Sapphire Radeon RX 7900 GRE Pulse – en utmanare till Geforce RTX 4070 Super

Permalänk
Medlem

Det här behöver komma ner till ca 5500 och 7800 XT till ca 4500 för att bli populärt på riktigt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Nikodemous:

Även om spelet inte är släppt än, så saknar jag spelet star citizen i listan. Även om servrarna går på knäna och att även det påverkar fps:en, så är vi många i kommunityt som försöker förstå oss på vilket kort som ger bäst fps i de olika upplösningarna. Mitt gamla RX5700 klarar de flesta spelen i 1440p med vettig fps, men star citizen spelar i en helt annan kategori och frågan är vart gränsen går vilken gpu man behöver ha för att få en trevlig upplevelse i 1080p, 1440p 4k osv. Själv märker jag tex en skillnad på ungefär 7-8 fps mellan 1080p och 1440p, men jag inget att jämföra med nu när jag går i tankarna att uppgradera.

Det är potentiellt en idé att göra ett separat test för det spelet när det lanseras skarpt.
Pre-release titlar är generellt en dålig idé att stoppa in i ett index eller svit då siffrorna blir inaktuella så fort det uppdateras.

Detalj nummer två är att ska en titel kunna användas för att jämföra olika grafikkort på ett tillförlitligt vis bör resultats vara möjliga att återskapa flera gånger med samma resultat. I ett fall där det finns fler variabler än vilket grafikkort som används är eventuella diskrepanser svåra att dra slutsatser om.

Kortfattat vi vill i vår testsvit ha så mycket kontroll som som möjligt över testmiljön så att datan enkelt går att analysera.

Med det sagt lär vi kika på Star Citizen när det är färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Dags att uppdatera prestandaindex att innehålla Ray Tracing, blir en missvisande bild annars vad kunden kan förvänta sig i dagens moderna spel.

Precis klarat Alan Wake 2, helt magiskt med full RT i 1440P. När man stänger av Ray Tracing försvinner halva glädjen, mystiken och stämningen i spelet. Det är en elementär del av spelen nu för tiden - inte ögongodis som det kanske var för några år sedan.

Håller helt med, första versionerna av RT var överhypad och gav tveksam förbättring men Cyberpunk med Path tracing övertygar, likaså AW2. Spel som vill imponera med grafik kommer köra RT framöver.

Jag tycker rent av att det har blivit viktigare att visa RT-prestanda i hög upplösning framför icke-RT i låg upplösning.
De som spekulerar i att lägga "mer än en PS5" på enbart ett grafkkort är troligen övervägande personer som vill spela de nyaste spelen med max ögongodis på högupplöst skärm, och då är RT den mest intressanta prestandaparametern eftersom RT ger mest ögongodis.

Det finns ingen övertygande anledning att uppgradera från ett 3-4 år gammalt midrange-kort om man vill spela 1080 utan RT eller spelar äldre spel. Man ligger ju redan på 200fps+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Med det sagt lär vi kika på Star Citizen när det är färdigt.

Med andra ord: Aldrig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av 0cool:

Håller helt med, första versionerna av RT var överhypad och gav tveksam förbättring men Cyberpunk med Path tracing övertygar, likaså AW2. Spel som vill imponera med grafik kommer köra RT framöver.

Jag tycker rent av att det har blivit viktigare att visa RT-prestanda i hög upplösning framför icke-RT i låg upplösning.
De som spekulerar i att lägga "mer än en PS5" på enbart ett grafkkort är troligen övervägande personer som vill spela de nyaste spelen med max ögongodis på högupplöst skärm, och då är RT den mest intressanta prestandaparametern eftersom RT ger mest ögongodis.

Det finns ingen övertygande anledning att uppgradera från ett 3-4 år gammalt midrange-kort om man vill spela 1080 utan RT eller spelar äldre spel. Man ligger ju redan på 200fps+.

Vi hör vad ni säger.
Sviten kommer att uppdateras inför nästa generationer grafikkort och då kommer vi givetvis att anpassa den bättre efter de förutsättningar som finns idag och framgent. Måhända vore det på sin plats med antingen RT inbakat i det vanliga prestandaindexet eller ett separat sådant. Oaktat metodik kommer jag och @JonasT sätta oss med med det framgent och börja staka ut framtiden.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av FX9:

Med andra ord: Aldrig

Dina ord, inte mina 🤐.

Permalänk
Medlem

Av mina tre vänner som köpt 4070ti och 4070ti super.
Är det ingen som använder RT.

Av mina andra vänner. Är det heller ingen som kör med RT.
Finns inget intresse att sänka prestandan för något som inte gör spelet bättre verkar det som.

Förutom några på sweclockers 🫶

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Av mina tre vänner som köpt 4070ti och 4070ti super.
Är det ingen som använder RT.

Av mina andra vänner. Är det heller ingen som kör med RT.
Finns inget intresse att sänka prestandan för något som inte gör spelet bättre verkar det som.

Förutom några på sweclockers 🫶

Nu kan iaf jag tänka mig att personer som vill/kan aktivera RT är överrepresenterade på Sweclockers, så det kanske skulle kunna motivera till mer fokus på RT här än i övriga världen

Jag hade GÄRNA aktiverat Lumen för snyggare ljus i Satisfactory, men spelet kraschar när dom automatiskta sparningarna körs lite för ofta...ett fel som helt försvinner om jag inte kör RT...

Lycks väl få 40 FPS eller nått sånt med mitt 2060 super med och Lumen och DLSS aktiverat på "performance".

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Av mina tre vänner som köpt 4070ti och 4070ti super.
Är det ingen som använder RT.

Av mina andra vänner. Är det heller ingen som kör med RT.
Finns inget intresse att sänka prestandan för något som inte gör spelet bättre verkar det som.

Förutom några på sweclockers 🫶

Och spelar dem spel som har rt?
För det är ju steg 1 för att använda rt 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Synd att RDNA3 ligger så långt efter i energieffektivitet. Känns lite som Polaris som också lovade god energieffektivitet men ändå drog mycket mer än NVIDIAs kort.

Det handlar framförallt om att AMD ligger lite efter i prestanda på varje nivå, och därför pressar upp klockfrekvensen för att komma ikapp - med resultatet att effektiviteten blir lidande. Utan detta ligger de ganska lika. Om du backar en generation så var ju RDNA 2 något effektivare än Ampere, speciellt RX 6800 (källa: siffrorna i den här artikeln).

Det är rätt tydligt att AMD väntade sig mer av RDNA 3. Alla siffror de visade innan lansering tydde på att det var något massivt på gång, och sen lyckades de inte få ut den prestanda de ville ha från dual issue-funktionen. Chippen var designade utifrån att de skulle vara effektivare, och när de inte var det fick AMD dra upp klockfrekvensen för att kunna möta sig med Nvidia.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Vi hör vad ni säger.
Sviten kommer att uppdateras inför nästa generationer grafikkort och då kommer vi givetvis att anpassa den bättre efter de förutsättningar som finns idag och framgent. Måhända vore det på sin plats med antingen RT inbakat i det vanliga prestandaindexet eller ett separat sådant. Oaktat metodik kommer jag och @JonasT sätta oss med med det framgent och börja staka ut framtiden.

Om det finns nog med spel för det så hade ett index för RT-prestanda varit bra. Som det är just nu så är det bara fyra sådana spel i testet och prestandan varierar kraftigt. Cyberpunk är närmast ett techdemo för Nvidia, och GotG har usel prestanda på RDNA 3 även utan RT aktivt. Samtidigt kommer spel som Spiderman 2, som har RT på i alla kvalitetslägen och funkar utmärkt på RDNA 2 (det är ju det som PS5 har). Skall det ingå i ett index för raytracing? De som är mest heta på RT verkar mest titta på prestandan i Cyberpunk, för det är den enda som beter sig som de förväntar sig. Finns ingen anledning att göra ett index av ett spel...

Nånstans skall ett index vara representativt för de spel man kan tänkas spela, och då är just nu Cyberpunk och Alan Wake 2 i någon sorts egen klass som spel som offrar all prestanda för bättre utseende i RT. Att ha med sådana spel i ett index blir lite missvisande om det bara är ett fåtal som inte säger något om den stora massan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Pratade med Inet idag och enligt dem så kommer de inte att ta in 7900 GRE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Även om spelet inte är släppt än, så saknar jag spelet star citizen i listan. Även om servrarna går på knäna och att även det påverkar fps:en, så är vi många i kommunityt som försöker förstå oss på vilket kort som ger bäst fps i de olika upplösningarna. Mitt gamla RX5700 klarar de flesta spelen i 1440p med vettig fps, men star citizen spelar i en helt annan kategori och frågan är vart gränsen går vilken gpu man behöver ha för att få en trevlig upplevelse i 1080p, 1440p 4k osv. Själv märker jag tex en skillnad på ungefär 7-8 fps mellan 1080p och 1440p, men jag inget att jämföra med nu när jag går i tankarna att uppgradera.

Skrivet av CrispVanDahl:

Det är potentiellt en idé att göra ett separat test för det spelet när det lanseras skarpt.
Pre-release titlar är generellt en dålig idé att stoppa in i ett index eller svit då siffrorna blir inaktuella så fort det uppdateras.

Detalj nummer två är att ska en titel kunna användas för att jämföra olika grafikkort på ett tillförlitligt vis bör resultats vara möjliga att återskapa flera gånger med samma resultat. I ett fall där det finns fler variabler än vilket grafikkort som används är eventuella diskrepanser svåra att dra slutsatser om.

Kortfattat vi vill i vår testsvit ha så mycket kontroll som som möjligt över testmiljön så att datan enkelt går att analysera.

Med det sagt lär vi kika på Star Citizen när det är färdigt.

Det ska också tilläggas att det har länge varit känt i Star Citizen communityn att spelet flaskar stenhårt på CPU-fronten så länge du har ett hyffsat modernt grafikkort (kort från ~2018 och framåt), minst 32GB RAM och kör spelet på en SSD.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är potentiellt en idé att göra ett separat test för det spelet när det lanseras skarpt.
Pre-release titlar är generellt en dålig idé att stoppa in i ett index eller svit då siffrorna blir inaktuella så fort det uppdateras.

Detalj nummer två är att ska en titel kunna användas för att jämföra olika grafikkort på ett tillförlitligt vis bör resultats vara möjliga att återskapa flera gånger med samma resultat. I ett fall där det finns fler variabler än vilket grafikkort som används är eventuella diskrepanser svåra att dra slutsatser om.

Kortfattat vi vill i vår testsvit ha så mycket kontroll som som möjligt över testmiljön så att datan enkelt går att analysera.

Med det sagt lär vi kika på Star Citizen när det är färdigt.

Ja, då får vi som fortsättningsvis lirar star citizen förlita oss på utländska källor i några år till när det kommer till gpuer, för innan dess lär inte star citizen släppas. Spelet är såpass utvecklat idag så det är spelbart, vilket paradoxalt nog är lite tråkigt eftersom speltesterna haltar efter . Det är svårt att göra en vettig bedömning vilket av dessa spel ni testar, som nyttjar liknande prestanda i star citizen.

Skrivet av Kibbo:

Det ska också tilläggas att det har länge varit känt i Star Citizen communityn att spelet flaskar stenhårt på CPU-fronten så länge du har ett hyffsat modernt grafikkort (kort från ~2018 och framåt), minst 32GB RAM och kör spelet på en SSD.

Yes så e det. Men det gör är grym skillnad om du har ett starkare grafikkort ifall du har en stark cpu. Nu e ju frågan om tex ett 7900XTX eller ett 4090TI ger mest fps då det skiljer sig vilken cpu och moderkort folk har som lägger upp de olika testen. Jag får ju försöka konvertera dessa testen så gott jag kan nu när jag skall köpa GPU, men jag tror faktiskt star citizen är i en särklass då spelet kräver såpass mycket och således kan sweclockers test bara ge en klenare fingervisning inom just det spelet och GPU. Det är också därför jag skulle vilja sett ett test just på det spelet.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Pratade med Inet idag och enligt dem så kommer de inte att ta in 7900 GRE.

Dom har väl en massa 7800 kort att bli av med först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Dom har väl en massa 7800 kort att bli av med först.

Enligt alla rapporter säljer 7800XT väldigt bra, så om något har de en massa 7900XT att bli av med.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Ja, då får vi som fortsättningsvis lirar star citizen förlita oss på utländska källor i några år till när det kommer till gpuer, för innan dess lär inte star citizen släppas. Spelet är såpass utvecklat idag så det är spelbart, vilket paradoxalt nog är lite tråkigt eftersom speltesterna haltar efter . Det är svårt att göra en vettig bedömning vilket av dessa spel ni testar, som nyttjar liknande prestanda i star citizen.

Yes så e det. Men det gör är grym skillnad om du har ett starkare grafikkort ifall du har en stark cpu. Nu e ju frågan om tex ett 7900XTX eller ett 4090TI ger mest fps då det skiljer sig vilken cpu och moderkort folk har som lägger upp de olika testen. Jag får ju försöka konvertera dessa testen så gott jag kan nu när jag skall köpa GPU, men jag tror faktiskt star citizen är i en särklass då spelet kräver såpass mycket och således kan sweclockers test bara ge en klenare fingervisning inom just det spelet och GPU. Det är också därför jag skulle vilja sett ett test just på det spelet.

Jag kan bara bidra med min egen erfarenhet då jag bytte från RTX 3080 till 7900XTX för snart ett år sedan. Jag satt då på en 5950X och i Star Citizen gav 7900XTX inget extra utöver mitt 3080 trots att AMD-kortet har betydligt bättre rasterprestanda och jag spelar i 1440p med allt ögongodis påslaget. Däremot blev det en rejäl höjning i fps när jag bytte ut mitt AM4-system mot AM5 och en 7800X3D som presterar betydligt bättre i spel än 5950X.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av mpat:

Om det finns nog med spel för det så hade ett index för RT-prestanda varit bra. Som det är just nu så är det bara fyra sådana spel i testet och prestandan varierar kraftigt. Cyberpunk är närmast ett techdemo för Nvidia, och GotG har usel prestanda på RDNA 3 även utan RT aktivt. Samtidigt kommer spel som Spiderman 2, som har RT på i alla kvalitetslägen och funkar utmärkt på RDNA 2 (det är ju det som PS5 har). Skall det ingå i ett index för raytracing? De som är mest heta på RT verkar mest titta på prestandan i Cyberpunk, för det är den enda som beter sig som de förväntar sig. Finns ingen anledning att göra ett index av ett spel...

Nånstans skall ett index vara representativt för de spel man kan tänkas spela, och då är just nu Cyberpunk och Alan Wake 2 i någon sorts egen klass som spel som offrar all prestanda för bättre utseende i RT. Att ha med sådana spel i ett index blir lite missvisande om det bara är ett fåtal som inte säger något om den stora massan.

En del i det hela är att RT-lasten måste vara tillräckligt tung för att det på riktigt ska gå att utläsa något ur testerna med RT på eller av till exempel. Nu finns det fler exempel på sådana spel än när sviten ursprungligen skapades vilket är positivt. Just specifikt Spider Man kan vara intressant att kolla på, om vi hittar ett bra sätt att bencha det på.

Sist jag kollade fanns inget inbyggt verktyg för detta så jag genomförda samma slinga väldigt många gånger. Något vi fann just där var att det finns väldigt många saker som kan variera i run till run, framförallt behövde testarens inputs vara väldigt precisa så att datan ska bli användbar. När du svingar mellan skyskraporna är det väldigt svårt att timea det hela så att du får exakt samma resultat varje gång. Där skulle man kanske kunna använda en riktigt tung cutscene istället. Som det ser ut nu behöver upptagningen vara 55 sekunder för att vi ska få ut användbar data. Jag säger inte att deti nte går med Spider Man, bara att jag inte satt mig in hur det skulle implementeras med nuvarande metodik.

Cyberpunk är ett lysande exempel på väldigt tung implementation av RT vilket gör det enkelt att se eventuella förbättringar/försämringar mellan olika modeller. Det skalar väldigt bra när det får mer RT-prestanda. I slutändan är det just det vi testar. Ingen kommer förmodligen spela spelet med RT psycho i native 4k om du inte har typ ett 4090 men datan är bra för att påvisa eventuella skillnader mellan olika grafikkort.

Skrivet av Nikodemous:

Ja, då får vi som fortsättningsvis lirar star citizen förlita oss på utländska källor i några år till när det kommer till gpuer, för innan dess lär inte star citizen släppas. Spelet är såpass utvecklat idag så det är spelbart, vilket paradoxalt nog är lite tråkigt eftersom speltesterna haltar efter . Det är svårt att göra en vettig bedömning vilket av dessa spel ni testar, som nyttjar liknande prestanda i star citizen.

Yes så e det. Men det gör är grym skillnad om du har ett starkare grafikkort ifall du har en stark cpu. Nu e ju frågan om tex ett 7900XTX eller ett 4090TI ger mest fps då det skiljer sig vilken cpu och moderkort folk har som lägger upp de olika testen. Jag får ju försöka konvertera dessa testen så gott jag kan nu när jag skall köpa GPU, men jag tror faktiskt star citizen är i en särklass då spelet kräver såpass mycket och således kan sweclockers test bara ge en klenare fingervisning inom just det spelet och GPU. Det är också därför jag skulle vilja sett ett test just på det spelet.

Som sagt ett sånt test hade behövt vara en separat artikel. Om spelet är väldigt bundet av processorprestanda är det mer lämpat för vår CPU-svit än GPU svit. I slutändan är den här typen av artiklar gjorda för att vi ska testa grafikkorten och inte spelen.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av thomson:

Pratade med Inet idag och enligt dem så kommer de inte att ta in 7900 GRE.

https://www.inet.se/kampanj/9066/amd-radeon-rx-7900-gre?fbcli...

Det ser annorlunda ut på deras hemsida.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Även facebook -- fast hemsidan säger förstås mer...

Citat:

Inet - 6m

Nu är AMD Radeon RX 7900 GRE här!
https://www.inet.se/kampanj/9066/amd-radeon-rx-7900-gre

Det här är en nygammal modell som inte funnits i Sverige tidigare. Kort och gott är det snäppet snabbare än RX 7800 XT och är ett bra alternativ för dig som vill få finfin prestanda i 1440p.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Ha med lite blender o vr test också, kommer inte få amds kort att se särskilt bra ut...

Ja kan ni va snälla att ta med VR benchmarks, 1 eller 2 räcker för att få sig en bild, framförallt om man själv har PCVR sedan tidigare då det finns mycket färre välkända spel inom VR jämt emot pannkaka så har dom flesta PCVR spelare spelat dessa sedan tidigare och kan då genom ett fåtal tester få sig en bra bild jämt emot vad dom är vana vid sedan tidigare. Typ Half Life Alyx + No Mans Sky (eller något fåtal till, gör en poll för att se vilka som är mest relevanta för era användare?). Även då det finns flera faktorer att tänka på, vilket headset, skalning, uppdatering, kabel /wireless osv osv så kan ni ta ett medelvärde av de flesta PCVR faktorer och skrivs tydligt vad ni använt, då kan existerande användare anpassa sina headsets/PC/Spel inställningar till att likna eran setup och då få en direkt jämförelse mot deras egna, även då det kanske inte är inställningarna dom själva kör med så är det ett bra sätt att få en Apples to Apples jämförelse. Känns ofta som att PCVR spelare är mer toleranta till att pilla själva än att få allt på silverfat så det behöver inte vara så avancerat för era testare, kan vi bara få några tester att kolla på är det guld värt! <3

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Det var svaret jag fick från deras support idag på förmiddagen när jag frågade, dvs att de inte skulle ta in det.
Men kul att det har dykt upp där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yerosan:

Ja kan ni va snälla att ta med VR benchmarks, 1 eller 2 räcker för att få sig en bild, framförallt om man själv har PCVR sedan tidigare då det finns mycket färre välkända spel inom VR jämt emot pannkaka så har dom flesta PCVR spelare spelat dessa sedan tidigare och kan då genom ett fåtal tester få sig en bra bild jämt emot vad dom är vana vid sedan tidigare. Typ Half Life Alyx + No Mans Sky (eller något fåtal till, gör en poll för att se vilka som är mest relevanta för era användare?). Även då det finns flera faktorer att tänka på, vilket headset, skalning, uppdatering, kabel /wireless osv osv så kan ni ta ett medelvärde av de flesta PCVR faktorer och skrivs tydligt vad ni använt, då kan existerande användare anpassa sina headsets/PC/Spel inställningar till att likna eran setup och då få en direkt jämförelse mot deras egna, även då det kanske inte är inställningarna dom själva kör med så är det ett bra sätt att få en Apples to Apples jämförelse. Känns ofta som att PCVR spelare är mer toleranta till att pilla själva än att få allt på silverfat så det behöver inte vara så avancerat för era testare, kan vi bara få några tester att kolla på är det guld värt! <3

Fast om Raytracing inte tas med så lär ju en ännu mindre minoritet inte få sina egna tester

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag skulle säga att det är STOR skillnad på flera ställen.

https://imgsli.com/MjE1NTUz
https://imgsli.com/MjE1NTUy

Skillnaden där i skuggor är ju enorm, speciellt till vänster (på båda bilderna).
Om man skulle vara van vid RT på och sen köra utan ser det ju ut som om man backar 15 år grafikmässigt.

Eh, nej? Visst är det skillnad men den är ju inte så stor att jag i spelet skulle reagera direkt. Det är som du säger skuggningen som får ett stort lyft men på det stora hela i bilden så gör det väldigt lite. Och att gå från runt 100 FPS native till 79 med DLSS är väldigt inte min kopp te heller, på 4090 dessutom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av takeoninja:

Eh, nej? Visst är det skillnad men den är ju inte så stor att jag i spelet skulle reagera direkt. Det är som du säger skuggningen som får ett stort lyft men på det stora hela i bilden så gör det väldigt lite. Och att gå från runt 100 FPS native till 79 med DLSS är väldigt inte min kopp te heller, på 4090 dessutom.

Enligt källvideon är det inte native mot DLSS utan allt är med DLSS frame gen + ray reconstruction.

I kommentarerna frågar en person "how are you getting the same fps with RT ultra on as with RT off" och får svaret "Psycho screen space reflections can be more intensive than psycho ray tracing!"

Inställningarna som visas i slutet syftar också till att DLSS inte ändrades mellan de olika klippen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Enligt källvideon är det inte native mot DLSS utan allt är med DLSS frame gen + ray reconstruction.

I kommentarerna frågar en person "how are you getting the same fps with RT ultra on as with RT off" och får svaret "Psycho screen space reflections can be more intensive than psycho ray tracing!"

Inställningarna som visas i slutet syftar också till att DLSS inte ändrades mellan de olika klippen.

Om några generationer blir förhoppningsvis även budgethårdvaran per upplösning tillräckligt kraftfull för att kunna köra RT, och då menar jag inte 60 fps utan 144 locked.

Ray tracing är "the holy grail" men inte före dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nånstans skall ett index vara representativt för de spel man kan tänkas spela, och då är just nu Cyberpunk och Alan Wake 2 i någon sorts egen klass som spel som offrar all prestanda för bättre utseende i RT. Att ha med sådana spel i ett index blir lite missvisande om det bara är ett fåtal som inte säger något om den stora massan.

Skrivet av CrispVanDahl:

En del i det hela är att RT-lasten måste vara tillräckligt tung för att det på riktigt ska gå att utläsa något ur testerna med RT på eller av till exempel. Nu finns det fler exempel på sådana spel än när sviten ursprungligen skapades vilket är positivt.
...
Som det ser ut nu behöver upptagningen vara 55 sekunder för att vi ska få ut användbar data.

På sätt och vis finns det väl redan ett index för enbart raytracing i 3D Mark Ray Tracing Feature Test? Och ett för mixen i rastrerade spel i Port Royale?

Håller med om att det kan slå fel att ta med path tracing i ett index som den är i CP och AW2, då dessa högst troligt även är extremt optimerade till Nvidias arkitektur av Nvidias egna programmerare på ett sätt som inte de flesta spel kommer att vara, pga deras positionering som marknadsföringsmaterial. De är outliers, och kommer förmodligen att vara det även i framtiden, förutom i de spel där Nvidia själva blandar sig i, som dessa två. De finns dock såklart "för kännedom", men den tyngd dessa två spel ska ha kan diskuteras ur flera aspekter.

Och är inte kortare testslingor på 55 sekunder också en brist i testandet? En blind fläck som kan dölja sämre prestanda som inte visar sig under den tiden? Hardware Unboxed visade t ex att "The Callisto Protocol" havererade efter en dryg minut med raytracing på i 1080p på 4060 Ti 8 GB. Kommer sådana tidsmässiga aspekter att tas hänsyn till i en ny testsvit? Speciellt om den är mer raytracinginriktad, eftersom raytracing kräver mer minne? Och även om prestandasiffrorna ser ok ut på grafikkort med mindre minne, kommer någon sorts kontroll av bildkvaliteten att göras, så det inte fuskas med texturerna?

Det finns fler dimensioner att ta hänsyn till.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av bopp:

På sätt och vis finns det väl redan ett index för enbart raytracing i 3D Mark Ray Tracing Feature Test? Och ett för mixen i rastrerade spel i Port Royale?

Håller med om att det kan slå fel att ta med path tracing i ett index som den är i CP och AW2, då dessa högst troligt även är extremt optimerade till Nvidias arkitektur av Nvidias egna programmerare på ett sätt som inte de flesta spel kommer att vara, pga deras positionering som marknadsföringsmaterial. De är outliers, och kommer förmodligen att vara det även i framtiden, förutom i de spel där Nvidia själva blandar sig i, som dessa två. De finns dock såklart "för kännedom", men den tyngd dessa två spel ska ha kan diskuteras ur flera aspekter.

Och är inte kortare testslingor på 55 sekunder också en brist i testandet? En blind fläck som kan dölja sämre prestanda som inte visar sig under den tiden? Hardware Unboxed visade t ex att "The Callisto Protocol" havererade efter en dryg minut med raytracing på i 1080p på 4060 Ti 8 GB. Kommer sådana tidsmässiga aspekter att tas hänsyn till i en ny testsvit? Speciellt om den är mer raytracinginriktad, eftersom raytracing kräver mer minne? Och även om prestandasiffrorna ser ok ut på grafikkort med mindre minne, kommer någon sorts kontroll av bildkvaliteten att göras, så det inte fuskas med texturerna?

Det finns fler dimensioner att ta hänsyn till.

Såhär: beslutar vi oss för att göra ett index för spel med RT lär AW och Cyberpunk vara med i det. Med eller utan PT kan jag inte svara på. Huruvida de är optimerade för Nvidia mer än till den grad att Nvidias 4000-serie är bättre än RDNA3 på den typen av arbetsplatser vet jag inte. De har inte likvärdig arkitektur så det är svårt att jämföra rakt av. Det man kan jämföra är slutresultatet och där är det i dagsläget en rätt ensidig kamp.

Vi har inte en RT-index i klassisk bemärkelse just nu för att göra ett sådant skulle smaka mer än vad det kostar för tillfället då hela sviten ändå skall förnyas. Kostnaden i tid att ta fram det och genomföra testerna är helt enkelt för stor i förhållande till värdet på informationen vi skulle få ut just nu. Med det sagt: jag håller med dig i sak. Vi kommer att ha mer RT i nästa svit då det är en teknik som får allt större vikt ju längre tiden går.

Callisto Protocol är ett praktexempel på ett spel som inte skulle vara lämpat att ha med i vår svit. Vi försöker ha spel som har prestanda som skalar linjärt utan att flaskas för mycket av processor. Därtill behöver de vara polerade spel utan för mycket egenheter.

Som sagt i sviten är det grafikkorten vi testar och inte spelen.
I individuella speltester bör vi såklart ta höjd för andra eventuella buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

måste bara säga efter flera år, kan ni inte sluta testa saker i lägre upplösning än 1440p. I dagsläget är det ju väldigt få som spelar i 1990 års FHD upplösningar

Som andra redan påpekat så finns det fortfarande många som kör i 1080p.

Sen om du inte har OCD och måste läsa/titta på ALLT så är det ganska lätt att scrolla förbi 1080p testerna om man tycker de är ointressanta och kolla direkt på 1440p eller 4K testerna istället.
Så om du inte har kraftig OCD så är det väl ingen tydlig nackdel att det finns med ?

Också,
Ada Lovelace respektive RDNA 3 är fortfarande de senaste grafikarkitekturerna från Nvidia respektive AMD.
Du har inte bara kort som RTX 4080, RTX 4080 Super och RTX 4090 utan du har även kort som RTX 4060 och RTX 4060 Ti.

Okej, visst klart att det går att spela i 4K på ett RTX 4060 beroende på vilka spel och inställningar man väljer.
Men det är inte kort som är avsedda för 4K utan kort bäst lämpade för 1080p.

Det sälj fortfarande nya kort med garanti som presterar sämre än RTX 4080 och RX 7900 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Vi hör vad ni säger.
Sviten kommer att uppdateras inför nästa generationer grafikkort och då kommer vi givetvis att anpassa den bättre efter de förutsättningar som finns idag och framgent. Måhända vore det på sin plats med antingen RT inbakat i det vanliga prestandaindexet eller ett separat sådant. Oaktat metodik kommer jag och @JonasT sätta oss med med det framgent och börja staka ut framtiden.

Jag tycker att idag är RT på en nivå att det kan vara intressant att testa om man har ett kapabelt grafikkort. Men det är ingen självklarhet att använda det.

Det är framförallt RTX 4090 och kanske RTX 4080/RTX 4080 Super som har prestanda att använda det i de flesta titlar som har stöd.
Har man ett kort som har sämre RT prestanda än ett 4080 är det mera ett från fall till fall och inte någon slags defacto standard.
RTX 4090 är fortfarande väldigt dyra och det finns inte många andra grafikkort med 4080+ prestanda.

Som 4070 Ti Super finns runt 11-12 kkr.
Hade Nvidia sänkt priserna så man fick ett RTX 4090 runt de priserna så hade RT blivit klart intressantare.

Men det kommer inte hända så länge RTX 4090 är det snabbaste konsumentkortet på marknaden.

Mer troligt är att nya grafikkortsgenerationer kommer prestera bättre än Ada Lovelace och ge bättre prestanda/pris förhållande.

Så jag ser det som att det är främst när det kommer kort med en arkitektur som ger mer RT prestanda per watt och mer RT prestanda per krona än vad Ada gör som ett RT Index till något intressant på riktigt.

Idag känns det som ett RT Index mest hade varit kuriosa.
(vilket är väl inte fel i sig, men kanske inte något att lägga mycket tid/energi på).