Permalänk
Medlem

Apple Prismatchar?

Läste någonstans att Apple prismatchar upp till 10%? Stämmer det?

Tittar nämligen på en Mac Air m2 kostar 13500 hos Apple och ca 12000 i andra butiker. Skulle man kunna få den för 12150 via Apple skulle det ju vara trevligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Läste någonstans att Apple prismatchar upp till 10%? Stämmer det?

Tittar nämligen på en Mac Air m2 kostar 13500 hos Apple och ca 12000 i andra butiker. Skulle man kunna få den för 12150 via Apple skulle det ju vara trevligt?

Om den nu ändå är billigare i andra butiker, varför inte handla direkt från dem? Eller finns det någon speciell fördel att köpa direkt från Apple (?).

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Läste någonstans att Apple prismatchar upp till 10%? Stämmer det?

Tittar nämligen på en Mac Air m2 kostar 13500 hos Apple och ca 12000 i andra butiker. Skulle man kunna få den för 12150 via Apple skulle det ju vara trevligt?

Googlar man verkar det snarare som rykten eller att det gäller vissa länder/regioner.

Massor av andra butiker /kedjor kör ju uttryckligen med prismatchning så är väl bättre att ta någon av dom istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Läste någonstans att Apple prismatchar upp till 10%? Stämmer det?

Tittar nämligen på en Mac Air m2 kostar 13500 hos Apple och ca 12000 i andra butiker. Skulle man kunna få den för 12150 via Apple skulle det ju vara trevligt?

Är du säker på att det är samma spec och modell? Mig veterligen så har alla återförsäljare åtagit sig att sälja till det av Apple bestämda priset, annars är man inte återförsäljare så länge till... såvida det inte är studentrabatten du tänker på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Om den nu ändå är billigare i andra butiker, varför inte handla direkt från dem? Eller finns det någon speciell fördel att köpa direkt från Apple (?).

Kan man gå till Apple direkt istället för att gå via den butiken man handlat från om något skulle hända👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är du säker på att det är samma spec och modell? Mig veterligen så har alla återförsäljare åtagit sig att sälja till det av Apple bestämda priset, annars är man inte återförsäljare så länge till... såvida det inte är studentrabatten du tänker på.

Hm aldrig hört? Tycker Apple alltid är dyrast? Jämför jag deras billigaste m2 är skiljer det sig sådär bara söka på prisjakt 🤔

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6498581#prices

Bara att skrolla ner så finns Apple i listan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Kan man gå till Apple direkt istället för att gå via den butiken man handlat från om något skulle hända👍

Ja det kan du, dom kör allt med Serienummer/AppleID så inga konstigheter.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Kan man gå till Apple direkt istället för att gå via den butiken man handlat från om något skulle hända👍

Apple föredrar att du kontaktar dom direkt även om du har köpt via återförsäljare för dom gillar att ha kontroll över hela kedjan. Så ja, det går utmärkt att köpa den billigare från annan butik och höra av sig direkt till Apple om man skulle få problem i framtiden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är du säker på att det är samma spec och modell? Mig veterligen så har alla återförsäljare åtagit sig att sälja till det av Apple bestämda priset, annars är man inte återförsäljare så länge till... såvida det inte är studentrabatten du tänker på.

För Apple att bestämma återförsäljarpriset skulle sannolikt vara ett brott mot konkurrenslagstiftningen. Se Konkurrenslag (2008:579) 2 kap 1 § 2st punkt 1

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Ja det kan du, dom kör allt med Serienummer/AppleID så inga konstigheter.

Skrivet av nu1mlock:

Apple föredrar att du kontaktar dom direkt även om du har köpt via återförsäljare för dom gillar att ha kontroll över hela kedjan. Så ja, det går utmärkt att köpa den billigare från annan butik och höra av sig direkt till Apple om man skulle få problem i framtiden.

Däremot om man ska reklamera (dvs efter Apples 1 åriga garanti) så ska det göras mot butiken där man köpte varan. Jag hade en sak som möjligtvis skulle kunnat reklamera men då varan inte var köpt hos Apple så sa de att jag behövde kontakta butiken där jag köpte varan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Kan man gå till Apple direkt istället för att gå via den butiken man handlat från om något skulle hända👍

Och det ger vilken fördel? Samma reglemente gäller ju samtliga butiker vid reklamation. Det är en genuin fråga, speciellt om det nu är billigare att handla hos andra än från Apple direkt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Däremot om man ska reklamera (dvs efter Apples 1 åriga garanti) så ska det göras mot butiken där man köpte varan. Jag hade en sak som möjligtvis skulle kunnat reklamera men då varan inte var köpt hos Apple så sa de att jag behövde kontakta butiken där jag köpte varan.

Precis samma fråga som i min ovanstående post, spelar det någon roll om du reklamerar den mot någon annan butik än till Apple direkt?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Och det ger vilken fördel? Samma reglemente gäller ju samtliga butiker vid reklamation. Det är en genuin fråga, speciellt om det nu är billigare att handla hos andra än från Apple direkt.

Skrivet av Necrophor:

Precis samma fråga som i min ovanstående post, spelar det någon roll om du reklamerar den mot någon annan butik än till Apple direkt?

Ja. Reklamation ska göras mot butiken där man köpte varan. Garanti och reklamation är 2 olika saker. Garanti = butiken/tillverkaren kan ha vilka regler som helst medans reklamationsrätten är en lag och ska man använda reklamationsrätten så är det mot butiken där du köpt varan. Har den gått i konkurs så kan däremot vända sig till importören eller tillverkaren, men i första hand är det butiken som man köpt den hos som man ska kontakta. Som jag också skrev i inlägget du citerar så sa Apple att jag behövde göra reklamationen hos den butik jag köpte varan hos

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja. Reklamation ska göras mot butiken där man köpte varan. Garanti och reklamation är 2 olika saker. Garanti = butiken/tillverkaren kan ha vilka regler som helst medans reklamationsrätten är en lag och ska man använda reklamationsrätten så är det mot butiken där du köpt varan. Har den gått i konkurs så kan däremot vända sig till importören eller tillverkaren, men i första hand är det butiken som man köpt den hos som man ska kontakta. Som jag också skrev i inlägget du citerar så sa Apple att jag behövde göra reklamationen hos den butik jag köpte varan hos

Nu frågade jag inte om hur reklamation fungerande, utan vad fördelen skulle vara att köpa direkt från Apple över en annan butik som säljer deras varor billigare.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu frågade jag inte om hur reklamation fungerande, utan vad fördelen skulle vara att köpa direkt från Apple över en annan butik som säljer deras varor billigare.

Aha, du menar så. Det överlåter jag till andra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

För Apple att bestämma återförsäljarpriset skulle sannolikt vara ett brott mot konkurrenslagstiftningen. Se Konkurrenslag (2008:579) 2 kap 1 § 2st punkt 1

Mer sannolikt är att Apples jurister vet hur lagar appliceras och kringgås till den grad att de knappast ligger sömlösa om nätterna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Hm aldrig hört? Tycker Apple alltid är dyrast? Jämför jag deras billigaste m2 är skiljer det sig sådär bara söka på prisjakt 🤔

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6498581#prices

Bara att skrolla ner så finns Apple i listan

Vet bara att våra säljare knorrade lite för några år sedan. Nu sket det sig eftersom man är tvungen att sälja för x kronor i månaden för att ens få vara återförsäljare så vi drog oss ur.

Tycker nya prisjakt är rörig men ser att priserna varierar... att Apple är dyrast ligger nog i sakens natur att tillverkare inte vill konkurrera med sina återförsäljare. Det finns alltså lite "konkurrens" ändå.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nej, Apple prismatchar inte.

Ja, det går utmärkt att lämna in sin enhet för service direkt till Apple, även om man köpt den hos annan återförsäljare. Apple lämnar en egen garanti på sina produkter, oavsett var du handlat dem. Denna är utformad för att linjera med konsumentköplagen. Därtill har de olika serviceprogram, där de åtgärder kända fel (finns att hitta på deras hemsida). Återförsäljaren själv kan förstås också lämna garantier, vill man åberopa dessa så får man vända sig direkt till ÅF. ÅF har också ansvar för produkterna de handlar, så det är inget krav att vända sig till Apple om man inte vill.

Visa signatur

---