Icue H100I ELITE CAPELLIX & VENGEANCE RGB PRO

Permalänk
Medlem

Icue H100I ELITE CAPELLIX & VENGEANCE RGB PRO

hej,

Jag är ingen expert på något vis och mina inställningar på ICUE för fläktar har precis återställts av någon anledning. Jag är nu fundersam på hur väl mina set-up fungerar. Köpte den färdigbyggd begagnat för ca 1 år sen och den har fungerat bra. Jag har hört att GPUn får vara lite högre i värmen, men jag kan inte låta bli och fundera på hur bra den faktiskt går.

därför ger jag ett forum inlägg ett försök i hopp om att några som har koll på läget kan berätta för mig om detta är katastrofalt och min dator kommer brännas ur eller om detta är OK.

hojta gärna om det behövs fler bilder för context.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille009:

Jag har hört att GPUn får vara lite högre i värmen, men jag kan inte låta bli och fundera på hur bra den faktiskt går.

därför ger jag ett forum inlägg ett försök i hopp om att några som har koll på läget kan berätta för mig om detta är katastrofalt och min dator kommer brännas ur eller om detta är OK.

När det kommer till mer krävande program på datorn så gör det inget att komponenter blir varmare, det betyder att de jobbar hårt, men de får inte bli för varma. Man brukar rekommendera för GPU/CPU typ max 85 grader generellt men tillverkaren brukar oftast komma med sina egna rekommendationer, sen får inte komponenterna i datorn vara för varma för länge (då pratar vi dagar och längre) för då kan livslängden sänkas på dem.
Du behöver inte direkt häller vara orolig ifall komponenter "bränns ur" då de oftast har inbyggda "killswitches" då datorn stängs av ifall temperaturen blir för hög.

Om du vill ha koll på temperaturer skulle jag rekommendera HWiNFO64.

PS, det verkade som att något blev fel med bilderna, du skulle kunna testa att ladda upp dessa igen.

Visa signatur

Desktop: Intel Core i7-10700k | Nvidia RTX 2060 | 16GB Ram | 512GB + 1TB SSD
Laptop: Lenovo Thinkpad 480s | Intel Core i7-8650U | 16GB Ram | 512GB SSD
Nätverk: Mikrotik hAP ax2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskaren:

När det kommer till mer krävande program på datorn så gör det inget att komponenter blir varmare, det betyder att de jobbar hårt, men de får inte bli för varma. Man brukar rekommendera för GPU/CPU typ max 85 grader generellt men tillverkaren brukar oftast komma med sina egna rekommendationer, sen får inte komponenterna i datorn vara för varma för länge (då pratar vi dagar och längre) för då kan livslängden sänkas på dem.
Du behöver inte direkt häller vara orolig ifall komponenter "bränns ur" då de oftast har inbyggda "killswitches" då datorn stängs av ifall temperaturen blir för hög.

Om du vill ha koll på temperaturer skulle jag rekommendera HWiNFO64.

PS, det verkade som att något blev fel med bilderna, du skulle kunna testa att ladda upp dessa igen.

Hej, Tack för ditt svar!

Joo men så långt är jag nog med, om något så är det betryggande att höra!
men det är otroliga skillnader på värmen i min dator mellan CPU och GPU. Jag har lagt in bilder nu, som verkar synas. Detta är min datorn när jag har Diablo 4 på i bakgrunden (ja, jag har satt igång att MAX FPS är igång även i bakgrunden för just denna bild)

Förstår inte heller vad skillnaderna är på "temp 1" och temp 2" för grafikortet..?

Jag ska ladda ned och testa den där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille009:

Förstår inte heller vad skillnaderna är på "temp 1" och temp 2" för grafikortet..?

Temp 1 är den du ska hålla koll på, det är den man brukar gå efter när man pratar om grafikkortets temperatur. Jag visste inte själv vad temp 2 är, har inte hört den för ens nu, men vad jag hittar på nätet verkar det vara den varmaste punkten i kretskortet (?) men ca 100 grader verkar vara en normal temperatur under arbete.

Skrivet av wille009:

men det är otroliga skillnader på värmen i min dator mellan CPU och GPU

När det gäller temperaturskillnaden mellan GPU och CPU så beror det helt på vad det är för program/spel som körs, vissa spel kräver mer av grafikkortet, exempelvis om du kör med hög grafik medans andra spel kräver mer av ditt CPU, exempelvis strategispel där CPUt används för spellogiken eller exempelvis för kalkylatorer och AI för NPCer. Så kortfattat så spelar det roll vilket spel du kör, du kommer nog säkert komma över spel som kommer kräva mer av ditt CPU än GPU, ett spel är Civ 6.

Visa signatur

Desktop: Intel Core i7-10700k | Nvidia RTX 2060 | 16GB Ram | 512GB + 1TB SSD
Laptop: Lenovo Thinkpad 480s | Intel Core i7-8650U | 16GB Ram | 512GB SSD
Nätverk: Mikrotik hAP ax2