Permalänk
Medlem

Vettig billig kabel! (DP, 5 meter)

Okej sitter i dagsläget på en 4k 60hz skärm och en 1440p 60hz men kräver 5 meter kabel för att koppla in dom till docka/dator.

Kör idag på kablar från Kopplat.se samt biltema
https://www.kopplat.se/Produkt/12020/Goobay-DisplayPort-kabel...
https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-k...

Biltema kablarna fungerar felfritt, ända problemet är att dom inte klarar av att driva 4k skärmen, däremot DP kabeln, som borde vara tillräckligt för 4k 120hz är uppenbarligen inte testad som dom påstår eller bara av riktigt dålig kvalitet. har problem med att skärmen med jämna mellanrum tappar signal och blinkar till. Är inte datorn då samma problem uppstår med HP dockan som jag har till jobb datorn och kör jag med HDMI (30hz) så fungerar det felfritt.

Har kontaktat kopplat.se och fått en ny kabel men har samma problem med nya kabeln.

Så min fråga då, 5 meter DP kabel som inte kostar en förmögenhet? existerar det ens?

Uppdatering

Tydligen har någon på kopplat.se sätt denna tråd och fick ett mail precis där dom erbjöd att skicka en annan kabel utan extra kostnad!

Så är verkligen imponerad av ändå av supporten från kopplat.se och hoppas att nya fungerar bättre när den väl dyker upp!

Uppdatering 2

Gått en vecka sen erbjudandet, men har varken fått någon ny kabel eller återkoppling sen dom erbjöd mig en ny kabel.
Uppdatering 2,1! Såklart, 40min efter uppdatering 2 så kom ett mail från kopplat.se! Så nästa vecka kommer resultatet.

Uppdatering 3

Hämtade ut kabeln, visade sig vara två kablar! testat en av dom med framgång nu i ca 2 timmar! (har senaste dagarna hänt runt varje 30-60 minuter) återstår att se senare när jobbdatorn stängs ner om kabel nummer två fungerar lika bra

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

5m
Då är du inne och nosar på längder som jag skulle rekommenderat en aktiv kabel.
Antingen bara en aktiv (ett chip i som stärker singnalen i koppar kabeln) eller en optisk aktiv kabel (singnalen omvandlas till ett laser ljus som kan färdas i stort sett flera 100 m i glasfiber utan problem), dessa kablar blir också sällan mycket dyrare även om man väljer en längre kabel, för priset på glasfiber är inte lika högt som koppar. Men aktiva kostar mer än passiva.

Dagens krav på mängden data som ska igenom utan förlust gör att 2-3m är max vad många (speciellt biligare) klarar av utan störningar.

Med det sagt så kolla på https://noerdic.se/ . De har certiferade kablar och håller inte så värst höga priser. Många här skulle rekommendera de.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Om du hittar nån över 3 meter så får du nog räkna med åtminstonde en tusenlapp.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Om du hittar nån över 3 meter så får du nog räkna med åtminstonde en tusenlapp.

Den jag länkade ovan kostar 320 kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Den jag länkade ovan kostar 320 kr.

Såg det nu, beklagar. Det var faktist billigt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

5m
Då är du inne och nosar på längder som jag skulle rekommenderat en aktiv kabel.
Antingen bara en aktiv (ett chip i som stärker singnalen i koppar kabeln) eller en optisk aktiv kabel (singnalen omvandlas till ett laser ljus som kan färdas i stort sett flera 100 m i glasfiber utan problem), dessa kablar blir också sällan mycket dyrare även om man väljer en längre kabel, för priset på glasfiber är inte lika högt som koppar. Men aktiva kostar mer än passiva.

Dagens krav på mängden data som ska igenom utan förlust gör att 2-3m är max vad många (speciellt biligare) klarar av utan störningar.

Med det sagt så kolla på https://noerdic.se/ . De har certiferade kablar och håller inte så värst höga priser. Många här skulle rekommendera de.

Okej ja blir nog att spara NÖRDIC kabeln så får vi se hur lång tid det tar innan jag tröttnar på att skärmen flimrar till.

Lite tråkigt när jag faktiskt gillade kopplat.se, enormt utbud och extremt snabbt svar på mail när jag mailade om mitt problem. Men antar att det va lite för bra för att vara sant.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Okej ja blir nog att spara NÖRDIC kabeln så får vi se hur lång tid det tar innan jag tröttnar på att skärmen flimrar till.

Lite tråkigt när jag faktiskt gillade kopplat.se, enormt utbud och extremt snabbt svar på mail när jag mailade om mitt problem. Men antar att det va lite för bra för att vara sant.

Nördic är också riktigt snabba, mejl brukar man få svar på samma dag och jag har fått leveranser därifrån hem i brevlådan på under 24 timmar.
Utbudet är inte direkt litet heller.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nördic är också riktigt snabba, mejl brukar man få svar på samma dag och jag har fått leveranser därifrån hem i brevlådan på under 24 timmar.
Utbudet är inte direkt litet heller.

Ja ska spara dom och ge dom ett försök så fort jag kommit till bristningsgränsen ^^

Visa signatur

here we go!