Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Några inställningar och tips ni kan dela med er av? Nivåerna får jag ju givetvis känna mig fram.

Hur är det annars med betongtak? Känns som ljudet ska studsa bättre där?

Efter några veckor har jag ställt enligt nedan. Sub på noll. Har soffan mot bakre vägg och valt att rikta främre delen av bakhögtalare invridna mot lyssningspositionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Fanns inte i appen för 5 dagar sen heller så förmodar att det fortfarande är USB som gäller. Det var dock rätt lätt men konstigt att de inte kan lägga den i appen. Tror den uppdateringen kom typ i november eller tidigt i december.

Hur fick du det ett funka med usb? Funkar inte för mig, även om jag följer allt till punkt och pricka

Edit

Jag följde det Samsung och folk skrev på Reddit. Dvs, unplug och så vidare. Det funkade inte.

Jag hade på baren och satte bara in USB medan den var på, så funkade det.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Efter några veckor har jag ställt enligt nedan. Sub på noll. Har soffan mot bakre vägg och valt att rikta främre delen av bakhögtalare invridna mot lyssningspositionen.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Tack ska testa! Kan inte rumsanpassat ljud förstöra? Beror ju på hur väl utvecklad den är givetvis.

Men ändå AI motor? Blir naturligare utan?

Ska testa ett tag och alternera.

Permalänk
Medlem

Ingår det väggfästen till surround högtalarna?

Visa signatur

ASRock Z77 EXTREME6, ATX 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s Samsung SSD EVO 850-Series 500GB Samsung SSD Basic 830-Series 128GB Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART Noctua NH-C12P SE14 Gigabyte GeForce GTX 970 Gaming G1 Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär Fractal Design Define XL USB 3.0, Titanium DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjoker:

Ingår det väggfästen till surround högtalarna?

nope, bara soundbaren.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Tack ska testa! Kan inte rumsanpassat ljud förstöra? Beror ju på hur väl utvecklad den är givetvis.

Men ändå AI motor? Blir naturligare utan?

Ska testa ett tag och alternera.

Rumsanpassat ljud är väl bara den där kalibrering den gör med hjälp av mikrofoner och uppspelning av testljud, med syfte att korrigera för hur ljudet studsar i rummet. De funktionerna brukar kunna vara ganska bra, även om de givetvis blir ännu bättre ifall mikrofonen som används placeras i huvudhöjd på platsen man vill optimera för.

Även riktigt dyra AVR:er har "room correction", så jag skulle inte bara avfärda funktionen direkt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Rumsanpassat ljud är väl bara den där kalibrering den gör med hjälp av mikrofoner och uppspelning av testljud, med syfte att korrigera för hur ljudet studsar i rummet. De funktionerna brukar kunna vara ganska bra, även om de givetvis blir ännu bättre ifall mikrofonen som används placeras i huvudhöjd på platsen man vill optimera för.

Även riktigt dyra AVR:er har "room correction", så jag skulle inte bara avfärda funktionen direkt.

Håller med och om jag minns rätt när jag läste in mig, och kollade youtube, så var rekommendationen att den ska vara på. Oavsett så är ljudet grymt! Rumskalibreringen, eller spacefit som den heter på engelska, skall vara en av de få saker som uppdaterades till 995c från b. Den heter nu spacefit pro. Vad som uppdaterats är oklart för mig men känns ändå som ytterligare en anledning att ha den på.

Permalänk
Medlem

Är förövrigt på kanten att köpa en ny Samsung 85” från q serien för att också kunna testa q-symfony och komplettera alla högtalare från soundbar med de i tv:n. Läser att en del tycker det blir sämre, medan andra att det blir bättre. Nu är det uppgraderingen från de 70” jag har idag som är huvudanledningen, men skulle vara ett plus om det även bidrar till ännu bättre ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Rumsanpassat ljud är väl bara den där kalibrering den gör med hjälp av mikrofoner och uppspelning av testljud, med syfte att korrigera för hur ljudet studsar i rummet. De funktionerna brukar kunna vara ganska bra, även om de givetvis blir ännu bättre ifall mikrofonen som används placeras i huvudhöjd på platsen man vill optimera för.

Även riktigt dyra AVR:er har "room correction", så jag skulle inte bara avfärda funktionen direkt.

Skrivet av Vivan:

Håller med och om jag minns rätt när jag läste in mig, och kollade youtube, så var rekommendationen att den ska vara på. Oavsett så är ljudet grymt! Rumskalibreringen, eller spacefit som den heter på engelska, skall vara en av de få saker som uppdaterades till 995c från b. Den heter nu spacefit pro. Vad som uppdaterats är oklart för mig men känns ändå som ytterligare en anledning att ha den på.

Yes håller med, men den är aktiv hela tiden? För inte sett någon ”kalibreringsfas”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Yes håller med, men den är aktiv hela tiden? För inte sett någon ”kalibreringsfas”.

Som jag förstått det så kalibrerar den konstant via den mikrofon som sitter i ljudlimpan så den måste vara på. Den längst till höger av knapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Efter några veckor har jag ställt enligt nedan. Sub på noll. Har soffan mot bakre vägg och valt att rikta främre delen av bakhögtalare invridna mot lyssningspositionen.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jag får inte upp bakkanalerna i min app!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Jag får inte upp bakkanalerna i min app!?

Inte jag heller??

Adaptivt ljud + med. Samsung tv?

Antar att man går miste om detta då pga LG tv?

Konstigt att man inte kan ställa de bakre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Jag får inte upp bakkanalerna i min app!?

Skrivet av Öltorp:

Inte jag heller??

Adaptivt ljud + med. Samsung tv?

Antar att man går miste om detta då pga LG tv?

Konstigt att man inte kan ställa de bakre.

Om ni är på mobil, skrolla åt sidan så bör de ligga där (för mig iallafall)

https://imgur.com/KjzejTK.mp4

Och Adaptive+ är tydligen när man sätter på 'Intelligent mode' på Samsungs TV-apparater (Har LG så vet ej hur det funkar exakt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Om ni är på mobil, skrolla åt sidan så bör de ligga där (för mig iallafall)

https://imgur.com/KjzejTK.mp4

Och Adaptive+ är tydligen när man sätter på 'Intelligent mode' på Samsungs TV-apparater (Har LG så vet ej hur det funkar exakt)

Haha man var tvungen att vara på staplarna för att kunna swipa.

Permalänk
Medlem

Om ni har en Shield TV hur har ni eran audio delay inställd på soundbaren och Shielden?

Soundbaren har 100ms delay default iaf enligt min Samsung TV och Shielden är inställd på 50ms delay default men tycker inte det är rätt syncat. Med soundbaren på 100ms så ser apparna i TVn rätt ut iaf så är mest Shieldens egna delay som jag inte lyckas få till då ibland 50ms ser rätt ut men ibland måste jag ändra till 0ms och får sitt och fippla hela tiden.

Vad är rätt? Är det appen i Shielden jag använder det är fel på? Sen ibland tycker jag det kan se rätt ut i en scen sen i nästa är ser det inte rätt ut längre.

Sätta båda på 0ms blir inte rätt det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om ni har en Shield TV hur har ni eran audio delay inställd på soundbaren och Shielden?

Soundbaren har 100ms delay default iaf enligt min Samsung TV och Shielden är inställd på 50ms delay default men tycker inte det är rätt syncat. Med soundbaren på 100ms så ser apparna i TVn rätt ut iaf så är mest Shieldens egna delay som jag inte lyckas få till då ibland 50ms ser rätt ut men ibland måste jag ändra till 0ms och får sitt och fippla hela tiden.

Vad är rätt? Är det appen i Shielden jag använder det är fel på? Sen ibland tycker jag det kan se rätt ut i en scen sen i nästa är ser det inte rätt ut längre.

Sätta båda på 0ms blir inte rätt det heller.

0. Ingen som helst felsynk. Lg tv. Kör iofs bara hdmi e-arc. Eller har du kopplat direkt på baren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

0. Ingen som helst felsynk. Lg tv. Kör iofs bara hdmi e-arc. Eller har du kopplat direkt på baren?

Kör med eARC men är typ TrueHD Atmos som jag har mest problem via Kodi/Plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om ni har en Shield TV hur har ni eran audio delay inställd på soundbaren och Shielden?

Soundbaren har 100ms delay default iaf enligt min Samsung TV och Shielden är inställd på 50ms delay default men tycker inte det är rätt syncat. Med soundbaren på 100ms så ser apparna i TVn rätt ut iaf så är mest Shieldens egna delay som jag inte lyckas få till då ibland 50ms ser rätt ut men ibland måste jag ändra till 0ms och får sitt och fippla hela tiden.

Vad är rätt? Är det appen i Shielden jag använder det är fel på? Sen ibland tycker jag det kan se rätt ut i en scen sen i nästa är ser det inte rätt ut längre.

Sätta båda på 0ms blir inte rätt det heller.

Farsan köpte en Q995C och kör soundbar->Apple TV->LG TV och det är märkbar delay i ljudet. Hur kan man styra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kör med eARC men är typ TrueHD Atmos som jag har mest problem via Kodi/Plex.

koppla Shield direkt till soundbar.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

koppla Shield direkt till soundbar.

Jag hade det så först men blir så mycket problem med eARC för andra enheter kopplade i TVn, fungerar så länge man inte stänger av TVn men om man stänger av allt och soundbaren inte är inställd på D.IN. så startar den i ARC läge ist för eARC nästa gång. Använder man HDMI 1 så blir det aldrig att den stängs av i D.IN.

Har läst att TrueHD Atmos har problem med "branching" då jag Googlade lite när jag hade stora problem med filmen The Martian men känns inte som alla mina problem kan ha med det att göra.

Skrivet av Apachi:

Farsan köpte en Q995C och kör soundbar->Apple TV->LG TV och det är märkbar delay i ljudet. Hur kan man styra det?

Ingen aning hur man gör på en Apple TV. För soundbaren så låg det under ljudinställningar på TVn.

Soundbaren i TVn visar 100ms delay men kollar jag SmartThings så visar det 0ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Farsan köpte en Q995C och kör soundbar->Apple TV->LG TV och det är märkbar delay i ljudet. Hur kan man styra det?

Tryck på de tre prickarna så skall det gå att ställa under enhetsinställningar. Jag kör apple tv -> 995c -> tv (samsung men det ska ju inte spela roll) Har inga synkproblem alls och kör noll enligt nedan.

Permalänk
Medlem

Denna soundbar (efter några dagars användande och pillande) är helt totalt makalös!

Permalänk
Medlem

Någon som kör med soundbaren utan bakre högtalarna? Vi ska bygga om lite så det passar inte att ha de framme just nu men kommer ta fram dem senare. Blir det som en fullgod "vanlig" soundbar?

Får väl testa mig fram men om någon redan testat.

Håller med @öltorp ovan, vilket tryck det är i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Någon som kör med soundbaren utan bakre högtalarna? Vi ska bygga om lite så det passar inte att ha de framme just nu men kommer ta fram dem senare. Blir det som en fullgod "vanlig" soundbar?

Får väl testa mig fram men om någon redan testat.

Håller med @öltorp ovan, vilket tryck det är i systemet.

Dom andra i familjen kör så. Det låter mer än ok. Kopplar dock alltid själv in högtalarna (med förlängningssladd plus något tillfälligt att stå på) som bakre när jag ska se något för jag tycker det gör en stor skillnad. Du kan även använda högtalarna fram bredvid limpan. Glöm bara inte att ändra placeringen i inställningarna. Vet inte hur det låter med dom där - du får gärna återkoppla.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det går att aktivera barnlås på dom fysiska knapparna som sitter på soundbaren?
Jag har nämligen en 2 åring som älskar att trycka på knapparna och ändra source hela tiden. Jag har försökt att googla men inte lyckas hitta något som tar upp det i manualen.
MacGyver lösningen får annars bli svart eltejp, men kanske inte den snyggaste lösningen..

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrOzZ:

MacGyver lösningen får annars bli svart eltejp, men kanske inte den snyggaste lösningen..

Nä, jag tror dessutom det går emot Barnkonventionen...

Har tyvärr inte sett någon annan lösning men ett trick är ju att ha något betydligt intressantare (fastsatt) i närheten.

Permalänk
Medlem

Vad är det för app där ni ställer in inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vad är det för app där ni ställer in inställningar?

SmartThings

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Någon mer som fortfarande väntar på kampanjprodukten? Jag valde TVn och fick min ansökan godkänd 4 december och preliminärt datum för att få produkten var 3 jan - 13 jan, men har inte hört något mer sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Någon som kör med soundbaren utan bakre högtalarna? Vi ska bygga om lite så det passar inte att ha de framme just nu men kommer ta fram dem senare. Blir det som en fullgod "vanlig" soundbar?

Får väl testa mig fram men om någon redan testat.

Håller med @öltorp ovan, vilket tryck det är i systemet.

Jag kör så med samsung TV och Q-symphony.Man saknar såklart fulla Bio känslan, men enligt är det ändå tillräckligt bra!
Anledningen är att jag inte hittat några lämpliga stativ ännu.