Extern enhet med webläsare till LG-tv

Permalänk
Medlem

Extern enhet med webläsare till LG-tv

Har en i mina ögon inte så gammal led-tv från LG, men tyvärr verkar typ alla tv tillverkare att man ska byta tv för 20.000kr vart 5:e år🫤
Men..
Tv:n har webläsare och allt är uppdaterat till senaste version i tv:n, men webläsaren klarar inte längre ett flertal hemsidor…

Har någon ett bra tips på ”pryl” som kan anslutas via nätverk/hdmi/ev usb(troligen driver problem då).

Det jag vill åt är en liten smidig sak som har webläsare alltså behöver den ha någon form av operativ i sig och gärna någon form av typ standard-webläsare i sig. För det här med appar och webläsare direkt i tv:n verkar ju ha en livslängd och uppdateringar till just efter garantitiden på tv:n🤪

Vet såklart om lösningarna med dator till tv:n, chrome-cast, apple tv, eller spegla mobilen… men det är inte det jag vill.. Jag vill ha en liten enhet som bara är till den tv:n, ungefär typ som en chromecast.. men den ska bara vara webläsare inget annat är nödvändigt… Inmatning av tecken kan ske via bluetooth mus/tangentbord eller on-screen ruta med ”tangenter”.. något sådant kanske…
Hoppas någon har tips på någon toppenösning/enhet för detta. För webläsarna i tv är ju helt värdelöst med tanke på livslängden på mjukvaran.🥴

(Tror nästa ”tv” blir en dator där tv:n istället bara får vara skärm faktiskt. Jag tror tv tillverkarna kommer att ta död på sig själva om de inte tänker om med sin operativ/mjukvaruhantering)

Permalänk
Medlem

För att köra webbläsare så behöver du en enhet med nätverksuppkoppling, lagring, internminne, processor, operativsystem etc.
Antingen kan du använda telefonens hårdvara och spegla skärmen (eller köra bild-ut med kabel) eller en dedikerad enhet typ Intel Compute stick.

Någon sådan enhet du beskriver har jag aldrig hört talas om.

Det är ju inte jättedyrt med en motsvarande Compute stick, den kan vara igång i bakgrunden och autostarta webbläsare.
https://www.aliexpress.com/item/1005005664447092.html

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem

En enkortsdator typ RPI eller en minipc lär vara det absolut enklaste och billigaste men det är ju per definition en dator, dock kan du åtminstone med en RPI/Llinux konfa bort allt utom en webbläsare om du absolut inte vill ha mer funktioner.

Det är billigare att köpa en tv än en skärm sett till bildkvalitet och smartfunktionerna är mest en "ploj" som funkar ett tag och man behöver ändå ofta direkt eller inom nått år koppla in en dator eller extern streamer för att få den funktionalitet man vill så se tvn som den bildvisare som ger bäst bild per krona och inget som är "smart"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jag har en intel compute stick liggande som jag hade till det ändamålet.

det fungerar men jag hade nog skaffat en intel Nuc eller liknande och installerat någon linux dist på faktiskt. webbläsarna och hemsidor idag har blivit rätt krävande.

Typ en sån här: https://www.inet.se/produkt/2223907/asus-nuc-11-essential-bar...

Släng in 8Gb ram och någon billig disk du kan installera linux på.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Till Glemmy
Jo jag begriper ju att minne och något slags operativ och såklart anslutning till nätverk behövs. Dela telefonen vet jag ju såklart att man kan men det skrev jag att det är inte det jag är ute efter.
Men den där compute stick känns ju som något att undersöka mer om. Det är nog en ”så liten dator” som man hittar för ändamålet.

Till övriga.. ja pytte-pc byggd på ex vis. mini itx moderkort är ju ett alternativ också…
Men pc-stick de ska jag googla mer om..

Följdfråga på ”mini-pc” någon som vet om det är möjligt att skippa hårdisk…. Man borde väl kunna ta ett stort sd-kort och strunta i hdd.. Även om nu tysta ssd diskar finns. Tänkte mest på fysiska måtten igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MatsHU:

Till Glemmy
Jo jag begriper ju att minne och något slags operativ och såklart anslutning till nätverk behövs. Dela telefonen vet jag ju såklart att man kan men det skrev jag att det är inte det jag är ute efter.
Men den där compute stick känns ju som något att undersöka mer om. Det är nog en ”så liten dator” som man hittar för ändamålet.

Till övriga.. ja pytte-pc byggd på ex vis. mini itx moderkort är ju ett alternativ också…
Men pc-stick de ska jag googla mer om..

Följdfråga på ”mini-pc” någon som vet om det är möjligt att skippa hårdisk…. Man borde väl kunna ta ett stort sd-kort och strunta i hdd.. Även om nu tysta ssd diskar finns. Tänkte mest på fysiska måtten igen.

Ett sd kort har ganska dålig hållbarhet och är långsamt och en m.2 enhet tar ingen märkbar plats så en ssd är det vettigaste valet på alla sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.