The Last Of Us Part 1 remastered samt Ratchet and Clank Rif Apart och God of War är spelen som kommer från Sony Studios.
De spel behöver en mycket starkare gpu än det som finns i ps5, typ mellan 3060ti och 4060ti för att leverera en upplevelse i samma klass som ps5.
Detta behöver ändå inte betyda att det är samma skillnad för alla spel.
Men att få full stöd från utvecklarna för att optimera till 1 config gör det alltid bättre på dag 1 upplevelse. Jag misstänker till exempel att Alan Wake 2 var en tydligt bättre upplevelse på ps5 än det var på en RTX 2070 Super vid release.
Vad gäller 30fps/60fps och 120fps är det ändå nu många spel som låter spelarna välja själva. Jag körde Cyberpunk på 60FPS och Rift Apart på 60FPS+ (VRR runt 75fps) för att jag tyckte att det var skönare att spela på det sättet. Spelar jag Zelda så funkar 30FPS helt okej. Spelar jag en flipper spel vill jag ha 120FPS.
En ps5 Pro skulle kanske tillåta 120FPS i tunga mulitplayer som Battlefield eller snyggare performance 60FPS för solo upplevelse.
Jag har själv upplevt 240FPS på PC och tycker att 60HZ svider lite i Battlefield. 120HZ i Rainbow Six Siege kan jag leva med.
Kör du motsvarande konsol inställningar på Alan Wake 2 med RTX 2070 Super så rullar det på som på en PS5. Om vi inte räknar med eventuell shader caching, ssd prestanda osv men rent grafiskt.
Det är simpel matematik man kan inte få dubbel dps med samma inställningar om inte hårdvaran är dubbelt så snabb. Konsoler har ingen secret sauce.
Det man dock kan se är att spel är snyggare ibland för det är optimerat för PS5 hårdvaran men det går ändå att reproducera när spelet släpps till PC.