut se att de kanske inte har så stort intresse i att stödja andra plattformar än sina egna gällande spel. Kansle med Minecraft undantaget. Vi får väl se, men en officiell version av Diablo IV för Mac känns långt borta. Men kanske att det blir rimligare att det sker nu med fler betyg från Apple för att få över spel till Metal. Tycker det hade varit kul om Overwatch också gick att spela officiellt på Mac.

Microsoft har inte tagit över ABK ännu och har absolut noll att säga till om i någon annans företag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Noelia ansträngdes sig faktiskt klokt nog om att peka ut något riktigt viktigt:
Emuleringsmiljön är ett av verktygen i en låda som syftar till att underlätta portning till MacOS och Metal. Inte (absolut inte!) att ersätta portning!
Det ligger i internets natur att det kommer att läggas ut en massa Youtubevideor ”Mac vs. PC!” av människor som tjänar pengar på views, som baserar sig på jämförelser mellan native PC och emulering på Mac. Idioti, men ju kontroversiellare desto bättre för trafiken och intäkterna.

Jag är lite intresserad av hur bra Macar kan prestera när grafikkoden faktiskt skrivs för deras unika GPU-arkitektur och konsolliknande minnesstruktur. Det tilltalar mig som gammal tekniknörd. Men det som egentligen spelar roll är om Apples initiativ leder till ett bredare utbud av titlar under MacOS. Deras förhoppningar om att styra in iOS utvecklare också till MacOS verkar i huvudsak kommit på skam, så man kan hoppas att den här ansträngningen får bättre utslag.

Denna video beskriver tanken med Game Porting Devkit rätt bra tycket jag.

Precis som jag skrivit tidigare i någon av WWDC2023 trådarna är en klar "risk" med Game Porting Devkit att Wine/DX12 delen fungerar så pass bra att vissa studios använder det som slutgiltig lösning i stället för som tänkt ett verktyg som (be)visar att en viss titel är fullt spelbara på "Apple Silicon" och det därför finns en poäng att göra en "riktig" port.

Detta är rätt talande vad man kan räkna med för skillnad mellan emulerad DX12 / Rosetta 2 och native med Metal / ARM64 (visade upp som demo på WWDC)

Från "nästan 30 FPS" till låst 60 FPS (är cap:at till 60 FPS i "native").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Microsoft uppköpet har väl inte gått igenom än?

Skrivet av nu1mlock:

Microsoft har inte tagit över ABK ännu och har absolut noll att säga till om i någon annans företag.

Aha. Tackar för info. Då hade jag läget om bakfoten.

Då är det andra anledningar som gör att Diablo IV nu inte släpps till MacOS nu när det egentligen finns ännu mer incitament att göra det jämfört med tidigare.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Har en standard M1 PRO med 10 kärnor. Ligger på 50-60 FPS på High och 40 FPS på Ultra.
Men det bästa, kan sitta utan lurar Fläktarna hörs ej.

Visa signatur

\\XooX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ok jag googlade och då stod det att det är Apple och inte blizzard som hindrat det.

Beror kanske på hur man ser på det. Apple kräver ju att appen ska kunna användas med enbart mus och tangentbord om den ska köras på macen, och det kräver ju vissa anpassningar av utvecklaren beroende vilken typ av app det handlar om. Att köra Diablo Immortal som det är utan att dom lagt till stöd för tangentbord tror jag inte hade blivit en bra upplevelse. 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

Firrade in detta på min Macbook Pro "14 med Apple M1 Pro, 32 GB Ram, MacOs 13.3.1 (Ventura) - genom att följa guiden på Reddit (vilken förövrigt nu blivit låst pga nya Reddit kraven - "r/macgaming is a private community.")

Funkade suveränt efter att ha dragit ner allt till Medium och ställa in så HUD inte syns

Dock fick jag detta meddelande ikväll när jag kört i ca 30 min:

"Your account is currently locked. Please wait a few minutes and try again. (Code 395002)"

Funkar på PC:n fortfarande och ska dra igång det igen på Mac:en och se om kontot är låst eller ej.

-- Update --

Verkar funka igen utan problem - lirat i 1.5h utan att se den prompten igen

Visa signatur

Main: AMD Ryzen 3600X || ASUS ROG STRIX X470-F || HyperX Fury Black 32GB || Noctua NH-U12A || Corsair RM750X V2 || Fractal Design Define C

Server: Intel Core i7 2600K 3.4GHz || Asus P8Z68-V PRO/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 16GB || Corsair Cooling Hydro H80 || Corsair AX 850W Professional Series Gold || Fractal Design R3