Gigabyte M28U – prisvärd och kompetent bildskärm med 4K UHD och 144 Hz

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte M28U – prisvärd och kompetent bildskärm med 4K UHD och 144 Hz

För runt 7 000 kronor åstadkommer Gigabyte en aningen enklare bildskärm, som fortfarande kombinerar 4K och 144 Hz med bravur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Med 13 centimeter till toppen hamnar skärmens övre del ungefär 53 centimeter upp från skrivbordet, vilket är 5–10 centimeter lägre än ett par andra 27-tumsskärmar som finns till hands.

Ja, den ser galet låg ut?
Du sitter lätt framåtlutad men skulle du sitta rakt så är skärmens ovankant i nivå med hakan trots att du har armarna i 90° vinkel.

Vet inte om det är för att du på bilden sitter så galet nära? Ser ut som tangentbordet i princip står på skärmfoten.

4k IPS @ 144Hz är väl trevligt men 15W är ju precis som du skriver i princip endast tillräckligt för att ladda mobiltelefoner.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vem sitter sådär framför skärmen?! Ser ju helt galet ut, hahaha

Permalänk

Letat efter en 4K skärm som jag kan använda för både gaming och kodning nu då jag skall gå över till WFH och denna skärm toppar listan, hoppas se den på rea under hösten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxplosive:

Letat efter en 4K skärm som jag kan använda för både gaming och kodning nu då jag skall gå över till WFH och denna skärm toppar listan, hoppas se den på rea under hösten

Om du ska koppla in företagets laptop så vill du kunna ladda med mer än 15W via skärmen annars får du ha separat laddare inkopplad också. Det är väldigt trevligt att få ALLA anslutningar via en USB-C från skärmen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

"4K UHD"? Ska det inte vara "4K UHD 2160p 3840x2160" för att förtydliga vad ni menar? Eller kanske bara en av termerna...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Trihxeem:

Ja, den ser galet låg ut?
Du sitter lätt framåtlutad men skulle du sitta rakt så är skärmens ovankant i nivå med hakan trots att du har armarna i 90° vinkel.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/110818?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTEwODE4IiwiZmlsdGVycyI6WyJ3bSIsInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiMTRhMmMxNGE2MmFlYTg1MjRlNzExMzY4NTQ1YjdjMTIifQ%3D%3D
Vet inte om det är för att du på bilden sitter så galet nära? Ser ut som tangentbordet i princip står på skärmfoten.

4k IPS @ 144Hz är väl trevligt men 15W är ju precis som du skriver i princip endast tillräckligt för att ladda mobiltelefoner.

Jag skulle säga att skärmens överkant är i nivå med näsan när den är i högsta läge och jag sitter rakt, men det är fortfarande i lägsta laget. Vid permanent användning skulle jag definitivt satsa på en separat arm. På bilden ligger toppen på (det ganska djupa) tangentbordet dikt an mot skärmfoten, så jag är hyfsat nära panelen – men det hör ju till CS-spelandet

Skrivet av phanto:

Vem sitter sådär framför skärmen?! Ser ju helt galet ut, hahaha

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Phod:

"4K UHD"? Ska det inte vara "4K UHD 2160p 3840x2160" för att förtydliga vad ni menar? Eller kanske bara en av termerna...

Nja, "UHD"-biten är det som oftast är vad som avses med "4K", det vill säga 4×1080p-upplösning eller 3 840 × 2 160 pixlar. Bara 4K är egentligen 4 096 × 2 160 pixlar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför "dom" envisas med HDR 400.
Det funkar så sällan bra nog för att användas. Det KAN bli fint, men det är rent för sällan.
Bättre att helt skita i det och dela upp skärmar i två modeller. En helt utan som är billigare och en med HDR 1000.

Tack för recensionen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag skulle säga att skärmens överkant är i nivå med näsan när den är i högsta läge och jag sitter rakt, men det är fortfarande i lägsta laget. Vid permanent användning skulle jag definitivt satsa på en separat arm. På bilden ligger toppen på (det ganska djupa) tangentbordet dikt an mot skärmfoten, så jag är hyfsat nära panelen – men det hör ju till CS-spelandet

https://pbs.twimg.com/media/D18zr9sXQAAa8D2?format=jpg&name=900x900

Haha, fin bild alltså! Dubbla headset dessutom.

För övrigt är min högst personliga mening att 28 tum blir för litet för 4k. Jag har en Lenovo L28u-30 (också 28 tum och 4k alltså) och sitter vanligtvis med ögonen ca 70 cm från skärmen. Bytte upp mig från 27 tum 1440p tidigare och tycker nog att det blir lite skarpare, men pixlarna blir lite väl små för att jag med min syn (ganska normal skulle jag tro) ska kunna dra nytta av det, och känner på mig att det vore bättre med t.ex. 32 tum.
Nu blev jag nyfiken på att ha skärmen närmare, så ska testa 50 cm en kort stund, men gissar att det nog inte är bra för ögonen i längden. Någon med mer ergonomikunskap som vet?

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Jag älskar att man påstår att det är en enklare skärm. För bara 7000. Men jag vet, 4K är dyrt. I alla fall paneler mindre än 43".

Visa signatur

naDah

Permalänk
Medlem

Har M32U och är inte speciellt nöjd.
Den blir svart och "tappar kontakten" med jämna mellanrum. Några sekunder åt gången.
Problemet har blivit något bättre med ny firmware, men är inte helt borta.
-Många andra har samma problem.

Köpte den dyraste HDMI-kabeln på Kjell, testat DP, inget funkar.
Dessutom flimrar skärmen ibland också.
Kommer aldrig mer köpa Gigabyte. Jkla betaprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om du ska koppla in företagets laptop så vill du kunna ladda med mer än 15W via skärmen annars får du ha separat laddare inkopplad också. Det är väldigt trevligt att få ALLA anslutningar via en USB-C från skärmen.

Ja jag skulle satsa på absolut minimum 45w, helst 65-90W.

Skrivet av oooskar:

Haha, fin bild alltså! Dubbla headset dessutom.

För övrigt är min högst personliga mening att 28 tum blir för litet för 4k. Jag har en Lenovo L28u-30 (också 28 tum och 4k alltså) och sitter vanligtvis med ögonen ca 70 cm från skärmen. Bytte upp mig från 27 tum 1440p tidigare och tycker nog att det blir lite skarpare, men pixlarna blir lite väl små för att jag med min syn (ganska normal skulle jag tro) ska kunna dra nytta av det, och känner på mig att det vore bättre med t.ex. 32 tum.
Nu blev jag nyfiken på att ha skärmen närmare, så ska testa 50 cm en kort stund, men gissar att det nog inte är bra för ögonen i längden. Någon med mer ergonomikunskap som vet?

Arbetsmiljöverket rekommenderar 50-80cm och övre kanten av skärmen i ögonhöjd så man sitter och kollar något nedåt.

https://www.av.se/inomhusmiljo/dator--och-bildskarmsarbete/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZylioN:

Har M32U och är inte speciellt nöjd.
Den blir svart och "tappar kontakten" med jämna mellanrum. Några sekunder åt gången.
Problemet har blivit något bättre med ny firmware, men är inte helt borta.
-Många andra har samma problem.

Köpte den dyraste HDMI-kabeln på Kjell, testat DP, inget funkar.
Dessutom flimrar skärmen ibland också.
Kommer aldrig mer köpa Gigabyte. Jkla betaprodukt.

Har du en IKEA Markus-stol?

https://www.sweclockers.com/nyhet/36331-ikea-stol-kan-fa-skar...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Det är en trevlig skärm, jag köpte min i slutet av förra året när den kostade strax över 5k. Jag har för mig att en del andra recensioner också pekade ut stativet som något av ett problem, men det spelade ingen roll för mig eftersom jag använder en arm istället.

Det enda problemet jag haft med den är att styrspaken sitter till höger på baksidan, vilket inte är så smidigt när man har en annan skärm bredvid som blockerar den sidan. Det tog ett tag att vänja mig vid att behöva sticka in hela handen under skärmen för att komma åt spaken, det hade varit bättre om det fanns åtminstone en av/på-knapp på undersidan istället.

Permalänk
Medlem

Har spelat på en lg 4 k tv (5290-: ny) med mycket bra resultat sedan 3 år tillbaka, visserligen i baaara 60hz men det räcker, det är svårdrivet som det är, även med 6900xt som jag har. Så 7000kr för en 4 k skärm som borde va standard i 2023 är på tok för dyrt.

Permalänk
Medlem

Nappat på en Acer Nitro XV282KKV 28 tumm 4k 144hz från Webhallen, någon promo för 5900kr med nästa liknande egenskaper
Mer än nöjd. Senaste drivrutin update kan jag överklocka till 160hz, med små issues

förresten HDR 400, bara att glömma

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår inte varför "dom" envisas med HDR 400.
Det funkar så sällan bra nog för att användas. Det KAN bli fint, men det är rent för sällan.
Bättre att helt skita i det och dela upp skärmar i två modeller. En helt utan som är billigare och en med HDR 1000.

Tack för recensionen.

Håller med, är 400 på min M32U och det är inget att hänga i granen direkt..

Permalänk
Medlem

Aa tidigare, men det var också skräp.
Nu: Secretlab TITAN Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår inte varför "dom" envisas med HDR 400.
Det funkar så sällan bra nog för att användas. Det KAN bli fint, men det är rent för sällan.

Jag är ingen mästare på ämnet. Men bara att den kan ta emot en ordentlig HDR signal gör väl att skärmen även tonemappar materialet korrekt. Dvs när man kollar på HDR film.

Utan det ser HDR material superdassigt ut. Om inte mediespelare klarar av att tonemappa.

Det här är lika mycket en fråga som ett påstående, men jag har själv en m28u och även om inte HDR poppar, så ser det iallafall inte superdassigt ut som det gör på en icke HDR skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det enda problemet jag haft med den är att styrspaken sitter till höger på baksidan, vilket inte är så smidigt när man har en annan skärm bredvid som blockerar den sidan. Det tog ett tag att vänja mig vid att behöva sticka in hela handen under skärmen för att komma åt spaken, det hade varit bättre om det fanns åtminstone en av/på-knapp på undersidan istället.

Jag brukar vanligtvis inte stänga av mina datorskärmar.
Om jag sätter dator i standby eller stänger av dator så går skärm(ar)(arna) i standby själva efter en kortare fördröjning.

Däremot var det en dag i sommar då jag var hemma och det åskade rejält och då gick jag längre och drog ut sladdar till grenuttag ur vägguttagen.
Jag drog ut nästan allt utom kyl/frys och spis.

Om man är rädd för åska/överspänning så tror jag det är säkrare att dra ut ström och även nätverkskablar (om man inte kör optik) än att stänga av på knappen.

Annars, är det någon som vet hur många wattimmar en skärm i standbyläge skulle dra under 30 dagar?
Om den är inkopplad, men i standby dygnet runt i 30 dygn.

Sen kan man väl inte vara 100% säker på att skärmen drar ingenting även om man stänger av på knappen om man inte också drar ut sladden?
Exempelvis kan vissa skärmar och/eller datorer ha USB portar som går att ladda telefon även när skärm/dator är avstängda men inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag är ingen mästare på ämnet. Men bara att den kan ta emot en ordentlig HDR signal gör väl att skärmen även tonemappar materialet korrekt. Dvs när man kollar på HDR film.

Utan det ser HDR material superdassigt ut. Om inte mediespelare klarar av att tonemappa.

Det här är lika mycket en fråga som ett påstående, men jag har själv en m28u och även om inte HDR poppar, så ser det iallafall inte superdassigt ut som det gör på en icke HDR skärm.

Nope. Poängen är att HDR 400 i dom flesta fallen är så bedrövligt dåligt att en film/spel utan HDR är att föredra.
Jag har själv en skärm med HDR 400 och jag gillar verkligen HDR.
Men med denna skärmen är det väldigt sällan det är ett plus.
NÄR det funkar är det kanon. Men då tänker jag samtidigt.. hur vore det om skärmen hade HDR 1000??

Så jag står på mig, bättre samma skärm något billigare utan HDR och en version med riktigt bra HDR.
För ska HDR bli stort, vilket vi vill, då måste folk bli medvetna om vad det kan erbjuda.
HDR 400 får dom flesta att säga meh istället för WOW.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nope. Poängen är att HDR 400 i dom flesta fallen är så bedrövligt dåligt att en film/spel utan HDR är att föredra.
Jag har själv en skärm med HDR 400 och jag gillar verkligen HDR.
Men med denna skärmen är det väldigt sällan det är ett plus.
NÄR det funkar är det kanon. Men då tänker jag samtidigt.. hur vore det om skärmen hade HDR 1000??

Så jag står på mig, bättre samma skärm något billigare utan HDR och en version med riktigt bra HDR.
För ska HDR bli stort, vilket vi vill, då måste folk bli medvetna om vad det kan erbjuda.
HDR 400 får dom flesta att säga meh istället för WOW.

Jag förstår vad du menar men min poäng är att jag redan har 100-tals filmer i HDR. Jag har liksom inget val än att visa dom som HDR, eller möjligen spela upp dom i ett SDR skärmläge. Men då ser dom riktigt dassiga ut.

Eller hur skulle du göra i ett sånt läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag förstår vad du menar men min poäng är att jag redan har 100-tals filmer i HDR. Jag har liksom inget val än att visa dom som HDR, eller möjligen spela upp dom i ett SDR skärmläge. Men då ser dom riktigt dassiga ut.

Eller hur skulle du göra i ett sånt läge?

Helt ärligt skulle jag då vänta med att se på dom filmerna till jag sparat pengar nog att köpa en tv/skärm med BRA HDR för dessa och framtida filmer och då få en fantastisk upplevelse.
Det finns så mycket annat att se utan HDR i väntan på denna nya skärm/tv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Helt ärligt skulle jag då vänta med att se på dom filmerna till jag sparat pengar nog att köpa en tv/skärm med BRA HDR för dessa och framtida filmer och då få en fantastisk upplevelse.
Det finns så mycket annat att se utan HDR i väntan på denna nya skärm/tv.

Jag har både en LG OLED och en Samsung QLED så det är inga problem. Men sitter man framför datorn så gör man. Jag har en sådan här som sekundärskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det enda problemet jag haft med den är att styrspaken sitter till höger på baksidan, vilket inte är så smidigt när man har en annan skärm bredvid som blockerar den sidan. Det tog ett tag att vänja mig vid att behöva sticka in hela handen under skärmen för att komma åt spaken, det hade varit bättre om det fanns åtminstone en av/på-knapp på undersidan istället.

Eller så skiter du i att "stänga av skärmen"

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd

"270cd/m2 är ljussvagt."

Själv sitter man med under 120cd/m2 i dagsljus med vita väggar, utan besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

"270cd/m2 är ljussvagt."

Själv sitter man med under 120cd/m2 i dagsljus med vita väggar, utan besvär.

Eller hur, 90-100cd/m2 är mer än lagom i ett ljuskontrollerat rum.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att kontrasten är på tok för dålig på IPS för att vara värt 7000 kr.
hade nog valt något billigare om jag skulle köpa IPS.

Permalänk
Medlem

finns bra mkt bättre 4k monitorer för omkring 7k. är ingen skärm jag skulle rekommendera direkt :/

Visa signatur

In science we trust!