Smart lås för altandörrar

Permalänk
Medlem

Smart lås för altandörrar

Jag har två altandörrar med såna där tandade nycklar i metall och har varit lite inne på att byta till kodlås istället. Någon som har tips på den typen av lås som fungerar med HA (via Zigbee eller Wifi) och som är ok hos försäkringsbolagen om det är något man måste ta hänsyn till? Man behöver inte kunna låsa upp utifrån (det vill jag ju lösa med HA).

Permalänk
Medlem

Jag har noll koll på sådant här.
Men jag tänker att om IF säljer det i sin butik och sedan att stöldskydds föreningen också tycker det är en bra prudukt så borde de nog vara ok för försäkrngsbolagen ?
Men som sagt lita inte på mig.

https://www.if-sakerhet.se/hem/inbrottsskydd/dorrlas/elektron...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Jag har noll koll på sådant här.
Men jag tänker att om IF säljer det i sin butik och sedan att stöldskydds föreningen också tycker det är en bra prudukt så borde de nog vara ok för försäkrngsbolagen ?
Men som sagt lita inte på mig.

https://www.if-sakerhet.se/hem/inbrottsskydd/dorrlas/elektron...

finns det äns ett specifikt låskrav för altandörrar menar du?

typ osäkraste dörrarna i universum ju iom att den har en stor ruta i sig.

bara å slå ut rutan å öppna från insidan.

och låsinsatsen i dessa är ju oftast så pass dåliga att man med ett stämjärn bryter bort låspanelen och låset på insidan å vrider runt handtaget och voala dörren är öppen på typ ingen tid alls

altandörrar brukar ju generellt bara förlita sig på en sprint eller låsregel som förhindrar att handtaget på insidan kan vridas så får man bort handtaget på insidan är dörren olåst.

tänker då på denna typen av lås som sitter i var och varannan kåk sen typ 60 talet på altandörrarna om de äns är utrustade med ett lås och inte bara en skjutregel.

låset trycker bara ner en sprint genom handtaget så bryter man loss hela handtaget/låset på insidan så är det som om man inte hade ett lås alls.

och ofta bara skruvat med 2-4 korta sketna träskruvar på typ 20mm långa de inte kan va längre för att ge frigång åt låskistan som går längs hela kanten i dörren så inget ofantligt våld direkt som behövs dessutom för att slita loss dem...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

det spelar vanligen ingen roll hur du låser dörren bara den är låst, dvs det behöver inte vara klassade lås.
men visst det finns bolag som har undantag så kolla med ditt försäkringsbolag.

altandörrar brukar har spanjolettlåsning vilket begränsar vad du kan ha för lås, vi kör ett Secuyou Smart Lock idag
på altandörren, funkar sådär, man kan styra det med Blåtand, kod eller touch, vi använder det uteslutande med tusch.

funkar vanlig låskista är norska idlock jäkligt driftsäkra, dom funkar med z-wave, zigbee, kod, och rfid, eller trådlös fjärr.
till skillnad mot andra lås kräver dom inte att du har särskilda rfid taggar som ska köpas av dom. skulle batteriet ta slut om du är bortrest kan du låsa upp med ett batteri från utsidan. jag kör fortfarande ett gammalt 101 av detta i vår ytterdörr, (ska dock byta till motorlås när jag har tid så jag slipper byta batterier i låset, (hatar att byta batteri i saker även om det bara är enstaka gånger per år)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

funkar vanlig låskista är norska idlock jäkligt driftsäkra, dom funkar med z-wave, zigbee, kod, och rfid, eller trådlös fjärr.
till skillnad mot andra lås kräver dom inte att du har särskilda rfid taggar som ska köpas av dom.

Har ett idlock på huvuddörren och är nöjd med det, kombinationen Zigbee-modul och valfri rfid-tag styrde det valet.

Det fungerar nog inte på altandörrarna dock utan där behöver det vara ett sånt där mindre, som tidigare kommentar gjort tydligt att de inte stoppar någon med lite motivation att ta sig in.

Gällande försäkring så har jag hört att nycklarna till låsen inte får sitta i låsen eller vara "synliga" så tänkte att det kanske ställs fler krav där. Får väl helt enkelt dubbelkolla med försäkringsbolaget om jag hittar något lås med Zigbee/wifi för en rimlig peng.