Värt att uppgradera sonens dator?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera sonens dator?

Sonen har en Acer Aspire GX781
i5 7400 3,0ghz
16gb(2x8) ddr4 ram
Gtx 1050 2gb
128gb ssd
1tb hdd
Psu 500w

Är det någon av komponenterna som är en flaskhals? Är det värt att uppgradera grafikkortet? Eller ska man satsa på någon annan komponent innan det är dags för en nyare dator?

Permalänk
Medlem

Svaret är nej. Behåll PSU som brevpress, resten kasseras.

Permalänk
Medlem

Skulle sälja den som den är och sikta på nytt helt och hållet. Grafikkortet är väldigt svagt men uppgraderar du det för mycket så blir det svårt för processorn att hänga med, som också är väldigt svag.

Om det är knapert i nuläget så är mitt råd att spara tills det finns budget för en helt ny dator istället för att uppgradera enstaka komponenter. Är det något konkret som inte funkar i nuläget?

Om du vill ha råd om ny dator nu så får du ge en budget, användningsområde(vilka spel i vilken upplösning) och eventuella krav som utseende osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Skulle sälja den som den är och sikta på nytt helt och hållet. Grafikkortet är väldigt svagt men uppgraderar du det för mycket så blir det svårt för processorn att hänga med, som också är väldigt svag.

Om det är knapert i nuläget så är mitt råd att spara tills det finns budget för en helt ny dator istället för att uppgradera enstaka komponenter. Är det något konkret som inte funkar i nuläget?

Om du vill ha råd om ny dator nu så får du ge en budget, användningsområde(vilka spel i vilken upplösning) och eventuella krav som utseende osv.

Det var några spel han spelar där vi fick ställa ner upplösningen mycket bara, men då förstår jag varför.
Det är inte på gång nåt inköp just nu men när det väl blir så ska datorn fixa Fortnite, FC24 och Forza Horizon 5. Ingen aning om vilken upplösning men jag hade gärna behållit monitorn till en början AOC 2460g5.

Tack för hjälpen hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Sonen har en Acer Aspire GX781
i5 7400 3,0ghz
16gb(2x8) ddr4 ram
Gtx 1050 2gb
128gb ssd
1tb hdd
Psu 500w

Är det någon av komponenterna som är en flaskhals? Är det värt att uppgradera grafikkortet? Eller ska man satsa på någon annan komponent innan det är dags för en nyare dator?

Det beror helt på vad grabben vill spela på datorn.
Det du nämner antyder att ett begagnat RTX3060 eller RX6600/6700 faktiskt skulle lösa problemet på överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem

Har köpt en likadan till som sonen ska ha hos sin mor. Ska installera en hdd som jag har liggande, då ssd på 256gb inte räcker.
Vilka kablar ska jag använda? Är det dom två på första bilden?

Var ska jag sätta den i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Har köpt en likadan till som sonen ska ha hos sin mor. Ska installera en hdd som jag har liggande, då ssd på 256gb inte räcker.
Vilka kablar ska jag använda? Är det dom två på första bilden?
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Var ska jag sätta den i chassit?
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ja på första frågan.

Det är en 2,5" hdd så du får kolla om det finns någon sådan monteringpunkt i chassit. På en del chassin sitter det på baksidan av moderkortsplåten. På andra chassin fästs de i samma vaggor som 3,5" enheter.

Mem i.o.m att det är en prebuild dator så är det inte säkert att det finns 2,5" monteringsplats i det chassit. Har du manualen till datorn så kanske det framgår i den.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Den processorn bör klara åtminstone en GTX 1070, RTX 2060 eller liknande. Inte värt att köpa något dyrare än så.

Ska du köpa nytt är det väl en RX6600 som är bäst. Inte värt lägga ut så mycket mer utan att uppgradera allt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ja på första frågan.

Det är en 2,5" hdd så du får kolla om det finns någon sådan monteringpunkt i chassit. På en del chassin sitter det på baksidan av moderkortsplåten. På andra chassin fästs de i samma vaggor som 3,5" enheter.

Mem i.o.m att det är en prebuild dator så är det inte säkert att det finns 2,5" monteringsplats i det chassit. Har du manualen till datorn så kanske det framgår i den.

Kan ju kolla i hans andra dator hur den hdd är monterad.

Tack

Permalänk
Medlem

Visst är det denna kabel som ska till det nya grafikkortet?

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Visst är det denna kabel som ska till det nya grafikkortet?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tack för hjälpen

Ja.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34