Hur viktig är radiatorstorleken på AIO-kylare?

Permalänk
Medlem

Rätt opraktisk lösning. Först ska man ha en stor vattentunna, sen dra slang och ha en pump som orkar cirkulera vattnet med adekvat hastighet. När vattnet värms upp förlorar man också kylförmåga.

Jag menar, en AIO torde vara både enklare och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Är detta någonting du själv har testat? -Alternativt, vart har du läst det någonstans?
När jag testade för ett antal år sen vill jag minnas att jag knappt märkte någon skillnad alls och därför plockade bort 3 av 6 fläktar.

Jag har sett ett antal YouTube klipp på det, tyvärr finns det inget som bevisar detta i sig enskilt, men allting pekar mot cirka 50%.
Här är ett av många klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=IJmE13sG9PI
spola fram till 12 minuter ungefär.
Gamers Nexus och Major Hardware har många tester med fläktar och luftflöde.

Det finns dock många variabler som påverkar, t.ex tjocklek på kylblock, statiskt tryck på fläktarna, chassi eller övriga rummet m.m.

Har man till exempel en tornkylare med en fläkt fram på tornet och en chassifläkt som drar ut luft rakt bakom tornet, så är såklart en bakre fläkt på tornet ganska meningslös.

Edit:
Kanske är den korrekta siffran roten ur 2 dvs 41% och kanske är det maximal effekt, jag tänker mig en analogi där man har 1 eller 2 personer som knuffar fram en kärra som redan rullar, hur mycket snabbare kommer kärran rulla på grund av person nummer 2.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vad säger egentligen detta testet??

Skall man göra ett seriöst test för att ta reda på om storleken på radiator påverkar mycket så använder man samma kringutrustning och byter endast storlek på radiator, då kan man se vad det är för faktiskt skillnad.
Nu är det massor med parametrar som pump, block, slang etc vi inte har en aning om.
Däremot är det tydligen väldigt viktigt att specificera vilken hårdvara man använt som tex lagringsenhet vilket högst troligt inte har ett dugg med detta test att göra, visar att man kanske inte riktigt har helt koll eller att själva testet inte är så viktigt.

Nä jag kräver mycket mer av Swec än såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vad säger egentligen detta testet??

Skall man göra ett seriöst test för att ta reda på om storleken på radiator påverkar mycket så använder man samma kringutrustning och byter endast storlek på radiator, då kan man se vad det är för faktiskt skillnad.
Nu är det massor med parametrar som pump, block, slang etc vi inte har en aning om.
Däremot är det tydligen väldigt viktigt att specificera vilken hårdvara man använt som tex lagringsenhet vilket högst troligt inte har ett dugg med detta test att göra, visar att man kanske inte riktigt har helt koll eller att själva testet inte är så viktigt.

Nä jag kräver mycket mer av Swec än såhär.

Broder, de skriver klart och tydligt att det är tre AIOs från samma tillverkare och serie. Allt är detsamma förutom radiatorstorleken och antal fläktar.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Ännu en bra artikel!

Något som för mig spelar stor roll är ljudnivån och något som bara kort nämndes. Jag förstår att det inte var syftet med artikeln men definitivt något ni hade kunnat testa i nästa skede. Sen är jag med på att det inte är lätt att testa ljudnivåer men något säger mig att Noctuan låter bra mycket mindre än 240an.

Jag har testat 240/280mm AIOer men alltid gått tillbaka till luft mest pga. att luft är så extremt mycket tystare. Det är svårt att hitta en bra AIO då decibelnivåerna från tillverkarna ändå mäts olika. Om man ändå bara spelar så är det ändå inte CPUn som drar det stora lasset.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

100 liter 60 grader ökning ->
4.2KJ per grad per liter för vatten ->
25.2MJ = 7kWh

ca 17h speltid om datorn drar 400W
Men det blir längre än så för vattnet kyls av omkringliggande luft också

En 100l reservoar är ju rätt stadig och vore inte helt lätt att flytta runt för tömning/påfyllning. Vill man inte grisa igen slangarna ska det väl dessutom vara destillerat vatten?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Triton242:

Vad säger egentligen detta testet??

Skall man göra ett seriöst test för att ta reda på om storleken på radiator påverkar mycket så använder man samma kringutrustning och byter endast storlek på radiator, då kan man se vad det är för faktiskt skillnad.
Nu är det massor med parametrar som pump, block, slang etc vi inte har en aning om.
Däremot är det tydligen väldigt viktigt att specificera vilken hårdvara man använt som tex lagringsenhet vilket högst troligt inte har ett dugg med detta test att göra, visar att man kanske inte riktigt har helt koll eller att själva testet inte är så viktigt.

Nä jag kräver mycket mer av Swec än såhär.

Jag är inte riktigt med på hur du menar.

I början av artikeln specar jag vilka kylare som använts. Exakt vilka beståndsdelar de olika kylarna består av får du nog kolla med Asus. Det jag vet är att de är baserade på Aseteks sjunde generation.

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför man kör testet med en benchtable?

Jag skulle säga att det problemet jag hamnat i och inte orkar lösa är att jag kör ett litet chassi (NR200P) och det är pest eller kolera att välja mellan.
Kör jag att fläktarna blåser ut ur chassit på radiatorn, så är luften varm från grafikkortet, och det blir dålig kylning av CPU som går på AIO.
Vänder jag fläktarna så suger jag in frisk luft genom radiatorn, men får då motsatt problem för GPU, chassit blir fyllt av varm luft från radiatorn.

Jag gissar att man borde ha satsat på en custom-loop som även involverade GPU...

Enda "bra" lösningen jag kommit på är att MAXA samtliga fläktar, men då låter det ju som ett flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

En 100l reservoar är ju rätt stadig och vore inte helt lätt att flytta runt för tömning/påfyllning. Vill man inte grisa igen slangarna ska det väl dessutom vara destillerat vatten?

Känns för mig sjukt att prata om att dumpa vattnet bara för det är lite varmt, duscha med det i alla fall

En stor nackdel är väl att när vattnet är 40 grader eller mer så kommer ju komponenterna också gå upp avsevärt i temp. Tror inte man kan spela längre när man är en bit över 50

Permalänk
Medlem

Ni som har vattenkylning, varför har ni vattenkylning istället för luftkylning?

Genuin fråga.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag undrar varför man kör testet med en benchtable?

Jag skulle säga att det problemet jag hamnat i och inte orkar lösa är att jag kör ett litet chassi (NR200P) och det är pest eller kolera att välja mellan.
Kör jag att fläktarna blåser ut ur chassit på radiatorn, så är luften varm från grafikkortet, och det blir dålig kylning av CPU som går på AIO.
Vänder jag fläktarna så suger jag in frisk luft genom radiatorn, men får då motsatt problem för GPU, chassit blir fyllt av varm luft från radiatorn.

Jag gissar att man borde ha satsat på en custom-loop som även involverade GPU...

Enda "bra" lösningen jag kommit på är att MAXA samtliga fläktar, men då låter det ju som ett flygplan.

Om du har fläktar som kan blåsa luft till grafikkortet rakt under eller från sidan så bör luften från AIO vattenkylningen (som väl sitter i fronten eller?) Påverka minimalt

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Ni som har vattenkylning, varför har ni vattenkylning istället för luftkylning?

Genuin fråga.

Bättre kylning(generellt) , snyggare finish i chassit, enklare att byta komponenter.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har sett ett antal YouTube klipp på det, tyvärr finns det inget som bevisar detta i sig enskilt, men allting pekar mot cirka 50%.
Här är ett av många klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=IJmE13sG9PI
spola fram till 12 minuter ungefär.
Gamers Nexus och Major Hardware har många tester med fläktar och luftflöde.

Det finns dock många variabler som påverkar, t.ex tjocklek på kylblock, statiskt tryck på fläktarna, chassi eller övriga rummet m.m.

Har man till exempel en tornkylare med en fläkt fram på tornet och en chassifläkt som drar ut luft rakt bakom tornet, så är såklart en bakre fläkt på tornet ganska meningslös.

Edit:
Kanske är den korrekta siffran roten ur 2 dvs 41% och kanske är det maximal effekt, jag tänker mig en analogi där man har 1 eller 2 personer som knuffar fram en kärra som redan rullar, hur mycket snabbare kommer kärran rulla på grund av person nummer 2.

Aldrig att du får 50% idag. Begränsningen ligger inte i radiatorns temp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archros:

<Uppladdad bildlänk>

Aldrig att du får 50% idag. Begränsningen ligger inte i radiatorns temp

50% grader lägre absolut inte, men 50% mer kylkapacitet vilket kräver belastning som kanske inte går att få till då det är någon annan del av kylningen som kan vara flaskhals, t.ex pumpen eller värmeöverföringen i vattenblocket m.m.

Själva fläktandet/luftflödet på radiatorn/tornet blir dock cirka 50% mer.
Edit: Vilket kan användas till att få ner ljudet genom att fläktarna snurrar långsammare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

50% grader lägre absolut inte, men 50% mer kylkapacitet vilket kräver belastning som kanske inte går att få till då det är någon annan del av kylningen som kan vara flaskhals, t.ex pumpen eller värmeöverföringen i vattenblocket m.m.

Själva fläktandet/luftflödet på radiatorn/tornet blir dock cirka 50% mer.
Edit: Vilket kan användas till att få ner ljudet genom att fläktarna snurrar långsammare.

Okej då är jag med. Förstod fel.
Håller dock inte med dig då jag själv provat utan någon som helst grad skillnad på mitt 420. Det blir knappt nån skillnad om jag kör fläktarna i 50% eller 100%, några grader max.
Kan va så att de har större kylkapacitetsökning med mindre radiatorer.
Ljudnivån kanske... kan också bli att 6 fläktar låter mer även vid lägre rpm än 3 fläktar vid högre rpm. Men de skulle vara värt att testa absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag undrar varför man kör testet med en benchtable?

Jag skulle säga att det problemet jag hamnat i och inte orkar lösa är att jag kör ett litet chassi (NR200P) och det är pest eller kolera att välja mellan.
Kör jag att fläktarna blåser ut ur chassit på radiatorn, så är luften varm från grafikkortet, och det blir dålig kylning av CPU som går på AIO.
Vänder jag fläktarna så suger jag in frisk luft genom radiatorn, men får då motsatt problem för GPU, chassit blir fyllt av varm luft från radiatorn.

Jag gissar att man borde ha satsat på en custom-loop som även involverade GPU...

Enda "bra" lösningen jag kommit på är att MAXA samtliga fläktar, men då låter det ju som ett flygplan.

Testa byta grafikkortet till vertikalt om det går och sätt 2 fläktar i botten som utsug för det och sen kanske en fläkt bak som insug, eller utsug inte säker vad som är bäst.

Permalänk
Medlem

Om man tänker rent ekonomiskt borde ju luft kylare vara det självklara valet.
Speciellt om man väljer tex Noctua som fortsätter att ge sockel support för sina äldre luftkylare.
Samt så är det bara fläktarna som kan går sönder.
AIO så finns det mycket mer som kan gå snett.

Som tur har det bara hänt mig en gång att ett AIO har gett upp , och det var en H60, en av de första som gav upp för mig.

Har fortsatt köra med AIO för jag tycker dem är klart mycket snyggare speciellt för mig som kör med glas panel.

Kör nu med en Corsair 360mm LCD. Sjukt nöjd med den, inga problem att kyla 7600X med fria tyglar

Fick tag på en EK 360mm till grabben för en 500:-
Ska kyla en 12100.. overkill, mycket. Men för det priset så är det oslagbart.
Tanken är ju uppgradera till en i5/i7. Då kommer EK få jobba lite hårdare:)

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Kör 2 gamla Fractal Design Kelvin, en 240 och en 360. Egentligen är det rebrandade Alphacool AiO's. Fungerat utmärkt, nyligen bytt pumpblocket i den ena men är ju rätt gamla grejer vid det här laget. Gillar modellen för att de är helt byggda av standard komponenter och därför enkla att serva/fylla på om behov uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

En 100l reservoar är ju rätt stadig och vore inte helt lätt att flytta runt för tömning/påfyllning. Vill man inte grisa igen slangarna ska det väl dessutom vara destillerat vatten?

Destillerat och destillerat det finns säkert medel för sånt. 4st 25 liters dunkar borde vilken finnig tonåring som helst se till att kånka runt på varje spelrunda, dom går ju att seriekoppla. Under hösten och vintern kan man ha två utomhus som man byter av var fjärde timme, allt för frames.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Spelar ingen roll vad ni säger.
Min sambo påminner mig ofta om att storleken inte har någon betydelse 😂

OT: Hon säger så för hon är snel mot dig.
OnT: En AIO dumpar värmen utanför chassit, en luftkylare värmer hela burken, detta är det mest väsentliga skillnaden för mig att köra AIO.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant med tester som även jämför placering av radiatorn, front eller uppe (eller bak för 120mm) och även placering av fläktarna, push, pull samt om de drar in eller blåser ut luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Hade varit intressant med tester som även jämför placering av radiatorn, front eller uppe (eller bak för 120mm) och även placering av fläktarna, push, pull samt om de drar in eller blåser ut luften.

Frågan är främst riktad till skribenten, @CrispVanDahl

Permalänk
Medlem

skena/"bracket" på chassit i testet

Är "bracketen" för instickskort original på BC1 V1 (ser inte så ut när jag googlar), eller ngt som går att köpa? eller kanske ngt ni meckat ihop själva? Gillar inte riktigt de tunna pinnarna som är original på V2. De känns veka och gängar ur på fel ställe ofta när man vill skifta grafikkort.

Bifogar en bild som kanske gör det tydligare:

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av macher:

Är "bracketen" för instickskort original på BC1 V1 (ser inte så ut när jag googlar), eller ngt som går att köpa? eller kanske ngt ni meckat ihop själva? Gillar inte riktigt de tunna pinnarna som är original på V2. De känns veka och gängar ur på fel ställe ofta när man vill skifta grafikkort.

Bifogar en bild som kanske gör det tydligare:
<Uppladdad bildlänk>

Det är ett hemmabygge som @Laine knåpade ihop till oss. Det medföljande pinnarna gjorde helt enkelt inte livet lätt när vi skulle rotera mängder av grafikkort in och ut ur systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

I detta test ja, men när under normalt bruk gasar du på till 100%? Är ju inte precis vanligt scenario med 100% load på alla kärnor utan syntetisk testning.

Tre fläktar på säg 55% bör låta mindre än två fläktar på exempelvis 70%.

Givetvis.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Ni som har vattenkylning, varför har ni vattenkylning istället för luftkylning?

Genuin fråga.

Jag har custom vatten mestadels för en totalt tyst dator, ingen fläkt går nånsin över 350rpm så det går inte höra fläktarna även om man har örat mot burken.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB