Nvidia kan tackla exportförbud med åtstramat RTX 4090 "Dragon"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia kan tackla exportförbud med åtstramat RTX 4090 "Dragon"

Ett ordentligt nedbantat Geforce RTX 4090 kan bli Nvidias väg runt de nya exportregler som förbjuder leveranser till Kina.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer det räcka med en blyertspenna för att låsa upp korten sen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

För att hamna under godkända nivåer och behålla samma klockfrekvenser betyder det fler inaktiverade beräkningsenheter.

Varför är det inte bättre att sänka klockfrekvenserna istället, om det är total beräkningsprestanda som begränsningen gäller?
Det bör väl ge lägre effektförbrukning än att behålla klockfrekvenserna och minska antalet beräkningsenheter?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför är det inte bättre att sänka klockfrekvenserna istället, om det är total beräkningsprestanda som begränsningen gäller?
Det bör väl ge lägre effektförbrukning än att behålla klockfrekvenserna och minska antalet beräkningsenheter?

Kanske för lätt att komma runt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kommer det räcka med en blyertspenna för att låsa upp korten sen?

Reference acknowledged, men det är nog rätt osannolikt. Nvidia har blivit väldigt duktiga på att låsa bort enheter.

Skrivet av Thomas:

Varför är det inte bättre att sänka klockfrekvenserna istället, om det är total beräkningsprestanda som begränsningen gäller?
Det bör väl ge lägre effektförbrukning än att behålla klockfrekvenserna och minska antalet beräkningsenheter?

Jo, men

1) Det är mycket lättare att fixa i efterhand - ladda i ett BIOS från riktiga 4090 så är det klart. Om det händer så har NVidia sannolikt rejäla problem med amerikanska myndigheter.
2) Nvidia har antagligen en del AD102 med många trasiga SM som de kan använda till det här istället för att slänga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Citat:

För konsumentprodukter baseras exportförbudet på prestanda mätt i "Total Processing Power" (TPP), som utgår från beräkningsprestanda vid varje givet bitdjup. Maxvärdet vid en sådan beräkning får inte överstiga 4 800 TPP, men med ett värde på 5 286 TPP överstiger Geforce RTX 4090 gränsen med cirka 10 procent. Jämförelsevis ligger Geforce RTX 4080, som fortfarande är tillåtet, på ett värde om 3 117 TPP.

Är inte van med att grafikkort mäts i TPP.
Men det låter ju som att det vore möjligt för Nvidia att göra ett strypt 4090 som ändå ligger betydligt närmare vanliga 4090 än 4080.

Så troligtvis fortfarande meningsfullt för Nvidia och deras Kinesiska kunder att göra en sån version.

Däremot innebär ju detta att de inte kommer kunna göra några Ti eller Super varianter för den kinesiska marknadden.

Eller 4070 Ti finns ju redan... Men inte några varianter som är kraftfullare än standard 4090.

Om inte gränsen höjs kommer det troligtvis ha större inverkan på framtida generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Reference acknowledged, men det är nog rätt osannolikt. Nvidia har blivit väldigt duktiga på att låsa bort enheter.

Frågan är väl om Nvidia kommer försöka göra en fuling, där det går att låsa upp korten - vilket även gör att de kan säljas dyrare - utan att det är för enkelt så de får skit för det av amerikanska myndigheter.

Permalänk
Medlem

4090 MX hade varit bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Frågan är väl om Nvidia kommer försöka göra en fuling, där det går att låsa upp korten - vilket även gör att de kan säljas dyrare - utan att det är för enkelt så de får skit för det av amerikanska myndigheter.

Jänkarna skojar INTE när det gäller folk som kringgår deras sanktioner. De skjuter först och frågar sen, så att säga, så den risken tar nog inte Nvidia

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av medbor:

4090 MX hade varit bättre

Gerforce 2 MX det var tider det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jänkarna skojar INTE när det gäller folk som kringgår deras sanktioner. De skjuter först och frågar sen, så att säga, så den risken tar nog inte Nvidia

Jag tror inte de behöver vara särskilt oroliga om det är på nivån att det krävs fysisk åverkan på korten. De kan ju alltid fixa det senare om/när myndigheterna blir sura.

Permalänk
Medlem

Man börjar ju fundera på om detta kan få konsekvenser för utveckling och prestanda framöver även för oss i väst.
Känns som att vi konsumenter börjat förlora rätten till att göra vad vi vill med vår egna hårdvara.
Räcker att staten (delmängd av människor) inte gillar vad vi gör med vår hårdvara så ska det regleras.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gerforce 2 MX det var tider det!

Det var värre med Geforce 4 MX 440 som var sämre än Geforce 2 ti…

Permalänk
Medlem

Helt otroligt hur tramsigt allt blivigt.
Dubbelmoralen biter amerika i arslet gång på gång.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Frågan är väl om Nvidia kommer försöka göra en fuling, där det går att låsa upp korten - vilket även gör att de kan säljas dyrare - utan att det är för enkelt så de får skit för det av amerikanska myndigheter.

Självklart kommer det att gå att låsa upp korten - Det är ju hela grejen.
Samma sak som med miningkort etc, det klart pengarna ska fortsätta rulla in oavsett vad som sker runtomkring.

Nvidia är för stora för att behöva bry sig om sånt larv, investerarna vill ha vinst och det är vinst dem skall få..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var värre med Geforce 4 MX 440 som var sämre än Geforce 2 ti…

Det gav fortfarande bätttre prestanda än GeForce 2 MX och GeForce 4 MX hade stöd för T&L vilket jag inte vet om GeForce 2 MX hade?
Geforce 4 MX 440, litet strömsnålt singel slot kort som klarar sig med endast kylfläns utan fläkt utan att ta upp två slottar och heatpipes och grejer.

Vill man göra konstiga jämförelser kan man säga att GT 1030 presterar sämre än GeForce GTX TITAN Black.
Vilket absolut är sant...
Men GT 1030 var aldrig menat att vara ett toppkort.
Geforce 4 MX var inte heller menat att vara toppkort.

Att ett entry level kort presterar sämre än high end två generationer tidigare är ungefär lika förvånande som att vatten är vått.

Men för vissa kan det handla om tillräcklig prestanda och funktionalitet till lågt pris, låg strömförbrukning, låg värmeutveckling, liten storlek.

Bilanalogi.
Många vill ha en bil som drar under 1L milen och som har plats för shoppingkassar.
Ha 500+ hästkrafter och 300km/h+ toppfart är för många inte värt det om bilen kostar över en miljon, drar 3 liter milen och bränner en uppsättning backdäck i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det gav fortfarande bätttre prestanda än GeForce 2 MX och GeForce 4 MX hade stöd för T&L vilket jag inte vet om GeForce 2 MX hade?
Geforce 4 MX 440, litet strömsnålt singel slot kort som klarar sig med endast kylfläns utan fläkt utan att ta upp två slottar och heatpipes och grejer.

Vill man göra konstiga jämförelser kan man säga att GT 1030 presterar sämre än GeForce GTX TITAN Black.
Vilket absolut är sant...
Men GT 1030 var aldrig menat att vara ett toppkort.
Geforce 4 MX var inte heller menat att vara toppkort.

Att ett entry level kort presterar sämre än high end två generationer tidigare är ungefär lika förvånande som att vatten är vått.

Men för vissa kan det handla om tillräcklig prestanda och funktionalitet till lågt pris, låg strömförbrukning, låg värmeutveckling, liten storlek.

Bilanalogi.
Många vill ha en bil som drar under 1L milen och som har plats för shoppingkassar.
Ha 500+ hästkrafter och 300km/h+ toppfart är för många inte värt det om bilen kostar över en miljon, drar 3 liter milen och bränner en uppsättning backdäck i veckan.

Geforce 4 MX 440 saknade pixel shaders, precis som Geforce 2 gjorde, många spel som inte ens startade

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Geforce 4 MX 440 saknade pixel shaders, precis som Geforce 2 gjorde, många spel som inte ens startade

Du ändrade ditt inlägg...

Hursomhelst så var MX korten aldrig avsett att vara high end.

GeForce 4 är inte de första grafikkorten som någonsin har gjorts.
Beroende på vad man satt på innan så kunde det fortfarande vara en uppgradering i prestanda och funktionalitet.
Satt man redan på ett bättre kort så bytte man troligtvis inte förrän man hittar något ammat som är tillräckligt mycket nyare och bättre.

Det är inte speciellt sannolikt att RTX 4090 för alltid kommer vara det bästa på marknaden i prestanda och funktionalitet heller.

Om 20 år är det sannolikt mycket som inte fungerar på ett RTX 4090 heller.
Allt handlar om perspektiv.

Permalänk
Medlem

TAN, men Geforce 4 MX var i princip ”Geforce 2 MX 1.1”. Ett lätt uppdaterat 2 MX (memory crossbar, kanske?) som nytt lågpriskort. Felet var mest marknadsföringen, att det kallades nåt med Geforce 4 när det inte alls liknade ”riktiga” Geforce 4 Ti 4200 etc. Hade de kallat det Geforce 2 MMX eller nåt sånt hade det varit helt OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du ändrade ditt inlägg...

Hursomhelst så var MX korten aldrig avsett att vara high end.

GeForce 4 är inte de första grafikkorten som någonsin har gjorts.
Beroende på vad man satt på innan så kunde det fortfarande vara en uppgradering i prestanda och funktionalitet.
Satt man redan på ett bättre kort så bytte man troligtvis inte förrän man hittar något ammat som är tillräckligt mycket nyare och bättre.

Det är inte speciellt sannolikt att RTX 4090 för alltid kommer vara det bästa på marknaden i prestanda och funktionalitet heller.

Om 20 år är det sannolikt mycket som inte fungerar på ett RTX 4090 heller.
Allt handlar om perspektiv.

Jo, jag mindes fel, därför ändrade jag, sorry för det.

Jag vet bara att jag hade det kortet i den dator som köptes till ’barnen’ ca 2005 kanske? Efter bara något år fanns det många spel som inte startade alls, trots att det var ’senaste generationen’ ungefär… det var bara en hemsk upplevelse när de med pengarna inte förstod skillnaden eller ville lägga mer pengar

Såklart hade någon mer insatt valt delarna hade jag säkert sluppit denna historia

Aja, jag hatar det kortet med hela mitt hjärta, men det är nog inte så dåligt om man ser på det objektivt

Permalänk
Medlem

Tillverkas inte korten i Kina? Är nVidia ett amerikanskt företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tillverkas inte korten i Kina? Är nVidia ett amerikanskt företag?

Själva GPU-kretsarna till 4090 tillverkas av TSMC, som har fabriker på flera ställen men såvitt jag vet sker 5nm-tillverkningen som är relevant i sammanhanget hemma i Taiwan.
Vad gäller specifikt *kort* så är det väl sannolikt så att de flesta tillverkarna monterar ihop grejerna i Kina.

Och Nvidia är mycket riktigt ett amerikanskt bolag, utan egen tillverkning av kretsar ("fabless").

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo, jag mindes fel, därför ändrade jag, sorry för det.

Jag vet bara att jag hade det kortet i den dator som köptes till ’barnen’ ca 2005 kanske? Efter bara något år fanns det många spel som inte startade alls, trots att det var ’senaste generationen’ ungefär… det var bara en hemsk upplevelse när de med pengarna inte förstod skillnaden eller ville lägga mer pengar

Såklart hade någon mer insatt valt delarna hade jag säkert sluppit denna historia

Aja, jag hatar det kortet med hela mitt hjärta, men det är nog inte så dåligt om man ser på det objektivt

GeForce 4 serien lanserades Q1 2002.
Några år efter 2005 ? Typ 2-4 år ?
Då är korten redan runt 5-7 år gamla.
Typ en konsolgeneration efter.
Samt att korten var ju inte så kraftfulla redan när de lanserades.
MX 420 var absolut billigaste instegskortet och MX 440 var snäppet över.

Men klart att det var, förhållandevis till övriga marknaden, förhållandevis mer kraftfulla tidigt 2000 tal än sent 2000 tal.
Då hade jag redan bytt dator flera gånger om

Det är väl främst med Sandy Bridge och nyare som det funkar att ha en dator 10+ år efter release för andra ändamål än retro dator.

Före Hashwell bytte jag dator nästan lika ofta som folk byter smartphone idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

GeForce 4 serien lanserades Q1 2002.
Några år efter 2005 ? Typ 2-4 år ?
Då är korten redan runt 5-7 år gamla.
Typ en konsolgeneration efter.
Samt att korten var ju inte så kraftfulla redan när de lanserades.
MX 420 var absolut billigaste instegskortet och MX 440 var snäppet över.

Men klart att det var, förhållandevis till övriga marknaden, förhållandevis mer kraftfulla tidigt 2000 tal än sent 2000 tal.
Då hade jag redan bytt dator flera gånger om

Det är väl främst med Sandy Bridge och nyare som det funkar att ha en dator 10+ år efter release för andra ändamål än retro dator.

Före Hashwell bytte jag dator nästan lika ofta som folk byter smartphone idag.

I så fall minns jag fel på året med

Nu när jag tänkt lite till så var det ju innan jag började gymnasiet och fick min ’egen’ dator som det var värst, så det måste ju varit 2003 ungefär denna dator användes mest av mig