NOYB: "Facebooks integritetsavgift är oacceptabel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det var en av huvudpunkterna i GDPR vill jag minnas redan från start. Man får inte samla in vilka personuppgifter som helst bara för att man frågar efter samtycke. Varje datapunkt ska även vara rimlig för respektive tjänst.

Går man in på Dagens Juridik får man en fråga om hur man ska hantera cookies. Väljer man att inte acceptera alla rakt av utan vill gå igenom listan på partners som ska få ta del av ens data så har man ett digert arbete framför sig.
De tar för närvarande hjälp av 750 olika partners för att mäta prestanda, inriktning på det man tittar på, funktioner som används samt vad som benämns "oklassificerade". Låter inte rimligt att de behöver så många olika partners för att driva sin site...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Det var någon kille här på SweC som berättade att han raderade sin FB profilt permanent. Efter ett par år, ville han bli medlem på FB igen. Och då såg han att han kunde återaktivera profilen, alla data var kvar. Inget hade raderats.

Precis, har hört liknande saker. Fick mail idag att den 28:e Dec så raderas allt permanent och går inte att återskapa. Well, well.. den 29:e får jag väl prova och se.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Det var någon kille här på SweC som berättade att han raderade sin FB profilt permanent. Efter ett par år, ville han bli medlem på FB igen. Och då såg han att han kunde återaktivera profilen, alla data var kvar. Inget hade raderats.

När jag gick ut FB många år sen så stängde jag ner kontot men läste någon månad senare i en artikel om att det igentligen fanns allt kvar. Så letade och ja, kontot var kvar med all data men avstängt. Dock hade dom en sida som var för att radera allt. Så jag kunde data dumpa ner all min data med bilder och allt och sen välja att sopa alla spår. Det påstod dom tog bort allt.
Men det var mååånga år sen så vet inte hur det är uppsatt numera med sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det är nu ca. 12 år sen jag mälde mig ur LifeInvader Facebook.

Men det jag verkligen är emot är alla dessa insamlare som har gått med på att dela din och min information med Facebook via deras sajter och apps. Du ser det ju om du läser TOS vid alla appar du laddar ner, men hur ofta läser du det där står? Jag är en av dom som läser det, och där står inte sällan att "du går med på att vi delar din information såsom ip-address, surfande, sociala media användande och allt du laddar upp / skriver på vår app/sajt med våra 3rdje partners såsom Facebook etc."

Och det även om du inte är med i Facebook.

Du är inne på en viktig sak här. Det är ju inte bara Facebook och facebook-appen som är problemet. Problemet är att Meta/Facebook äger alla möjliga tjänster, appar och webbsidor och så fort man godkänner nån av dessa så har man fin-fina spårningscookies på sin enhet som samlar in allt möjligt jox. Det är svårt att undvika att vara spårade på ett eller annat sätt!