Nvidias nya Grace Hopper når upp till 10 TB/s i minnesbandbredd

Permalänk
Melding Plague

Nvidias nya Grace Hopper når upp till 10 TB/s i minnesbandbredd

På Nvidias presskonferens under Siggraph 2023 presenterar företagets VD Jensen Huang en ny version av GH200 bestyckad med HBM3e-minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

But can it run Crysis?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Låter billigt 😊 jag tar två

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Idag så är valet mellan en ny dator eller Nvidia grafikkort, nästa år är nog valet mellan ett nytt hus eller Nvidia grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Låter billigt 😊 jag tar två

skriv under här att du accepterar att vi tar din själ, din först + andre födda barn, njurar + din lever

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

But can it run Crysis?

Kanske kan användas som instickskort för att omdefiniera fiendens AI-beteende varje millisekund.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Kan de sluta tillverka en massa skit som man inte har användning för och ge oss Nvidia Shield 2023 istället?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Ingenting för vanligt folk...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Idag så är valet mellan en ny dator eller Nvidia grafikkort, nästa år är nog valet mellan ett nytt hus eller Nvidia grafikkort.

och det sjuka är att nVidia väljer att flexa med de där DLSS-skitet.. kunden ska betala för mer för att få mindre.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Avstängd

Det ser befriande ut att ni använder ordet "grafikminne" istället för det, helt felaktiga, Vram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

och det sjuka är att nVidia väljer att flexa med de där DLSS-skitet.. kunden ska betala för mer för att få mindre.

Älskar det där DLSS-skitet!

Permalänk
Medlem

Är det en arkivbild eller bär han alltid skinpaj? 8)

Permalänk
Medlem

Men den otvättade pöbeln får nöja sig med 272 GB/s

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Den totala bandbredden ställt mot den HBM3-bestyckade GH200 ökar från under 4 TB/s till 5 TB/s. Nvidia kommunicerar att när GH200 med HBM3e sammanlänkas i par ökar minnesprestandan med 3 gånger.

5x3 = 10 ?

Är 15TB brutto bandbredden och 10TB är bandbredden efter skatt ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Querth:

Älskar det där DLSS-skitet!

Trevligt för dig, men jag köper inte hårdvara som förlitar sig på mjukvara att klara av 1080P i 60FPS (Satir, bajsa inte ner dig nu) sedan pröjsa ockerpriser för det.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

But can it run Crysis?

Det var vad som sades i presentationen iaf.
Får ju kolla igenom den innan du frågar så dumt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av GuessWho:

5x3 = 10 ?

Är 15TB brutto bandbredden och 10TB är bandbredden efter skatt ?

Tror inte dom menar att bandbredden är tre gånger så hög. Möjligt att jag uttryckte det klumpigt när jag försökte dechiffrera deras pressmeddelande. Det dom säger är följande:

"HBM3e memory, which is 50% faster than current HBM3, delivers a total of 10TB/sec of combined bandwidth, allowing the new platform to run models 3.5x larger than the previous version, while improving performance with 3x faster memory bandwidth."

Som jag förstått det är det upp till 5 TB/s per Hopper med en dubblering av detta när de körs i parläge med över NV-Link generation 4. Men sen kan jag såklart ha missförstått det hela. Finns mer information här och en herrans massa datablad för den som är intresserad.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av huggggge:

Är det en arkivbild eller bär han alltid skinpaj? 8)

Han bär alltid skinnpaj. Går rykten på stan om att den har börjat fusea ihop sig med honom.
Just den här bilden är dock en arkivbild jag tog under Nvidias presentation på Computex tidigare i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

But can it run Crysis?

Med tanke på att de ska användas för AI är kanske en bättre fråga "Can it play Crysis?"

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu