Permalänk
Medlem

Ny Skärm foto/spel

Tänkte bara lägga en fråga här innan man beställer en ny skärm.

https://www.inet.se/produkt/x205743/cooler-master-27-tempest-...

Någon som provat denna skärmen och hur den är med färger för tex bild behandling i photoshop.? Verkar enligt spec/vad jag kunnat få fram prestera relativt bra för en hobby fotograf nivå.
Har en SpyderxPro att kalibrera den med iaf.

Sitter i dags läget på en Asus Proart skärm som funkar riktigt bra men den ska skänkas till sambon är tanken, så skulle vilja ha en som klarar både lite spelande/foto redigerande. Så har ni några andra tips mottages det gärna med, omkring 7 tusen känns som en rimlig summa. Men som sagt gärna en som kan prestera lite bättre i spelandet än min nuvarande.

//Ax.

Permalänk
Medlem

Kom du vidare i dina funderingar kring bildskärm?
Går i samma tankar själv, då jag upplever att den skärm jag har idag inte riktigt är bra nog för bild/videoredigering, men gillar även att spela.

Jag hoppas på att kunna hålla nere kostnaden, vilket begränsar möjligheten till 10-bitars-paneler en del. Vid lite sökningar på tester för skärmar till just redigering så rekommenderas en del Dell ultrasharp i UP-serien, där en 27" idag kostar närmare 20 tusen. Spontant känns det som mycket pengar, men samtidigt så är det ju som en batteriblixt eller ett objektiv till kameran.

Har nu, efter att ha försökt läsa en del samt rannsakande av mina behov, hittat två olika Asus ProArt-modeller med några för och nackdelar var:
PA329CRV, 9.629,00 kr, 10 bitar, 3840x2160, men begränsad till 60Hz.
PA328CGV, 8.154,00 kr, 165Hz, men 8 bitar plus flimmer och 2560x1440.

Eller finns det några andra bra alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lly:

Kom du vidare i dina funderingar kring bildskärm?
Går i samma tankar själv, då jag upplever att den skärm jag har idag inte riktigt är bra nog för bild/videoredigering, men gillar även att spela.

Jag hoppas på att kunna hålla nere kostnaden, vilket begränsar möjligheten till 10-bitars-paneler en del. Vid lite sökningar på tester för skärmar till just redigering så rekommenderas en del Dell ultrasharp i UP-serien, där en 27" idag kostar närmare 20 tusen. Spontant känns det som mycket pengar, men samtidigt så är det ju som en batteriblixt eller ett objektiv till kameran.

Har nu, efter att ha försökt läsa en del samt rannsakande av mina behov, hittat två olika Asus ProArt-modeller med några för och nackdelar var:
PA329CRV, 9.629,00 kr, 10 bitar, 3840x2160, men begränsad till 60Hz.
PA328CGV, 8.154,00 kr, 165Hz, men 8 bitar plus flimmer och 2560x1440.

Eller finns det några andra bra alternativ?

Nej tyvärr fortfarande kvar på samma ställe, även kollat på dom skärmarna du länkade men känns inte som dom håller måttet något vidare när det kommer till spel. Tipsen jag fått är att leta upp en oled skärm som har hög DCI-P3 bara då jag mestadels publicerar mina bilder på nätet ändå. Samt då ett kalibrerings verktyg ( jag kör med SpyderX ).

https://www.inet.se/produkt/2222834/aoc-27-agon-ag276qzd-oled...

Så funderar just nu på denna, men ska forska vidare i detta innan jag bestämmer mig.
Som sagt känns det svårt att matcha båda världarna.

Skriv gärna om du kommer fram till någon bra skärm som fungerar skapligt för båda

Permalänk
Skrivet av Frelyax:

Nej tyvärr fortfarande kvar på samma ställe, även kollat på dom skärmarna du länkade men känns inte som dom håller måttet något vidare när det kommer till spel. Tipsen jag fått är att leta upp en oled skärm som har hög DCI-P3 bara då jag mestadels publicerar mina bilder på nätet ändå. Samt då ett kalibrerings verktyg ( jag kör med SpyderX ).

https://www.inet.se/produkt/2222834/aoc-27-agon-ag276qzd-oled...

Så funderar just nu på denna, men ska forska vidare i detta innan jag bestämmer mig.
Som sagt känns det svårt att matcha båda världarna.

Skriv gärna om du kommer fram till någon bra skärm som fungerar skapligt för båda

Kolla även på Alienwares nya:
https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-27-tums-360-hz-qd-o...