Q-Matic/Q-Robe garderobsmaskin, vansinnig.

Permalänk
Medlem

Q-Matic/Q-Robe garderobsmaskin, vansinnig.

Hallå gemenskapen!
Ruskigt dålig koll vart jag skulle lägga detta under, men retro känns mest passande, maskinen är ändå från sent -80 tal!

Har åtagit mig att försöka laga en gammal Q-Robe garderobsmaskin från Q-Matic.
Självklart hade jag ringt support osv, men tyvärr har snubben som gjort programvaran för maskinen gått bort för 5+ år sedan, så hjälpen existerar inte..

Bild på härligheten-

Problemet-
Ibland vill den skriva ut (extremt sällan nu..) utan problem. Lasern känner av när den skall byta lapp och skriva på nästa, dem kommer i följd & hoppar inte flera lappar.
Fick ut en hel serie, 1-700, på ett svep innan den la av igen..

Vanligast-
Den startar, skriver ut sina obligatoriska grejer som loggan, ett självtest & lite sånt.
Den/lasern känner INTE av vart den skall printa, vart siffran skall vara på lappen och printar hejvilt.

Jag har fördelen att ha två stycken identiska, och båda beter sig på nästan exakt samma sätt.

Det finns 2st minneskort som sitter i varsin. Ett är på 512mb, och det andra är på 1GB.
Upplever ingen skillnad alls vid byte av dessa till vardera maskin.
Det finns ett ”cmos” batteri under minneskortet.
Har tagit ur båda för reset.
Maskinen reagerar på detta och skriver det vid uppstart att ”Setup restored from FLASH”. Påverkar dock inte funktionen alls. Enbart datum & tid.
Kanske ”displayen” som trilskas, har bara 1 av den sorten den använder, sen en som ser mer ut som ett tgt-bord som känns som ”programmerings” tgt, men det vill sig inte heller.

Jag e tokslut på idéer och ingenstans att vända mig.
Är det någon som mot förmodan sett en sådanhär & kanske tillochmed har pillat med en..?

De blir alltid 1 steg fram & 2 tillbaka när jag gräver i det mekaniska.
Håller på å bli skogstokig 🫠

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Lim till laserns optik som torkat så att den inte fungerar som den ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Lim till laserns optik som torkat så att den inte fungerar som den ska?

Yes, avtorkat med sprit för lasern! Den är otroligt finkänslig när man skall sätta tillbaka själva huvudet med lasern i.
Jag lyckades att få ut en hel rulla, nästan smärtfritt, dock fel i slutet med tryck rakt på lappen.

Efter många timmars svärord och dunkande i väggar så tror jag att det är ”displayen” det är fel på.
Den ger kommando vid knapptryck, eller ah, det piper från maskinen, men verkar inte gå hela vägen fram.
Kopplat i och ur den x-antal gånger då den oftast är ivägen, och märkte vid kanske 3 tillfällen att ”fel knapp” gav ”rätt kommando”. Alltså trycker på siffran 5 för antal, men resultatet blev att den printade en perfekt lapp från serie A nr 1.
Så något vajsing är det fortfarande..

Tips mottages med andra ord fortfarande!

Permalänk
Medlem

Två saker som jag började fundera på under tiden jag läste första inlägget var.
1, Kondingar som tappat orken/dött/torkat ut.
2, Minnsekorten!
Menar du att det är ju flash media vi talar om vilka inte är ett speciellt bra val när det handlar om långtidslagring vilket det troligen handlar om nu.
Dvs det kan bli läsfel osv när data på flashmedia har funnits där länge.
Om det är felet i detta fall är ju en bra fråga dock.

Kondingar åldras ju och en generell elektronik regel är att för varje 10°C höjning i temp så halveras livstiden.
Så dom håller ju längre om dom sitter på ett kallt ställe och ännu längre om dom ej har ström dvs prylen är avstängd/ej ikopplad.
MEN även om kondingar inte är inkopplade så åldras dom.

Ofta så sväller kondingar vilket man kan se, ibland börjar dom läcka vilket kan vara svårt o se om det är lite men oftas så är det lätt o se.
Ska man byta ut kondingar så är det några saker man bör se upp med.
1, Volt absolut inte lägre men högre går bra.
2, plus/minus måste lödas dit på samma ställe igen annars så är det oerhörd stor risk för att kondingen exploderar.
3, Fysiska storleken och var benen kommer ut, troligen inget problem här då det ser ut o finnas gott om plats.
4, kondingens värde, tex 47µf är oftas inte så jätte viktigt så går oftas med 1-2 steg upp/nedåt, oftas bäst och köra på ett steg uppåt istället för ett steg nedåt.

En dålig konding kan ställa till det med strömförsörjning till tex en laser och/heller en laseravkännare och därmed få felaktiga/random resultat.
Sen ang laser/optik överlag.
Handlar det om glas heller plast optik i vissa/alla delar?
Plast åldras ju och gulnar ofta vilket troligen kan ge sämre resultat.
Kanske kan vara ide att se om laser/avkännare går och byta ut, har ingen aning om hur vanliga dessa delar är dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!