Sapphire Radeon RX 7900 GRE Pulse – en utmanare till Geforce RTX 4070 Super

Permalänk
Melding Plague

Sapphire Radeon RX 7900 GRE Pulse – en utmanare till Geforce RTX 4070 Super

Det tidigare Kina-exklusiva kortet Radeon RX 7900 GRE lanseras skarpt i Sverige och visar sig vara en utmärkt utmanare till Geforce RTX 4070 Super till en lägre prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att uppdatera prestandaindex att innehålla Ray Tracing, blir en missvisande bild annars vad kunden kan förvänta sig i dagens moderna spel.

Precis klarat Alan Wake 2, helt magiskt med full RT i 1440P. När man stänger av Ray Tracing försvinner halva glädjen, mystiken och stämningen i spelet. Det är en elementär del av spelen nu för tiden - inte ögongodis som det kanske var för några år sedan.

Permalänk
Medlem

OM priset håller. Så placeras dom lite för nära 7800xt? Det finns ju flera modeller som ligger på 6600-7100kr redan. Prissänkning på g kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Dags att uppdatera prestandaindex att innehålla Ray Tracing, blir en missvisande bild annars vad kunden kan förvänta sig i dagens moderna spel.

Precis klarat Alan Wake 2, helt magiskt med full RT i 1440P. När man stänger av Ray Tracing försvinner halva glädjen, mystiken och stämningen i spelet. Det är en elementär del av spelen nu för tiden - inte ögongodis som det kanske var för några år sedan.

RT är absolut coolt, men enligt mig är det extremt stor skillnad hur pass stor skillnad det verkligen gör i spel i allmänhet. I egenskap av att jag också spelat AW2 så kan jag hålla med om att det gör skillnad där, men sen är det en handfull andra spel (som mest) där RT faktiskt gör en så pass stor skillnad att det är värt sett till hur pass mycket prestanda det kräver.

Så, enligt Mig, beroende på hur pass mycket mer arbete det skulle innebära så tror jag samtidigt att RT är alldeles för ointressant för den absoluta majoriteten för att ha det med i prestanda index, kanske ha det i ett separat prestanda index, men återigen, man behöver ta med mängden arbete det skulle kräva

Permalänk

Ha med lite blender o vr test också, kommer inte få amds kort att se särskilt bra ut...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Kan tycka att minnesbandbredden borde varit likadan som på 7800XT men kortet är väl skapligt intressant ändå. Detta kommer nog innebära att 7800XT kommer sjunka ner mot 6000kr, annars är nog gapet lite för litet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hela idén med chiplets var att spara pengar. Sammanlagt ligger 7900GRE på 529mm². Nu ligger man och slåss med Nvidias 300mm² offerings med detta, säkerligen en mer komplicerad tillverkningsprocess också.

Visst att man kan använda binade kretsar som inte går att göra XT eller XTX av men det låter rätt svagt ändå...

Positivt att man får bättre kort till lägre pris iallafall.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MrShizzle:

RT är absolut coolt, men enligt mig är det extremt stor skillnad hur pass stor skillnad det verkligen gör i spel i allmänhet. I egenskap av att jag också spelat AW2 så kan jag hålla med om att det gör skillnad där, men sen är det en handfull andra spel (som mest) där RT faktiskt gör en så pass stor skillnad att det är värt sett till hur pass mycket prestanda det kräver.

Så, enligt Mig, beroende på hur pass mycket mer arbete det skulle krävas för att ha med RT i tester så kan det kanske vara värt en övervägning, men jag är tveksam till det personligen

Jag tycker Cyberpunk är ett bra exempel på hur bra det går att göra utan att köra med raytracing påslaget. Märks knappt skillnad mot att slå det på max sett till bildkvalitet i alla fall

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Hela idén med chiplets var att spara pengar. Sammanlagt ligger 7900GRE på 529mm². Nu ligger man och slåss med Nvidias 300mm² offerings med detta, säkerligen en mer komplicerad tillverkningsprocess också.

Visst att man kan använda binade kretsar som inte går att göra XT eller XTX av men det låter rätt svagt ändå...

Positivt att man får bättre kort till lägre pris iallafall.

RDNA3 missade ju målet totalt, inte bara utifrån leaks men också vad de själva lovade på scen. Det hade sett ganska bra ut om 50% perf/W ökningen inträffade men i verkligheten blev det väl bara 20% och då faller ju hela konceptet.

Verkar ändå som att monolitiska chip är här för att stanna närmsta åren.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

RT är absolut coolt, men enligt mig är det extremt stor skillnad hur pass stor skillnad det verkligen gör i spel i allmänhet. I egenskap av att jag också spelat AW2 så kan jag hålla med om att det gör skillnad där, men sen är det en handfull andra spel (som mest) där RT faktiskt gör en så pass stor skillnad att det är värt sett till hur pass mycket prestanda det kräver.

Så, enligt Mig, beroende på hur pass mycket mer arbete det skulle innebära så tror jag samtidigt att RT är alldeles för ointressant för den absoluta majoriteten för att ha det med i prestanda index, kanske ha det i ett separat prestanda index, men återigen, man behöver ta med mängden arbete det skulle kräva

Andra outlets har det. Techpowerup, techspot mfl. Helt klart intressant. Även om index för rt blir väldigt skevt när det står tex att 7800xt är på samma nivå som tex 4070 men sedan startar man upp cyberpunk och får ut kanske 50% lägre fps än 4070.

Permalänk
Medlem

måste bara säga efter flera år, kan ni inte sluta testa saker i lägre upplösning än 1440p. I dagsläget är det ju väldigt få som spelar i 1990 års FHD upplösningar

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag tycker Cyberpunk är ett bra exempel på hur bra det går att göra utan att köra med raytracing påslaget. Märks knappt skillnad mot att slå det på max sett till bildkvalitet i alla fall

Slår du på path tracing så har alla objekt i spelvärlden skuggor, vilket de inte har med vanlig rt eller raster. Slår man av det ser spelet ut som nåt från 10 år sedan när man väl sett skillnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

RT är absolut coolt, men enligt mig är det extremt stor skillnad hur pass stor skillnad det verkligen gör i spel i allmänhet. I egenskap av att jag också spelat AW2 så kan jag hålla med om att det gör skillnad där, men sen är det en handfull andra spel (som mest) där RT faktiskt gör en så pass stor skillnad att det är värt sett till hur pass mycket prestanda det kräver.

Så, enligt Mig, beroende på hur pass mycket mer arbete det skulle innebära så tror jag samtidigt att RT är alldeles för ointressant för den absoluta majoriteten för att ha det med i prestanda index, kanske ha det i ett separat prestanda index, men återigen, man behöver ta med mängden arbete det skulle kräva

När man pratar dagens spel kanske, men tror du det kommer bli mindre Ray Tracing i spelen framöver? Alan Wake 2 visade vad som komma skall och vad man faktiskt kan åstadkomma med Ray Tracing. Tror mer eller mindre alla stora titlar kommer använda det framöver. Inte bara använda - förlita sig på det. Kolla Pandora, går inte ens stänga av RT helt. Och nog köper man ett nytt grafikkort för att kunna spela spelen som kommer, inte bara de gamla. Tycker hela tiden det påpekas här att folk diskuterar nya grafikkort och hur framtidssäkra de kommer vara. Och en sak är säkert, ett grafikkort med dålig RT-prestanda är definitivt inte framtidssäkert. Därför jag tycker prestandaindex utan RT ger helt fel signal hur grafikkortet kommer prestera i faktiska spel där man vill spela med bästa möjliga inställningar.

Sen när du skriver att majoritets inte bryr sig håller jag med om - men det är ju för att dom inte har upplevt Ray Tracing. Hade de gjort det tror jag definitivt de hade brytt sig. Och hade det varit med i indexet hade definitivt fler forskat mer i ämnet.

Permalänk
Medlem

Hade varit roligt att se överklockningstester på detta kort. Även små ökningar skulle kunna göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

måste bara säga efter flera år, kan ni inte sluta testa saker i lägre upplösning än 1440p. I dagsläget är det ju väldigt få som spelar i 1990 års FHD upplösningar

Jo, otroligt få som använder 1080p

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

måste bara säga efter flera år, kan ni inte sluta testa saker i lägre upplösning än 1440p. I dagsläget är det ju väldigt få som spelar i 1990 års FHD upplösningar

Du vet om att den absoluta majoriteten av spelare fortfarande sitter med 1080p? (enligt Steam)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

måste bara säga efter flera år, kan ni inte sluta testa saker i lägre upplösning än 1440p. I dagsläget är det ju väldigt få som spelar i 1990 års FHD upplösningar

https://www.sweclockers.com/artikel/36443-veckans-fraga-vilke...

19% av Sweclockers läsare (eller snarare, 19% av de som besvarade pollen) kör i 1920x1080.
Om vi utgår ifrån standardantagandet att en Swecare är mer benägen att uppgradera dator och skärm än gemene man, kan man nog med ganska stor säkerhet också göra antagandet att på det stora hela är det nog mer än 20% av alla gamers som fortfarande kör i 1080.
Det är antagligen en minskande skara dock. Men gissningsvis fortfarande många nog för att det ska vara relevant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cludden:

måste bara säga efter flera år, kan ni inte sluta testa saker i lägre upplösning än 1440p. I dagsläget är det ju väldigt få som spelar i 1990 års FHD upplösningar

Helt ovanligt är det inte ;).
Sweclockers har frågat om upplösningen folk spelar i några vändor:

Sweclockers upplösning poll 2018
Sweclockers upplösning poll 2022
Sweclockers upplösning poll 2023

Förra året var 1920*1080 näst vanligaste upplösningen.

Steam survey
Ca 60% av alla steamanvändare verkar ha 1020*1080 i januari 2024!

Sedan kan man ställa sig frågan i vilken utsträckning det är gamla grejer som är "på väg ut" och i vilken utsträckning det är valt till fördel för högre framerates. Valid point. Och någon gång är det rimligen dags.

Den dagen 3440*1440 har fler användare än 1920*1080 (vilket kan hända rätt snart) så blir det kanske andra bullar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag tycker Cyberpunk är ett bra exempel på hur bra det går att göra utan att köra med raytracing påslaget. Märks knappt skillnad mot att slå det på max sett till bildkvalitet i alla fall

Personligen tyckte jag att RT absolut gjorde en märkbar skillnad med RT påslaget vs avstängt. Både på ögongodiset men framförallt tappad FPS

Skrivet av Leiri:

Andra outlets har det. Techpowerup, techspot mfl. Helt klart intressant. Även om index för rt blir väldigt skevt när det står tex att 7800xt är på samma nivå som tex 4070 men sedan startar man upp cyberpunk och får ut kanske 50% lägre fps än 4070.

Jag vet att det finns andra outlets som har det, men jag hade i åtanke att antalet resurser och tillgängliga timmar bland personal/anställda kanske skiljer sig mellan SweC, Techpowerup, LTT, etc etc. Men absolut, jag hör vad du säger

Skrivet av SpaceAce:

När man pratar dagens spel kanske, men tror du det kommer bli mindre Ray Tracing i spelen framöver? Alan Wake 2 visade vad som komma skall och vad man faktiskt kan åstadkomma med Ray Tracing. Tror mer eller mindre alla stora titlar kommer använda det framöver. Inte bara använda - förlita sig på det. Kolla Pandora, går inte ens stänga av RT helt. Och nog köper man ett nytt grafikkort för att kunna spela spelen som kommer, inte bara de gamla. Tycker hela tiden det påpekas här att folk diskuterar nya grafikkort och hur framtidssäkra de kommer vara. Och en sak är säkert, ett grafikkort med dålig RT-prestanda är definitivt inte framtidssäkert. Därför jag tycker prestandaindex utan RT ger helt fel signal hur grafikkortet kommer prestera i faktiska spel där man vill spela med bästa möjliga inställningar.

Sen när du skriver att majoritets inte bryr sig håller jag med om - men det är ju för att dom inte har upplevt Ray Tracing. Hade de gjort det tror jag definitivt de hade brytt sig. Och hade det varit med i indexet hade definitivt fler forskat mer i ämnet.

Personligen tycker jag det känns som att det fortfarande saknas ett större intresse för RT, inte bara hos oss gamers utan även hos spelutvecklarna. Det är främst spel som har stort fokus på det grafiska (CP2077, Metro, AW2, etc), förutom en massa annat såklart, där RT ens förekommer, men även i spel där RT förekommer så är det stor skillnad på hur pass väl det har implementerats. Men sen absolut, det kommer ju bara bli mer och mer vanligt framöver, det är ju den vägen utvecklingen kommer ta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flamso:

Jag tycker Cyberpunk är ett bra exempel på hur bra det går att göra utan att köra med raytracing påslaget. Märks knappt skillnad mot att slå det på max sett till bildkvalitet i alla fall

Hm, jag skulle säga att det är STOR skillnad på flera ställen.

https://imgsli.com/MjE1NTUz
https://imgsli.com/MjE1NTUy

Skillnaden där i skuggor är ju enorm, speciellt till vänster (på båda bilderna).
Om man skulle vara van vid RT på och sen köra utan ser det ju ut som om man backar 15 år grafikmässigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jaha, detta var lite oväntat. Drog till med ett 7800 XT för en månad sen. Hade inte trott det skulle dyka upp några nya kort nu förrän nästa generationer släpps.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

När man pratar dagens spel kanske, men tror du det kommer bli mindre Ray Tracing i spelen framöver? Alan Wake 2 visade vad som komma skall och vad man faktiskt kan åstadkomma med Ray Tracing. Tror mer eller mindre alla stora titlar kommer använda det framöver. Inte bara använda - förlita sig på det. Kolla Pandora, går inte ens stänga av RT helt.

Ja, RT gör en del saker mycket enklare när det gäller t.ex. ljussättning, men så länge som man även måste stödja icke-RT så blir det bara extra jobb istället. Problemet är förstås att många spelare sitter på gammal hårdvara som inte klarar av RT, men vi kommer säkert se en ökning av spel som kräver RT i takt med att allt fler uppgraderar.

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Kan tycka att minnesbandbredden borde varit likadan som på 7800XT men kortet är väl skapligt intressant ändå. Detta kommer nog innebära att 7800XT kommer sjunka ner mot 6000kr, annars är nog gapet lite för litet.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-Radeon-RX-7800-XT-DUAL...

6100kr !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Helt ovanligt är det inte ;).
Sweclockers har frågat om upplösningen folk spelar i några vändor:

Sweclockers upplösning poll 2018
Sweclockers upplösning poll 2022
Sweclockers upplösning poll 2023

Förra året var 1920*1080 näst vanligaste upplösningen.

Steam survey
Ca 60% av alla steamanvändare verkar ha 1020*1080 i januari 2024!

Sedan kan man ställa sig frågan i vilken utsträckning det är gamla grejer som är "på väg ut" och i vilken utsträckning det är valt till fördel för högre framerates. Valid point. Och någon gång är det rimligen dags.

Den dagen 3440*1440 har fler användare än 1920*1080 (vilket kan hända rätt snart) så blir det kanske andra bullar ;).

Herregud. Har inte folk uppgraderat sedan Dackefejden?😂😂

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag skulle säga att det är STOR skillnad på flera ställen.

https://imgsli.com/MjE1NTUz
https://imgsli.com/MjE1NTUy

Skillnaden där i skuggor är ju enorm, speciellt till vänster (på båda bilderna).
Om man skulle vara van vid RT på och sen köra utan ser det ju ut som om man backar 15 år grafikmässigt.

Klart det blir stor skillnad att gå från ingen RT till PT, men hur kul är det att spela i 20fps när man lagt 20k+ på ett grafikkort?

(Siffror från september 2023, så kan eventuellt vara bättre idag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Kan tycka att minnesbandbredden borde varit likadan som på 7800XT men kortet är väl skapligt intressant ändå. Detta kommer nog innebära att 7800XT kommer sjunka ner mot 6000kr, annars är nog gapet lite för litet.

Minnesbandbredden är den svaga punkten för det här kortet, helt klart.

7800XT behövde sjunka i pris i vilket fall efter att 4070S släpptes. Det kort som absolut behöver sjunka är dock 7700XT.

Skrivet av Lussarn:

Hela idén med chiplets var att spara pengar. Sammanlagt ligger 7900GRE på 529mm². Nu ligger man och slåss med Nvidias 300mm² offerings med detta, säkerligen en mer komplicerad tillverkningsprocess också.

Visst att man kan använda binade kretsar som inte går att göra XT eller XTX av men det låter rätt svagt ändå...

Positivt att man får bättre kort till lägre pris iallafall.

Jag vet att många siter beskriver det som 529mm2, men fullt så illa är det inte. 7900GRE har en GCD på 306mm2 (5nm) samt 4st MCD på 37.5mm2 (6nm). Det blir 456mm2 allt som allt. För 7900XT så måste AMD ändå skicka med en kiselplatta stor som en MCD (tillsammans med 5 fungerande MCDer) för att balansera trycket från kylaren, men 7900GRE använder en paketering som har stora likheter med 7800XT med bara 4 MCDer.

4070S, vilket är huvudkonkurrenten, är 295mm2 på TSMCs 4nm-process. Det är då en i princip komplett AD104 på en dyrare process med dyrare minne (21GHz effektiv hastighet istället för 18) mot en halvtrasig Navi 31 med dyr paketering. Frågan är alltså om AMDs paketering och 4 MCDer väger upp kostnaden för Nvidias dyrare process och dyrare minne. Jag skulle gissa att det inte gör det, men jag tvivlar på att skillnaden är enorm.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

Herregud. Har inte folk uppgraderat sedan Dackefejden?😂😂

Man uppgraderar inte skärmen lika ofta som datorn, och många display controllers höll fast vid DP 1.2 alldeles för länge. Bra 4K-skärmar med högre refresh rate än 60Hz har inte blivit vanliga förrän ganska nyligen. Sen är vi väl några som går och väntar på att OLED-skärmar skall bli bra och billiga...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anden55:

Klart det blir stor skillnad att gå från ingen RT till PT, men hur kul är det att spela i 20fps när man lagt 20k+ på ett grafikkort?

https://tpucdn.com/review/cyberpunk-2077-phantom-liberty-benchmark-test-performance-analysis/images/performance-pt-3840-2160.png
(Siffror från september 2023, så kan eventuellt vara bättre idag)

FPS är med i bilderna. Vem spelar 4K path traced utan uppskalning?
Man får nog vänta åtminstone två generationer innan det går att ligga över 60 fps så. Gissningsvis mer än så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vem spelar 4K path traced utan uppskalning?

Vem spelar något utan DLSS/XESS skulle jag säga. Sitter med Helldivers 2 nu. Enbart TAA, jag skulle inte välja att spela så här, det skimrar rätt bra. Nu när det är en succé får vi hoppas dom trycker in lite modern AA framöver.

Permalänk
Medlem

AMD hörde mig direkt Helt klart en bra prisnivå för 7800XT, hoppas även detta blir nivån utanför special deals.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT