Alan Wake II – fantastiskt vackert men krävande

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Remedy har lagt upp en teknisk genomgång kring sin grafikmotor Northlight och vilka uppgraderingar som gjorts för Alan Wake II. Intressant läsning för den som är intresserad av vilka tekniker som står bakom ögongodiset.

Permalänk
Medlem

Klarade precis spelet, herregud vilken åktur. Verkligen ett spel som ska spelas i så få sessioner som möjligt för att hänga med. Otroligt imponerad av regisör som lyckas få ihop detta och längesedan jag var så tagen av en story. Att det dessutom ser helt fantastiskt ut gjorde inte saken sämre.

Vill också tillägga att HDR-upplevelse på G8 Neo i detta spel verkligen är helt fantastiskt.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

När försvinner den här ruggiga bilden från Sweclockers startsida, orkar inte med att se den varje dag

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Spelat 8h hittills och gillar storyn, och grafiken.
Gameplay är väl sisodär, hade velat ha lite mer skjutande som i ettan, men det kanske kommer.

Får 55-65 fps, med rt reflections på, det mesta på high/max, i 1440p (Quality DLSS)
1.10 patchen.

Sånt här får mig sugen på att uppgradera, det hade vart en fest att kunna köra med path tracing i 60fps.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Spelat 8h hittills och gillar storyn, och grafiken.
Gameplay är väl sisodär, hade velat ha lite mer skjutande som i ettan, men det kanske kommer.

Får 55-65 fps, med rt reflections på, det mesta på high/max, i 1440p (Quality DLSS)
1.10 patchen.

Sånt här får mig sugen på att uppgradera, det hade vart en fest att kunna köra med path tracing i 60fps.

Jag har tyvärr inte spelat 1an... så jag har inget att jämföra med. Men gillar 2an, snyggt och spännande. Har spelat kanske 5 timmar.

Med min setup och tyvärr bara (1920x1080 skärm) så ligger jag på 80-120fps+ med allt på max inkl pathtracing. Självklart hjälper framegeneration till en del där med. Men jag kör 1080 native, inte med DLSS uppskalning.
Så jag gissar att ett byte från 3080 till 4080 skulle göra susen för dig
Själv uppgraderade jag från ett GTX 970 till RTX 4080 hahaha! Snacka om skillnad. Brukar ha mina grafikkort rätt länge...

Tyvärr lider jag av nån bug i mitt spel. För jag har suddig grafik (som blir skarp om jag står still i ett par sekunder) och jag har jättehögt lagg trots bra framerate. Har ungefär 10x så högt lagg i Alan Wake 2 om jag jämför med andra spel jag har.
Har inte lyckats hitta vad det beror på.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag har tyvärr inte spelat 1an... så jag har inget att jämföra med. Men gillar 2an, snyggt och spännande. Har spelat kanske 5 timmar.

Med min setup och tyvärr bara (1920x1080 skärm) så ligger jag på 80-120fps+ med allt på max inkl pathtracing. Självklart hjälper framegeneration till en del där med. Men jag kör 1080 native, inte med DLSS uppskalning.
Så jag gissar att ett byte från 3080 till 4080 skulle göra susen för dig
Själv uppgraderade jag från ett GTX 970 till RTX 4080 hahaha! Snacka om skillnad. Brukar ha mina grafikkort rätt länge...

Tyvärr lider jag av nån bug i mitt spel. För jag har suddig grafik (som blir skarp om jag står still i ett par sekunder) och jag har jättehögt lagg trots bra framerate. Har ungefär 10x så högt lagg i Alan Wake 2 om jag jämför med andra spel jag har.
Har inte lyckats hitta vad det beror på.

Testat och stänga av frame generation och se om det hjälper mot lagget?

Jag har inget lagg vad jag märker, ligger på 15-17ms enligt riva tuner mätaren jag har igång.

Ja ett 4080 hade nog hjälpt prestandan, dock inte plånboken....💸

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Testat och stänga av frame generation och se om det hjälper mot lagget?

Jag har inget lagg vad jag märker, ligger på 15-17ms enligt riva tuner mätaren jag har igång.

Ja ett 4080 hade nog hjälpt prestandan, dock inte plånboken....💸

Jag har testat allt man kan tänka sig utan att det gjorde någon som helst skillnad.

Men så idag precis efter jag svarade på ditt inlägg så testade jag att spela spelet igen och nu är problemen borta utan att jag gjort något. Kanske är det windows som uppdaterat något som påverkar. Jag har fortfarande samma drivrutin osv.
Nu har jag också 15-20ms lagg. Frameraten ligger oftast 100-150fps beroende på var man är någonstans i spelet (med allt på max)

Jag tänkte uppgradera från GTX 970 till ett begagnat RTX 3070, men så dök det upp en annons här på Sweclockers som jag inte kunde motstå. En gammal medlem annonserade ett begagnat RTX 4080 i oöppnad förpackning för 10000kr och vid det tillfället kostade ett nytt sånt kort 19700kr på billigaste webshoppen. Så jag tog kontakt och köpte kortet. (Han bodde i stan)
Hade inte tänkt att lägga några sådana pengar på ett grafikkort, men så tyckte jag värdet ändå var bra, så jag slog till. Ångrar mig inte.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag har testat allt man kan tänka sig utan att det gjorde någon som helst skillnad.

Men så idag precis efter jag svarade på ditt inlägg så testade jag att spela spelet igen och nu är problemen borta utan att jag gjort något. Kanske är det windows som uppdaterat något som påverkar. Jag har fortfarande samma drivrutin osv.
Nu har jag också 15-20ms lagg. Frameraten ligger oftast 100-150fps beroende på var man är någonstans i spelet (med allt på max)

Jag tänkte uppgradera från GTX 970 till ett begagnat RTX 3070, men så dök det upp en annons här på Sweclockers som jag inte kunde motstå. En gammal medlem annonserade ett begagnat RTX 4080 i oöppnad förpackning för 10000kr och vid det tillfället kostade ett nytt sånt kort 19700kr på billigaste webshoppen. Så jag tog kontakt och köpte kortet. (Han bodde i stan)
Hade inte tänkt att lägga några sådana pengar på ett grafikkort, men så tyckte jag värdet ändå var bra, så jag slog till. Ångrar mig inte.

Oj fick du ett helt nytt 4080 för 10k??? Det var ju galet bra! Sån deal hittar man ju inte...bara att gratulera! Förstår att du är nöjd

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag har testat allt man kan tänka sig utan att det gjorde någon som helst skillnad.

Men så idag precis efter jag svarade på ditt inlägg så testade jag att spela spelet igen och nu är problemen borta utan att jag gjort något. Kanske är det windows som uppdaterat något som påverkar. Jag har fortfarande samma drivrutin osv.
Nu har jag också 15-20ms lagg. Frameraten ligger oftast 100-150fps beroende på var man är någonstans i spelet (med allt på max)

Jag tänkte uppgradera från GTX 970 till ett begagnat RTX 3070, men så dök det upp en annons här på Sweclockers som jag inte kunde motstå. En gammal medlem annonserade ett begagnat RTX 4080 i oöppnad förpackning för 10000kr och vid det tillfället kostade ett nytt sånt kort 19700kr på billigaste webshoppen. Så jag tog kontakt och köpte kortet. (Han bodde i stan)
Hade inte tänkt att lägga några sådana pengar på ett grafikkort, men så tyckte jag värdet ändå var bra, så jag slog till. Ångrar mig inte.

Skönt!

Sjukt bra pris för kortet, gratulerar!

Så här ser det ut för mig, har satt en frame limiter på 65fps
Jag får små artefakter på glas/reflektioner, typ som vita prickar, någon som vet hur man får bort dessa?
Försvinner när jag stänger av RT reflektioner...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Skönt!

Sjukt bra pris för kortet, gratulerar!

Så här ser det ut för mig, har satt en frame limiter på 65fps
Jag får små artefakter på glas/reflektioner, typ som vita prickar, någon som vet hur man får bort dessa?
Försvinner när jag stänger av RT reflektioner...

<Uppladdad bildlänk>

Enda jag kan tänka mig är att testa högre kvalité på uppskalningen eller alternativt öka RT-inställningen ett snäpp om det går. Artefakten du beskriver är troligen på grund av "för få" strålar vilket gör att denoisern inte riktigt klarar av att få till en stabil reflektion.

Permalänk
Medlem

Jag spelar på PS5 pga att jag helst vill spela cinematiska spel på så stor skärm som möjligt och med ljudsystem.

Visst. Det ser inte riktigt lika snyggt som om jag hade valt datorn. Men är ändå sjukt imponerad hur långt man kommer med begränsad och billig hårdvara. Kanonspel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edvin1:

Jag spelar på PS5 pga att jag helst vill spela cinematiska spel på så stor skärm som möjligt och med ljudsystem.

Det är ju inget som kräver konsol dock, jag kör The Last of Us med dator+TV (LG C1) med 4K och HDR samt kontroller. (Xbox-kontroller dessutom!)
Ljud via HDMI till en receiver ska väl inte heller vara några problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju inget som kräver konsol dock, jag kör The Last of Us med dator+TV (LG C1) med 4K och HDR samt kontroller. (Xbox-kontroller dessutom!)
Ljud via HDMI till en receiver ska väl inte heller vara några problem.

Men har man en konsol finns det ingen anledning att göra så. Jag köper hellre en konsol än att dra en kabel genom huset. En annan sak kanske om datorn står bredvid tvn. Men jag förstår vad du menar. Men det är praktiskt så som jag bor och så som vi har inrett😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Enda jag kan tänka mig är att testa högre kvalité på uppskalningen eller alternativt öka RT-inställningen ett snäpp om det går. Artefakten du beskriver är troligen på grund av "för få" strålar vilket gör att denoisern inte riktigt klarar av att få till en stabil reflektion.

Tack, testade detta men gjorde ingen skillnad.

Slutade med att jag stängde av RT helt, så slipper man det

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Galet snyggt!
Köpte spelet igår och testade en halvtimme med alla grafikinställningar på max på min 38" nästan 4K Alienwear-skärm.
Låg på 80-90 FPS i öppningscenerna men sen sjönk det snabbt ner till 55-60 inne i skogen under första delen med FBI-agenterna.
Har senaste 14900K, 96 GB ram 6600 mhz och Nvidia 4090 FE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Galet snyggt!
Köpte spelet igår och testade en halvtimme med alla grafikinställningar på max på min 38" nästan 4K Alienwear-skärm.
Låg på 80-90 FPS i öppningscenerna men sen sjönk det snabbt ner till 55-60 inne i skogen under första delen med FBI-agenterna.
Har senaste 14900K, 96 GB ram 6600 mhz och Nvidia 4090 FE.
<Uppladdad bildlänk>

Trevligt!
Var det med FG ?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Galet snyggt!
Köpte spelet igår och testade en halvtimme med alla grafikinställningar på max på min 38" nästan 4K Alienwear-skärm.
Låg på 80-90 FPS i öppningscenerna men sen sjönk det snabbt ner till 55-60 inne i skogen under första delen med FBI-agenterna.
Har senaste 14900K, 96 GB ram 6600 mhz och Nvidia 4090 FE.
<Uppladdad bildlänk>

Höj image sharpening i nvidias kontrollpanel så blir det än snyggare. Mycket skarpare texturer.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1702630-nvidia-sharpen...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Höj image sharpening i nvidias kontrollpanel så blir det än snyggare. Mycket skarpare texturer.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1702630-nvidia-sharpen...

Ah! Nice tips tack! Det ska jag med testa.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Trevligt!
Var det med FG ?

Yes det var aktiverat...innebär det att det blir lite snyggare om jag stänger av det?
Hade massa saker som var gråade, som jag inte kan ställa in. Vet inte varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Yes det var aktiverat...innebär det att det blir lite snyggare om jag stänger av det?
Hade massa saker som var gråade, som jag inte kan ställa in. Vet inte varför...
<Uppladdad bildlänk>

Jag kör samma inställningar (allt på max) och jag får bra framerate, men kör bara på 1920x1080 skärm. Får upp mot 150fps beroende på var i spelet man är.
FG = Framegeneration skapar ju extra fps bara, vilket inte är så bara egentligen

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av corb06:

Yes det var aktiverat...innebär det att det blir lite snyggare om jag stänger av det?
Hade massa saker som var gråade, som jag inte kan ställa in. Vet inte varför...
<Uppladdad bildlänk>

De gråmarkerade alternativen är för att du använder både path tracing och ray reconstruction, då de teknikerna tar över uppgifterna hos alternativen som inte går att välja längre.

Permalänk
Medlem

Kör med PT+RR ihop med Frame Generation med allt annat på max med mitt 4080 i 4k med DLSS på Balanced och har som lägst sett 57fps än så länge, och det var precis i början i skogen. Övriga partier rullar mellan 70-90fps.
Sjukt snyggt spel med otroligt häftig level design men rätt torr combat än så länge efter 5 timmar.

Kommer fortsätta lira men hoppas verkligen combat rycker upp sig några snäpp när man kommer längre in.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jag har snart tagit mig igenom spelet, körde hälften med RT på och resten med SSR.

Tycker det är kul att de gjort ett spel som får min burk att gå på knäna, det var likadant med Control.
Control var en av anledningarna till att jag skaffade ett 3080.

Detta kommer jag garanterat köra igenom en gång till när jag har ett bättre grafikkort i framtiden.
Förhoppningsvis har de putsat och fixat de lite fler buggar, t.ex "noise" i SSR, har inte lyckats få bort det på något sätt mer än att stänga av reflektioner vilket inte är så roligt.

Se exempel bild nedan, nu är det inte riktigt så illa hos mig som på bilden, det är mest i vissa scener jag märker av det. Stänger jag av SSR eller RT reflektioner försvinner det. Även någon som påpekat att det har med DLSS att göra, men det gjorde ingen skillnad att stänga av det.

I Control fanns det även lite fler inställningar för Ray Tracing, vilket gjorde att man kunde få en skaplig framrate och välja vilka reflektioner man ville ha.

Hursomhelst, en fantastisk upplevelse, dock hade jag viljat ha lite mer vad det gäller gameplay, här tycker jag Control var det bättre spelet.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Någon som har tipps på liknande spel?

Har kört Control, resident evil alla spel förutom 4an? Är det bra? Kan någon känna att det är en värdig utmanare ?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Någon som har tipps på liknande spel?

Har kört Control, resident evil alla spel förutom 4an? Är det bra? Kan någon känna att det är en värdig utmanare ?

Resident Evil 4 Remake är det bästa spelet som släppts i år utan tvekan enligt mig Spelat igenom det 9 gånger nu. Det är mycket mer actioninriktat än vad Alan Wake 2 är, så enda jämförelsen är egentligen att det är tredjeperson och skräck.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Resident Evil 4 Remake är det bästa spelet som släppts i år utan tvekan enligt mig Spelat igenom det 9 gånger nu. Det är mycket mer actioninriktat än vad Alan Wake 2 är, så enda jämförelsen är egentligen att det är tredjeperson och skräck.

Alan Wake 2 är ju också tredje person då blir det att köpa det

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |