Veckans fråga: Vilken konsumentversion av Windows var bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Uppdatera enheten

Du tror inte jag hade gjort det om det gick? Den stöder bara SMBv1, punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Du tror inte jag hade gjort det om det gick? Den stöder bara SMBv1, punkt.

Då kan du aktivera SMBv1, även om det vore bättre att skaffa en ny enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Då kan du aktivera SMBv1, även om det vore bättre att skaffa en ny enhet.

Jo jag har fått veta att man kan aktivera SMBv1 här i tråden, men att det inte är rekommenderat pga allvarliga säkerhetsbrister.

Så jag får nöja mig med att använda FTP tills vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

... men ME var den egentliga konsumentversionen.
Windows 2000 var lika mycket en konsumentprodukt som Intels HEDT-processorer.

Båda är konsumentversioner per definition. Båda gick att köpa av privatpersoner.

Permalänk
Skrivet av BMac:

Båda är konsumentversioner per definition. Båda gick att köpa av privatpersoner.

Definition av konsument:
"En fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet" (1 § 4 st konsumentköplagen).

Minsta versionen av Windows 2000 var Professional (https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_2000).

Definitionen av professional:
following an occupation as a means of livelihood or for gain:
a professional builder.
of, relating to, or connected with a profession:
professional studies.

Kombinera det med systemrekommendationerna (300 MHz Pentium II/128 MB minne i december 1999) så inser du nog att det inte var slutanvändare som var Microsofts planerade målgrupp för operativsystemet, även om de gärna tog dina pengar om du ville lägga dem på detta. Du kan säkert köpa en Volvo FH16 som privatperson också, men det gör det inte till en konsumentprodukt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Kombinera det med systemrekommendationerna (300 MHz Pentium II/128 MB minne i december 1999) så inser du nog att det inte var slutanvändare som var Microsofts planerade målgrupp för operativsystemet

Verkligheten blev en annan.

Det är en annan sak med nuvarande LTSC samt dåvarande windows server 2000 datacenter - de kan inte köpas löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Kombinera det med systemrekommendationerna (300 MHz Pentium II/128 MB minne i december 1999) så inser du nog att det inte var slutanvändare som var Microsofts planerade målgrupp för operativsystemet, även om de gärna tog dina pengar om du ville lägga dem på detta. Du kan säkert köpa en Volvo FH16 som privatperson också, men det gör det inte till en konsumentprodukt.

December 1999 var Athlon och Pentium 3 ute. Dessutom tog det ett tag för många att byta och CPU-utvecklingen gick snabbt på den tiden. Jag körde Windows 2000 på en Athlon XP och bytte nog inte till XP förrän 2004-2005 någon gång.

Iallafall så blev det något av en konsumentversion, men det var ingen som använde det för hemmabruk som betalade för det.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av BMac:

Verkligheten blev en annan.

Jag kanske minns dåligt, men minnet jag har är det var rätt få icke powerusers som körde NT-baserade system före XP. Gick du till Siba och köpte en konsumentinriktad PC så fick du Windows 98SE eller -ME på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

XP hade mest funktionalitet per hårdvarukrav. Och ikonerna, texten & kontrollpanelen var tillräckligt stilren i jämförelse med 98 som var lite för grynigt.
Min: 233 MHz processor, 64 MB RAM, 1.5 GB hard disk space.

Hur mäter du detta? Vilken enhet har su på täljare och nämnare?

Jag kan köpa att tala om funktionalitet per hårdvarukrav om man begränsar frågeställningen till enstaka parametrar. Exempelvis hur häftigt ett demo är under 4k-minne eller dyl. För ett helt operativsystrms funktionalitet sett till hårdvarukrav är det nog omöjligt att få till ett användbart mått. Fu kanske får titta på något proxy som försäljning, marknadsandelar eller liknande och nöja dig där.