Trasig tv-kontroll, kan ej få igång tvn längre

Permalänk
Medlem

Trasig tv-kontroll, kan ej få igång tvn längre

Okej här kommer Einstein då.. ska försöka förklara mitt lilla problem så smidigt som möjligt.. har en Sharp smart-tv, sonen har kastat kontrollen i golvet så den är trasig. Har tidigare kunnat använda nån Remote-app på telefonen men den kräver att telefonen och tvn är inställda på samma Wi-Fi, nu har Wifit på nåt sätt hoppat ur tvn så den är inte uppkopplad, vilket gör att jag inte kan använda appen som kontroll. Jag har provat med två såna olika all-around tv kontroller men de verkar inte funka för de måste ställas in innan de ens går
Att trycka på on/off knappen på. HUR sjutton löser jag det här smidigast? Att få en original Sharp kontroll verkar ta några dagar med leverans och så länge vill varken jag eller barnen vara utan tv…

Permalänk
Medlem

Går TV'n inte ens att sätta på med den fysiska om/off-knappen på TV'n? Då får du nog vänja dig vid tanken att vara utan tv tills du får den nya kontrollen.

Permalänk
Medlem

Jo det går med den fysiska knappen på tvn. Men ersättningskontrollen funkar inte. Alltså kontrollen funkar men inte till tvn. Jag kan inte sätta igång tvn med kontrollen och komma in på inställningar för att starta upp Wi-Fi igen. Eller är det jag som är dum som inte fattar hur jag får igång ”all Around kontrollen”?! Det står att det inte krävs installation och att den ska funka till alla Sharp men det går inte!? Köpte en annan på biltema nu och lyckas inte med den heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lina123:

Jo det går med den fysiska knappen på tvn. Men ersättningskontrollen funkar inte. Alltså kontrollen funkar men inte till tvn. Jag kan inte sätta igång tvn med kontrollen och komma in på inställningar för att starta upp Wi-Fi igen. Eller är det jag som är dum som inte fattar hur jag får igång ”all Around kontrollen”?! Det står att det inte krävs installation och att den ska funka till alla Sharp men det går inte!? Köpte en annan på biltema nu och lyckas inte med den heller.

Läs i multikontrolls manualen, kanske är det IR(infraröd) och då måste den kalibreras för att fungera till TV'n, oftast behöver man hålla inne en knapp i några minuter, ungefär som att göra en kanalsökning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ja det är ir och jag tyckte jag följde instruktionerna men lyckades inte ens gå på tvn.. det finns en kodlista med olika koder för alla tv märken och för sharp finns det ca 15 olika koder, hur vet jag vilken av dem som gäller för just min tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lina123:

Ja det är ir och jag tyckte jag följde instruktionerna men lyckades inte ens gå på tvn.. det finns en kodlista med olika koder för alla tv märken och för sharp finns det ca 15 olika koder, hur vet jag vilken av dem som gäller för just min tv?

Om det inte finns en automatisk metod att stega fram (med möjliga falska positiva träffar) så får du nog prova dem en och en. Det ingår liksom i att använda en "multi-fjärr" som stödjer 100 olika TV-apparater med 15 olika koder (1500 varianter).