Oneplus 12 VS Google Pixel 8 Pro..

Permalänk
Medlem

Oneplus 12 VS Google Pixel 8 Pro..

Ska köpa ny lur och det står mellan dom två i rubriken. Har stora problem med att välja.. 😐
Primärt så vill jag ha en riktigt bra kamera..
Men telefonen i övrigt, får såklart gärna prestera väldigt bra inom andra områden.

Några kloka ord som hjälper mig välja, mottages tecksamt! 🙂

Permalänk
Medlem

Pixel har 7 års OS och säkerhetsuppdateringar, vet bara att Oneplus är/har varit dåliga på uppdateringar, men nu lovar dom 4 generationers OS och 5 års säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem

Ingen mer input? 🙂

Permalänk
Medlem

Varit sugen själv på någon av dem. Säkert toppenlurar båda två men har en liten bias mot OnePlus som jag haft tidigare och gillar OSet osv.

Laddningstid är OnePlus helt överlägsen med, 100W trådat eller 50W trådlöst. Mot Google Pixels 30W trådat. Har man haft riktig snabbladdning tidigare så är det kanske lite tröttsamt att byta ner sig där.

Skulle nog råda dig att ta lite tid att klämma och känna och jämföra dem i butik själv. Är nog upp till egna preferenser vilken som skulle vara bäst.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Jag är också lite sugen på att byta. Har en OnePlus 10 Pro och den fungerar väldigt bra, men är sugen på 12:an. Har kollat lite på Pixeln och även lite S24 Ultra. Har man vant sig med snabbladdningen så är det ju väldigt trevligt.

Det som talar emot 12:an är nog ändå kameran lite tycker jag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

OP's kameror är absolut inte dåliga på något sätt, en bra kommentar till denna video
https://www.youtube.com/watch?v=aumvpha9y9o&t=308s&ab_channel...

Citat:

Yes, most youtubers never even try to learn how the camera works. It either works like iphone (point and shoot with nobrains on) but OP cameras have always been really really good if you have used hours and hours to learn the how it functions the best. That is like basics of photography, you dont buy a expensive camera just to point and shoot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

OP's kameror är absolut inte dåliga på något sätt, en bra kommentar till denna video
https://www.youtube.com/watch?v=aumvpha9y9o&t=308s&ab_channel...

Inte dåliga, men nja, jag gillar inte riktigt hur bilderna blir bearbetade av mjukvaran, det blir lite för mycket av allt tycker jag. Jag har en och annan kamera och tycker att jag vet hur man använder dom. Även min fru som är utbildad fotograf i grunden brukar dissa bilderna och lägger ganska mycket efterbearbetning på dom bilder kameran producerar. För mig är det som att jämföra referenshögtalare och högtalare som färgar ljudet onödigt mycket.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Inte dåliga, men nja, jag gillar inte riktigt hur bilderna blir bearbetade av mjukvaran, det blir lite för mycket av allt tycker jag. Jag har en och annan kamera och tycker att jag vet hur man använder dom. Även min fru som är utbildad fotograf i grunden brukar dissa bilderna och lägger ganska mycket efterbearbetning på dom bilder kameran producerar. För mig är det som att jämföra referenshögtalare och högtalare som färgar ljudet onödigt mycket.

Har du/ni erfarenhet av OnePlus 12 och Google Pixel Pro 8, eller är det dina allmänna OnePlus erfarenheter du relaterar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

OP's kameror är absolut inte dåliga på något sätt, en bra kommentar till denna video
https://www.youtube.com/watch?v=aumvpha9y9o&t=308s&ab_channel...

Jag är mer lagd åt hållet "point and shoot", vilket då inte talar till OnePlus 12 fördel..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pe_Er_79:

Jag är mer lagd åt hållet "point and shoot", vilket då inte talar till OnePlus 12 fördel..

Klart man kan peka-skjuta utan problem
Kanske inte den bästa kameran på marknaden, absolut inte men fortfarande inte dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Har du/ni erfarenhet av OnePlus 12 och Google Pixel Pro 8, eller är det dina allmänna OnePlus erfarenheter du relaterar till?

Allmänna erfarenhet av OnePlus och vad jag sett i reviews så verkar det vara så nu med.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Klart man kan peka-skjuta utan problem
Kanske inte den bästa kameran på marknaden, absolut inte men fortfarande inte dålig.

Frågan är hur kameran står sig mot Google Pixel Pro..

Permalänk
Medlem

Köpte OnePlus 9 pro för nåt år sen, dom är faktisk riktig bra på att uppdatera. Har fått nya kamera-app features, kör Android 13, och uppdatera jämt.

Kameran i OnePlus är grymma, rejält grymma.
Här är ett exempel jag gjorde i Malmö

, kan inte föreställa mig att OnePlus 12 är sämre.

Permalänk
Medlem

https://www.digitaltrends.com/mobile/oneplus-12-vs-google-pix...

Här är en intressant jämförelse mellan Oneplus 12 och vanliga (inte Pro) Pixel 8.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

https://www.digitaltrends.com/mobile/oneplus-12-vs-google-pix...

Här är en intressant jämförelse mellan Oneplus 12 och vanliga (inte Pro) Pixel 8.

Men som många andra tester så kör de på auto. Det visar inte vad kamerorna går för. Att Google har lyckats med sin mjukvara och post processing av bilder vet vi. För många så är det väl så att auto är det enda som kommer användas, men det är synd att inte jämföra i manuell/pro mode för att faktiskt se vad kameran har möjlighet till.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pe_Er_79:

Frågan är hur kameran står sig mot Google Pixel Pro..

Vill självklart säga "inte lika bra som Pixels kameror"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Men som många andra tester så kör de på auto. Det visar inte vad kamerorna går för. Att Google har lyckats med sin mjukvara och post processing av bilder vet vi. För många så är det väl så att auto är det enda som kommer användas, men det är synd att inte jämföra i manuell/pro mode för att faktiskt se vad kameran har möjlighet till.

Precis och som vi varit lite inne på i tråden innan så är det auto / point and shoot vi var lite inne på. Personligen tar jag fram en annan kamera om jag vill köra manuellt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Precis och som vi varit lite inne på i tråden innan så är det auto / point and shoot vi var lite inne på. Personligen tar jag fram en annan kamera om jag vill köra manuellt.

Jojo, ta med en annan kamera om man vet att man ska fota. Men man brukar ju säga att den bästa kameran är den du har med dig, och mobilen har man ju typ alltid med sig. Jag använder systemkamera när jag planerar att fota, men vill ju så klart kunna ställa in så bra möjligheter som möjligt även när jag fotar med mobilen. Och vet man vad man gör så tar det ju inte lång tid att fota i pro läge på mobilen. Det jag vill få fram återigen är att det är bättre att få se resultatet med manuella inställningar för att få veta vad kameran går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Jag använder systemkamera när jag planerar att fota, men vill ju så klart kunna ställa in så bra möjligheter som möjligt även när jag fotar med mobilen. Och vet man vad man gör så tar det ju inte lång tid att fota i pro läge på mobilen.

Mitt största problem med det är att även om det går fort att ställa in manuellt så missar jag tillfället ändå om jag inte bara kan köra auto. Min 3-åring gör en rolig sak, sen är ögonblicket borta typ.

Men ska man ta ett landskapsfoto så funkar det ju bättre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Absolut! Det finns olika sätt för olika situationer och alla lägen kan komma till användning. Jag tycker bara det är synd att testerna görs på auto för att lurarna ska jämföras "på lika villkor" men att man då får ett resultat som är väldigt beroende på mjukvaran. Man testar inte vad hårdvaran är kapabel till. Kan gCam fungera på OnePlus 12? Vad blir resultatet då?

Permalänk
Snusfri

Har haft OP3, OP6T och OP9 samt nu en Pixel 7 Pro.
Gillade OnePlus skarpt tidigare och de är faktiskt riktigt bra lurar, men efter bytet till Pixel så är det väldigt tveksamt till om jag byter till OnePlus, Samsung eller något annat.

Pxiel är absolut inte de snabbaste på marknaden, men kvalitén, kamerorna, rent Android utan massa bös, är grymt.

Får hoppas att Pixel Fold 2 blir trevlig och faktiskt säljs i Sverige så kan det bli en sådan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Valde en OP12 då Pixel 8 har ett helt värdelöst batteri. OP12 slår den på batteritid med hästlängder. Även betydligt bättre laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Pixel har 7 års OS och säkerhetsuppdateringar, vet bara att Oneplus är/har varit dåliga på uppdateringar, men nu lovar dom 4 generationers OS och 5 års säkerhetsuppdateringar.

Tänkvärt om betydelsen av många års uppdateringar!
https://www.mobil.se/nyheter/oneplus-darfor-vill-vi-inte-ge-7...

Permalänk
Medlem

Intressant om kameran i OnePlus 12 från MKBHD: https://www.youtube.com/watch?v=B-d97ZrAJZ0

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag har en OnePlus 5T (ja fortfarande) köpte den ny 2017

Ska köpa ny telefon i år och funderar då på OnePlus 12, S24 Ultra, Pixel 8 pro, Xiaomi 14 och eventuellt några till.

Har tidigare haft Samsung Galaxy S1, Samsung Galaxy S4+, Samsung Galaxy S5 och nu OnePlus 5T.
Kan säga att min nuvarande OP 5T har varit med längst och därmed fungerat bäst under längst tid av dessa. Jag har skött batteriet, så det håller fortfarande bra. Med skött menar jag att jag för det mesta laddat långsamt och alltid försökt hålla den mellan 20 och 80% SoC.

För mig är kamera också viktig. Men man måste tänka lite på vad man jämför med. Om man jämför med sin gamla telefons kamera så är högst troligt de flesta mobilkameror idag bättre än den gamla. Vilken mobil från 2023/2024 som har ett strå vassare kamera än en annan mobil idag kanske inte är lika viktigt att hänga upp sig på då båda två troligen är sjukt bra jämfört med min gamla telefon.
Eftersom jag fotat en del med systemkamera förr i tiden så tycker jag det är kul att OnePlus erbjuder manuella inställningar i min 5T, detta är dock något som jag förutsatte att de flesta mobiltelefoner erbjuder idag, men det kanske inte är så ?

Vad jag inte gillar med OnePlus 12 och som troligen gör att den faktiskt går bort från min lista är edge-displayen, vill verkligen inte ha en sån. Alla jag känner som haft sådana lurar menar att det inte tillför något positivt, snarare tvärt om.

Eftersom jag har haft min nuvarande 5T så länge så funderar jag faktiskt på att vänta till hösten och se om OnePlus kommer med en 12T som kanske har platt skärm. Möjligen finns då också Google Plixel 9 som alternativ.

Har funderat nån sekund på att köpa en billigare lur att ha i nått år eller två, som tex Google Pixel 7a. Den är billig men har ändå vettig kamera.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag har en OnePlus 5T (ja fortfarande) köpte den ny 2017

Ska köpa ny telefon i år och funderar då på OnePlus 12, S24 Ultra, Pixel 8 pro, Xiaomi 14 och eventuellt några till.

Har tidigare haft Samsung Galaxy S1, Samsung Galaxy S4+, Samsung Galaxy S5 och nu OnePlus 5T.
Kan säga att min nuvarande OP 5T har varit med längst och därmed fungerat bäst under längst tid av dessa. Jag har skött batteriet, så det håller fortfarande bra. Med skött menar jag att jag för det mesta laddat långsamt och alltid försökt hålla den mellan 20 och 80% SoC.

För mig är kamera också viktig. Men man måste tänka lite på vad man jämför med. Om man jämför med sin gamla telefons kamera så är högst troligt de flesta mobilkameror idag bättre än den gamla. Vilken mobil från 2023/2024 som har ett strå vassare kamera än en annan mobil idag kanske inte är lika viktigt att hänga upp sig på då båda två troligen är sjukt bra jämfört med min gamla telefon.
Eftersom jag fotat en del med systemkamera förr i tiden så tycker jag det är kul att OnePlus erbjuder manuella inställningar i min 5T, detta är dock något som jag förutsatte att de flesta mobiltelefoner erbjuder idag, men det kanske inte är så ?

Vad jag inte gillar med OnePlus 12 och som troligen gör att den faktiskt går bort från min lista är edge-displayen, vill verkligen inte ha en sån. Alla jag känner som haft sådana lurar menar att det inte tillför något positivt, snarare tvärt om.

Eftersom jag har haft min nuvarande 5T så länge så funderar jag faktiskt på att vänta till hösten och se om OnePlus kommer med en 12T som kanske har platt skärm. Möjligen finns då också Google Plixel 9 som alternativ.

Har funderat nån sekund på att köpa en billigare lur att ha i nått år eller två, som tex Google Pixel 7a. Den är billig men har ändå vettig kamera.

Xiaomi 14 ser ut att bli lite väl dyr i Europa och med så få operatörer som säljer Xiaomi idag så tror jag 14-serien tyvärr kommer sälja dåligt. Pro version verkar utebli från globala släppet. På hösten släpper Xiaomi sina T-modeller så om du väntar så länge så håll koll efter 14T pro, förutsatt att Xiaomi fortsätter som de gjort tidigare. Just nu säljs 13T Pro för 7990 kr och den telefonen är riktigt trevlig. Funderar starkt på att skaffa en själv. Ja, jag gillar Xiaomis lurar. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag har en OnePlus 5T (ja fortfarande) köpte den ny 2017

Ska köpa ny telefon i år och funderar då på OnePlus 12, S24 Ultra, Pixel 8 pro, Xiaomi 14 och eventuellt några till.

Har tidigare haft Samsung Galaxy S1, Samsung Galaxy S4+, Samsung Galaxy S5 och nu OnePlus 5T.
Kan säga att min nuvarande OP 5T har varit med längst och därmed fungerat bäst under längst tid av dessa. Jag har skött batteriet, så det håller fortfarande bra. Med skött menar jag att jag för det mesta laddat långsamt och alltid försökt hålla den mellan 20 och 80% SoC.

För mig är kamera också viktig. Men man måste tänka lite på vad man jämför med. Om man jämför med sin gamla telefons kamera så är högst troligt de flesta mobilkameror idag bättre än den gamla. Vilken mobil från 2023/2024 som har ett strå vassare kamera än en annan mobil idag kanske inte är lika viktigt att hänga upp sig på då båda två troligen är sjukt bra jämfört med min gamla telefon.
Eftersom jag fotat en del med systemkamera förr i tiden så tycker jag det är kul att OnePlus erbjuder manuella inställningar i min 5T, detta är dock något som jag förutsatte att de flesta mobiltelefoner erbjuder idag, men det kanske inte är så ?

Vad jag inte gillar med OnePlus 12 och som troligen gör att den faktiskt går bort från min lista är edge-displayen, vill verkligen inte ha en sån. Alla jag känner som haft sådana lurar menar att det inte tillför något positivt, snarare tvärt om.

Eftersom jag har haft min nuvarande 5T så länge så funderar jag faktiskt på att vänta till hösten och se om OnePlus kommer med en 12T som kanske har platt skärm. Möjligen finns då också Google Plixel 9 som alternativ.

Har funderat nån sekund på att köpa en billigare lur att ha i nått år eller två, som tex Google Pixel 7a. Den är billig men har ändå vettig kamera.

Vettiga tankar!
Men vad är en edge-display?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Vettiga tankar!
Men vad är en edge-display?


En edge-display är en som har rundade kanter, alltså så skärmen går ned på sidorna lite.

Vet inte om du kan se bilden nedan på en gammal telefon med sån display

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:


En edge-display är en som har rundade kanter, alltså så skärmen går ned på sidorna lite.

Vet inte om du kan se bilden nedan på en gammal telefon med sån display
https://static.toiimg.com/thumb//43813787.cms?width=400&height=300&resizemode=4&pl=212681

Och vad är tanken bakom det, alltså vad är fördelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Och vad är tanken bakom det, alltså vad är fördelen?

Som jag och många andra ser det så finns ingen fördel.
Jag gissar att man tog fram detta för att det var möjligt med oled-skärm helt enkelt, nått nytt som gör att man kan sälja fler telefoner.
De första telefonerna med detta hade en sidomeny på kanten.

Nackdelarna är dock fler.
Dyr skärm
Lättare att krossa då telefonen även blir känslig på sidorna
Skärm på sidan gör den svår att hålla i utan att råka trycka på något då det är svårt att undvika att ta på skärmen.
Det kan bli blänk/reflektioner från kanterna där skärmen svänger över sidan på telefonen.

Dagens edge-skärmar går inte riktigt lika långt ned över kanten, vilket gör dem bättre.
Men bäst är att ha vanlig platt skärm så slipper man dessa nackdelar.

100% av dem jag känner som haft telefoner med edge-skärm har tagit sönder skärmarna ☹️ Det är dålig statistik.
Men är man en mer försiktig person och använder skärmskydd så gissar jag att i alla fall någon telefon med edge-skärm bör överleva 😂

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]