Endast en av fem svenskar använder VPN-tjänst

Permalänk
Sötast
Skrivet av Blaskanal:

Jag har inte jämfört cpu användning för alternativen "traditionell" och "WG autenticerad nät access" container/namespace setup. Fördelarna med WG nätanslutning i containers/namespaces är så överlägset att det får kosta. Tänk på att du får autenticering(!) som du inte skulle ha haft annars. Med automatik kan man då koppla iop en unik autenticerad nätverks förbindelse med en container/namespace process för att se vem som pratar med vem och hur mycket.
Autenteticeringen är jordgubben, inte krypteringen.

Ytterligare fördel är om WG vpn anslutingen gär ned pga nått extern fel, ja då försvinner containers nätverks kort, typ som om man skulle fysiskt ryckt ut nätkortet. Containern/processen stackarn blir kvar med bara en lo localhost. Väldigt praktiskt ur säkerhetsynpunkt.
Och tänk på att detta koncept är super tillsammans med Systemd units, limma ihop en service process systemd unit config med en wg nät konfig. Om containers/namespaces och WG nätaccess är glass och jordgubbar, så är systemd vispade grädden ovanpå.

Och Mullvad vpn är suvve att använda som en "ren" internet förbindelse där det är lämpligt. Tänk på att Mullvad och liknande providers ger 5 samtidiga anslutningar per abbonemang. Jag gillar ovpn.com bättre än mullvad men det är en annan femma...

Tack för detta, fick en glassskopa modell stor med inspiration från detta.
Välkommen in i Swec värmen, stalker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

VPN på hela tiden.

Jag uppmärksammade VPN-tjänsterna när jag höll på att lämna allt vad Goggel heter.

När jag började intressera mig för att använda en VPN-tjänst var det för att kunna titta på program som var geo-blockade.
Men det är långt ner på listan nu.
Nu har jag det på hela tiden för att surfa säkrare och mer privat.

Jag litar mer på VPN-tjänsten än ISP’en att de respekterar min privata sfär.
Men som allt annat, läs på om tjänsten du vill använda vad de har för historia och var redo att byta om de säljer sig själva till en mindre nogräknad aktör.

ISP ser dig...

VPN-tjänster

Nyfiken fråga; skriver du Goggel för du är dryg eller blev det bara fel när du skrev? Vill veta för är du en sån som felstavar företag du inte gillar så behöver vi inte starta en diskussion.
Ett par andra frågor; gissar du inte kör med Android om du har lämnat allt som har med Google att göra? Är genuint nyfiken också vad du hade hos Google som du nu har på andra ställen?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Enda gången jag använt VPN var när jag skaffade YT Premium via Argentina.. Sen när det gäller piratkopiering så bryr jag mig inte, det finns ändå inget att utmäta hos den genomsnittlige svensken(inkluderar mig) för filmbolagen, och det har dom antaligen koll på..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Nyfiken fråga; skriver du Goggel för du är dryg eller blev det bara fel när du skrev? Vill veta för är du en sån som felstavar företag du inte gillar så behöver vi inte starta en diskussion.
Ett par andra frågor; gissar du inte kör med Android om du har lämnat allt som har med Google att göra? Är genuint nyfiken också vad du hade hos Google som du nu har på andra ställen?

Svar på dina andra frågor…
Jag var helt inne i deras ekosystem.
Jag använde deras telefon (Pixel), webbläsare, inloggningar, e-post, videos (Youtube), kartor, kalender, molnlagring m.m.
Jag var ständigt inloggad, de gjorde allt så enkelt, så allt jag gjorde blev loggat och lagrat.
Jag var i min kunskap (vad de gjorde med all information) naiv och godtrogen tills jag insåg hur exponerad jag var.
Jag hade lagt alla ägg i en korg och det kändes inte helt okej.

Så en dag beslöt jag att bli lite mer privat och mindre synlig på nätet.
När jag var så bunden till ett företag så tog det runt två år att gå vidare.
Jag lärde mig massor på vägen och känner mig betydligt mognare och mer medveten om vad jag gör på nätet idag.

Jag hittade de här förslagen på den här hemsidan och började beta av det ena efter det andra…
Privacy Tools – How to Restore Your Online Privacy in 2023

Svar på din nyfiken fråga…
Jag undersökte vad definitionen av dryg är och det var ju ingen trevlig läsning; högfärdig, mallig, stroppig m.m.
Ja, jag skrev fel med flit, men nej, inte för att vara dryg (men ska kanske fråga vad andra har för uppfattning om mig i det).
Det var mer ett barnsligt försök att uttrycka min besvikelse över deras beteende, hur de använder all information de får från alla användare (vilket jag länkade till i det tidigare inlägget).
Så, ber om ursäkt för det och tackar för din anmärkning.
Jag lärde mig att det är viktigt att jag uttrycker mig korrekt när jag ska sätta saker på pränt så alla läser av mig rätt.
Tack.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Erik.:

Svar på dina andra frågor…
Jag var helt inne i deras ekosystem.
Jag använde deras telefon (Pixel), webbläsare, inloggningar, e-post, videos (Youtube), kartor, kalender, molnlagring m.m.
Jag var ständigt inloggad, de gjorde allt så enkelt, så allt jag gjorde blev loggat och lagrat.
Jag var i min kunskap (vad de gjorde med all information) naiv och godtrogen tills jag insåg hur exponerad jag var.
Jag hade lagt alla ägg i en korg och det kändes inte helt okej.

Så en dag beslöt jag att bli lite mer privat och mindre synlig på nätet.
När jag var så bunden till ett företag så tog det runt två år att gå vidare.
Jag lärde mig massor på vägen och känner mig betydligt mognare och mer medveten om vad jag gör på nätet idag.

Jag hittade de här förslagen på den här hemsidan och började beta av det ena efter det andra…
Privacy Tools – How to Restore Your Online Privacy in 2023

Svar på din nyfiken fråga…
Jag undersökte vad definitionen av dryg är och det var ju ingen trevlig läsning; högfärdig, mallig, stroppig m.m.
Ja, jag skrev fel med flit, men nej, inte för att vara dryg (men ska kanske fråga vad andra har för uppfattning om mig i det).
Det var mer ett barnsligt försök att uttrycka min besvikelse över deras beteende, hur de använder all information de får från alla användare (vilket jag länkade till i det tidigare inlägget).
Så, ber om ursäkt för det och tackar för din anmärkning.
Jag lärde mig att det är viktigt att jag uttrycker mig korrekt när jag ska sätta saker på pränt så alla läser av mig rätt.
Tack.

FYI, personlig åsikt, den där sidan är bara paid reviews, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Svar på dina andra frågor…
Jag var helt inne i deras ekosystem.
Jag använde deras telefon (Pixel), webbläsare, inloggningar, e-post, videos (Youtube), kartor, kalender, molnlagring m.m.
Jag var ständigt inloggad, de gjorde allt så enkelt, så allt jag gjorde blev loggat och lagrat.
Jag var i min kunskap (vad de gjorde med all information) naiv och godtrogen tills jag insåg hur exponerad jag var.
Jag hade lagt alla ägg i en korg och det kändes inte helt okej.

Så en dag beslöt jag att bli lite mer privat och mindre synlig på nätet.
När jag var så bunden till ett företag så tog det runt två år att gå vidare.
Jag lärde mig massor på vägen och känner mig betydligt mognare och mer medveten om vad jag gör på nätet idag.

Jag hittade de här förslagen på den här hemsidan och började beta av det ena efter det andra…
Privacy Tools – How to Restore Your Online Privacy in 2023

Svar på din nyfiken fråga…
Jag undersökte vad definitionen av dryg är och det var ju ingen trevlig läsning; högfärdig, mallig, stroppig m.m.
Ja, jag skrev fel med flit, men nej, inte för att vara dryg (men ska kanske fråga vad andra har för uppfattning om mig i det).
Det var mer ett barnsligt försök att uttrycka min besvikelse över deras beteende, hur de använder all information de får från alla användare (vilket jag länkade till i det tidigare inlägget).
Så, ber om ursäkt för det och tackar för din anmärkning.
Jag lärde mig att det är viktigt att jag uttrycker mig korrekt när jag ska sätta saker på pränt så alla läser av mig rätt.
Tack.

Tack för ett bra svar, jag ramlade nästan ur stolen över hur bra svar jag fick. Trodde ärligt talat inte jag skulle få något svar alls.

Vad upptäckte du som fick dig att sluta vara naiv och godtrogen angående din data hos Google? Personligen så har jag inte alla mina ägg i en korg utan har det lite här och var. Har data och använder funktioner hos både Apple, Google, Microsoft och privat hemma i min lägenhet. Faller den ena faller inte hela mitt digitala liv.

Angående felstavningen, jag stör mig något enormt på folk som skriver M$, Mikromjuk, Fruktbolaget, Googel etc. Är man vuxen, mogen och står för sina åsikter bör man kunna respektera samtalet och uppföra sig efter det. Att medvetet skriva fel på ett företag eller namn på person är så sjukt mycket "liten snopp-beteende" att det finns inte. Samma människor lämnar säkert kvar kundvagnen där dom stod istället för att lämna tillbaka vagnen där den ska lämnas. Människor man ska hålla i tång, om man måste integrera med dom, helt enkelt.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

FYI, personlig åsikt, den där sidan är bara paid reviews, inget annat.

Det var tråkigt och höra.
Då tappar man såklart objektiviteten för ämnet man skriver om.
Var du har fått den idén från att de har köpta recensioner vet jag inte, men jag tror inte det, för det skulle klinga väldigt illa med vad de säger här…
Mission - Restoreprivacy

Men bortsett från det, har du några andra hemsidor som förslag, där du vet att de inte har köpta recensioner?
Att läsa från flera källor är alltid bra.

Skrivet av car2ns:

Tack för ett bra svar, jag ramlade nästan ur stolen över hur bra svar jag fick. Trodde ärligt talat inte jag skulle få något svar alls.

Vad upptäckte du som fick dig att sluta vara naiv och godtrogen angående din data hos Google? Personligen så har jag inte alla mina ägg i en korg utan har det lite här och var. Har data och använder funktioner hos både Apple, Google, Microsoft och privat hemma i min lägenhet. Faller den ena faller inte hela mitt digitala liv.

Angående felstavningen, jag stör mig något enormt på folk som skriver M$, Mikromjuk, Fruktbolaget, Googel etc. Är man vuxen, mogen och står för sina åsikter bör man kunna respektera samtalet och uppföra sig efter det. Att medvetet skriva fel på ett företag eller namn på person är så sjukt mycket "liten snopp-beteende" att det finns inte. Samma människor lämnar säkert kvar kundvagnen där dom stod istället för att lämna tillbaka vagnen där den ska lämnas. Människor man ska hålla i tång, om man måste integrera med dom, helt enkelt.

Mina blå dunster gick väl ur då jag insåg vad de gjorde med mina data.

Då jag var så hårt insyltad i Googles olika plattformar så verkade allt så bra, de gjorde allt så enkelt, och det var gratis, kanon.
Men priset var ju att de använde mina email, bilder och videor till att optimera deras program och rikta reklamen, det var väl okej.
Men då jag läste artiklar om att de delade mina data till tredje part ville jag inte vara med längre.
Jag hade väl såklart gett ett medgivande någonstans när man ska använda deras produkter, men Google gör det ju inte lätt att hitta var någonstans man klickar nej till vissa datasamlande funktioner.
Det kanske är lite bättre nu för fler och fler blir medvetna om hur de vitt och brett delar sitt liv på nätet och börjar ställa krav på Google, men faktum kvarstår att deras modell är att de tjänar på att samla in dina data och sälja den.

Jag gör även som du, använder olika tjänster hos olika företag för att inte behöva göra om allt igen om någon av dem skulle göra bort sig.
Det du gör på din dator och vad du gör på internet kommer att återspegla vem du är på ett pricksäkert och djuplodat sätt, och dela med sig av det med de som inte har med det att göra bara för att man ändå inte har något att dölja gör inte det rätt för det.

Där av mitt användande av en VPN-tjänst med gott rykte för att surfa mer privat, i kombination med webbläsare, sökmotor, meddelandetjänst, e-post, anti-malware, lösenordshanterare, annonsblockerare som också bygger på filosofin att respektera användarnas privata sfär.
Men alltid redo för förändring om någon klantar sig.

Jag har fortfarande en del att förbättra men jag känner att jag har betydligt mer kontroll på vad jag delar eller inte delar.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Erik.:

Det var tråkigt och höra.
Då tappar man såklart objektiviteten för ämnet man skriver om.
Var du har fått den idén från att de har köpta recensioner vet jag inte, men jag tror inte det, för det skulle klinga väldigt illa med vad de säger här…
Mission - Restoreprivacy

Men bortsett från det, har du några andra hemsidor som förslag, där du vet att de inte har köpta recensioner?
Att läsa från flera källor är alltid bra.

I detta fall skulle jag nog kunna säga att det är ganska fair, köpt eller ej. Sålänge man inte väljer leverantör efter de som listas där. Informationen på sidan i övrigt är ju gratis och klart bättre än inget.

Mullvad som exempel, om jag har förstått det rätt, betalar inte för reviews, och är därför väldigt sällan med på comparison lists, trots att de mest troligt har en av de bättre tjänsterna i världen, med "garanterad" 0 loggning.

Nordvpn däremot, är till 99% av fallen alltid top1 i världen och de syns i alla videos överallt och alla reviews sidor överallt.
Antar att de halvt som halvt hamnat i en loop där de lagt så enorma mängder pengar på reklam för att ragga kunder på pengar så att de behöver mer reklam för att skriva av gamla skulder eller nåt xD

Men jag har fortfarande inte mycket förtroende för såna här "konsument vpn" ändå...

Låt säga att din ISP spårar dig, de kan ditt beteende.
Du byter till nordvpn, vilket din isp kan se. sedan så kollar de samtliga exit points de äger och poff så ser de exakt ditt användningsmönster igen. Räcker ju i princip att du besöker en unik sida som ingen annan besökt.