Nvidias Geforce RTX 4060 kan släppas tidigare än planerat 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Att få klockar Grafikkort != ingen överklockning rent generellt.
Och de har nog garanterat överskottslager på många komponenter som de redan betalat för så de förlorar nog ingenting på att sätta på dem.

Nu var vi väl överens om att undersökningen lämnade en del att önska. Det som går utröna är att det är få som klockar grafikkortet men inget annat. Men mycket mer än så säger det ju inte.

Sen är det inte så enkelt som att bara häxa på komponenter man har liggande. Ju fler faser du har desto mer avancerad controller behöver du, och väljer du en "dummare" controller behöver du I så fall designs kretskortet med doublers i åtanke samt ha sånna "liggande" också. Så det är inte billigare att göra ett overkill kort för sakens skull även om komponenterna är mer eller mindre gratis.

Med dagens Nvidia-kort så verkar det handla om 6‰ give or take vad jag kunnat hitta. Men då jag inte kunnat hitta annan information får man väl anta att de kör med pastan som kommer med kortet och inte gör egen fläktkurva utan kör med den inbyggda så det blir inte riktigt representativt för hur det ser ut i verkligheten. Jag har haft ett 970 som gav 8% best case, men sen har alla mina kort gett minst 10%,. 1070, 1070 TI och 1080 TI gett mellan 11 och 17%. Men det är ju såklart lite av ett lotteri vad man får för kisel, och jag kör alltid kryonaut extreme samt något aggressivare fläktkurva än standard. Inte så det väsnas jävel eller så men ändå. Så det går inte riktigt jämföra med recensionerna då det blir lite äpplen och päron. Ingen aning om vad Turing och frammåt ger i verkligheten. Men planerar att köpa ett begagnat 2080 TI och leka med när jag får råd.

Sen är det självklart så att det är mindre marginaler nu än för säg 10 år sedan. Och det är väl både kul och tråkigt. Kul att man får mer prestanda för pengarna direkt ur kartong men samtidigt tråkigt att det finns mindre att hämta när man klickar. Men sålänge det inte handlar om tiondelar av en procent i bästa fall så lär jag nog ändå hålla på. Jdg tycker ju som sagt det är kul. Men drömmer man om att spendera 5 minuter och få 40-60% bättre prestanda som det kunde vara förr så lär man bli besviken. Den tiden är förbi.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ordentlig ökning i Prestanda, har du några personliga exempel där du testat så du vet exakt vilken ordentlig ökning du fått? Dela gärna med dig.

Har själv klockat flera kort, sist 4070ti utan att få ut något mer än cirka 5 fps i de spelen jag testade (Cyberpunk, Metro Exodus, Hogwarts, Dying Light 2). Så det var betydligt bättre att undervolta och bibehålla samma klocka istället och därmed dra betydligt mindre ström istället.

Att öka klockan innebär ju inte automatiskt en ökning i prestanda, i vissa fall går ju prestandan tom ner.

Inte direkt några jättebra men det beror dels på att det är "källardatorn" och dels på att jag öppnade den obrutna RTX 3050 kartongen och installerade kortet nu precis innan Diablo IV släppet.

Diablo IV vid 1920*1200 "High" låst till 60FPS gick från ~60% GPU load till ~50% GPU load och frame time grafen (Afterburner) gick från att vara aningen orolig till att bli en rak linje. Med ständiga updates av Diablo IV -klienten i princip varje gång man startar spelet kan man inte vara helt säker på vad som är vad.

I benchmarks så som Timespy så presterar kortet som förväntat.

Jag hittade även lite anteckningar för hur det skalade i Superposition 1080P "Medel" vilket var det jag först använde när jag testade vad kortet klarar.

Att tänka på är att jag inte körde dessa Superposition runs för att få en bra score utan för att hitta max minnesfrekvens. Det var en varierande mängd skit igång i bakgrunden så som game launchers, Discord, Afterburner och Firefox mm. Moderkortet är ett Rampage IV, Processorn är en Xeon E5-2687W (v1) och minnet (32GB DDR3) körs i 4 kanaler @ 2133MHz. Modellen på RTX 3050 kortet är Inno3D TwinX2 OC som är anslutet via PCI-E 3.0 X8. Operativsystem är Windows 11 Pro.

Superposition 1080P Medel. Stock var i det fallet ~1975 MHz GPU (1750) 7000MHz (14000) Mem (Hynix).

GPU ----- MEM ----- Resultat ----- Kommentar

stock ----- stock ----- 11057 ----- Körde nu utan massa skit igång
2100 ----- 8000 ----- 11893 ----- En massa skit igång GPU @ 1.0V
2100 ----- 8100 ----- 11898 ----- En massa skit igång GPU @ 1.0V
2100 ----- 8200 ----- 11907 ----- En massa skit igång GPU @ 1.0V
2100 ----- 8300 ----- 11898 ----- Negativa skalningen beror på mera "skit" igång. GPU @ 1.0V
2100 ----- 8400 ----- 11909 ----- En massa .... GPU @ 1.0V
2100 ----- 8500 ----- 11960 ----- Mindre skit gång GPU @ 1.0V
2100 ----- 8600 ----- 11987 ----- GPU @ 1.0V
2100 ----- 8700 ----- 12014 ----- GPU @ 1.0V
2100 ----- 8800 ----- 12038 ----- Max stabila minnesfrekvens. GPU @ 1.0V
2125 ----- 8800 ----- 12163 ----- GPU @ 1.0V

Sen gick jag över till att testa 1080P Extreme och märkte att 8800 MHz minnesfrekvens vid upprepade körningar skalade obefintligt så jag backade tillbaka till 8700 MHz. Jag höjde GPU frekvensen ytterligare 25 MHz vid 1.0V och kollade att det var stabilt i Superposition Extreme och Timespy sen var det dags att spela Diablo IV!

.

Ska jag kommentera RTX 3050 skalningen i Superposition 1080p "medel" så skalar det mest med GPU-frekvens. RTX 3050 är i många fall begränsad av sin snåla minnesbandbredd så jag valde ett dåligt exempel men det är vad jag hade. Jag gissar att en (ej "throttlad") ökning med 10% på "Core" och 24% på "Mem" ger 8% - 20% faktisk prestandaökning i spel beroende på hur bra det man testar skalar med ökad minnesbandbredd. Om man inte kan höja kortets TDP som i mitt fall så måste man nästan strypa spänningen vid 1.0V om man inte vill begränsas av effektuttaget vid överklockning, i alla fall för effekthungriga spel.

la till en kommentar