Random bluescreen efter jag pillat runt med overclocking.

Permalänk

Random bluescreen efter jag pillat runt med overclocking.

Så problemet är att jag nu fått en bluescreen helt random när min processor inte användes överhuvudtaget. Jag vet att det är relaterat till min overclocking då det startade strax därefter och jag får samma effekt om jag försöker gå over 47x. Jag tänkte först att jag bara stoppar på 47x men eftersom det verkar hända random behöver jag fixa det. Så några ideer kring varför? Använde Intel Extreme tuner för att göra overclockningen.

Vad jag gjorde var sätta alla cores på samma 47x ratio inom advanced tuning pillade lite med processor cache ratio för att se om det gjorde någon skillnad men så fort jag sätter ration på över 47x och börjar stresstesta får jag en bluescreen när datorn startar upp igen får jag ingen info om vad som hände.

Processor
Brand String Intel(R) Core(TM) i5-9600K
CPU @ 3.70GHz

Graphics
Name NVIDIA GeForce RTX 2070
RAM 4,00 GB

Memory
Total Installed Memory 16,00 GB
Device Locator ChannelA-DIMM2 Default Speed 2133 MT/s
Capacity 8,00 GB (två)

Motherboard
Manufacturer ASUSTeK COMPUTER INC.
Model PRIME Z390-P

Antar att det är relevant men har en power supply Corsiar RM650x
Aldrig gått över 65 grader på cpu under stress test på 30 minuter.

Permalänk
Medlem

Om du pillat i BIOS så bara gå in i BIOS o tryck Default settings?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Din överklockning är inte stabil. Därför det kraschar i benchmark . Men en överklockning kan även vara stabil i benchmark, för att sen kraschar/ bluescreen när du bara surfa eller spela upp en film. Så antingen sänk överklockningen. Eller ge cpun mer volt. Men håll koll på värmen.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av macbang:

Din överklockning är inte stabil. Därför det kraschar i benchmark . Men en överklockning kan även vara stabil i benchmark, för att sen kraschar/ bluescreen när du bara surfa eller spela upp en film. Så antingen sänk överklockningen. Eller ge cpun mer volt. Men håll koll på värmen.

Vet du vart i etu jag tilldelar mer volt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaskenLilja:

Vet du vart i etu jag tilldelar mer volt?

Provat Googla din cpu voltage adjustment ?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.