Året var 2001 – kondensatorpesten hägrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja, min tanke med rubriksättningen är att man som läsare har rest tillbaka till 2001 och att kondensatorpesten är på väg att slå till.

I så fall borde rubriken vara "Året är 2001 - kondensatorpesten hägrar"

Nog tjatat om detta, det var en intressant artikel och dessutom med en massa bakgrundsinformation som i alla fall jag inte visste om. Reklamen om alla högspecificerade kondensatorer minns jag, däremot hur mycket problem som orsakades av undervärdiga komponenter har gått mig förbi. Den dator jag byggde strax efter millenieskiftet rasade f.ö. i hösten -23 så jag kan inte säga att jag personligen blev drabbad.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Språkpolisen här.
"Hägrar" är något man ser fram emot. Tidigare var det i positiv bemärkelsen, typ "Sommarledigheten hägrar", men numera även i negativ betydelse. Snöstormen hägrar kan man tex säga. Men oavsett handlar det om förväntning, vad som komma skall. Inte 23 år gammal händelse.
Föreslår att ni byter ut ordet till "härjar".

/ B

Blev så sjukt chockad när jag lärde mig att ordet Konsekvens inte alls hade negativ laddning i svenskan på skolan, hela världen vändes upp och ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Blev så sjukt chockad när jag lärde mig att ordet Konsekvens inte alls hade negativ laddning i svenskan på skolan, hela världen vändes upp och ner

För mig har "konsekvens" aldrig varit enbart negativt.
"En konsekvens av högre lön är att man har råd med dyrare whisky" - typ.

Men jag har fortfarande svårt för negativ "hägrar".

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

För mig har "konsekvens" aldrig varit enbart negativt.
"En konsekvens av högre lön är att man har råd med dyrare whisky" - typ.

Men jag har fortfarande svårt för negativ "hägrar".

/ B

Jo hela min världsbild ändrades den dagen...