Permalänk
Medlem

Klona HDD till CF?

Har en disk som låter dåligt som jag vill ersätta.
Har en IDE till CF-adapter liggandes, med kort.
Finns det något bra program att klona till kortet?

Kan installera om på kortet men det är rätt mycket på disken, skulle vara skönt att slippa den processen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

CloneZilla kanske funkar? Finnas på Ultimate Boot CD där du har fler kloningsalternativ. Jag skulle nog överväga en IDE-SSD annars, finns relativt billiga på t ex Ebay.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

CloneZilla kanske funkar? Finnas på Ultimate Boot CD där du har fler kloningsalternativ. Jag skulle nog överväga en IDE-SSD annars, finns relativt billiga på t ex Ebay.

Ren ssd till DOS vet jag inte, har redan sakerna.
Frågan är om CloneZilla fungerar med FAT16 också.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

CloneZilla funkar med FAT16 vad jag vet. Men jag kör IDE-SSD och bootar DOS 7.1 och det fungerar jättebra! Det är en Win98 burk men jag bootar ibland i endast DOS-läge för att spela lite spel eller andra experiment.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Har en disk som låter dåligt som jag vill ersätta.
Har en IDE till CF-adapter liggandes, med kort.
Finns det något bra program att klona till kortet?

Kan installera om på kortet men det är rätt mycket på disken, skulle vara skönt att slippa den processen.

Beroende på vad du har på disken kanske det är bättre att bara kopiera över allt istället för att klona.
En kloning (och framförallt med gamla program) kanske inte följer flash medias lite speciella krav var gäller "alignement" etc.

Men tänk på att ett CF kort inte är lämpligt att köra ett OS på, iaf inte under någon längre tid.