i5-14600KF kompatibel med ASRock Z790 PG Lightning/D4?

Permalänk
Medlem

i5-14600KF kompatibel med ASRock Z790 PG Lightning/D4?

Hej
Funkar ASRock Z790 PG Lightning/D4 tillsammans med i5-14600KF?
Enligt pcpartpicker så måste den ha BIOS version 7.02 som minst, men hur vet man vilken BIOS version den kommer med när den är ny? Och det går inte att uppdatera utan kompatibel processor från vad jag kan se.
Tack på förhand

Rubrik förtydligad enl §3.1 // MOD
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hodsulfr:

Hej
Funkar ASRock Z790 PG Lightning/D4 tillsammans med i5-14600KF?
Enligt pcpartpicker så måste den ha BIOS version 7.02 som minst, men hur vet man vilken BIOS version den kommer med när den är ny? Och det går inte att uppdatera utan kompatibel processor från vad jag kan se.
Tack på förhand

Biosversionen brukar stå på nån etikett på kartongen och om du handlar på nån större butik så har de troligen inga gamla kort i lager utan du får ett med en nyare bios men är du orolig så fråga butiken eller välj en som erbjuder biosuppdatering som tjänst. Inet har haft det som tjänst så fråga dem eller nån annan butik som säljer och bygger datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Biosversionen brukar stå på nån etikett på kartongen och om du handlar på nån större butik så har de troligen inga gamla kort i lager utan du får ett med en nyare bios men är du orolig så fråga butiken eller välj en som erbjuder biosuppdatering som tjänst. Inet har haft det som tjänst så fråga dem eller nån annan butik som säljer och bygger datorer.

Gäller även detta för de äldre Z690 moderkort? Om man köper nya från butik.

Går i tankarna att uppgradera till 14600kf med ett ddr4 Z690, jag ska behålla mitt nuvarande RAM.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pågenbröd:

Gäller även detta för de äldre Z690 moderkort? Om man köper nya från butik.

Går i tankarna att uppgradera till 14600kf med ett ddr4 Z690, jag ska behålla mitt nuvarande RAM.

Kan inte svara om nån kretsuppsättning för märkning är inget som har med det att göra men moderkortstillverkarna brukar på nått sätt ha en märkning på lådan, endera direkt med biosversionen eller tillverkningsdatum och då kan man för det mesta kolla biosversionen via datumet för de uppger så gott som alltid när en viss bios kom ut på moderkortets hemsida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar inte ha BIOS Flashback enligt kortets hemsida. Så blir svårt om du inte har en äldre processor att uppdatera med.

Att BIOS står på kartongen hjälper tyvärr inte om man inte bor i närheten av någon försäljare och måste köpa på nätet.

Jag skulle rekommendera köpa moderkort med BIOS Flashback funktion. Alternativt titta på annan CPU. Om du inte råkar på i närheten av en butik eller vill krångla med att skicka tillbaka det om det inte fungerar. Inte alls ställen som har återköp för sådant dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.