TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Johan_S:

Jättebra guide! Tack. Väldigt nyfiken på en Philips oled 708 eller 808, 65 eller 77 tum. Väldigt svårt att hitta bra tester eller recensioner 🤔 antar att det kan vara läge att vänta några dagar till för att se vad för nyheter som presenteras på CEC men ändå hinna knipa något på "mellandagspriser"

Philips lanseringar är ofta förskjutna mot CES januari och är mer mot IFA i Berling i September.

Eller om man formulerar om det: Modeller som 808 och 708 är idag fortfarande nästan nyare än vad de har hunnit bli gamla. Så om du väntar sisådär ett halvår till kommer efterföljarna lanseras. Om ett år kan du kanske köpa 709 eller 809 för de priser du ser idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Dags att byta TV för en oinsatt.

Har någon trött Hitatchi 65" idag som vi sitter cirka 3,5 meter från och vill väl egentligen ha något lite större.
Var och kikade på TCL 98" som fanns som demo på Elgiganten men den såg lite trist ut och det bekräftades väl kanske av testerna jag skummade genom. Är absolut ingen expert eller kräsen på något sätt men tänkte att det blir kanske en roligare TV om vi går ner på en 85".
Kommer att stå i vardagsrummet hos en barnfamilj som kör streaming, TV och föräldrar som spelar lite TV-spel på den, Switch.

Kikar man upp till 20000 kr så finns där nedsatta modeller från 2022, hyfsat nylanserat från 2023, snarlika Samsung hos de olika kedjorna. Har testat att sortera och söka på prisjakt men det är inte helt lätt att se vad som skiljer de olika modellerna. Får man vara så bekväm att be om en rekommendation på något som går att köpa hos handlare?
Såg att Samsung har några olika i spannet 15-20000 till exempel.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har precis inskaffat en Samsung 75" Q70C samt en Soundbar, Samsung HW-S810B.

Finns det några generella saker man bör tänka på? Bild & ljud-inställningar? Andra inställningar som bör ändras på tvn?

Nåt spec att tänka på vid inkoppling? Har just nu sladdar hängandes från tvn som sitter på väggen. Får köpa en kabellist och fixa med det. Dock ska jag även montera soundbaren på väggen under tvn, så antar att sladdarna från tvn måste gå vid sidan av soundbaren vilket blir struligt då hdmi & strömförsörjningen är på olika sidor på tvn. Tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ilstallione:

Dags att byta TV för en oinsatt.

Har någon trött Hitatchi 65" idag som vi sitter cirka 3,5 meter från och vill väl egentligen ha något lite större.
Var och kikade på TCL 98" som fanns som demo på Elgiganten men den såg lite trist ut och det bekräftades väl kanske av testerna jag skummade genom. Är absolut ingen expert eller kräsen på något sätt men tänkte att det blir kanske en roligare TV om vi går ner på en 85".
Kommer att stå i vardagsrummet hos en barnfamilj som kör streaming, TV och föräldrar som spelar lite TV-spel på den, Switch.

Kikar man upp till 20000 kr så finns där nedsatta modeller från 2022, hyfsat nylanserat från 2023, snarlika Samsung hos de olika kedjorna. Har testat att sortera och söka på prisjakt men det är inte helt lätt att se vad som skiljer de olika modellerna. Får man vara så bekväm att be om en rekommendation på något som går att köpa hos handlare?
Såg att Samsung har några olika i spannet 15-20000 till exempel.

Du har besvarat din egen fråga genom att använda prisjakt, precis som det är tänkt. Då ser du vilka 85-tummare du får just idag för 15–20 000 kronor. Imorgon är det kanske andra priser och andra sökträffar. Om tre månader är det andra priser igen och på vägen dit kanske ett dussin olika butiker haft ett dussin olika kampanjer som ger olika sökträffar på priset.

Handlar man på prislappen är det viktigaste inte vilken TV man köper, utan när man köper den.

Om du vill veta hur dessa prisjakt-sökträffar skiljer sig mellan modeller behöver du korsa med guiden får att få en uppfattning. Det finns ju enkla knep att snappa upp, likt att Samsungs QN95 är bättre än QN90 som i sin tur är bättre än QN85 som i sin tur är bättre än Q80 som i sin tur är bättre än Q7x där den där Q6x du kanske får en sökträff på är jämförelsevis bara steget ovanför din trötta Hitachi. Vilket kanske räcker för dina krav?

Resten är personlig prioritet om vad du föredrar. Du kan antagligen köpa ännu en trött Hitachi fast i 85 tum för 15.000 kr. Om du vill ha något som är ett märkbart lyft bortom den trötta TV:n då tittar du på mellanklassen över strecket. Vill du sätta en ny ribba för dig själv en gång för alla tittar du toppklassen. Men då lär ribban för budgeten behöva ökas.

Permalänk

Är lite sugen på att byta upp till en 65 tummare. Vilken skulle ni säga är den mest prisvärda av dessa två?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10292615

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8917248

Eller rent av någon annan?

Uppskattar om den är bra för spel (bra bild och låg input lag) men i övrigt är jag inte så kräsen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chiefpiggum:

Är lite sugen på att byta upp till en 65 tummare. Vilken skulle ni säga är den mest prisvärda av dessa två?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10292615

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8917248

Eller rent av någon annan?

Uppskattar om den är bra för spel (bra bild och låg input lag) men i övrigt är jag inte så kräsen.

Du jämför TCL C845/849 mot Samsung Q70C där TCL:n tekniskt är den bättre modellen, precis som guiden beskriver.

Vad som sedan är "prisvärt" är helt och hållet upp till hur du värderar saker och ting. Finns definitivt många som skulle säga att ingen är "prisvärd" eftersom de hellre spenderar mer pengar på exempelvis en OLED. Precis som det finns de som gärna spar 1000 kronor på en betydligt sämre TV eftersom de inte har några andra krav än storlek+lägsta möjliga pris.

Men vilken av de två länkade som har mest teknisk kapacitet är i alla fall tydligt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du jämför TCL C845/849 mot Samsung Q70C där TCL:n tekniskt är den bättre modellen, precis som guiden beskriver.

Vad som sedan är "prisvärt" är helt och hållet upp till hur du värderar saker och ting. Finns definitivt många som skulle säga att ingen är "prisvärd" eftersom de hellre spenderar mer pengar på exempelvis en OLED. Precis som det finns de som gärna spar 1000 kronor på en betydligt sämre TV eftersom de inte har några andra krav än storlek+lägsta möjliga pris.

Men vilken av de två länkade som har mest teknisk kapacitet är i alla fall tydligt.

Tack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Du har besvarat din egen fråga genom att använda prisjakt, precis som det är tänkt. Då ser du vilka 85-tummare du får just idag för 15–20 000 kronor. Imorgon är det kanske andra priser och andra sökträffar. Om tre månader är det andra priser igen och på vägen dit kanske ett dussin olika butiker haft ett dussin olika kampanjer som ger olika sökträffar på priset.

Handlar man på prislappen är det viktigaste inte vilken TV man köper, utan när man köper den.

Om du vill veta hur dessa prisjakt-sökträffar skiljer sig mellan modeller behöver du korsa med guiden får att få en uppfattning. Det finns ju enkla knep att snappa upp, likt att Samsungs QN95 är bättre än QN90 som i sin tur är bättre än QN85 som i sin tur är bättre än Q80 som i sin tur är bättre än Q7x där den där Q6x du kanske får en sökträff på är jämförelsevis bara steget ovanför din trötta Hitachi. Vilket kanske räcker för dina krav?

Resten är personlig prioritet om vad du föredrar. Du kan antagligen köpa ännu en trött Hitachi fast i 85 tum för 15.000 kr. Om du vill ha något som är ett märkbart lyft bortom den trötta TV:n då tittar du på mellanklassen över strecket. Vill du sätta en ny ribba för dig själv en gång för alla tittar du toppklassen. Men då lär ribban för budgeten behöva ökas.

Jag ber om ursäkt om jag på något sätt stört dig med att kalla min Hitatchi trött. Om så, det var inte min mening.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ilstallione:

Jag ber om ursäkt om jag på något sätt stört dig med att kalla min Hitatchi trött. Om så, det var inte min mening.

Full förståelse för konceptet av en trött Hitachi. Det är ju bara ett licensierat varumärke bland många andra som byggs i samma Vestel-fabriker. Även om den inte behöver vara dålig i någon egentlig mening är det fortfarande så att så många fler modeller är både bättre och piggare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Full förståelse för konceptet av en trött Hitachi. Det är ju bara ett licensierat varumärke bland många andra som byggs i samma Vestel-fabriker. Även om den inte behöver vara dålig i någon egentlig mening är det fortfarande så att så många fler modeller är både bättre och piggare.

Jag får nog utveckla trött.

Jag fick den gratis efter att den hängt i nån företagsfoaje konstant visande nån logga så den har en maffig inbränning mitt på skärmen. Utöver det så har den ett rikigt segt och lite ologiskt gränssnitt som dessutom hänger sig ofta. Så den är trött som bara den.
Om jag inte missminner mig var det många som köpte den då den var på den tiden riktigt billig för sin storlek. Ungefär som den där TCL 98" jag var och kikade på.

Jag ska kika lite på prisjakt och guider. Av det lilla jag sett så verkar local dimming(?)/mini led vara vettigt att försöka få med klart förbättrad upplevelse när det ska visas mörka scener på skärmen och det skrivs om det lite överallt. Utöver det vill vi gärna ha ett lite roligare gränssnitt/OS som känns lite modernare.

Efter en runda i guiden och sorterande på prisjakt hittar jag denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10292613

Du har skrivit gott om den här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1704148-ny-tv-tcl-85c8...

Onekligen det billigaste jag hittar med den specen.

Läst och lärt.
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Hej gänget!

Tack för en grym guide!
Det är dags för mig att byta TV. Inget fel på den jag har mig den har 5 år på nacken och är helt enkelt sugen på en ny.
Jag står och väljer mellan Samsung QN95B och QN90C (65"). De kostar i dagsläget lika mycket (19 900kr).
Utifrån guiden tror jag mig ändå ha dragit slutsatsen att 2022 års QN95B ändå är att föredra framför 2023 års QN90C. Är jag rätt på det? TV:n är en klassisk "vardagsrum-tv" och används av hela familjen för allt. Film, tv, sport och gaming.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av santacruz:

Det är dags för mig att byta TV. Inget fel på den jag har mig den har 5 år på nacken och är helt enkelt sugen på en ny.
Jag står och väljer mellan Samsung QN95B och QN90C (65"). De kostar i dagsläget lika mycket (19 900kr).
Utifrån guiden tror jag mig ändå ha dragit slutsatsen att 2022 års QN95B ändå är att föredra framför 2023 års QN90C. Är jag rätt på det? TV:n är en klassisk "vardagsrum-tv" och används av hela familjen för allt. Film, tv, sport och gaming.

Största praktiska skillnaden är att QN95B har one connect och om det är viktigt, det bättre högtalarsystemet. I fråga om bildens egenskaper är det rätt snarlikt i praktiken fast det finns skillnader man kan märka om man letar. Ifall QN90C har ADS-panel har den en sämre grundkontrast vilket kan märkas av i mörka rum vid filmtittande. Ifall modellen har VA-panelen saknar QN90C filtret som ger bättre vinklar. Mesta tyder på ADS-paneler i årets QN90-serie, men detta har också varierat mellan åren.

Vilket är lite av ett aber med QN90-serien där man inte alltid vet exakt vad man får och QN95-serien som regel är just "högsta nivå på allt". Samtidigt är QN90-serien ändå så pass bra och välutrustad att de skillnaderna som kommer från olika paneler inte slår igenom så värst tydligt. Mer något som kan märkas när man aktivt letar efter skillnaderna. Där tror jag att de som bryr sig tillräckligt om de här skillnaderna helt enkelt aktivt väljer QN95 istället.

Så ett lyxproblem.

Permalänk
Medlem

Lutar åt en Philips OLED708 (65" för 18kkr). Någon som har erfarenhet av den?

Permalänk
Medlem

77"? -> 83"!

Skrivet av Jojkenstein:

Då har vi gjort nästan exakt samma sak. Jag går från TX-P50UT50Y till OLED77C36LC

Jag köpte TV:n strax efter jag blev medlem på SweClockers. Det var sommarrean för tio år sedan som fick mig att gå från lurker till medlem

Skrivet av Jojkenstein:

Tänkte bara berätta att LG C3 77" jag betalade för 25:e november på LG:s webbplats aldrig ändrade statusen "In progress/På vänt" och att det krävdes att jag ringde dem varannan dag innan jag till slut efter två veckor fick reda på det som syntes i de stora webbutikerna, nämligen att den var slut och inte återkommer förrän jan/feb, också var fallet hos LG själva, trots att den inte var slut vid köptillfället (endast en indikation om att lagret började ta slut fanns under köpknappen). Efter en vecka försvann det reserverade beloppet på mitt bankkonto vilket jag tolkade som att den åtminstone var något försenad. Men nejdå, gång på gång försäkrade mig supportpersonalen att den kommer skickas ut antingen den dagen eller den andra dagen veckan efter osv. Det var en ny person jag pratade med varje gång. Tydligen så har LG ett lager i Linköping men supporten på webbutiken hade ingen möjlighet att direkt kontakta lagret vilket jag fann väldigt märkligt och uppfattade som deflektionstaktik orderad från chef. Vid mer än ett tillfälle så lovades det att ärendet skulle eskaleras för det var väl så att där fanns en TV på lagret i Linköping som var öronmärkt för mig. Det var bara det att de haft så otroligt mycket att göra under Black Friday så de hade inte hunnit med ännu. Nej, jag tror snarare att de inte ville att jag skulle avbryta köpet och köpa en Samsung istället
De hade kunnat ta reda på detta under det första samtalet och inte två veckor senare under det sjätte

Edit: Vid eftertanke så känns det mer rimligt att det rör sig om svinn på lagret och att det inte är något man vill skylta med..

Min LG C3 77" skulle inte komma in förrän 26:e januari och idag såg jag på LG:s webbutik att 83" åter fanns i lager med BF-pris. Med både medlemspris (39206) och förstagångsköpsrabatt (10%) så fick jag TV:n för 35285 kr!

Okynnespriset blev till gladpris.. nästan iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Lutar åt en Philips OLED708 (65" för 18kkr). Någon som har erfarenhet av den?

Jag har inte erfarenhet av den mer än att ha sett den i butik hos Hifiklubben. Däremot var omdömet positivt utifrån det jag såg och den gav en bra bild jämfört med Sony och Samsung OLEDs. Lite ljussvagare men abosolut ingen enorm skillnad.

Har även haft Philips 706 under två år och tyckte det var en bra TV överlag. Drog en nitlott i panellotteriet och upplevde vissa ljudproblem (som verkar ha lösts sig med 2023 modellerna) men annars inga större anmärkningar.

Jag kan dock tycka att den är lite för dyr för vad den är, tyvärr verkar både 708 och 808 falla in i den kategorin. Jag hade personligen slagit till på C3 eller S90C om ambilight inte är ett måste.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Först, bra guide @Laxpudding! Jag följer även andra källor, men ingen är lika heltäckande eller förvaltas med samma engagemang.

Har några kluriga funderingar kring Panasonic MZ2000, Sony A95L och A80L. Gäller 77”, vilket är relevant då dessa inte alltid har samma paneler som mindre storlekar.

Först, auto dimming (ASBL, TPC och GSR). Vilken utav dessa modeller lider minst utav det i SDR och är skillnaden märkbar?

Den andra gäller rörelsehantering (motion, interpolering). Av det jag läst verkar Sony vara ”bättre” än Panasonic på interpolering.
- Är det någon märkbar skillnad mellan dessa vid 24p?
- Kan Panasonic likt Sony ställa in interpoleringen individuellt för high frame rate respektive low frame rate? Eller hur hanteras det rent praktiskt?
- Gissar att ALLM stänger av interpoleringen, vilket borde vara bra för PS5? Men hur hanterar man bäst Switch och äldre konsoler? Jag kopplar allt via en AVR så det går tyvärr inte styra per HDMI-port på TVn.

Slutligen, kan man förutsätta att Lip sync fungerar? Hade stora problem med Sony 77A80J, vilket slutade med retur.

Som bakgrund är jag en (sån där jobbig) plasma-ägare, så rörelsehantering och rörelseupplösning (motion resolution) är rätt känsligt för mig. Har svårt för “bildspel” (stutter) och är inget jag upplever på bio eller plasma. Vacklar fram och tillbaka mellan stor OLED eller att köra slut på min gamla Pioneer KRP-500A - flaggskeppet som tydligen inte ger upp i första taget. Men hoppas att en OLED med rätt inställningar kan bli ett värdigt alternativ.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Emcou:

Först, bra guide @Laxpudding! Jag följer även andra källor, men ingen är lika heltäckande eller förvaltas med samma engagemang.

Har några kluriga funderingar kring Panasonic MZ2000, Sony A95L och A80L. Gäller 77”, vilket är relevant då dessa inte alltid har samma paneler som mindre storlekar.

Först, auto dimming (ASBL, TPC och GSR). Vilken utav dessa modeller lider minst utav det i SDR och är skillnaden märkbar?

Den andra gäller rörelsehantering (motion, interpolering). Av det jag läst verkar Sony vara ”bättre” än Panasonic på interpolering.
- Är det någon märkbar skillnad mellan dessa vid 24p?
- Kan Panasonic likt Sony ställa in interpoleringen individuellt för high frame rate respektive low frame rate? Eller hur hanteras det rent praktiskt?
- Gissar att ALLM stänger av interpoleringen, vilket borde vara bra för PS5? Men hur hanterar man bäst Switch och äldre konsoler? Jag kopplar allt via en AVR så det går tyvärr inte styra per HDMI-port på TVn.

Slutligen, kan man förutsätta att Lip sync fungerar? Hade stora problem med Sony 77A80J, vilket slutade med retur.

Som bakgrund är jag en (sån där jobbig) plasma-ägare, så rörelsehantering och rörelseupplösning (motion resolution) är rätt känsligt för mig. Har svårt för “bildspel” (stutter) och är inget jag upplever på bio eller plasma. Vacklar fram och tillbaka mellan stor OLED eller att köra slut på min gamla Pioneer KRP-500A - flaggskeppet som tydligen inte ger upp i första taget. Men hoppas att en OLED med rätt inställningar kan bli ett värdigt alternativ.

Alla är snarlika vid 24p och erbjuder nivåer av personlig anpassning som kan ge mjukare men-fortfarande-filmiskt-flyt utan att involvera artefakter. Det som ligger som Sonys ofta påstådda fördel är det har en lång historik av att inte krångla och de lyckas undvika artefakter i högre grad. Men så länge man är nära inpå 24p med bara "hjälpsam" uppmjukning är Panasonic snarlik. Även Philips börjar bli bra där.

Panasonics interpoleringsreglage (IFC) är liknande andras reglage. Ett anpassningsbart Film smooth/de-judder för 24p och Anti-Blur som är tänkt för snabbare källor. Jag brukar dock inte ägna mycket energi åt det senare. De gånger jag undersöker Anti-Blur-reglaget tänkt för snabbare frekvenser är det noll praktisk effekt på filmat material.

Panasonicen låter en välja låglatenslägen av/på och har många användarminnen. Så lösningen för spelkonsoler + AVR är att manuellt växlar bildlägen.

"Förutsätta att Lip Sync fungerar". Det är ju den normala förutsättningen. Att man som individ kan få oväntade problem är alltid tänkbart med alla kombinationer av hårdvara. Så frågan är omöjlig att besvara.

Permalänk
Snusfri

Är lite sugen på att byta ut min Samsung Q6F QLED 65" från 2018 till en OLED runt 80".
Kommer enbart att användas till media-konsumtion genom min Nvidia Shield Pro.
Har en LG SK9Y soundbar för ljudet.

Runt 20K är väl budgeten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Är lite sugen på att byta ut min Samsung Q6F QLED 65" från 2018 till en OLED runt 80".
Kommer enbart att användas till media-konsumtion genom min Nvidia Shield Pro.
Har en LG SK9Y soundbar för ljudet.

Runt 20K är väl budgeten.

Om med "runt 80" menar 77" så ligger LG OLED C3 77" alt. B3 77" närmast till hands för din budget.
25k för C3 i skrivandets stund, B3 för lite mindre på cirka 23k.

Kan gå att få ta på billigare via tillfälliga rabattkoder från Benify, håll utkik i den dedikerade tråden:
Samlingstråd LG OLED 2023

För 83" som är nästa storlek som finns tillgänglig för OLED måste du höja budget betänkligt, dubbelt upp!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kommer jag kunna ta emot en LG C3 83" ensam? Har en stor hiss som den får plats i. Antar det finns "lyfthål" på kortsidorna och att det ska gå att lyfta TV:n med kartong i ena ändan med andra hörnet släpandes mot golvet.

Permalänk
Viking
Skrivet av Jojkenstein:

Kommer jag kunna ta emot en LG C3 83" ensam? Har en stor hiss som den får plats i. Antar det finns "lyfthål" på kortsidorna och att det ska gå att lyfta TV:n med kartong i ena ändan med andra hörnet släpandes mot golvet.

Tveksamt. Den kommer fastspänd på en träpall som gör den tyngre och svårflyttad. Om du klipper bort pallen så kan du inte längre lyfta den i kartongens handtag. För då lyfter du bara av kartongen från TV:n som ett lock. Så vad du än gör, klipp inte bort pallen innan du har den i lägenheten.

Jag hade nog inte kunnat flytta 77 tummarn själv i alla fall. Men då ska den över ett trappsteg vilket försvårar en del. Har du bara platt mark hela vägen fram kan det kanske vara möjligt att dra den.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tveksamt. Den kommer fastspänd på en träpall som gör den tyngre och svårflyttad. Om du klipper bort pallen så kan du inte längre lyfta den i kartongens handtag. För då lyfter du bara av kartongen från TV:n som ett lock. Så vad du än gör, klipp inte bort pallen innan du har den i lägenheten.

Det låter inte rimligt om du tittar på B The Installers video där det är två spännband runt kartongen. Min förra TV vars kartong jag har kvar har också bärhål på sidorna som är till för att lyfta säkert utan att kartongen skall trilla av (men det är en 50" Panasonic från 2012). Men LG är ett annat företag och de kanske har andra emballage i Europa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Det låter inte rimligt om du tittar på B The Installers video där det är två spännband runt kartongen. Min förra TV vars kartong jag har kvar har också bärhål på sidorna som är till för att lyfta säkert utan att kartongen skall trilla av (men det är en 50" Panasonic från 2012). Men LG är ett annat företag och de kanske har andra emballage i Europa?

Jag köpte en 77 g3 före jul. Den kom på pall, men gick utmärkt att ta loss från pall och bära i kartongen 4 trappor upp. Ingen hiss i vårt hus.

Ta bara inte bort banden runt kartongen.

Det är nog lite otympligt att släpa själv, paketet väger över 50 kg tror jag.

Permalänk
Medlem

Det kan gå men kanske inte är en stark rekommendation.

Jag släpade / puttade upp en 77" C3-kartong själv 2tr (utan hiss) och det var ganska tungt och kanske inte 100% safe men det gick faktiskt OK.

Men att putta själva kartongen in i en hiss på en plan yta kan kanske gå ja även om en 83" är en helt annan best.

Sedan behöver ni givetvis vara två för att lyfta upp själva TV:n och ställa den på TV-bänk alt. hänga på väggen men det förstår du nog

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Donnerstal @aent @edson

Ni hade alla helt eller delvis rätt med den sammanlagda informationen ni gav!

Jag och chauffören lyfte och släpade från vägkant till in bredvid hissen och mycket riktigt kom den på en träpall med spännband. Spännband var det även om själva kartongen. Jag släpade in paketet i hissen och med utstickande pall behövde jag ställa det på diagonalen och fick ca en tums utrymme för hissdörren att stänga! Väl uppe så var det relativt enkelt att skjuta TV:n från pallen in i lägenheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

@Donnerstal @aent @edson

Ni hade alla helt eller delvis rätt med den sammanlagda informationen ni gav!

Jag och chauffören lyfte och släpade från vägkant till in bredvid hissen och mycket riktigt kom den på en träpall med spännband. Spännband var det även om själva kartongen. Jag släpade in paketet i hissen och med utstickande pall behövde jag ställa det på diagonalen och fick ca en tums utrymme för hissdörren att stänga! Väl uppe så var det relativt enkelt att skjuta TV:n från pallen in i lägenheten

Kul, grattis till en grym TV och val av storlek. Stod själv lite i valet och kvalet i somras men tyckte inte att 6" mer motiverade +20k där och då.

Next time! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kul, grattis till en grym TV och val av storlek. Stod själv lite i valet och kvalet i somras men tyckte inte att 6" mer motiverade +20k där och då.

Next time! 😎

Jag beställde faktiskt 77-tummaren först men ångrade mig då jag inte orkade vänta i två månader. 83-tummaren kom in på LG:s webbshop för en vecka sedan till BF-pris och inklusive medlemsrabatt och nykundsrabatt blev priset 35285. Om vi tänker att 77" kostar 25 och 83" 40 då kanske man betalar 8-10 tusen för mycket. Nu känner jag att jag bara betalar 3-5 tusen för mycket

Alternativet var att vänta på G4 83" men tror den kommer vara bra dyrare och någon gång måste jag sluta leva i framtiden. Ja, alla hittar vi mer eller mindre logiska resonemang för att övertyga oss själva att vi tog rätt beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Jag beställde faktiskt 77-tummaren först men ångrade mig då jag inte orkade vänta i två månader. 83-tummaren kom in på LG:s webbshop för en vecka sedan till BF-pris och inklusive medlemsrabatt och nykundsrabatt blev priset 35285. Om vi tänker att 77" kostar 25 och 83" 40 då kanske man betalar 8-10 tusen för mycket. Nu känner jag att jag bara betalar 3-5 tusen för mycket

Alternativet var att vänta på G4 83" men tror den kommer vara bra dyrare och någon gång måste jag sluta leva i framtiden. Ja, alla hittar vi mer eller mindre logiska resonemang för att övertyga oss själva att vi tog rätt beslut

Svårt att få en markant bättre tv än den du köpt, så har du pengarna: varför inte!

Permalänk

Hej! Bytt boende och har nu 3.35m ifrån tv till huvud. Sålde precis min LG OLED 55C7V som vi varit fantastiskt nöjda med till förmån för att köpa en 65" i tv rummet. Köpte en 75" Samsung neo Q85B i somras till vardagsrummet och redan där märkte vi en kvalitetsskillnad i bild trots att det skilde 6år mellan tv apparaterna. OLEDen ifrån 2017 var bättre.
Nu till frågan:
Kommer jag att uppleva en förbättring i bild om jag köper en TCL C849 65" eller kommer den åtminstone att upplevas som likvärdig mot den gamla OLEDen?
Isåfall tänker jag att jag likaväl kan köpa en Q70 och spara 3000kr, mot TCLs pris på 12490?
Eller finns det bättre alternativ runt 10k?
Tack för en bra tråd och ett bra forum!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Bildexpert 📺

@SupakmeGusta: TCL C849 är i princip ungefär samma TV som QN85B, både i klassning och i att det i grunden förmodligen är nästan samma hårdvara, bara ett-två år emellan. Q70 är verkligen en enklare modell jämfört med dessa två. Finns ingen som helst anledning att byta ut en QN85B mot en Q70. Vore årets nedköp.

Nu är QN85B inte en dålig modell men den riktar sig mot ett användning som är den polära motsatsen till vad man förknippar med OLED. Ifall du hade en OLED C7 och uppskattade vad den tekniken innebar för bilden kan du i stort bara nå den nivån igen med en OLED.