Permalänk

Blir 2267 MHz i xmp

Hej, tänkte testa att klocka mina minnen. Har sett ett antal videos och där väljer dom tex xmp 1. Då kommer det fram tex 3200MHz. Sen bara spara. Men när jag gör så kommer det 2667MHz i imp rutan. Vad gör jag för fel ? har vengeance lpx 2666MHz med Strix z390 f-gaming. Såg att tidigare ägare hade satt dom fel, så jag ändrade till a2 o b2 men ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Om dina minnen är marknadsförda som 2666MHz så är det vad man kan välja som XMP. Ibland finns det andra profiler i antingen samma hastighet, en lägre hastighet eller att moderkortet har profiler i andra hastigheter, men om dina är gjorda för 2666MHz så är det en låg chans att t.ex 3200MHz skulle fungera. Dessutom så blir det mer komplicerat då man även kan behöva skala upp (höja) latenserna och/eller spänningen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Om dina minnen är marknadsförda som 2666MHz så är det vad man kan välja som XMP. Ibland finns det andra profiler i antingen samma hastighet, en lägre hastighet eller att moderkortet har profiler i andra hastigheter, men om dina är gjorda för 2666MHz så är det en låg chans att t.ex 3200MHz skulle fungera. Dessutom så blir det mer komplicerat då man även kan behöva skala upp (höja) latenserna och/eller spänningen.

Så 2666 är max i xmp då alltså. Vill jag nå tex 3200 så är det nya minnen som gäller ? Eller själv försöka klocka manuellt. Står ju överklocks vänliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Så 2666 är max i xmp då alltså. Vill jag nå tex 3200 så är det nya minnen som gäller ? Eller själv försöka klocka manuellt. Står ju överklocks vänliga

nej, i bios kan du välja lite längre ner frekvens på minnena. gäller också att höja antingen spänningen på minnena elelr höja latenserna så de kan boota i 3200.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Testa överklocka dina eller köp nya, är billigt med minnen nu.

https://www.inet.se/produkt/5304054/kingston-fury-32gb-2x16gb...

Eller om du snåla lite:
https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Skrivet av DST:

nej, i bios kan du välja lite längre ner frekvens på minnena. gäller också att höja antingen spänningen på minnena elelr höja latenserna så de kan boota i 3200.

1.Så välja manuell istället för xmp
2.prova steget efter 2666
3.höja volten något
4.spara

Funkar detta, testa nästa steg ?

Kan jag testa så här ?

Permalänk
Medlem

du kan välja xmp ändå, sen bara välja annan minnesfrekvens och höja volten till 1.45 istället för 1.35

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

du kan välja xmp ändå, sen bara välja annan minnesfrekvens och höja volten till 1.45 istället för 1.35

ok, ska testa. Hittade en annan grej nu. I aktivitetshanteraren står det under minne att
platser som används är 1 av 4 platser. Har ju 2 minnen i datorn.
Hmm, när jag kollade igår hade förra ägaren satt dom i B1 o B2 undrade varför.
Okunskap eller är platsen A2 sönder, för jag ändrade dom själv igår till B2 o A2.
Händer det att dom går sönder ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

ok, ska testa. Hittade en annan grej nu. I aktivitetshanteraren står det under minne att
platser som används är 1 av 4 platser. Har ju 2 minnen i datorn.
Hmm, när jag kollade igår hade förra ägaren satt dom i B1 o B2 undrade varför.
Okunskap eller är platsen A2 sönder, för jag ändrade dom själv igår till B2 o A2.
Händer det att dom går sönder ?


För att dom ska köra i dualchannel så ska du köra dom i A1 och A2 eller B1 och B2. Kör du dom i B2 och A2 så kör dom endast i singlechannel.

Edit: Hjärnläpp

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

För att dom ska köra i dualchannel så ska du köra dom i A1 och A2 eller B1 och B2. Kör du dom i B2 och A2 så kör dom endast i singlechannel.

Ok, jag kollade i manualen till kortet där står det recommended memory configurations
1 minne A2
2 minnen B2 o A2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

För att dom ska köra i dualchannel så ska du köra dom i A1 och A2 eller B1 och B2. Kör du dom i B2 och A2 så kör dom endast i singlechannel.

Nej, A och B är kanalerna, för dual channel så måste man som namnet antyder använda båda. Så med två minnen ska ett sitta i A1 eller A2 och ett i B1 eller B2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Ok, jag kollade i manualen till kortet där står det recommended memory configurations
1 minne A2
2 minnen B2 o A2

Du har rätt. Är nog bara jag som är trött eller så minns jag fel. Men ja, ska vara mellanrum mellan dom.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

<Uppladdad bildlänk>

Du har rätt. Är nog bara jag som är trött eller så minns jag fel. Men ja, ska vara mellanrum mellan dom.

Ja, då sitter dom rätt. Kan man kolla om A2 platsen är trasig ? Eftersom
jag nu bara använder en plats. Vet att det klickade ordentligt när jag satte dit minnet.
O köra B1 o B2 är då inte heller ok ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Ja, då sitter dom rätt. Kan man kolla om A2 platsen är trasig ? Eftersom
jag nu bara använder en plats. Vet att det klickade ordentligt när jag satte dit minnet.
O köra B1 o B2 är då inte heller ok ?

Du kan testa med A1 istället, du behöver bara lika mycket minne i A och B för att det ska bli dual channel. Om det inte fungerar med A1 heller så kan det vara själva kanalen som är trasig, det kan i så fall bero på böjda pinnar i CPU-sockeln. Om det däremot bara är A2 som inte fungerar så kan det vara skräp i den minnessockeln.

Permalänk
Skrivet av perost:

Du kan testa med A1 istället, du behöver bara lika mycket minne i A och B för att det ska bli dual channel. Om det inte fungerar med A1 heller så kan det vara själva kanalen som är trasig, det kan i så fall bero på böjda pinnar i CPU-sockeln. Om det däremot bara är A2 som inte fungerar så kan det vara skräp i den minnessockeln.

Testat lite nu. Provade att skifta dom, så B2 minnet fick åka till A2 o vice versa.
Tyckte när jag kollade att minnet inte riktigt satt i i nederkant tryckte dit det och
då lyste lampan orange o fick ingen bild alls.
Så något med A2 platsen är det. Satte alla nu i B, nu står det att 2 av 4 platser används.

Ska se om jag kan blåsa rent i A2 sockeln.
Om det inte funkar blir det ok att köra B1 o A1 i stället för B2 o A2 ? Så det blir dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Om det inte funkar blir det ok att köra B1 o A1 i stället för B2 o A2 ? Så det blir dual

Ja, A2/B2 är bara en rekommendation, du kan i praktiken köra vilken kombination av A och B du vill så länge som båda används. Det kan ibland finnas små skillnader mellan 1 och 2 som kan påverka överklockning, men oftast spelar det ingen större roll. Det viktiga för dual channel är bara att båda kanalerna har lika mycket minne (minnesmängd, inte stickor).

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, A2/B2 är bara en rekommendation, du kan i praktiken köra vilken kombination av A och B du vill så länge som båda används. Det kan ibland finnas små skillnader mellan 1 och 2 som kan påverka överklockning, men oftast spelar det ingen större roll. Det viktiga för dual channel är bara att båda kanalerna har lika mycket minne (minnesmängd, inte stickor).

Tack för info. Försökte rensa/blåsa lite grann, men hela A sockeln verkar ej fungera.
Testar just nu B1 o A1, och enligt akt.hanteraren används åter bara en plats.
Fasiken, blir mer tydligt varför bägge satt i B när jag köpte datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Tack för info. Försökte rensa/blåsa lite grann, men hela A sockeln verkar ej fungera.
Testar just nu B1 o A1, och enligt akt.hanteraren används åter bara en plats.
Fasiken, blir mer tydligt varför bägge satt i B när jag köpte datorn.

Det kan som sagt vara böjda pinnar i CPU-sockeln i så fall, det är ett relativt vanligt fel eftersom många av pinnarna är till för just minneskanalerna. Om så är fallet så går det ofta att fixa om man vill.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det kan som sagt vara böjda pinnar i CPU-sockeln i så fall, det är ett relativt vanligt fel eftersom många av pinnarna är till för just minneskanalerna. Om så är fallet så går det ofta att fixa om man vill.

Tradigt, får se om jag orkar kolla på det
Tack för all hjälp

Permalänk

En sista fråga ( hoppas jag ) hur fasiken blir det när man spelar spel ?
När jag inte kan köra dual med mina 16GB ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

En sista fråga ( hoppas jag ) hur fasiken blir det när man spelar spel ?
När jag inte kan köra dual med mina 16GB ?

Det varierar från spel till spel, i vissa spel påverkar det inte alls medan det kan göra stor skillnad i andra. Dual channel är över lag viktigare än hög frekvens, så det kan definitivt vara värt att försöka fixa om du ska ha datorn till spel.

Permalänk

Det är ju en chansning. Ett jäkla jobb o sen ska man böja tillbaka pins utan att knäcka dom.