Googles Pixel Fold viker ned sig

Permalänk
Melding Plague

Googles Pixel Fold viker ned sig

När Youtube-profilen Jerryrigeverything hårdhänt testar telefoner överlever de allra flesta, men Googles vikbara Pixel Fold pallar inte trycket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och mitt champagneglas tål inte maskindisk. Olika produkter för olika klientel och olika behov. Kan det inte få vara så?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av talonmas:

Och mitt champagneglas tål inte maskindisk. Olika produkter för olika klientel och olika behov. Kan det inte få vara så?

Även om de allra flesta inte böjer sina viktelefoner åt fel håll är det ändå intressant ur konstruktionsmässig synvinkel. Det blir tämligen uppenbart att just den här telefonen inte är särskilt robust, också vid mindre aggressiv åverkan.

Det gäller givetvis alla telefoner med tunt aluminiumchassi.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och mitt champagneglas tål inte maskindisk. Olika produkter för olika klientel och olika behov. Kan det inte få vara så?

Jag tror dock att alla andra foldables har överlevt det där testet. Så att Google inte lyckades göra en mer hållbar foldable är lite av ett misslyckande. Tycker jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och mitt champagneglas tål inte maskindisk. Olika produkter för olika klientel och olika behov. Kan det inte få vara så?

Min SAAB klarar av att svänga åt fel håll i en rondell men din Volvo självantänder
- Vilken är den bättre bilen?

Om nu liknande telefoner (Fold*) klarat samma test så ter det ju sig märkligt att Googles inte gör det, vilket påvisar en sämre hållbarhet / produkt...
Sedan kan man ju diskutera hur relevant det är, men det är en annan femma

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Min SAAB klarar av att svänga åt fel håll i en rondell men din Volvo självantänder
- Vilken är den bättre bilen?

Om nu liknande telefoner (Fold*) klarat samma test så ter det ju sig märkligt att Googles inte gör det, vilket påvisar en sämre hållbarhet / produkt...
Sedan kan man ju diskutera hur relevant det är, men det är en annan femma

Må hända att den är sämre, men jag bryr mig inte nämnvärt av att en vikbar telefon går sönder om man viker den åt fel håll. Det är den vanliga öppna stänga rörelsen som jag vill ha utan glapp och liknande.

Permalänk

Är inte allt en attension seeker grej........... "okej, nu viker jag ihop nåt, eller öppnar nåt.... jag har gjort nåt... jag är viktig!"

Permalänk
Medlem

jag avvaktar foldables tills dess att 1: Vecket i mitten försvinner, don't care how...just fix it.
2: Skärmarna är helt gjorda av glas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lasseedsvik:

Är inte allt en attension seeker grej

Han har en youtubekanal sedan sisådär tio år tillbaka där han gör DYI-reparationer, pratar om allehanda teknikprojekt, testar diverse prylar och rent generellt river isär saker, visar hur de fungerar och plockar sedan ihop dem igen.
Hans ovanligt hårdhänta tester av mobiltelefoner är ett av hans återkommande inslag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Well är väll lite av en grej med pixel mobiler, även pixel 7 pro klarade inte böjtestet nå vidare jämfört med typ Samsungs motsvarighet.

Är tok nöjd med min fold 4 iallafall och känns skönt att alternativen än så länge antingen är sämre eller likvärdiga iallafall

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Det handlar om rätt kvalite. Att skärmen lätt får repor är skit. Om man tar i utav bara tusan och viker mobilen åt fel håll, så är denna extrema test en icke fråga för mig. Däremot hur många gånger mobilen tål att vikas är intressant, vilket kan vara motsatsen till den andra testet ovanför.

Vi som jobbar med olika verktyg har säkert lagt märke till att kvalites skiftnycklar med ett litet glapp, så att de inte suger så extremt och förstör ens muttrar. Så är dessa skiftnycklar totalt värdelösa att ha i smutsiga och blöta miljöer, de kommer kärva direkt.

Permalänk
Medlem

Bra att testa för att veta, betyder inte att hela telefonen är kass för det. Bara en till parameter att ha i beaktning

Permalänk
Medlem

Att med all kraft vika telefonen åt fel håll och tända eld på skärmen är inte tester som säger nåt om telefonens hållbarhet. De är inte gjorda för sådan behandling. Gillar dock de fyndiga projekt han gör.

Permalänk

Utan att ha barn, kan jag bara tänka mig att det kan vara relevant för tex småbarnsföräldrar att åtminstone veta om att just denna telefon inte tål att vikas åt fel håll.
Det är väl inte helt ovanligt att saker och ting får utstå lite överdrivet våld om småbarn råkar lägga vantarna på dem, så jag tycker nog att det är relevant att testa gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Utan att ha barn, kan jag bara tänka mig att det kan vara relevant för tex småbarnsföräldrar att åtminstone veta om att just denna telefon inte tål att vikas åt fel håll.
Det är väl inte helt ovanligt att saker och ting får utstå lite överdrivet våld om småbarn råkar lägga vantarna på dem, så jag tycker nog att det är relevant att testa gränserna.

Samma typ av krafter uppstår ju om den ligger öppen på soffan med skärmen nedåt och någon sätter sig på den. Säg att den kanske ligger under en filt så man inte såg den

Eller under täcket på sängen när man lägger sig, kanske sätter ett knä precis på den…

Det kan uppstå i helt vanliga situationer

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är värdefull konsumentupplysning att få reda på var de svaga punkterna finns i produkters konstruktion och var gränsen går för irreversibel skada. Testare gör åverkan specifikt för att hitta dessa gränser. Att denna åverkan är långt större än det som vanliga konsumenter utsätter sina prylar för är irrelevant. Ju större åverkan som krävs innan det går sönder, desto bättre. Det visar att det finns säkerhetsmarginaler för vanliga användare.

Jerryrigeverything har sönder grejer så att jag ska slippa köpa alltför klena produkter, och att jag ska ha ett hum om vad prylarna jag faktiskt köper tål.

Permalänk
Medlem

Det är ändå intressant att veta hur stora marginaler som finns i designen. En telefon som tål en rejäl misshandel klarar troligen även vardagen bättre. Just att vika telefonen åt fel håll är definitivt något som kunde hända. Man kan ju även tappa mobilen så att den landar olyckligt och böjs bakåt. Sedan får man även tänka på att telefonen ska klara åratal av normalt slitage. Att t.ex. vika upp och ihop mobilen många gånger per dag under 4 år är också något som sliter enormt på den.

För mig som lyckas spräcka skärmen på typ 80% av mobilerna jag haft känns det verkligen inte aktuellt med vikbar förrän de blivit robustare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD