Netflix skrotar billigaste abonnemanget – satsar på reklamfinansierat

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Rimligt pris? Jag kan lova dig att du inte kommer att tycka att priset, om en sådan tjänst fanns, skulle vara rimligt.

Det kostar ordentligt att göra tv och filmer, mycket mer än vad det kostar att spela in ett album.

Vidare så kan en artist tjäna pengar på annat än Spotify, etc, dvs genom att turnera. Filmer drar ju in det mesta under ett par veckor på bio, sen släpps de först på bolagets egna strömningstjänst och sedan på blu-ray, men det skulle aldrig gå att köra ut en storfilm direkt på en strömningstjänst, den skulle inte dra in tillräckligt med pengar.

Sen kan man ju också diskutera hur pengarna som skulle dras in skall fördelas.
Efter hur mycket något tittas på? Värt att påpeka att de mest tittade youtube-videorna som inte är musikvideor är barnprogram...

Skall man bry sig om hur mycket olika tv-serier har kostat att producera när man delar ut pengar? (Barnprogram är billiga, storserier är det inte.) Om något bolag gör en dyr storserie som floppar skall de då göra en brakförlust? Floppar HBO:s senaste storserie så kommer HBO fortfarande få allt vad deras streamingstjänst drar in. Om de å andra sidan riskerar stora förluster så blir de mindre riskbenägna, vilket leder till billigare tv och mer säkra kort (vill man se på barnprogram och realitysåpor, kändisskräp och dylikt, så blir det säkert bra.)

Och sen kan man ju undra över vad man skall förhålla sig till AI-skapade serier. För de kommer.

En enda streaming tjänst skulle också totalt radera vissa länders lokala produktion, om folk bara väljer att titta på amerikanska storserier, så blir det ju inga pengar till den lokala produktionen.

För du skrev ju spotify för streaming. Menande du verkligen det? Vill du ha alla koreanska, tyska, chilenska, indiska, bulgariska, danska, kenyanska, osv serier i den? Eller är du bara ute efter en tjänst som visar alla amerikanska serier? (Kanske brittiska och svenska också?)
Kostnaderna för att då dubba alla serier i de länder där man dubbar skulle bli ordentlig, även kostnaden för att texta ordentligt blir ju även den ordentlig...

Summa summarum, vi kommer inte se en spotify för strömningsstjänster.

I gengäld så är det färre potentiella tittare med dagens system med massor av tjänster där många titlar är exklusiva för en tjänst så förmodligen får de inte in mer pengar iaf, få jag känner har mer än en tjänst, någon enstaka möjligtvis 2, och många väljer tjänst efter serier snarare än filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag vill också ha allt gratis då jag är helt införstådd i att det bara "finns" på internet utan några utgifter för någon alls.

Fast inget är gratis för oavsett så samlar Netflix in massvis med data om sina användare som man därefter säljer vidare för ytterligare inkomster.

Varför ser man fortfarande synen av data genererad av användare som "gratis" när det helt uppenbarligen driver in miljarder varje år, på grund av gratis tjänster?

Streaming hade sin chans för några år sedan att döda pirateriet helt och hållet (...så gott det går), men eftersom man visat sig vara girigare än musikbranschen så skjuter man sig om och om igen i knäna för att därefter i samma andetag skylla på alla freeloaders och resultatet är som vi ser - man höjer priserna (kunder flyr), man lägger in reklam i betalabonnemang (kunder flyr), man klarar inte av att växa mer (investerare flyr) och likt Viaplay så konkar man inom några år för man gör samma misstag om och om igen.

Sorry, behövde nog skriva av mig lite. Ta det inte helt riktat mot dig Jag betalar gärna men då ska det vara värt pengarna jag ger, Netflix i sin nuvarande skepnad är inte värt särskilt mycket längre.

Visa signatur

Krusidullen är stulen