Komplett i Sverige tappar en kvarts miljard

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Stoppar ju inte dom från att föreslå det.

Källa: AB xD

Klart vissa vill att vi ska gå över till Euron nu då kronan står riktigt lågt. Blir ju att man låser ned löner mm permanent på denna låga nivå.

Sen kan man undra varför man är så livrädd för lite deflation. Inom PC branschen har det varit det i många år och den har inte gått under.
Var väl till och med så att IMP-data (om jag minns rätt) sålde datorer billigt där man betalade tre månader innan leverans och deras vinst var i stor del att priset på delarna gått ned under den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det hade inte direkt gynnat Sveriges ekonomi heller att chockhöja räntorna och omedelbart sätta hundratusentals husägare i personlig konkurs eller tvångsförsäljning. Det är för många som är räntekänsliga.

Sen kan man tycka vad man vill om att så många försatt sig i den här situationen själva, men faktum är att man inte kan sänka så många människors ekonomi i botten utan att hela landet påverkas väldigt illa.

/hulle.

Nej, men problemet var att man ville ha sina 2% inflation och därmed satte 0 eller negativ ränta vilket gjorde att huspriserna drog iväg. Hade man haft lite rimligare räntenivåer då hade vi inte varit i samma läge idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Direktverkande el för uppvärmning är helt galet! Att en villa drar 10 gånger mer än en lägenhet är orimligt. Därför elpriserna ser ut som de gör ju när eluppvärmning använder så kopiöst mycket.
"Ja, men vi kan inte ha fjärrvärme här" Nähä, men så elda med olja då eller flytta.

Visst är det galet, men på 70 o 80 talet så skulle det byggas rejält med kärnkraft och då måste man få avsättning för all elen och då var det ju perfekt med direktverkande el.

Inte kul att bygga om från direktverkande till tex vattenburen med bergvärme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad var deras andra shabloner respektive sparande?

Nu var det längesen så minns inte exakta siffror mer än att det var långt över vad jag la på mat, hygienartiklar, nöje och ett fåtal andra punkter de hade och 'drog av' på lönen för att se hur mycket som var över till lån och den 7% räntan man ska klara.

Säg att banken hade ~3500;- på mat, så låg jag på ~2000;-. Så var det mobil som faktiskt var 1000;- i schablonen när jag la 129;-/månad.

Hade en rätt kass lön den perioden ~16k efter skatt och sparade 1500-2500;- i månaden. Så med förklaringen att jag inte lägger de summorna banken hade tagit fram i sin schablon på mig själv så klarade jag 7% gränsen precis och fick beviljat lån ändå.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det är svårt att få både låg ränta och högt värderad krona med låg inflation. De höjer ju räntan just för att slå mot inflationen och försökta få kronan inte falla ännu mer.

Sen kan man ifrågasätta varför de körde lågräntepolitik så länge men som situationen ser ut idag så har de inte mycket val. Är pest eller kolera som gäller.

Marknaden innan har varit överhettad. Folk köper allt möjligt med noll ränta. Den tiden är över och vi får hålla oss mer till att köpa det vi faktiskt behöver och inte vara för det är kul med nytt. Viktigare än datordelar är pris på mat, drivmedel, el och annat nödvändigt.

Den förra regeringen hade behövt göra detta för 4 år sedan, men som vanligt öser de över skiten på andra efter att de skjutit skeppet fullt med hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det är svårt att få både låg ränta och högt värderad krona med låg inflation. De höjer ju räntan just för att slå mot inflationen och försökta få kronan inte falla ännu mer.

Sen kan man ifrågasätta varför de körde lågräntepolitik så länge men som situationen ser ut idag så har de inte mycket val. Är pest eller kolera som gäller.

Marknaden innan har varit överhettad. Folk köper allt möjligt med noll ränta. Den tiden är över och vi får hålla oss mer till att köpa det vi faktiskt behöver och inte vara för det är kul med nytt. Viktigare än datordelar är pris på mat, drivmedel, el och annat nödvändigt.

Eller så kanske vi kanske hålla politiker till svars för inflation med ''printer goes BRRRR'' samt energi och bostadskris?

Vi behöver inte leka charader för att förstå att behovet av bolån är den törnen i dramat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag skulle inte drag för stora växlar på det där, de gjorde 1.4m vinst förra året och - 250k i år

Ett investmentbolag, jag skulle inte dra för stora växlar på det där. Inget rent kassaflöde.

Du får kolla de enskilda innehaven och mycket riktigt går Morrow Bank uselt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ett investmentbolag, jag skulle inte dra för stora växlar på det där. Inget rent kassaflöde.

Du får kolla de enskilda innehaven och mycket riktigt går Morrow Bank uselt.

De går runt +/- 0% vinst vilket iofs är lågt för en bank men finns ju sämre banker

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De går runt +/- 0% vinst vilket iofs är lågt för en bank men finns ju sämre banker

Nja morrow är nog i den sämre ligan. Din gissning att Morrow är kompletts kassako stämmer ej.

Resurs holdings. Lönsamheten hyffsad, billigt på intjäning. Men det mesta i boken är skräpkrediter från konsument, och det är inget investerare vill äga idag.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Nja morrow är nog i den sämre ligan. Din gissning att Morrow är kompletts kassako stämmer ej.

Resurs holdings. Lönsamheten hyffsad, billigt på intjäning. Men det mesta i boken är skräpkrediter från konsument, och det är inget investerare vill äga idag.

Jag har aldrig påstått att Morrow är deras kassako utan att genom flera andra bolag så blir den totala vinsten högre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nej, men problemet var att man ville ha sina 2% inflation och därmed satte 0 eller negativ ränta vilket gjorde att huspriserna drog iväg. Hade man haft lite rimligare räntenivåer då hade vi inte varit i samma läge idag.

Antagligen är det dogmatisk följd av inflationsmålet på 2% som skapat situationen. För riksbanken hade det förmodligen varit effektivare och billigare att bara stödköpa de varor som krävs för nå kpi 2% och ha en stor bålbrasa på Brunkebergstorg varje lördag som allmänheten kan beskåda.

istället sitter RB på en obligationsportfölj ingen vet värdet av.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du lånat mer än du har råd med?

Nej. Jag klarar detta, men det blir inte mycket över till annat. Mina boenderelaterade kostnader har ökat med ungefär 35 000 kr per år trots att mina lån är bundna på låg ränta ett tag till. Skenande energipriser och bostadsrättsföreningens lån som fått chockhöjda räntor innebär mycket stora ökningar i månadsavgiften. Med övriga saker som blivit dyrare är det ungefär 45 000 kr mer per år nu jämfört med 2021.

När mina lån fullt ut får genomslag (halva nästa år, halva om 2.5 år) handlar det sannolikt om ca 35 000 kr ytterligare per år i ränta, efter ränteavdraget. Då har jag fått nästan 70 000 kr mer per år i direkta boendekostnader, och runt 80 000 kr totalt, utan att inkomsten ökat särskilt mycket (jag räknar med max ca 15 000 kr mer per år i lön när båda lånen är omlagda).

Det är dubbelsmällen som är jobbig. Enbart en kraftigt höjd ränta är inte avgörande för så många, men när mycket annat ökat enormt blir det en helt annan sak.

När jag köpte min nuvarande bostadsrätt var låneräntan runt 3.5 procent. Efter det har det kommit massa sänkningar som fått priser och lån att skena hand i hand, och för att straffa det får nu räntan skena i stället, vilket drabbar mig som inte köpte dyrt, inte lånade tokmycket och budgeterade rimligt. Det faktum att jag inte hade haft råd att köpa min egen bostad i dag, så som värdet farit i höjden, säger lite om hur sjuk bostadsmarknaden har varit senaste årtiondet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har aldrig påstått att Morrow är deras kassako utan att genom flera andra bolag så blir den totala vinsten högre

Om man ser siffrorna för hela Komplett koncernen ser jag ingen vinst heller, utan förlust.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Om man ser siffrorna för hela Komplett koncernen ser jag ingen vinst heller, utan förlust.

Vi kan inte tyda deras siffror från kvartalsrapporten, de kan ha valt att göra långsiktiga investeringar som blir dyra idag men bra imorgon. Eller tagit kostnader nu, istället för att skjuta på betalningen.

Som exempel gjorde min förening - 180k i bokslut men våra likvida medel ökade med 15miljoner 😊 om man inte kan få all info så säger inte siffrorna så mycket

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Håller inte med, klarar man inte en högre ränta så bor man fel. Hur har dessa personer fått sina lån?
Blir man sjuk längre perioder så får man flytta när man har inte råd med sitt boende.
"Ska folk släppa sida barndomshem direkt dom ser en fluktation i räntorna?"
Nej inte direkt men om det håller i sig något år så får de ju inse att de inte kan bo kvar.
Det är ingen rättighet att bo en bostad som finansieras av lån som man inte har råd med

Håller inte med det du skriver heller... Man klarade säkert av lånet när man gjorde den, men högre räntor är något som påverkar en på annat sätt.
Kan även ha uppstått andra saker i ens liv som påverkar ens ekonomi generellt, bilen kan ha pajat, tvättmaskinen kan ha gått eller vad som helst. Men då ska man flytta bara för att man inte klarar av en högre ränta på lånet enligt ditt argument?

Och du menar att blir man sjuk i längre perioder, av diverse anledningar, så får man flytta då man inte har råd med sitt boende?
Hur vet du vad för sjuk en person kan ha blivit? Kan ha blivit hjärtsjuk eller vad som helst och därmed inte klarar av ekonomin. Ska dem då behöva flytta, då dem inte har någon "rättighet att bo pga den har finansierats av ett lån dem inte längre har råd med" enligt dig?

Det är ju verkligen mycket enklare skrivet här på ett forum än gjort i verkliga livet... Att "bara" flytta när man är frisk är en stor omställning i sig, kan bara föreställa mig hur det må vara när man är sjuk osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Håller inte med det du skriver heller... Man klarade säkert av lånet när man gjorde den, men högre räntor är något som påverkar en på annat sätt.
Så nu har man kanske inte råd med sitt lån - lid eller flytta.

Kan även ha uppstått andra saker i ens liv som påverkar ens ekonomi generellt, bilen kan ha pajat, tvättmaskinen kan ha gått eller vad som helst. Men då ska man flytta bara för att man inte klarar av en högre ränta på lånet enligt ditt argument?
Ja

Och du menar att blir man sjuk i längre perioder, av diverse anledningar, så får man flytta då man inte har råd med sitt boende?
JA! Ta en person som tidigare tjänade riktigt bra och har en nice våning men kan nu inte längre jobba - hur ska de kunna finansiera den?

Hur vet du vad för sjuk en person kan ha blivit? Kan ha blivit hjärtsjuk eller vad som helst och därmed inte klarar av ekonomin. Ska dem då behöva flytta, då dem inte har någon "rättighet att bo pga den har finansierats av ett lån dem inte längre har råd med" enligt dig?
Ja, har man inte råd med sitt boende ska man flytta. Det kommer ju ingen lösning på problemet - handlar bara om hur länge man vill lida med det.

Det är ju verkligen mycket enklare skrivet här på ett forum än gjort i verkliga livet... Att "bara" flytta när man är frisk är en stor omställning i sig, kan bara föreställa mig hur det må vara när man är sjuk osv.
Varför är det så stor grej att flytta? Folk får komma till insikten att de inte har råd att bo kvar och sedan lösa problemet. De verkar vara fullständigt oförmögna att ens överväga alternativet vilket jag tycker är konstigt.

Svarade i citatet för att slippa citera fler gånger

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vi kan inte tyda deras siffror från kvartalsrapporten, de kan ha valt att göra långsiktiga investeringar som blir dyra idag men bra imorgon. Eller tagit kostnader nu, istället för att skjuta på betalningen.

Som exempel gjorde min förening - 180k i bokslut men våra likvida medel ökade med 15miljoner 😊 om man inte kan få all info så säger inte siffrorna så mycket

Fast nu tog jag upp Kompletts bokslut och kollade. Var någonstans är det dem tjänar så bra med deg?

Nej jag har kollat capex och det minskar från tidigare år, det fria kassaflödet är också decimerat tillsammans med marginalerna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter. Fullständigt värdelöst företag med ockerpriser och hopplöst dålig kundservice.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Nu var det längesen så minns inte exakta siffror mer än att det var långt över vad jag la på mat, hygienartiklar, nöje och ett fåtal andra punkter de hade och 'drog av' på lönen för att se hur mycket som var över till lån och den 7% räntan man ska klara.

Säg att banken hade ~3500;- på mat, så låg jag på ~2000;-. Så var det mobil som faktiskt var 1000;- i schablonen när jag la 129;-/månad.

Hade en rätt kass lön den perioden ~16k efter skatt och sparade 1500-2500;- i månaden. Så med förklaringen att jag inte lägger de summorna banken hade tagit fram i sin schablon på mig själv så klarade jag 7% gränsen precis och fick beviljat lån ändå.

Okej! Om man tittar på livsmedelsverket så anger de runt 3500 kr för mat för en person mellan 18-60 år. 2000 kr för mat har inte varit möjligt på flera år även om man äter knapert. Så bankens estimat är väldigt pricksäkra! Mobilkostnad för 1000 kr är kanske högt men antar att de menar mobilabonnemang plus avbetalning på mobilen så tar de höjd på det så inget konstigt där heller. Man måste ha marginaler även om man inte når upp tills bankens estimat för levnadskostnader. Nu går vi utanför ämnet för tråden men ja bankens estimat eller schabloner skulle jag säga är helt normala.

Skrivet av cyklonen:

Nej. Jag klarar detta, men det blir inte mycket över till annat. Mina boenderelaterade kostnader har ökat med ungefär 35 000 kr per år trots att mina lån är bundna på låg ränta ett tag till. Skenande energipriser och bostadsrättsföreningens lån som fått chockhöjda räntor innebär mycket stora ökningar i månadsavgiften. Med övriga saker som blivit dyrare är det ungefär 45 000 kr mer per år nu jämfört med 2021.

När mina lån fullt ut får genomslag (halva nästa år, halva om 2.5 år) handlar det sannolikt om ca 35 000 kr ytterligare per år i ränta, efter ränteavdraget. Då har jag fått nästan 70 000 kr mer per år i direkta boendekostnader, och runt 80 000 kr totalt, utan att inkomsten ökat särskilt mycket (jag räknar med max ca 15 000 kr mer per år i lön när båda lånen är omlagda).

Det är dubbelsmällen som är jobbig. Enbart en kraftigt höjd ränta är inte avgörande för så många, men när mycket annat ökat enormt blir det en helt annan sak.

När jag köpte min nuvarande bostadsrätt var låneräntan runt 3.5 procent. Efter det har det kommit massa sänkningar som fått priser och lån att skena hand i hand, och för att straffa det får nu räntan skena i stället, vilket drabbar mig som inte köpte dyrt, inte lånade tokmycket och budgeterade rimligt. Det faktum att jag inte hade haft råd att köpa min egen bostad i dag, så som värdet farit i höjden, säger lite om hur sjuk bostadsmarknaden har varit senaste årtiondet.

Håller helt med! Det har varit en lånekarusell som heter duga! Det kommer slå tillbaka för alla även de som inte lånat något.

Skrivet av Maarus:

Fast nu tog jag upp Kompletts bokslut och kollade. Var någonstans är det dem tjänar så bra med deg?

Nej jag har kollat capex och det minskar från tidigare år, det fria kassaflödet är också decimerat tillsammans med marginalerna.

Var ser du det? Vilken sida? Vet du om Webhallen och Netonnet går lika dåligt som Komplett?

Skrivet av Lilla Tiger:

Komplett som helhet i Moderbolaget Komplett ASA
Gjorde förlust 2022

https://www.proff.no/roller/komplett-as/sandefjord/datamaskin...

På grund av skatteregler där beskattning dras över ett snitt över en 5 års period. Fick dom 20 miljoner NOK på sista raden då skatt från tidigare år betalas tillbaka då dom gjorde förlust.

Komplett har ca 3,5 miljarder NOK i eget kapital så en minimum avkastning på detta borde vara ca 4% vilket är den ränta du kan få om du sätter in pengarna på ett vanligt konto.

Varför dom fortsätter med sin verksamhet i Komplett Webhallen och Netonnet är mycket konstigt då dom enkelt borde få in minst 200 miljoner NOK per år i bara räntor om dom plockade ut pengarna och placera dom på ett bankkonto.

Komplett har inte gjort en utdelning sedan 2011
I moderbolaget som äger samtliga aktier i dotterbolagen
Och därmed den enda som kan göra utdelningar från dessa.

De enda som vinner på detta är vi konsumenter
då Komplett artificiellt håller ner priserna åt oss.

När fick de 20 miljoner NOK? Varför betetalade de tillbaka skatt när de gjorde förlust?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Var ser du det? Vilken sida? Vet du om Webhallen och Netonnet går lika dåligt som Komplett?

Ligger på avanza, netonnet samt webbhallen ingår i deras B2C.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Om man tittar på livsmedelsverket så anger de runt 3500 kr för mat för en person mellan 18-60 år. 2000 kr för mat har inte varit möjligt på flera år även om man äter knapert. Så bankens estimat är väldigt pricksäkra! Mobilkostnad för 1000 kr är kanske högt men antar att de menar mobilabonnemang plus avbetalning på mobilen så tar de höjd på det så inget konstigt där heller. Man måste ha marginaler även om man inte når upp tills bankens estimat för levnadskostnader. Nu går vi utanför ämnet för tråden men ja bankens estimat eller schabloner skulle jag säga är helt normala.

Håller helt med! Det har varit en lånekarusell som heter duga! Det kommer slå tillbaka för alla även de som inte lånat något.

Var ser du det? Vilken sida? Vet du om Webhallen och Netonnet går lika dåligt som Komplett?

När fick de 20 miljoner NOK? Varför betetalade de tillbaka skatt när de gjorde förlust?

Vid 2022 års bokslut var förlusten ca 20 miljoner NOK
Eftersom att dom gjorde en vinst året innan så betalades en del av vinstskatten tillbaka från året innan. Detta ledde till en vinst på sista raden på ca 20 miljoner NOK
Detta är ett normalt system som vi även har i Sverige
Där vinstskatt beräknas på ett snitt av vinsten på dom senaste fem åren.

Allt from på Proff.no

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej. Jag klarar detta, men det blir inte mycket över till annat. Mina boenderelaterade kostnader har ökat med ungefär 35 000 kr per år trots att mina lån är bundna på låg ränta ett tag till. Skenande energipriser och bostadsrättsföreningens lån som fått chockhöjda räntor innebär mycket stora ökningar i månadsavgiften. Med övriga saker som blivit dyrare är det ungefär 45 000 kr mer per år nu jämfört med 2021.

När mina lån fullt ut får genomslag (halva nästa år, halva om 2.5 år) handlar det sannolikt om ca 35 000 kr ytterligare per år i ränta, efter ränteavdraget. Då har jag fått nästan 70 000 kr mer per år i direkta boendekostnader, och runt 80 000 kr totalt, utan att inkomsten ökat särskilt mycket (jag räknar med max ca 15 000 kr mer per år i lön när båda lånen är omlagda).

Det är dubbelsmällen som är jobbig. Enbart en kraftigt höjd ränta är inte avgörande för så många, men när mycket annat ökat enormt blir det en helt annan sak.

När jag köpte min nuvarande bostadsrätt var låneräntan runt 3.5 procent. Efter det har det kommit massa sänkningar som fått priser och lån att skena hand i hand, och för att straffa det får nu räntan skena i stället, vilket drabbar mig som inte köpte dyrt, inte lånade tokmycket och budgeterade rimligt. Det faktum att jag inte hade haft råd att köpa min egen bostad i dag, så som värdet farit i höjden, säger lite om hur sjuk bostadsmarknaden har varit senaste årtiondet.

Verkar ju som folk tror att det bara är räntan som stiger på deras lån "7%, det har vi råd med" men nu är ju verkligheten att allt annat blivit upp till 50% dyrare. Bränse, värme, mat... Så dom där 7% som blir några tusen per månad överlever man.. men när matkontot dubblats, bränslekontot 3 dubblats och allt annat även blivit dyrare så får folk panik.

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Vid 2022 års bokslut var förlusten ca 20 miljoner NOK
Eftersom att dom gjorde en vinst året innan så betalades en del av vinstskatten tillbaka från året innan. Detta ledde till en vinst på sista raden på ca 20 miljoner NOK
Detta är ett normalt system som vi även har i Sverige
Där vinstskatt beräknas på ett snitt av vinsten på dom senaste fem åren.

Allt from på Proff.no

Det sista eftersom de betalade vinstskatten tillbaka ledde till en förlust på 20 mkr NOK inte vinst?

Permalänk
Medlem

1 miljard i omsättning men endast 2 mille i vinst, det är ju helt sjukt låg marginal :DD

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ni som är ekonomiskt insatta kanske kan svara på det här: så länge inflationen är högre än räntan, är det inte lönsamt att låna? Även utan amortering minskar ju lånet då i värde med tiden. Om det är så kanske vi inte ska klaga för mycket på hög ränta så länge den är lägre än inflationen.

Räntan får du göra skatteavdrag på.
Pengarna måste användas så att de ger mer vinst än vad räntekostnaden är.
Du skulle kunna köpa aktier men går de ner så blir det dyrt. Ligger de samtidigt i ISK så får du skatta för värdet annars så skattar du värdeförändringen då du säljer.