Polisen går samman med mobiloperatörer för att stoppa bluff-SMS

Permalänk
Testpilot
Skrivet av shugge:

Hört talas om nix? https://nixtelefon.org/ 🙂

Om du blir uppringd 20 ggr om dagen har du nog själv gett ditt medgivande till kontakt 😅

Har själv både dolt/hemligt och nixat nummer på privata telefon, tyvärr har det inte stoppat någon hemsida från att sälja/läcka mitt nummer. Blir därför uppringd av säljare som inte har "uppdaterat" sin nix-lista (trots att numret är nixat sedan ett år tillbaka då jag skaffade det), eller att de rakt av skiter i det bara.

Det händer inte ofta, men det händer.

Poängen är att man kan vidta alla möjliga åtgärder och ändå behöva stå ut med telemarketing- eller bedrägeri-skiten, inte minst från den nya vågen av dravel som inkluderar tjänster i Norge/England med fantasilöner.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Bra initiativ men jag är alltid lite förvånad över att folk får så mycket spam. Blir nästan nyfiken på vad folk gör för att få så mycket spam?

Man behöver inte göra någonting och ditt nummer behöver inte ens läckas utan de som ringer köper långa listor med existerande telefonnummer från både operatörer och sådana som war-dialar (dvs ringer 0701-00001 sedn 0701-00002 osv) för att skapa listor med nummer som finns.

Nej vad som händer är att de av någon anledning jobbar i block av nummer så man kan i nån månad få extremt mycket samtal för att sedan vara helt tyst i tom 2 år innan det drar igång igen. Så rätt som det är så kan han som får 20 samtal om dagen helt plötsligt inte längre få något och så får du dem istället. Helt random.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Rapporterade flera nummer pga konstant uppringning och på gränsen till trakasserier och fick som svar att jag sannolikt godkänt användandet genom att jag köpt en produkt från någon som de representerar

Har ingen aning vad eller vem (har visserligen inte svarat) men NIX är tyvärr ofta tandlöst även om tanken är god och de stoppar förhoppningsvis den stora massan.

Ps.

44 69 61 6D 61 78 20 42 75 73 69 6E 65 73 73 20 47 72 6F 75 70

kan dra åt skogen.

Tycker att det är så tråkigt att dom beskyller dig. Någon har registrerat mitt nummer på siter "svara på enkäter och tjäna pengar" som sen säljer vidare mitt nummer till scam företag.

Efter det fick jag samtal varje dag. En säljare sa att jag var med i en tävling och tack vare det har dom en erbjudanden till mig.

En annan säljare sålde id skydd och kunde inte ens svara på min fråga om vart han fick tag på mitt nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vill du hellre att polisen läser ALLA sms du får?

Nej polisen och staten ska ge fan i mitt privata liv.

Permalänk
Medlem

De borde ju börja med att ta kontakt med de företag som säljer telefonnumren vidare. Det måste ju anses vara en form av medbrottslighet att tjäna pengar på att sälja nummer till de som utövar bedrägeri.

CM Nordic är ett av dessa företag, och de var inte speciellt tillmötesgående när man kontaktade dem. Först ignorerade de mina mejl över GDPR och att de kommit över mitt telefonnummer via tredje part utan mitt medgivande.

Men till slut fick jag dem att "radera mitt nummer ur sin databas." Dock hade de ju redan sålt numret vidare så de hade ju redan tjänat sina pengar.

Tydligen säljer de vidare till bl.a. MyLoan och Insplanet. Över två år senare och jag får fortfarande meddelanden varje vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Undersökningar/tävlingar på nätet kan resultera i att man blir nedringd på det sättet då villkoren bl.a. ger företagen rätt att kontakta deltagaren.

NIX hjälper mot säljare från företag du inte har någon tidigare relation med.
Att avlista sitt telenr från söksidor (som t.ex. hitta.se m.fl.) är ännu ett sätt att minska antalet samtal.

Men har man råkat delta i en tävling/undersökning hjälper inte NIX eller avlistning då du har gett medgivande genom att godkänna villkoren. Ev kan man höra av sig till arrangören av tävlingen och be dem spärra ditt nr, men det är ofta redan för sent då eftersom att de redan har skickat dina uppgifter vidare till flertalet företag för telemarketing.

Ja - Det är säkert så, men vem vet egentligen? Det är ju inte direkt så någon har koll på om man omedvetet angett sitt nummer / andra uppgifter som sedan hoppar vidare.

Har du försökt avlasta dina uppgifter på nätet? Det är omöjligt, visst seriösa spelar som Eniro och Hitta kan låta dig göra det men asen på ex. Mr. Koll mfl låter dig göra det någon månad i taget. Det håller inte i längden

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja - Det är säkert så, men vem vet egentligen? Det är ju inte direkt så någon har koll på om man omedvetet angett sitt nummer / andra uppgifter som sedan hoppar vidare.

Har du försökt avlasta dina uppgifter på nätet? Det är omöjligt, visst seriösa spelar som Eniro och Hitta kan låta dig göra det men asen på ex. Mr. Koll mfl låter dig göra det någon månad i taget. Det håller inte i längden

Jag har inte använt mrkoll, men mitt nr visas inte där eftersom att jag har valt att bort att lista mitt nr genom min mobiloperatör.

Jag förstår att man av misstag kan delta i en tävling/undersökning utan att förstå konsekvenserna i.o.m att man inte läser villkoren.

Jag har dock inte fått ett enda telemarketingsamtal sedan jag registrerade mig på nix och valde att dölja mitt nr hos nummertjänsterna. Innan jag registrerade mig hos nix fick jag ca ett samtal per kvartal gällande lån (trots att jag inte hade några lån/kredit utöver ett kredikort).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag är nästan 100 på att det ibland stått vem det är som ringer även om jag inte har haft nummret inlagt i telefonen. vårdcentralen, tandläkaren etc.

Hur svårt är det att implementera ett register över myndigheter och företag så det alltid står deras namn när dom ringer? Då vet man ju att något förmodligen är fuffens om man bara får fram ett nummer på skärmen när någon ringer.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Tycker att telejättarna kan börja med att automatiskt blocka landsnummer från länder som sysslar med sånt i stor utsträckning och om man vill tillåta specifikt land kan man typ skicka ett sms ''tillåt +280'' eller liknande.
Har 11st landsnummer blockade för tillfället

Permalänk
Medlem

Som sagt har nyligen blitt terroriserad av tele 2 som ringt tre gånger i veckan och sökt någon som inte bor på min adress. Jag har vänligen sagt att tyvärr de har ringt fel eller har fel nummer.

Efter två månader blev jag lite upprörd och fråga varför de ringer mig hela tiden. Svaret jag fick då var att de inte trodde det var fel nummer utan att en närstående svarade och ljög för att slippa samtal varpå de ringde hela tiden.

Det är fan tele terror!

Med det sagt är detta bra om det kan minska mängden spam sms och på det skydda folk som eventuellt kunnat bli lurade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Jag är nästan 100 på att det ibland stått vem det är som ringer även om jag inte har haft nummret inlagt i telefonen. vårdcentralen, tandläkaren etc.

Hur svårt är det att implementera ett register över myndigheter och företag så det alltid står deras namn när dom ringer? Då vet man ju att något förmodligen är fuffens om man bara får fram ett nummer på skärmen när någon ringer.

Har för mig det har att göra ifall med vården att det inte ska gå att se att du haft kontakt med vården. Tycker personligen att det är lite löjligt men finns nog fall där man av olika anledningar vill eller måste hålla det hemligt. Tänker framförallt folk som lever i våldsamma relationer eller liknande. Har själv noterat mycket lappar på sjukhusen om hur de som lever under förtryck hemma kan få hjälp via vården. Samt att du kan bli frågad om de får svara på frågor om de får berätta att du ligger på sjukhuset/akuten om någon ringer in och letar dig.

Men jag håller i övrigt med. Inte jätteförtjust i "dolt nummer" uppringningar men för min del har det bara varit vården. Men ofta syns numret, i regel till växeln men ibland direkt till personen. Svarar man inte på dessa så kan det hända att de ringer om tills man svarar om det är viktigt, så man kan inte missa dessa.

Måste finnas ett smidigare sätt helt enkelt.

Skrivet av UncleDirty:

Som sagt har nyligen blitt terroriserad av tele 2 som ringt tre gånger i veckan och sökt någon som inte bor på min adress. Jag har vänligen sagt att tyvärr de har ringt fel eller har fel nummer.

Efter två månader blev jag lite upprörd och fråga varför de ringer mig hela tiden. Svaret jag fick då var att de inte trodde det var fel nummer utan att en närstående svarade och ljög för att slippa samtal varpå de ringde hela tiden.

Det är fan tele terror!

Med det sagt är detta bra om det kan minska mängden spam sms och på det skydda folk som eventuellt kunnat bli lurade.

För säkerhetsskull, kolla om du inte gjort det ifall det finns fler skrivna på din adress. Låter mest bara suspekt dock.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

CM Nordic är ett av dessa företag, och de var inte speciellt tillmötesgående när man kontaktade dem. Först ignorerade de mina mejl över GDPR och att de kommit över mitt telefonnummer via tredje part utan mitt medgivande.

Men till slut fick jag dem att "radera mitt nummer ur sin databas." Dock hade de ju redan sålt numret vidare så de hade ju redan tjänat sina pengar.

Tydligen säljer de vidare till bl.a. MyLoan och Insplanet. Över två år senare och jag får fortfarande meddelanden varje vecka.

Testat?
https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Du är bäst! Jag grät!

Jag tycker att det är en bra initiativ. Att det pågår ett arbete mot sådana brott kommer leda till att det blir mindre människor som kommer att råka för dessa bedrägerier.

Varför detta hat mot de kortväxta? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

För säkerhetsskull, kolla om du inte gjort det ifall det finns fler skrivna på din adress. Låter mest bara suspekt dock.

Nej jag bor själv och finns ingen annan skriven på denna adress. Men det spelar ju ingen roll om så hade vart fallet, det är terror hur man en vänder på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange71:

Varför detta hat mot de kortväxta? 😁

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig någonsin fått något sådant SMS, undrar varför.
Mail kommer då och då men aldrig något sms.
Haft samma nummer i typ 20 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet med telefonsamtal är att även riktiga samtal ibland är knepiga och man får hantera dem på rätt sätt.

Kan du utveckla det där?

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Kan du utveckla det där?

Serösa personer kan göra oseriösa saker.
Ta att någon ringer och säger de vill ha ett dokument, de vill att man ska maila till ett företag man aldrig har hört talas om. De flesta verkar se detta som naturligt, men det är fel väg att gå.
Där dokument går ersätta med att göra vad som helst eller bara uppge någon information.

Telefonen har sin användning. Att upprätta ett förstakontakt med någon så kommer denna person få träffa någon som är ett ashole inte alls gör något och ber denna kontakta på ett annat sätt. Detta gäller både privat och arbetslivet, telefonförsäljare får ingen information alls. Annat sätt privat kan vara att man själv ringer upp t.ex swedbank med nummer man hittar på deras websida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hört talas om nix? https://nixtelefon.org/ 🙂

Om du blir uppringd 20 ggr om dagen har du nog själv gett ditt medgivande till kontakt 😅

Tack, ringer hela tiden.

Tyvärr är det för jag har använt lendo, compricer osv när jag köpte ny bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tack, ringer hela tiden.

Tyvärr är det för jag har använt lendo, compricer osv när jag köpte ny bil

Ja, då har man gett sitt medgivande genom deras villkor för att använda dessa tjänster. Men du kanske kan be dem att ta bort/spärra ditt nr om det är så pass många samtal?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har inget allternativ för att vidarebefodra SMS, hmm.

Edit
Dum jag är.

Kom på varför direkt efter att ha postat detta.
Det är ju upplagt som konversationer nu och inte enstaka SMS. Är ju tvungen att gå in i konversationen och markera meddelandet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.