Funderar på ny skärm, 42" eller större och ska funka både för gaming och fotoredigering

Permalänk
Medlem

Funderar på ny skärm, 42" eller större och ska funka både för gaming och fotoredigering

En liten udda önskan kanske, idag sitter jag med två skärmar. En 34" curved som jag spelar på (Xbox och PC) och en 24" till min Mac som jag använder till att spela Football Manager men och främst till att redigera foton. Då fotografering är min stora passion.

Jag har länge velat ha en större skärm, och en enda skärm och känner att nu är det möjligt med OLED och att dom har bra specs till okej priser (4K, låg responstid och högre hz osv osv). Grejen är dock, funkar dom att använda till dessa två skilda områden? Helst av allt skulle jag vilja ha möjligheten att kunna ha en inställning för gaming och en för fotoredigering. Ingen av dom skärmarna jag använder idag har den möjligheten att kunna ändra mellan två olika inställningar.

Är det någon som sitter med någon av dom gamingskärmarna som finns ute som är 42" eller mer, 4K, 0,1-1ms och 120hz eller mer som vet om det går på sin skärm att ha mer än en inställning? Eller vet någon modell som har det? Har letat runt lite, men det är inte direkt en egenskap dom skriver ut.

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s OLED C2-modeller (och som följd C3) är nog de mest kartlagda modellerna på det här området och de svarar mot din behov. Problemet med dem är deras inbränningsskydd som gradvis dimmar panelen. Inget vidare när man exempelvis arbetar i Photoshop. Detta är något som kräver att man stänger av funktioner i servicemenyerna vilket riskerar häva garantin.

Testar den här: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Det finns också 42-tums OLED-TV från Sony och Panasonic som svarar bra mot kraven. Men dessa modeller är inte alls lika kartlagda som LG:s och därför finns inte lösningar på samma sätt som med LG:n.

Forumet har en egen mästare @leadc4ge med hur man får LG:s OLED-modeller att fungerar som bildskärm via en mjukvara: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628585-lgtv-companion...

De PC-anpassade bildskärmarna som bygger på samma OLED-panel har ofta rätt funktioner ur datorsynpunkt, likt förmågan att kunna köras utan automatiskt dimming, men brukar istället sakna funktionerna som gör LG:n så rätt. Färgprecisionen är inte lika väl utformad till exempel.

Testar Asus variant här: https://www.sweclockers.com/test/36190-asus-pg42uq-oled-skarm...

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag lånar tråden lite men vilken skärm blev det till slut och blev du nöjd?

Köpte precis en ny TV, 77" Samsung QN90 och efter det känner jag att min PC-skärm (LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD Curved Nano IPS 160) kanske också behöver sig en uppdatering och hade gärna gått över till OLED om det går.
Men jobbar som deltid som fotograf/videograf och är lite osäker på vad man ska välja i djungeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Ber om ursäkt för att jag lånar tråden lite men vilken skärm blev det till slut och blev du nöjd?

Köpte precis en ny TV, 77" Samsung QN90 och efter det känner jag att min PC-skärm (LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD Curved Nano IPS 160) kanske också behöver sig en uppdatering och hade gärna gått över till OLED om det går.
Men jobbar som deltid som fotograf/videograf och är lite osäker på vad man ska välja i djungeln...

LG's OLED kan du i princip få till referensnivå för SDR om du kalibrerar den rätt. Funkar dessutom bra för spel och vanligt datoranvändande.