FPS = datorn, grafikkortet och spelen med allt som hör till, likt synkmetod. Om en skärm visar upp oväntat FPS är det där man finner svaren i majoriteten fall. Skärmen visar bara den bild den matas med. Eftersom man ser effekterna på skärmen, associerar man det med skärmen och tror det är skärmen det är fel på.
Fast det kan förstås vara mer komplext än så.
Nu finns en viss indirekt inverkan här då mjukvara kan automatiskt reagera olika på olika skärmars förutsättningar. Klassikern på denna indirekta verkan (många forumtrådar startade) är att man får ut max 60 FPS för man inser inte/är omedveten om att man nu kör V-synk påslaget, något som mjukvaran/spelen självmant kan ha ändrat när man byter skärm.
Ett andra exempel är att spelen ändrar sina inställningar med en ny skärm på olika sätt. Likt att spelet "auto-optimerar" och tänker att skärmen med lägre upplösning då kan den köra Ultra-nivåer på allt påslaget.
Ett tredje exempel som kan vara relevant här (jag kan inte produkterna) är att med G-sync-certifierade skärmar är G-sync aktiverat från början. Med skärmar som inte är certifierade behöver adaptiv synk aktiveras separat i både Nvidia-inställningen och ofta inuti skärmens menyer. En del skärmar har olika synklägen för Freesync/VESA adaptive och de kan ha olika effekt, likt olika synkspann.
Ett fjärde exempel är hårdvarubegränsningar. 3440x1440 i 100 Hz stämmer väl med max frekvens för 18 Gbps som är basnivån för många skärmar kretsuppsättning. Det är också gränsen för HDMI 2.0/TMDS. Kör man HDMI på den nivån får man inte ut mer än 3440x1440 i 100 Hz vilket också kan förklara runt 100 FPS.
3440x1440 i 240 Hz kräver som regel DSC, alltså komprimerad signal. Undantagen är om man kör nyare DP-nivåer som DP40/UHBR10 eller HDMI/FRL med 48 Gbps. Dagens skärmar bygger däremot sällan på dessa höga nivåer utan kör äldre/lägre nivåer där man får igenom signalen tack vare DSC. Men om DSC inte aktiveras faller möjlig bandbredd tillbaka till gamla gränser, likt 100 Hz på 3440x1440. Detta sker oftast utan att man får någon som helst information om det som användare. Sådant kan även inträffa när kabeln håller för låg kvalitet.
Ett femte exempel som är sällsyntare är också relaterat till hårdvaran på kretsnivå hos skärm och GPU. Detta drabbar Nvidia-användare oftare då sambandet ligger i kretsuppsättningen i skärmen i grunden är framtagen för AMD-GPU:er och har andra toleranser på signalen, likt variationer i klockning. Då kan skärmen in ett slags default-läge mot Nvidia-kort vilket ofta är den högst frekvensen som utgör skärmens basläge, till exempel ovanför nämnda 100 Hz. Även då kan informationen i Windows. Nvidia-kontrollpanelen inte alltid stämma med vad skärmen faktiskt kör. Dessa varianter kan också märkas av på sådant som att frameskipping uppstår.
Så man behöver bli detektiv och jämföra alla instanser, likt att bekräfta i Windows, Nvidia kontrollpanelen, inuti spelen och skärmens egna menyer att man faktiskt kör skärmen i rätt upplösning och frekvens.