GTA VI-trailern dissekeras av Digital Foundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Okej. Jag tycker att försäljningsstatistik är ett bättre argument. Rockstar vet såklart att många köper spelet två gånger.

Jag är vuxen. Jag skulle aldrig säga ”pc rules” eller ”konsol rules”. Det är trams. Sanningen är snarare att båda alternativen är utmärkt för gaming.

Bara min personliga åsikt, men var menat att få @igelkotte att förstå att det inte handlar om att vara vinklad eller prata utifrån det man själv föredrar/använder.

Vet inte ens varför jag citerade dig också

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

https://www.sweclockers.com/artikel/37773-snabbkoll-vilken-pl...

Dumt att överhuvudtaget ta upp och svara på en sådan kommentar som inte ens bemöter faktiska argument, men här finns ny tillämplig statistik

Lär dig göra skillnad på sak och person. Helt orelevant till saken men jag spelar inte och har i princip aldrig spelat på konsol förutom hos andra. PC rules men det är ett annat ämne

Nu håller jag med i sak, har svårt att tro att forumet har tagits över av konsolspelare, men det där inte statistik. Lika lite som att en omröstning på aftonbladets hemsida skulle vara någon form av statistik. Säger något om de som valt att svara, men inte något användbart om forumets medlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Bara min personliga åsikt, men var menat att få @igelkotte att förstå att det inte handlar om att vara vinklad eller prata utifrån det man själv föredrar/använder.

Vet inte ens varför jag citerade dig också

Jag som är på både pc och konsol kan väl säga att ofta är skillnaden liten. Skillnaden mellan pc och ps har blivit mindre och mindre. Pc har något bättre prestanda, men det är inte så stor skillnad i upplevelse. Ofta är det var man vill sitta och spela som avgör vilken enhet det blir. Cinematiska spel vill jag t ex ha på så stor skärm som möjligt och så fett ljud som möjligt. Då blir det PS5 (även i t ex Alan Wake 2). Vill jag spela mmo? Ja, då blir det pc.

Oavsett vad. Båda alternativen är helt fenomenala alternativ för gaming. Jag är uppväxt under 80-talet. Så ja, alla alternativ idag är svinbra. Jag förstår inte alls den här löjliga debatten mellan pc och och konsol, eller ps mot Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det märks att konsolspelare tagit över detta forum. När så många här accepterar att pc-spel ska nedprioriteras. Jag säger bara gnäll mer alla pc spelare. Gnäll gör skillnad.

Det märks att gamers rent generellt tagit över sidan. Ni borde ha det här tjafset på FZ's forum istället

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Majoriteten av läsarna skriver inte ens i forumet bör tilläggas, om man bara utgår från vad folk uttrycker i trådar så får man en extremt missvisande bild av hur saker ser ut.

Det är ju rätt få av oss som ens skriver dagligen i forumet ens. Tycker dessa undersökningar ger en bra bild av läget. Nästan 3300 läsare har röstat men vi ser ju inga 3300 unika inlägg i dessa diskussioner direkt.

Hade varit trevligt med lite fler aktiva postare överlag faktiskt. Utan dessa dör forumet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Majoriteten av läsarna skriver inte ens i forumet bör tilläggas, om man bara utgår från vad folk uttrycker i trådar så får man en extremt missvisande bild av hur saker ser ut.

Det är ju rätt få av oss som ens skriver dagligen i forumet ens. Tycker dessa undersökningar ger en bra bild av läget. Nästan 3300 läsare har röstat men vi ser ju inga 3300 unika inlägg i dessa diskussioner direkt.

Hade varit trevligt med lite fler aktiva postare överlag faktiskt. Utan dessa dör forumet.

Sorry men det ger ingen bra bild alls. Den här sidans läsare är inte representativa för den kategori som köper spelen. Väldigt många kommer att köpa det här spelet två gånger. Det vet utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Sorry men det ger ingen bra bild alls. Den här sidans läsare är inte representativa för den kategori som köper spelen. Väldigt många kommer att köpa det här spelet två gånger. Det vet utvecklarna.

Nä precis. Det blir ju oundvikligt en närmast fullständigt bekräftande ekokammare vid frågan om Windowsanvändare eventuellt väntar på ett Windows-spel.

Ungefär som att fråga hur många som är förnuftiga och byter till Skoda på Saabforum. Visst, en del har kanske inget val till slut.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Varför ska man som kund acceptera fulspel av en girig utvecklare?

Fulspel? Varför? De släpper till konsol först. Punkt. Tycker inte det gör dem mer giriga än andra företag. Alla företag är giriga.

Ok. Du "accepterar inte" det? Vad betyder det? Du köper inte spelet? Du skulle ju inte köpa det ändå, för det kommer ju inte till pc? 😅 Jag är inte riktigt med. Du bojkottat redan nu och kommer inte köpa ett spel som släpps om ~4år bara för att det inte släpps om ~2år? Vi väljer alla vilka strider vi vill ta...

Visst. Jag förstår att man tycker att det är kul, man är lite besviken, man hade gärna spelat samtidigt som konsol-spelarna. Men att man "inte accepterar det", är förbannad, upprörd etc som många verkar vara... Kom igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag som är på både pc och konsol kan väl säga att ofta är skillnaden liten. Skillnaden mellan pc och ps har blivit mindre och mindre. Pc har något bättre prestanda, men det är inte så stor skillnad i upplevelse. Ofta är det var man vill sitta och spela som avgör vilken enhet det blir. Cinematiska spel vill jag t ex ha på så stor skärm som möjligt och så fett ljud som möjligt. Då blir det PS5 (även i t ex Alan Wake 2). Vill jag spela mmo? Ja, då blir det pc.

Oavsett vad. Båda alternativen är helt fenomenala alternativ för gaming. Jag är uppväxt under 80-talet. Så ja, alla alternativ idag är svinbra. Jag förstår inte alls den här löjliga debatten mellan pc och och konsol, eller ps mot Xbox.

Jag som bara är på pc kan säga att skillnaden är mycket stor (för mig). Mest för att jag inte spelar så mycket, utan gör mycket annat. Och när jag väl spelar brukar det ofta vara med mods & andra pc exklusiviteter. Förutom när jag spelar FPS spel, men då är mus & tangenbort mycket mer precist (och kul, eftersom jag är van vid det). Och så billigare & gratis spel. Påstår inte att ingen bör spela på konsol, men för min användning är PC oändligt mycket bättre för många anledningar, och jag hade troligen inte köpt xbox eller playstation även om alla spel försvann från pc imorgon

Permalänk

Jag tror fortfarande förhållandevis få personer i världen har en gamingpc värd namnet att spela gta6 på. Det kostar för mkt, och är för omständigt. Betydligt fler har en konsol där man kan halvligga och lira i soffan. Ser inget konstigt i att prio ligger på konsol….känns som att det är där den stora massan i deras målgrupp ligger.

Jag kommer, precis som femman, lira det på konsol, sen kommer jag troligtvis aldrig röra det igen, annat än om jag får något infall att skjuta/köra ihjäl random folk i gta-världen, och då gör jag det på konsol i ett par timmar. Orkar inte bry mig om 60/90/120fps och lite bättre grafik på en fet pc. Andra spel lirar jag på pc….

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kommer ej vara peppad till jag själv har börjar spela det på min PC och godkänner det.
Med tanke på att det är långt kvar till dess och att spel så ofta gör en besviken vid lansering så känns det som en rimlig inställning.

Du har ju redan fastnat i deras pr vad är det du yrar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag som bara är på pc kan säga att skillnaden är mycket stor (för mig). Mest för att jag inte spelar så mycket, utan gör mycket annat. Och när jag väl spelar brukar det ofta vara med mods & andra pc exklusiviteter. Förutom när jag spelar FPS spel, men då är mus & tangenbort mycket mer precist (och kul, eftersom jag är van vid det). Och så billigare & gratis spel. Påstår inte att ingen bör spela på konsol, men för min användning är PC oändligt mycket bättre för många anledningar, och jag hade troligen inte köpt xbox eller playstation även om alla spel försvann från pc imorgon

En stor skillnad är det ofta är mer tillförlitligt på konsol. Spelen flyter på utan buggar och strul. Jag får meka och dona mer med spelen på pc. Det är definitivt inte en underdrift. Många tycker att det är kul. Men för många är det bara jobbigt. Konsol erbjuder ofta en smidig och problemfri gamingupplecelse.

Permalänk
Medlem

Om man för en stund släpper det pc vs konsol krig så många här vill driva så är jag inte helt säker på att de endast siktar på 30 fps på konsol.

Anledningen är Series S. Om vi leker med tanken att CPU tyngden kan justeras ned med lägre NPC/cars densitet så torde PS5/Series X kunna rendera whatever Series S kan rendera - fast i dubbla frameraten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Om man för en stund släpper det pc vs konsol krig så många här vill driva så är jag inte helt säker på att de endast siktar på 30 fps på konsol.

Anledningen är Series S. Om vi leker med tanken att CPU tyngden kan justeras ned med lägre NPC/cars densitet så torde PS5/Series X kunna rendera whatever Series S kan rendera - fast i dubbla frameraten.

Om PS5 Pro kommer ut blir jag mycket förvånad om det bara blir 30 fps. Enligt ryktena ska PS5 Pro nästan motsvara 4070ti/4080. Ska spelet portas till Xbox S kommer det inte finnas några tekniska begränsningar för 60 fps.

PS5 Pro ska ha stöd för path tracing. I Cyberpunk är det 4070 ti och uppåt som gäller för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Om PS5 Pro kommer ut blir jag mycket förvånad om det bara blir 30 fps. Enligt ryktena ska PS5 Pro nästan motsvara 4070ti/4080.

Har inte bas-PS5 versionen något 60 fps läge så lär inte Pro versionen heller ha det. Detta eftersom spelet då troligen är CPU begränsat på dagens konsoler (ala Starfield t.ex.). Och Pro kommer inte hjälpa till mkt där. Pro kan i bästa fall undvika CPU-relaterade smådippar men inte mer än så.

Citat:

Ska spelet portas till Xbox S kommer det inte finnas några tekniska begränsningar för 60 fps.

? Det kommer till Series S. Det är bekräftat (och eg. nått vi vetat hela tiden, RS bojkottar inte Xbox).

Är spelet CPU begränsat så finns det förstås tekniska begränsningar för 60 fps. Men om det inte är det så finns det inga 60 fps begränsningar ens för bas-PS5. I och med att samma spel ska försöka snurra i 30 fps på GPU-trötta Series S. Det är det jag menar.

Folk har helt enkelt dragit lite väl långtgående slutsatser utifrån denna trailer.

Citat:

PS5 Pro ska ha stöd för path tracing. I Cyberpunk är det 4070 ti och uppåt som gäller för det.

Rent tekniskt så har väl redan bas-PS5 stöd för
path-tracing. Låt vara att den är för slö för att vara användbar praktiskt.

Ang prestanda så är det nog läge att hålla förväntningarna i schack. Säg raster prestanda nånstans över RX7700 (dvs 4070 ish). Och okänd ray/pathtracing prestanda, förhoppningsvis nått mer kapabelt än vad RDNA3 mäktar med, men givet AMDs track-record så är Pro här mest troligt sämre än 4070...

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut, kommer se magiskt ut när det släpps på riktigt (till PC alltså).

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har inte bas-PS5 versionen något 60 fps läge så lär inte Pro versionen heller ha det. Detta eftersom spelet då troligen är CPU begränsat på dagens konsoler (ala Starfield t.ex.). Och Pro kommer inte hjälpa till mkt där. Pro kan i bästa fall undvika CPU-relaterade smådippar men inte mer än så.

? Det kommer till Series S. Det är bekräftat (och eg. nått vi vetat hela tiden).

Är spelet CPU begränsat så finns det förstås tekniska begränsningar för 60 fps. Men om det inte är det så finns det inga 60 fps begränsningar ens för bas-PS5. I och med att samma spel ska försöka snurra i 30 fps på GPU-trötta Series S. Det är det jag menar.

Folk har helt enkelt dragit lite väl långtgående slutsatser utifrån denna trailer.

Rent tekniskt så har väl redan bas-PS5 stöd för
path-tracing. Låt vara att den är för slö för att vara användbar praktiskt.

Ang prestanda så är det nog läge att hålla förväntningarna i schack. Säg raster prestanda nånstans över RX7700 (dvs 4070 ish). Och okänd ray/pathtracing prestanda, förhoppningsvis nått mer kapabelt än vad RDNA3 mäktar med, men givet AMDs track-record så är Pro här mest troligt sämre än 4070...

Jag gissar att den kommer ha ekvivalent prestanda som 4070 ti eller mer vilket ingalunda betyder att hårdvaran som sådan är ekvivalent.

Permalänk
Medlem

det suger lite att alla spel verkar vara beroende av någon typ av uppskalning nu för tiden, 30 FPS med upskalning på konsol det e grejer det :D. Som sagt, kommer vänta o se hur det blir men det ej u långt kvar endå. Blir endast ett köp dock

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

det suger lite att alla spel verkar vara beroende av någon typ av uppskalning nu för tiden, 30 FPS med upskalning på konsol det e grejer det :D. Som sagt, kommer vänta o se hur det blir men det ej u långt kvar endå. Blir endast ett köp dock

Sån tur då att de flesta spelen har 60 fps för den som önskar det. Personligen tycker jag att uppskalningsteknikerna till både konsol och pc funkar ganska bra. Är det inte dags snart att sluta gnälla och spela spelen istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag gissar att den kommer ha ekvivalent prestanda som 4070 ti eller mer vilket ingalunda betyder att hårdvaran som sådan är ekvivalent.

Vore awesome om du hade rätt.

Beror förstås på vad arkitektur- (RDNA4-ish-ish-with-Sony-flavor-on-top) och tillverkningsprocess-förändringarna (N4P troligen) ijmf med RDNA3 på N5 drar med sig men vis av historien är jag lite mer pessimistisk.

Och vilken effektnivå man siktar på. Normalt är konsoler återhållsamt klockade ijmf med vad grafikkorts-kusinerna är.

Permalänk
Medlem

Så nya ( Can it run GTA VI ?? )

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

Blir säkert kul när det kommer till pc🙂 tänker dock försöka hålla mig undan för mycket information . Bara kul att få starta det utan att veta så mycket om vad som händer i spelet. 🙂Tråkigt att det ska dröja så lång tid bara, men o andra sidan så har man ju tid att spara till ett nytt grafikkort😋 sen ligger en drös spel i backloggen som ska hinnas med på nått sätt.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Värst är väl Bethesda som knappt kan göra ett spel.

Ah-ja, vänta tills du sett skyrim 2026-edition!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu håller jag med i sak, har svårt att tro att forumet har tagits över av konsolspelare, men det där inte statistik. Lika lite som att en omröstning på aftonbladets hemsida skulle vara någon form av statistik. Säger något om de som valt att svara, men inte något användbart om forumets medlemmar.

Vill bara påpeka att bara för att statistik inte är relevant betyder det inte att det inte är statistik.
Både den länkade omröstningen och en omröstning på aftonbladet är statistik, bara inte alltid relevant till specifika frågeställningar.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Japp, klåpare men TES-serien har de fortfarande inte släppt någon katastrof i än. Förhoppningsvis är Starfield ett tydligt tecken på att Microsoft behöver ingripa och styra upp utvecklingen.

Vad var det som var så dåligt med Starfield? Till skillnad från Skyrim eller Fallout 4 t ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad var det som var så dåligt med Starfield? Till skillnad från Skyrim eller Fallout 4 t ex?

Det dåliga med Starfield är just att det ska jämföras med Skyrim som släpptes 2011 och inte med spel släppta idag. Folk förväntade sig att ett spel från 2023 ska vara från 2023 och inte 12 år gammalt redan på releasedagen. Det är säkert okej jämfört mot Skyrim eftersom det är samma spel med andra texturer. Jämför man det däremot med spel släppta efter 2020 så är det ju däremot rätt kasst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varför ska man straffa sig själv? R* bryr sig inte.

Det är inte att straffa sig själv att säga nej till att bli nedvärderad som kund. Om tillräckligt många gör det kommer företag som Rockstar att bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte att straffa sig själv att säga nej till att bli nedvärderad som kund. Om tillräckligt många gör det kommer företag som Rockstar att bry sig.

Nedvärderad som kund? Allvarligt? Det är så löjligt att säga så där.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det dåliga med Starfield är just att det ska jämföras med Skyrim som släpptes 2011 och inte med spel släppta idag. Folk förväntade sig att ett spel från 2023 ska vara från 2023 och inte 12 år gammalt redan på releasedagen. Det är säkert okej jämfört mot Skyrim eftersom det är samma spel med andra texturer. Jämför man det däremot med spel släppta efter 2020 så är det ju däremot rätt kasst.

Säger ju ingenting. På vilket sätt är det dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Nedvärderad som kund? Allvarligt? Det är så löjligt att säga så där.

Det är exakt vad det är frågan om.