Bästa sättet att rengöra datorskärmar?

Permalänk

Bästa sättet att rengöra datorskärmar?

(tänker att städning hör hemma mer här än i skärmar och tv-appareter-subforat..)

Vad är bästa sättet att göra ren glasrutan på datorskärmar på? Som får bort tunggrodda fläckar, som gör det skinande rent, utan att det blir ränder eller (viktigt!) att man förstör anti-glare-coatingen.

Just det sistnämnda är jag lite rädd för så jag brukar främst köra toalettpapper och vatten, men.. det känns inte som att det är helt optimalt.

Funkar fönsterputs? Och i så fall, vilken duk ska man köra med?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Random-person:

(tänker att städning hör hemma mer här än i skärmar och tv-appareter-subforat..)

Vad är bästa sättet att göra ren glasrutan på datorskärmar på? Som får bort tunggrodda fläckar, som gör det skinande rent, utan att det blir ränder eller (viktigt!) att man förstör anti-glare-coatingen.

Just det sistnämnda är jag lite rädd för så jag brukar främst köra toalettpapper och vatten, men.. det känns inte som att det är helt optimalt.

Funkar fönsterputs? Och i så fall, vilken duk ska man köra med?

Glasruta som på en CRT?
På platta paneler finns det inget glas och då bör microfiberduk fuktad med varmt vatten va att föredra.

Permalänk
Medlem

Fönsterputs är till glas. Kommer förstöra dagens bildskärmar.
Fuktad mikrofibertrasa allt som behövs.

Permalänk
Medlem

Brukar ta ett var med torr mikrofiber duk för att torka bort allt damm. Sedan fukta en del av den och torka bort eventuella fläckar med fuktad del o gå efter med torra biten.

Hjälper o lysa med en ficklampa på skärmen, då ser man fläckarna lätt.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag brukar använda microfibertrasa. Är det någon envis smutsfläck kombinerar jag med rengöringsmedel som är specifikt för skärmar/elektronik. Brukar gå att köpa på de flesta elektronikbutiker. Sprayar på trasan, inte direkt på skärmen

Vanlig fönsterputs är ofta alldeles för starkt och kan förstöra skärmen, särskilt om det är fönsterputs med ammoniak.

Permalänk
Medlem

Lätt fuktad mikrofibertrasa.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta en ren lätt fuktig disktrasa, sen torkar jag med en torr mikrofibertrasa.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har nämnts, men en lätt fuktad mikrofibertrasa.

Permalänk
Medlem

Hört att en mikrofiberduk är det skonsammaste och bästa för en skärm. Gärna lite fuktad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Mikrofiberduk mycket bra. Jag skulle rekommendera att också ha den lätt fuktad.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Nu ska jag göra folk lite upprörda och säga att jag gör rent min skärm med fönsterputs. Har en matt skärm från 2013 och har gjort så sedan jag skaffade den utan några problem än så länge. Får inte bort fettfläckar och fingeravtryck med bara vatten.
Nyare skärmar kan såklart ha annan ytbehandling så lyssna inte på vad jag säger.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skriver under på mikrofiberduk som många här redan har nämnt. Sen så skulle jag nog inte våga använda nåt annat medel än det som specifikt är gjort för att göra rent skärmar med. Använder själv det ibland när det behövs.

Permalänk
Medlem

Ska jag vara seriös också så har jag även en flaska "skärmrengöring" från Kjell & Company för när det blivit lite grisigare. Funkar bra, men lämnar lite ränder, så efter att man gått på med den så polerar man lite med en finare microfiberduk.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

lätt fuktig disktrasa har jag kört i sådär 20 år snart, blir rent och ännu har inte någon skärm gått sönder.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Högtryckstvätt, bilschampo och sen svingar jag den som en lasso över huvudet tills den är torr. Har aldrig haft problem med ESD med den metoden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Snusfri

Microfiberduk som är gjord för glas och speglar med lite vatten, vanlig är för grov och repar skärmen.

Mvh utbildad städare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vatten + LITE diskmedel på en trasa sedan torka av med hushålls/torkpaper som inte luddar. Har aldrig haft några problem.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Vatten + LITE diskmedel på en trasa sedan torka av med hushålls/torkpaper som inte luddar. Har aldrig haft några problem.

Använd inte hushållspapper eller vanligt torkpapper.
Detta vet de flesta som har glasögon, det repar.

Bättre att ha en microfiberduk avsedd för skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Använd inte hushållspapper eller vanligt torkpapper.
Detta vet de flesta som har glasögon, det repar.

Bättre att ha en microfiberduk avsedd för skärmar.

Kört glasögon av och till de senaste 30 åren och jag har inte haft några problem med repor så jag ser risken som överdriven.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Scotch-Brite eller stålull, lätt fuktad med spillolja.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Använd inte hushållspapper eller vanligt torkpapper.
Detta vet de flesta som har glasögon, det repar.

Bättre att ha en microfiberduk avsedd för skärmar.

Visst men vad är det i papper som repar? Innehåller det små mikropartiklar hårda som stenar?

Permalänk
Skrivet av Random-person:

(tänker att städning hör hemma mer här än i skärmar och tv-appareter-subforat..)

Vad är bästa sättet att göra ren glasrutan på datorskärmar på? Som får bort tunggrodda fläckar, som gör det skinande rent, utan att det blir ränder eller (viktigt!) att man förstör anti-glare-coatingen.

Just det sistnämnda är jag lite rädd för så jag brukar främst köra toalettpapper och vatten, men.. det känns inte som att det är helt optimalt.

Funkar fönsterputs? Och i så fall, vilken duk ska man köra med?

Jag blev för länge sen rekommenderad Whoosh för skärmar och har kört på det. Dyrt men fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visst men vad är det i papper som repar? Innehåller det små mikropartiklar hårda som stenar?

Man fyller ut papper med krita (kalciumkarbonat)

Permalänk

Är Woosh något o ha tro, eller är det bara overpriced? Jag har en 34" Odyssey OLED G8 och har hört att OLED ska vara extra känslig..
https://www.amazon.se/Whoosh-100ml-Screen-Wash-Kit/dp/B01MR4O...

Permalänk
Skrivet av Matuschek:

Är Woosh något o ha tro, eller är det bara overpriced? Jag har en 34" Odyssey OLED G8 och har hört att OLED ska vara extra känslig..
https://www.amazon.se/Whoosh-100ml-Screen-Wash-Kit/dp/B01MR4O...

Jag trodde det va tydligt i tråden att trasa med varmt vatten är det bästa.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Jag trodde det va tydligt i tråden att trasa med varmt vatten är det bästa.

Men man kan la få fråga ändå eller? Jeez... Panelen kanske håller sig fräschare o renare under en längre tid med den produkten än bara vanligt vatten?

Permalänk
Skrivet av Matuschek:

Men man kan la få fråga ändå eller? Jeez... Panelen kanske håller sig fräschare o renare under en längre tid med den produkten än bara vanligt vatten?

Ja okej. Men då måste jag få fråga vad fräsch är för dig och vilka stadier det finns?
Och renare längre, vilket tidspan tänker du då? Och är den ren om du tagit på skärmen med äckliga händer men du ser inga fläckar?

I teorin så borde ju en sådan ceramic coating man har på bilar så vattnet pärla sig och smuts lätt sköljs bort vara bra.(men jag vågar inte prova av samma anledning som jag inte använder kemikalier för att göra rent den)
Men innan man applicera det så måste man ju göra rent först och då varmt vatten och trasa för du vill ju inte lämna några kemiska rester kvar som kan skapa problem så då borde ju destillerat vatten va bättre än vanligt vatten.

Och hur får du den smutsig? Nys/hosta inte emot den. Damm använder du swiffer till!