Hälften av de anställda sparkas – ersätts av AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Är du osäker? Du skrev kanske.

Men om det var det du menade så, ja. Jag vill absolut att de som VILL köra ska få göra det (så länge de har ett giltigt körkort och sånt, underförstått). Men inte vill jag väl beröva någon att sitta bakom en AI-styrd ratt om denne hellre vill det. Valfrihet inom bilkörning gillar jag.

Att köra bil på landsväg är en frihetsupplevelse man kan unna sig som svensson. Förstår inte myrstacksmentaliteten som vill ta ifrån oss den möjligheten.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Parmenides:

Att köra bil på landsväg är en frihetsupplevelse man kan unna sig som svensson. Förstår inte myrstacksmentaliteten som vill ta ifrån oss den möjligheten.

Problemet uppstår väl den dag när mänskliga förare är betydligt farligare än artificiella? Det kommer se illa ut när ett barn har blivit påkört av någon som har slagit av autopiloten för att det är kul att styra själv…

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Är du osäker? Du skrev kanske.

Men om det var det du menade så, ja. Jag vill absolut att de som VILL köra ska få göra det (så länge de har ett giltigt körkort och sånt, underförstått). Men inte vill jag väl beröva någon att sitta bakom en AI-styrd ratt om denne hellre vill det. Valfrihet inom bilkörning gillar jag.

Jag försökte hjälpa till att tolka. Som du kan se var det inte jag som skrev inlägget. Däremot läste jag ditt och reagerade i enlighet med det jag skrev.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Att köra bil på landsväg är en frihetsupplevelse man kan unna sig som svensson. Förstår inte myrstacksmentaliteten som vill ta ifrån oss den möjligheten.

Ja precis.

Skrivet av Elgot:

Problemet uppstår väl den dag när mänskliga förare är betydligt farligare än artificiella? Det kommer se illa ut när ett barn har blivit påkört av någon som har slagit av autopiloten för att det är kul att styra själv…

Jag håller inte med dig.

Vet du, varje gång jag sätter mig bakom ratten är jag villig att ta den risken du nämner, dvs att jag råkar köra över ett enskilt barn eller t o m en hel skolklass. För att däremot minimera risken för en sådan olycka ser jag mig omkring och kör så säkert jag kan.

Och även om risken trots min försiktighet kvarstår är jag ändå inte beredd att ändra mig på den punkten, rent generellt. Jag tycker nämligen att: Bara för att det händer olyckor emellanåt så ska man inte nödvändigtvis förbjuda den involverade prylen eller aktiviteten. Det handlar för mig om att shit faktiskt happens — men världen går inte nödvändigtvis under för det.

Skrivet av bubbelbabbel:

Jag försökte hjälpa till att tolka. Som du kan se var det inte jag som skrev inlägget. Däremot läste jag ditt och reagerade i enlighet med det jag skrev.

Aha. Jag noterade inte att det var en annan som svarade förut och nu.
Nåväl, det är fint att vi får tycka som vi vill.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mar3ld:

Jag håller inte med dig.

Vet du, varje gång jag sätter mig bakom ratten är jag villig att ta den risken du nämner, dvs att jag råkar köra över ett enskilt barn eller t o m en hel skolklass. För att däremot minimera risken för en sådan olycka ser jag mig omkring och kör så säkert jag kan.

Och även om risken trots min försiktighet kvarstår är jag ändå inte beredd att ändra mig på den punkten, rent generellt. Jag tycker nämligen att: Bara för att det händer olyckor emellanåt så ska man inte nödvändigtvis förbjuda den involverade prylen eller aktiviteten. Det handlar för mig om att shit faktiskt happens — men världen går inte nödvändigtvis under för det.

Nej, men resten av samhället kommer förmodligen inte vara lika förstående. Det är väl ingen större skillnad mot hur hastighetsgränser fungerar idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Vet du, varje gång jag sätter mig bakom ratten är jag villig att ta den risken du nämner, dvs att jag råkar köra över ett enskilt barn eller t o m en hel skolklass. För att däremot minimera risken för en sådan olycka ser jag mig omkring och kör så säkert jag kan.

Och någon som kör full vill också ta den risken, men det betyder inte att det tillåts, men för folk som gillar att köra bil så kan man ju ha inhängnade körbanor t.ex.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, men resten av samhället kommer förmodligen inte vara lika förstående. Det är väl ingen större skillnad mot hur hastighetsgränser fungerar idag?

Jag är säker på att du har fel. Det händer olyckor med bilar (gissningsvis) varje dag — ändå ser jag folk ta bilen varje dag.

Ironiskt kan man tycka: Jag känner en som råkade ut för en trafikolycka, som blev påkörd och fick ligga på sjukhus. Ändå kör personen bil idag och är inte ett dugg sugen på att ge upp detta.

Skrivet av Myris:

Och någon som kör full vill också ta den risken, men det betyder inte att det tillåts, men för folk som gillar att köra bil så kan man ju ha inhängnade körbanor t.ex.

Det är bra att du tar upp det med rattfylla. Om en person kör rattfull och orsakar en olycka, tycker du då 1. att vi ska förbjuda den som körde rattfull att framföra ett fordon eller 2. att vi ska förbjuda alla att framföra fordon? Skillnaden är: 1. Det är en individ som gör fel, förbjud denne. 2. Det är bilen det är fel på, förbjud dessa.

Du tänker inte klart. Jag kan INTE köra på inhägnat område för att ta mig från mitt hem till mitt jobb t ex eller bekanta på en annan ord. Det är den sortens sträckor jag gillar och vill kunna köra.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myris:

Och någon som kör full vill också ta den risken, men det betyder inte att det tillåts, men för folk som gillar att köra bil så kan man ju ha inhängnade körbanor t.ex.

Som hästen.

Permalänk
Medlem

Haha vilket skämt. Nej, kommer inte ersätta de anställda med AI, lol! De har bara inte råd att betala lönerna så de kickar folk, men de vill inte att aktie-kursen ska gå ner så de låtsas ersätta dem med AI.

Get real. De har ingen AI som kan skapa grafik i deras MMORPG med konsistent och pålitligt resultat. Vi är inte helt enkelt inte där än i utvecklingen.

Dream on, Mindark!

Permalänk
Medlem

Just ja, kopplade inte riktigt företaget först men nu när denna tråd bumpades upp igen kopplade jag det: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jessica-ersattes-av-ai-kom...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av anders190:

Just ja, kopplade inte riktigt företaget först men nu när denna tråd bumpades upp igen kopplade jag det: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jessica-ersattes-av-ai-kom...

Jag är för dålig insatt i spelutveckling. Men när jag ser många spelvärldar så är de gigantiska och man inser att det knappast är en person som placerat ut precis varenda träd och liknande. På något sätt måste de automatgenerera spelvärdarna och lägga in diverse kod som gör att det blir lite slumpartad.
Denna kod för att automatgenerera har brister som kan vara såna att om en spelkaraktär kommer till en plats så kan den ej komma därifrån.

Jag ser helt naturligt att Ai kommer in och ta över dessa automatgenereringar och sakta men säkert tar Ai över allt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är för dålig insatt i spelutveckling. Men när jag ser många spelvärldar så är de gigantiska och man inser att det knappast är en person som placerat ut precis varenda träd och liknande. På något sätt måste de automatgenerera spelvärdarna och lägga in diverse kod som gör att det blir lite slumpartad.
Denna kod för att automatgenerera har brister som kan vara såna att om en spelkaraktär kommer till en plats så kan den ej komma därifrån.

Jag ser helt naturligt att Ai kommer in och ta över dessa automatgenereringar och sakta men säkert tar Ai över allt mer.

Ja och nej. Väldigt ofta så målar man faktiskt världarna, bokstavligt talat. Man har penselborstar och sådant som man kan bara stryka över terrängen för att ändra texturer, ploppa ner stenar och växter. Och precis som i photoshop, så kan man ändra på penselstorlek, densitet och så vidare.

Procedurell generering är också ett inslag för att snabbt kunna generera slumpartade världar, och har funnits i spel sedan minst 80-talet. Dock har de nackdelen att de känns ganska själlösa om de inte bearbetas av människor, och AI lär knappast förändra den saken.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|