OLED-inbränning kan vara icke-permanent – åtgärdas automatiskt av tv:n

Permalänk

Bra allmäninfo, men på vilket sätt är det en nyhet?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Här tre bilder på samma färgsvep i tre nivåer, 25, 50 och 75 procents luminansnivå. Varje bild är 1920x1080 pixlar och varje bild rymmer därför ca 2 miljoner olika färgnyanser vardera. Är man noga och kör dem genom en pixelmätare ser man att det är några pixlar som har samma RGB-värden vilket delvis beror på jpeg-komprimering (som kör 4:2:0 subsampling) men också sRGB-omvandling som pressat ihop nivåerna. Men den totala kombinationen färgnyanser i dessa bilder är någonstans uppemot 6 miljoner olika färger. Definitivt mer än 2 miljoner.

Om det vore så att vi endast kunde urskilja 2 miljoner färgnyanser, så som "tekniker på Samsung" sägs påstå, då skulle vi har rätt svårt att se skillnad på dessa tre bilder.

Edit: jösses vad Swec:s bilduppladdning adderar extra jpeg-kompression på bilderna. Lärdomen är att man nog ska undvika den om man prioriterar kvalitet.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ja bilduppladdningen lämnar en del att önska

Är det nu jag ska dra något opassande skämt om att du laddat upp samma bild tre gånger

Permalänk
Skrivet av psp123:

När jag stänger av min LG CX brukar det höras ett "tick". Ibland kommer det någon minut efter TV:n stängts av. Antar att den kör refresh då. Inga inbränningar efter ett och ett halvt år i alla fall.

Jag har även tänkt på det där ljudet. Har fått ett svar på vad det faktiskt innebär nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

Låt dom åldras fem, sex år och hör av dig.

Tvn är 2 år. Nästan dags o uppgradera efter 6 år?
Hursomhelst så lär jag inte komma ihåg att höra av mig oavsett om jag märker någon burn-in.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zingo 83:

Låt dom åldras fem, sex år och hör av dig.

Så här sa folk 2018 när jag köpte min, nu har den malt över 9000 timmar barnprogram och sambons usla dagtids-tv. Ska inte problemen komma snart?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om det vore så att vi endast kunde urskilja 2 miljoner färgnyanser, så som "tekniker på Samsung" sägs påstå, då skulle vi har rätt svårt att se skillnad på dessa tre bilder.

Dom jobbar ju för samsung, förväntade du dig nått annat. Höhö.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

TV-tillverkarna fasar över att deras förinstallerade mjukvara har läck!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det förstår jag.
Det jag undrade var att i inställningarna på tvin så fins där "Quick Start +" som du kan välja om tvin ska gå i viloläge (komma ihåg var man var) eller stänga av och förbruka mindre ström.
Har min på stänga av, och om det påverkar då detta? Tycker att det inte borde, men man vet ju aldrig.

Nej, du kan koppla av. Quick start har inget med skärmen att göra. Det bara håller igång TVns OS, så det är lite som S3 sovläge på en dator typ.

Skärmunderhåll kommer köras oavsett läge. Antingen efter den "stängs av" eller genom att vakna upp vid en viss tid.

Det enda som stoppar rutinen är folk som drar ur sladden. Men jag antar även de blir tvingade till en underhållscykel förr eller senare.

Skrivet av JoOngle:

Utan at veta det med säkerhet, så kan jag föreställa mig att dom nya skärmarne inte kan ställas på full styrka (fabriks inställningar förhindrar detta), så när proceduren för att ta bort inbränningar, så TROR jag att strömmen (ljusstyrkan) till skärmen ökas lite så du inte ser nån skilnad.

...Fast skärmen kommer att bli sämre och sämre med tiden, men det är ju bra att dom tar höjd för detta med nyare teknik och bättre skärmar, det är ju ETT sätt att lösa problemen på.

Det avgörs generellt sett främst av skärmens kylförmåga sekundärt av priset på TVn. Exakt samma panel kan alltså ha olika ljusstyrka beroende på monteringsytan den lamineras på. Men det kommer också att begränsas på basis av kostnaden för panelbyten. Alltså, en dyr TV får högre prestanda genom en försäkring i princip.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

5 år har jag haft min Sony KD-65AF9 nu. Inga inbränningar. Den är permanent på när vi är hemma.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

5 år har jag haft min Sony KD-65AF9 nu. Inga inbränningar. Den är permanent på när vi är hemma.

Kör inbränningstestet, jag trodde också att min TV hade noll, men i testet såg man en del inbränningar, inget som syns dock när man tittar på nåt program/film så mig kvittar det.
Min OLED-apparat är en LG från 2016 som gått väldigt många timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kör inbränningstestet, jag trodde också att min TV hade noll, men i testet såg man en del inbränningar, inget som syns dock när man tittar på nåt program/film så mig kvittar det.
Min OLED-apparat är en LG från 2016 som gått väldigt många timmar.

Vilket inbränningstest? Menar du gråskala på youtube?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

Jag har skrivit om skillnaden mellan retention och inbränningar sedan flera år i artiklar och säkert hundratals foruminlägg. Tror du varit aktiv i flera av dessa trådar.

Men okey, jag köper att mina förklaringsmodeller inte är tydliga och glasklara för alla. Eller att jag bara är för långdragna för en del ska orka läsa. Vilket ligger i sakens natur. Verkligheten är ofta besvärlig och komplex. Enklare att lära sig dogmer.

Bara så symptomatiskt för hur information sprids. Det viktigaste är inte vad som faktiskt sägs, utan vem som säger det.

Om Linus säger att hans OLED-TV har "burn in" när den egentligen har tillfällig retention, då får han miljoner views och tiotusentals människor delar videon i diskussioner om "burn in". Inte för att Linus egentligen har rätt, utan för att Linus är Linus.

När Ars Technica skriver om att det är skillnad mellan retention och faktisk inbränning med permanenta skador är det plötsligt, "wow, vilken insikt!", när retention vs. faktiskt inbränning på OLED, plasma och LCD är något som diskuterats och förklarats i 20+ år på sina håll. Fast nu kopplar man detta eftersom Ars Technica är Ars Technica.

Jag tänker att vi kanske ska dela in oss i mindre grupper och diskutera problematiken. Hur får man människor att läsa fakta?

Har vi ett svenskt ord för "image retention"? Jag föreslår annars spök-bild.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är lite svårt att översätta. "Kvardröjningar" kan vara ett ord.

"Du har inte en inbränning, utan en kvardröjning och den går över på antingen minuter eller efter en panelrensning"

Hrrm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Har vi ett svenskt ord för "image retention"? Jag föreslår annars spök-bild.

Till skillnad mot mycket annan swenglish så är retention faktiskt ett svenskt ord. Så varför inte helt enkelt bildretention?

Spökbild kan förvirra saken, då det oftast används vid signalfel eller fotomisstag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

Det är lite svårt att översätta. "Kvardröjningar" kan vara ett ord.

"Du har inte en inbränning, utan en kvardröjning och den går över på antingen minuter eller efter en panelrensning"

Hrrm.

Skrivet av AndreaX:

Till skillnad mot mycket annan swenglish så är retention faktiskt ett svenskt ord. Så varför inte helt enkelt bildretention?

Spökbild kan förvirra saken, då det oftast används vid signalfel eller fotomisstag.

Jag röstar för kvardröjning, alternativ bildkvardröjning då det låter mer folkligt.

Retention är såklart ett svenskt ord men väldigt okänt men å andra sidan så kan Swec börja popularisera ordet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Bildexpert 📺

Retention på svenska är någon form av fasthållande, bibehållande, bevarande och ordet används nog främst inom försäkringsbranschen och inom psykologisk yrkeslitteratur. Inga områden jag har koll på. Stöter inte på det själv som ett eget svenskt ord annat just runt detta ämne.

Ordet kvardröjning har med "dröjning" i alla fall den tidsmässiga aspekten. Att det är något som dröjer kvar men också faktiskt kan gå över. Antingen på minuter eller sekunder direkt efter exempelvis en statisk bild i HDR. Eller den elektroniska variationen där pixlarna ger olika respons i ljusnivåer vilket en panelrensning då försöker åtgärda.

Permalänk
Medlem

Jag tycker spökpixlar vore ett bra ord att använda. Spöken är ju väsen som valt att inte lämna oss för andevärlden utan håller sig kvar i vår värld på nått sätt liksom kvarhållna pixlar inte heller lämnat skärmen när de borde utan kvarhålls alltså spökpixlar!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag tycker spökpixlar vore ett bra ord att använda. Spöken är ju väsen som valt att inte lämna oss för andevärlden utan håller sig kvar i vår värld på nått sätt liksom kvarhållna pixlar inte heller lämnat skärmen när de borde utan kvarhålls alltså spökpixlar!

Spökpixlar/spökbild är bra ja. Målande utan att vara för tekniskt. Annars kan man ju skippa språksnobberiet och fortsätta använda det engelska begreppet

Tycker i övrigt det är oerhört lustigt hur språkvetare tycks bedriva någon slags heligt krig mot anglicismer i fackspråk, utan att först ens ha gjort en ansats att sopa rent framför egen dörr. Begreppen de själva slänger sig med brukar vara gammalgrekiska eller latin rakt av

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag vill mena att spökbilder är ett bortglömt ord som förr använts till att beskriva dylika fenomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kör inbränningstestet, jag trodde också att min TV hade noll, men i testet såg man en del inbränningar, inget som syns dock när man tittar på nåt program/film så mig kvittar det.
Min OLED-apparat är en LG från 2016 som gått väldigt många timmar.

Bruka köra ett onlinetest och youtube-videos avsedda för det för att kolla ibland (antar att det var det du menade med test). Inga problem ännu... men är skillnad på Sony och LG med innbränningar verkar det som.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Är solljus som lyser mot en OLED-TV något att oroa sig för i dagsläget? https://www.reddit.com/r/OLED/comments/nyjk5c/can_indirect_su...

Har en QD-Oled på ingång som kommer att sitta i ett vardagsrum där solen delvis lyser genom fönster från ena sidan ungefär en till två timmar under förmiddagen.

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem
Skrivet av majsalle:

@Laxpudding Är solljus som lyser mot en OLED-TV något att oroa sig för i dagsläget? https://www.reddit.com/r/OLED/comments/nyjk5c/can_indirect_su...

Har en QD-Oled på ingång som kommer att sitta i ett vardagsrum där solen delvis lyser genom fönster från ena sidan ungefär en till två timmar under förmiddagen.

Det finns många som fått synliga bildavvikelser av direkt solljus, exakt hur de har uppkommit verkar dock vara oklart. Det verkar inte vara så många drabbade att solljus genom ett fönster ska kunna vara hela anledningen, då borde långt fler vara drabbade

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av majsalle:

@Laxpudding Är solljus som lyser mot en OLED-TV något att oroa sig för i dagsläget? https://www.reddit.com/r/OLED/comments/nyjk5c/can_indirect_su...

Har en QD-Oled på ingång som kommer att sitta i ett vardagsrum där solen delvis lyser genom fönster från ena sidan ungefär en till två timmar under förmiddagen.

Solljus är i långa loppet ett problem för alla displayer och elektronik. Man hanterar det med gardiner om man upplever oro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Solljus är i långa loppet ett problem för alla displayer och elektronik. Man hanterar det med gardiner om man upplever oro.

Fast det finns ju ett problem som är specifikt för just OLED och det är vad jag förstått att pixel refresh funktionen kan påverkas negativt ifall den körs när solen lyser på skärmen. Men det brukar lösa sig med ytterligare en refresh. Man läser ju också ibland på forum om folk som fått blobbar och persienn effekt över skärmen efter att den varit helt eller delvis belyst av direkt solljus. Men vanligtvis löses dessa problem genom en eller två pixel refresh cykler.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast det finns ju ett problem som är specifikt för just OLED och det är vad jag förstått att pixel refresh funktionen kan påverkas negativt ifall den körs när solen lyser på skärmen. Men det brukar lösa sig med ytterligare en refresh. Man läser ju också ibland på forum om folk som fått blobbar och persienn effekt över skärmen efter att den varit helt eller delvis belyst av direkt solljus. Men vanligtvis löses dessa problem genom en eller två pixel refresh cykler.

Japp, finns alltid något och någon anekdot någonstans.

Jag kan till exempel tänka mig att någon som har sol från morgon till kväll i den amerikanska södern upplever mer problem än den som på nordliga breddgrader har 1-2 timmar om dagen likt frågeställaren. Detta torde påverka riskerna och förekomsterna av märkliga och OLED-specifika fenomen.

Alla TV-apparater skadas i längden av solsken eftersom solen bleker färgfilter och påverkar materialet. Likt alla andra gifter är det dosen som avgör. Därav ett allmänt råd att undvika solsken mot egentligen alla displayer om man vill vara just så riskfri som det bara går.