Veckans fråga: Vilken speditör tycker du fungerar bäst?

Permalänk
Medlem

Intressant att de flesta haft problem med UPS då jag tycker dem är bäst av alla! Chauffören med grov Jönköpings dialekt är kanon 😁👍

Postnord däremot har jag strul med var och varannan månad. Senast för några dagar sedan!

Men jag bor på landet så skulle kunna vara så att det påverkar?

Permalänk
Medlem

Fler än 50% av speditörerna i omröstningen säkerställer inte att deras underleverantörer är anslutna till någon form av kollektivavtal.

Exempel på resultat utav detta:
https://www.ehandel.se/airmee-bud-far-13-kronor-per-leverans-...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Tror inte riktigt jag fattar UPS affärsmodell för leveranser till privatpersoner.

Beställde ett Quest 3 direkt ifrån Meta. Det skulle levererats i tisdags men samma dag fick jag en notifiering om att de inte kunde leverera då portkod saknades (hade ingen aning om att det var hemleverans, utan tänkte utlämningsställe). MEN det finns ingenstans på deras hemsida där jag kunde ange informationen. Skapade t.o.m. en inloggning på UPS.com men fortfarande ingen möjlighet. Dagen efter kontakta Meta´s kundservice mig via mail och jag kompletterade med portkod och för en timma sedan fick jag ett mail från UPS om att de mottagit portkoden och återkommer med en ny leveransdag.

Känns ändå jävligt low tech, måste ju kosta multum när paketet hoppar runt. Är inte första gången detta händer. Säga vad man vill om de nya uppstickarna men man kan i alla fall komplettera med uppgifter som portkod, vån etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hemleverans till privatpersoner som något slags standardförfarande är ett djävulstyg som borde förbjudas av rent arbetsmiljömässiga skäl.

Problemet är att lönekostnaderna i Sverige gör att de som ska köra ut hemleveranser rent generellt får ett omöjligt antal stopp att genomföra under en arbetsdag, vilket kanske skulle fungerat om varje avlämning tog ~10 sekunder, istället för flera minuter. De flesta har aldrig kört ut gods och har noll förståelse för varför två minuter (eller mer) är alldeles för lång tid för en leverans.

Vilket företag har du kört ut för om en leverans till dörren ej får ta 2 minuter från man stannar bilen.

Det får det göra och ingen klagar varken arbetsgivaren eller kunden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Till ombud väljer jag Schenker pga att det är närmast bostaden.

Hemleverans har det oftast blivit Postnord och senaste gången blev det Instabox pga lägre pris och båda har fungerat felfritt.

Ups har jag haft ibland på utländska paket och dom leverar enbart dagtid i Östersund på hemleverans och då går det istället och välja upphämtning på ombud om man gör detta valet själv på sms dom skickar ut.

Annars blir det automatiskt deras utkörning ställe och antar att detta som hänt många som lämnat kritik men gäller och göra ett aktivt val själv.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

En av de sämsta är UPS som skickar till ett ombud 4 kvarter bort när det närmsta ligger 1/2 kvarter bort. Shoppar aldrig mer från sajter som erbjuder UPS.

Jag hade hellre tagit 4 kvarter bort än Postnord, Postnord har ofta skickat mina paket till en mack i ett helt annat län 8 mil bort, istället för till affären här som det står att det ska hamna hos.
Den enda erfarenheten jag har utav UPS, är när jag har beställt paketet från LV och då kommer det hem på under 24 timmar.

Airmee, Early bird och Instabox har också fungerat snabbt och bra

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Ser att många gillar Early Bird. Jag råkade välja (eller rättare sagt, glömde välja bort det då det var förhandsvalet) dem nyligen då jag beställde från Adlibris. Paketet dröjde och när jag kontaktade dem så kunde de inte mer än konstatera att paketet var borta. Puts väck. Adlibris var vänliga och skickade nya böcker med en annan speditör. Det var min hittills enda erfarenhet av Early Bird.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Just nu har jag ett paket med nytt chassi och fläktar som UPS slarvat bort. Satt nästan två timmar med deras urusla kundservice igår och blev skickad hit och dit av olika personer. Kom till sist fram att paketet gått mellan min stad och grannkommunen två gånger mellan onsdag-fredag utan att varken lämnas ut till mig eller lämnas in på ombud. Har varit hemma hela tiden, ingen portkod.
Fattar inte hur tusan ett sådant företag ens kan fortsätta existera... Tror aldrig UPS lyckats med en leverans till mig utan massa krångel.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x