FlyttClockers - bidra med lokalkännedom

Permalänk
Medlem

FlyttClockers - bidra med lokalkännedom

Bor i Norge men pga skilsmässa funderar jag på att flytta tillbaka till Swe igen efter att vart utflyttad i 12 år.

Tre barn varav yngsta stannar med morsan i Norge (skaver som f*n att lämna grabben men det måste nog bli så här, får lösa umgänget med besök och videosamtal). De andra är 15 resp 17. Snart färdig med gymnasienivå och den andra ska snart börja gymnasiet. Bägge förstår svenska så ser inte det som ett problem.

Funderar på att flytta till nån mindre ort just söder om Örebro. Där har vi Kumla, Hallsberg och liknande. Har vi några lokala Sweclockers som kan säga något vettigt om just de orterna eller närliggande?

Nåt område som är bättre/sämre än något annat och varför?

Gymnasieskolor, för- och nackdelar? Rykten?

Enkelt att pendla till Örebro om man inte direkt hittar jobb på orten?

Prismässigt lär jag se efter något med 3 sovrum och gärna friliggande villa men är öppen för radhuslänga eller liknande. En orsak till att jag ser på just dessa områden är att det verkar passa mig ekonomiskt sett. Som socionom räknar jag med att hitta passande jobb förr eller senare.

Har ingen brådska utan siktar på eventuell flytt till nästa sommar som tidigast.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag stanna nära mina barn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Personligen skulle jag stanna nära mina barn

Wow. Tack för den. Du måste känna mig väldigt väl för att tycka att det där var ok?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av TotalF:

Bor i Norge men pga skilsmässa funderar jag på att flytta tillbaka till Swe igen efter att vart utflyttad i 12 år.

Tre barn varav yngsta stannar med morsan i Norge (skaver som f*n att lämna grabben men det måste nog bli så här, får lösa umgänget med besök och videosamtal). De andra är 15 resp 17. Snart färdig med gymnasienivå och den andra ska snart börja gymnasiet. Bägge förstår svenska så ser inte det som ett problem.

Funderar på att flytta till nån mindre ort just söder om Örebro. Där har vi Kumla, Hallsberg och liknande. Har vi några lokala Sweclockers som kan säga något vettigt om just de orterna eller närliggande?

Nåt område som är bättre/sämre än något annat och varför?

Gymnasieskolor, för- och nackdelar? Rykten?

Enkelt att pendla till Örebro om man inte direkt hittar jobb på orten?

Prismässigt lär jag se efter något med 3 sovrum och gärna friliggande villa men är öppen för radhuslänga eller liknande. En orsak till att jag ser på just dessa områden är att det verkar passa mig ekonomiskt sett. Som socionom räknar jag med att hitta passande jobb förr eller senare.

Har ingen brådska utan siktar på eventuell flytt till nästa sommar som tidigast.

Är det inte bättre att få ett jobb först, begränsas ju möjligheten att bara flytta någonstans och sedan hoppas man får jobb i närheten (om du inte tror du kan få jobb så du kan jobba 100% hemifrån eller nått).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Är det inte bättre att få ett jobb först, begränsas ju möjligheten att bara flytta någonstans och sedan hoppas man får jobb i närheten (om du inte tror du kan få jobb så du kan jobba 100% hemifrån eller nått).

Förstår hur du tänker men det finns en del orsaker till varför jag gör så här och de är sådana som är för privata för att ta upp och som inte har något med min frågeställning att göra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Wow. Tack för den. Du måste känna mig väldigt väl för att tycka att det där var ok?

Men ändå en viktig poäng. Vi har ju inte så mycket information. Är du ledsen, sårad och vill som "hämnd" eller för det ska kännas bättre flytta långt bort från ex frun kan de vara en idé och stanna kvar ett tag, låta känslorna lägga sig, och fundera en runda till på hur man vill göra.

Behöver inte alls vara som jag skriver ovan... ville bara tillägga det. Inget illa menat. Hoppas allt löser sig bra för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Men ändå en viktig poäng. Vi har ju inte så mycket information. Är du ledsen, sårad och vill som "hämnd" eller för det ska kännas bättre flytta långt bort från ex frun kan de vara en idé och stanna kvar ett tag, låta känslorna lägga sig, och fundera en runda till på hur man vill göra.

Behöver inte alls vara som jag skriver ovan... ville bara tillägga det. Inget illa menat. Hoppas allt löser sig bra för er.

Vad har det med TS fråga att göra? Högst irrelevant för det han undrar.
Ontopic:
Bor inte i området.
Men antar att du försökt söka lite själv? Hittade någon sida med recensioner om skolor:
https://www.schoolparrot.se/search/oerebro-sweden/secondary-s...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Vad har det med TS fråga att göra? Högst irrelevant för det han undrar.
Ontopic:
Bor inte i området.
Men antar att du försökt söka lite själv? Hittade någon sida med recensioner om skolor:
https://www.schoolparrot.se/search/oerebro-sweden/secondary-s...

Ingenting. Kan vara helt åt skogen fel också och det finns helt andra anledningar. Men känslor har lätt att ta över vid vissa situationer... ville poängtera det. Hitt eller miss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Men ändå en viktig poäng. Vi har ju inte så mycket information. Är du ledsen, sårad och vill som "hämnd" eller för det ska kännas bättre flytta långt bort från ex frun kan de vara en idé och stanna kvar ett tag, låta känslorna lägga sig, och fundera en runda till på hur man vill göra.

Behöver inte alls vara som jag skriver ovan... ville bara tillägga det. Inget illa menat. Hoppas allt löser sig bra för er.

Nej, det har absolut inget med hämnd, önska att såra någon eller något annat negativt.

Trots det får ni bara acceptera att jag har mina orsaker och de backas upp av både exet, min släkt, mina barn och andra personer som är viktiga för mig

Tro mig när jag säger att detta är något som är väl övervägt och nej, såklart smärtar det att lämna grabben men samtidigt finns det många sätt att bibehålla kontakten och vidare finns det alla möjligheter för att han bor med mig i framtiden

Så jag menar, kan vi ev återgå till ämnet, om någon önskar bidra?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2