Får man alla pengar tillbaka om man öppnar och provar?

Permalänk
Medlem

Får man alla pengar tillbaka om man öppnar och provar?

Jag har aldrig returnerat något men jag har hittat en hel del klipp på saker för nedsatt pris på Inet där prylarna är öppnade och även använda.
Om man köper saker på Inet och försiktigt öppnar och testar dem men väljer att man inte tycker om dem, kan man göra en retur och få 100% av pengarna tillbaka? Eller tar Inet typ 20% retur fee, typ?

Jag sitter ofta och velar mellan två produkter och oftast så hoppar jag bara av helt.
Om man kan skicka efter saker och testa vilken man föredrar och sedan skicka tillbaka utan pålagd kostnad hade det känts väldigt tryckt.
Just nu så är jag lite osäker på vilket grafikkort som jag ska köpa och eftersom de är så dyra nu för tiden och jag har lite udda användnings områden som är svåra att hitta benchmarks för så vore det jätte praktiskt om jag kunde köpa två och testa vilket som är bäst just för mig.
Att ligga ute med 10-15k stör mig inte så mycket om jag får pengarna tillbaka men om det ska kosta 2000-3000kr bara för att "prova på" skulle det riktigt svida!!

Självklart förstår jag att om man gör synlig skada på produkten får man inte alla pengar tillbaka.
Hade varit intressant att höra från er som gjort returer till Inet förut!

Om ni läste allt så tack för er tid och era svar!
TL;DR: Kan jag köpa två grafikkort; öppna och testa dem varsamt och sedan få hela värdet tillbaka för kortet jag returnerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morugano:

Jag har aldrig returnerat något men jag har hittat en hel del klipp på saker för nedsatt pris på Inet där prylarna är öppnade och även använda.
Om man köper saker på Inet och försiktigt öppnar och testar dem men väljer att man inte tycker om dem, kan man göra en retur och få 100% av pengarna tillbaka? Eller tar Inet typ 20% retur fee, typ?

Jag sitter ofta och velar mellan två produkter och oftast så hoppar jag bara av helt.
Om man kan skicka efter saker och testa vilken man föredrar och sedan skicka tillbaka utan pålagd kostnad hade det känts väldigt tryckt.
Just nu så är jag lite osäker på vilket grafikkort som jag ska köpa och eftersom de är så dyra nu för tiden och jag har lite udda användnings områden som är svåra att hitta benchmarks för så vore det jätte praktiskt om jag kunde köpa två och testa vilket som är bäst just för mig.
Att ligga ute med 10-15k stör mig inte så mycket om jag får pengarna tillbaka men om det ska kosta 2000-3000kr bara för att "prova på" skulle det riktigt svida!!

Självklart förstår jag att om man gör synlig skada på produkten får man inte alla pengar tillbaka.
Hade varit intressant att höra från er som gjort returer till Inet förut!

Om ni läste allt så tack för er tid och era svar!
TL;DR: Kan jag köpa två grafikkort; öppna och testa dem varsamt och sedan få hela värdet tillbaka för kortet jag returnerar?

Ja det kan du. Särskilt om du gör köpet på nätet. Då omfattas du av distansköpslagen som gäller 2 veckor efter att du hämtat ut paketet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja det kan du. Särskilt om du gör köpet på nätet. Då omfattas du av distansköpslagen som gäller 2 veckor efter att du hämtat ut paketet

I teorin får de väll dra av för värdeminskning/omkostnad. Sen tror jag inte att dom gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

I teorin får de väll dra av för värdeminskning/omkostnad. Sen tror jag inte att dom gör det.

Bara om du undersökt varan mer än nödvändigt. "Du kan också få betala ett värdeminskningsavdrag om du undersökt varan mer än nödvändigt och företaget inte längre kan sälja varan som i nyskick. För att företaget ska ha rätt att göra ett avdrag måste de gett dig fullständig information om ångerrätten samt att avdraget står med i villkoren." Från https://www.hallakonsument.se/lagar/lagen-om-distansavtal-och...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morugano:

Just nu så är jag lite osäker på vilket grafikkort som jag ska köpa och eftersom de är så dyra nu för tiden och jag har lite udda användnings områden som är svåra att hitta benchmarks för…

Man blir ju lite nyfiken, just grafikkort finns det ju bokstavligen tusentals recensioner av där de testar nya spel, gamla spel, låga upplösningar, höga upplösningar, content creation, syntetiska tester, video encoding/decoding, matematiska beräkningar osv osv.
Vad gör du med ditt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Vad gör du med ditt grafikkort?

Jag håller på med just 3D modellering och video redigering en hel del.
Visst finns det benchmarks men inte alls så mycket som för spel.
Och även för spel så kan det vara svårt att hitta benchmarks som använder mer "realistiska"/optimala settings. Många försöker bara maxa kortet.
För att inte tala om att hitta folk som testar den gamla hårdvaran man har mot de nya man är intresserad av att köpa, speciellt med övrig hårdvarukonfigurering.
FPS grafer ger ju en ide om hur korten presterar men ofta så känns det mer intressant att veta vilka settings man måste ha för att nå sitt FPS mål på diverse kort, om det ens är möjligt och hur stor är skillnaden från den gamla hårdvaran jämfört med den nya.
Jag har testat en hel del att kross-referensa gamla benchmarks med nya och hitta överlappningar.
Typ, säg att ett kort testas i ett äldre spel men varken spelet eller kortet testas längre. Då hittar jag en benchmark som testar lite nyare kort i samma gamla spel med det äldre kortet i samma test. Sen hittar jag ett test med de nyare grafikkorten och det grafikkortet jag är intresserad av i ett nyare spel och försöker att jämföra hur mycket mer kraft det nya har mot det gamla...
Men man måste ju också tänka på att CPU, RAM och uppdateringar både i spel och drivrutiner spelar roll.

Både för äldre spel men även när det gäller nya spel så finns det också många kort idag som inte har nog med VRAM, så även där kan det vara svårt att hitta benchmarks där de bara drar ner texturer för att inte den låga VRAMen ska vara den enda anledningen till varför ett kort presterar dåligt.

En annan sak som är svårt att lära sig genom artiklar och videor är skillnaden mellan AMD's och nVidia's teknologi och software, typ hur olika känns FreeSync och G-Sync?
Vi vet väl alla att DLSS är bättre än FSR från alla screenshots där de zoomat in på pixlar, men hur mycket känner man av det när man spelar i verkligheten?
Även hur mycket jag själv känner av skillnaden mellan AMD och nVidia kort när det kommer till 3D/2D och encoding för att inte tala om hur olika plugin's agerar på olika kort.
Dessutom går det inte att jämföra alla tester då de inte alltid är gjorda på samma program version och drivrutiner.
Säg att allt jag gör i jobbet inte går med AMD, och FreeSync känns hemskt, och vem vet, jag kanske älskar Ray Tracing... Även om AMD presterar bättre så skulle jag lätt kunna tänka mig att spendera några tusen extra för att nå den prestanda jag vill ha från nVidia men man vet ju inte om det är värt det innan man provat, och ska jag förlora flera tusen för att testa så hade det ju varit pengar man kunde lägga på ett snäpp högre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

I teorin får de väll dra av för värdeminskning/omkostnad. Sen tror jag inte att dom gör det.

Ja, jag vet ju att många butiker inte skulle låta dig plocka upp och använda något som du sen skickar tillbaka.
Antingen så tar de inte tillbaka det alls eller så drar de en rejäl peng när du lämnar tillbaka det.
Många butiker låter dig inte ens öppna och titta utan det måste lämnas tillbaka i "obruten förpackning" som det kallas.
Men jag både ser och hör här och där om folk som har testat och till och med använt prylar och skickat tillbaka dem när de inte var nöjda.
Det kanske bara är jag men jag skulle hellre sälja något second-hand för 10-15% lägre än nypris än att skicka tillbaka det om butiken tänker ta mellan en tredje del och hälften i böter för att jag provat något.
Butikerna har, fullt förståeligt, en god anledning till att dra av pengar då produkten minskar i värde när den har öppnats men att tillåta folk att lämna tillbaka efter att de använt något och ta förlusten på att behöva sänka varans pris och ändå göra full retur av priset kan vara ett bra sätt att få folk att handla mer än de annars inte hade velat.
Jag vet att Amazon tillåter att man öppnar och "provar" saker man köper av dem, och så länge som allt är med och användning inte är synlig så får man pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morugano:

Ja, jag vet ju att många butiker inte skulle låta dig plocka upp och använda något som du sen skickar tillbaka.
Antingen så tar de inte tillbaka det alls eller så drar de en rejäl peng när du lämnar tillbaka det.
Många butiker låter dig inte ens öppna och titta utan det måste lämnas tillbaka i "obruten förpackning" som det kallas.

Alltså så får dom inte göra med distansköp. @jnsson har rätt i att det bara gäller om man undersökt mer än nödvändigt. Hela poängen med distansköpslagen är att man ska kolla på produkten i verkligheten - så öppna förpackningen ska man definitivt får göra!

Permalänk
Medlem

Inet har iaf med mig varit väldigt schyssta alltid, jag har alltid fått 100% tillbaka. Det har varit allt från tangentbord till fläktar till grafikkort jag köpt, testat och inte gillat. Därför brukar jag köpa från dem om det är något jag är osäker om jag kommer vilja behålla.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Hela poängen med distansköpslagen är att man ska kolla på produkten i verkligheten

Poängen med distansköpslagen är att man ska kunna titta på varan som man hade kunnat göra i en butik, dvs ett skydd för konsumenten att inte bli lurad och få hem en tegelsten istället för en gpu. Det var inte tanken att man skulle kunna bencha produkter, men nu är många butiker snälla och accepterar även sådant, men det är inte tanken med lagen utan får snarast ses som överutnyttjande av oss konsumenter.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Poängen med distansköpslagen är att man ska kunna titta på varan som man hade kunnat göra i en butik, dvs ett skydd för konsumenten att inte bli lurad och få hem en tegelsten istället för en gpu. Det var inte tanken att man skulle kunna bencha produkter, men nu är många butiker snälla och accepterar även sådant, men det är inte tanken med lagen utan får snarast ses som överutnyttjande av oss konsumenter.

man ska få "fastställa dess egenskaper eller funktion", mer än så och det blir relevant med ersättning