Apple öppnar upp App Store

Permalänk
Melding Plague

Apple öppnar upp App Store

Möjliggör superappar, spelemulatorer och köpknappar i Spotify.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Grymt. Jag funderar på att köpa en iPad 2024 när den nu släpps. Tanken är har man en androidmobil, så är en iPad väldigt bra komplement för då kan man köra i princip alla mobilappar. Skulle Androidappen till t.ex. Fluken krångla, så tar man iOS versionen och testar.
På surfplattan så vore det en enhet som jag skulle kunna tänka mig köra lite mer saker på, så detta välkomnar jag.

Permalänk

Apple gör mkt bra men deras kundfientligt nedlåsta ekosystem har alltid varit en dealbreaker för mig.

Om det i praktiken nu luckras upp tillräckligt mkt kan det bli ändring på min noll-tolerans mot apple-produkter hemma.

Permalänk
Medlem

Till applefanboysens förtret.
Kanske man kan fundera på Apple nångång igen då.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Grymt. Jag funderar på att köpa en iPad 2024 när den nu släpps. Tanken är har man en androidmobil, så är en iPad väldigt bra komplement för då kan man köra i princip alla mobilappar. Skulle Androidappen till t.ex. Fluken krångla, så tar man iOS versionen och testar.
På surfplattan så vore det en enhet som jag skulle kunna tänka mig köra lite mer saker på, så detta välkomnar jag.

Undra dock om det där bara gäller för iPhone och inte iPad då iPads inte omfattas av DMA

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Till applefanboysens förtret.
Kanske man kan fundera på Apple nångång igen då.

Mer till Apples förtret än deras fanboys. Fler alternativ och potentiellt billigare är det få som kommer tycka illa om. Man såklart också stanna kvar helt i Apples ekosystem om man känner för det. Ingen tvingar någon att använda 3:e parts app stores.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Undra dock om det där bara gäller för iPhone och inte iPad då iPads inte omfattas av DMA

Du har en poäng. Det skulle dock bli en asholeinlåsning som Apple ej kan ge något bra argument till.
I mitt fall är det inget avgörande, en ny fräsch iOs enhet behöver jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du har en poäng. Det skulle dock bli en asholeinlåsning som Apple ej kan ge något bra argument till.

Jag skulle inte bli förvånad om Apple gör så, med tanke på hur anti-DMA de har varit/är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gäller bara iOS. Inte iPadOS.

https://support.apple.com/sv-se/118110

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Konstigt. Rent hypotetisk skulle det kunna innebära att någon tillverkare endast väljer att lansera sin produkt utanför Apple appstore i Europa och man då med iPad inte kommer åt den.
Men innan detta händer så lär Usa också ha fått igenom deras stämning och då blir det nog samma överallt.

Jag ser det som negativt inför mitt kommande iPad köp men det är inget köphinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nu har jag inte läst hela din länk, men detta handlar om att vanliga AppStore öppnas upp - det vill säga att exempelvis emulatorer kommer dyka upp i Apples AppStore, inte bara i AltStore och dylikt. Ser spontant inte varför olika regler skulle gälla för AppStore till iOS eller iPadOS på den punkten.

https://www.macrumors.com/2024/04/05/app-store-guidelines-emu...

Citat:

Game emulators have managed to sneak onto the ‌App Store‌ several times over the years by using hidden functionality, but Apple has not explicitly permitted them until now. The rule change that allows for game emulators is worldwide, as is support for apps that offer mini apps and mini games.

Permalänk
Medlem

Enda jag saknat är just emulatorer än så länge, men ska bli intressant att se vad alla alt-stores kommer erbjuda

Permalänk
Medlem

Jag gillar att Apple är nedlåst. Det är en inmurad trädgård men den är vacker med fina stigar och har allt de flesta behöver. Jag tittar oftast in utifrån men gillar att de finns som alternativ.

Men att förbjuda länkar till andra butiker eller ens information om var man kan köpa andras tjänster var alltid oförsvarbart rent etiskt. De borde aldrig gjort det och det är bra att de slutar, om nu storyn faktiskt stämmer.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att Jailbreak kommer kunna finnas på menyn igen nu?

Sedan förstår jag beslutet med att tvinga Apple till att öppna upp men samtidigt är det ingen som tvingar någon att köpa eller använda deras produkter och alternativ finns så det blir lite märkligt.

Permalänk
Medlem

förstår apples oror att säkerheten kommer bli sämre.. appar som sideloadas kan ju föra med sig allt möjligt skit, precis som på android.. folk som inte vet vad dom installerar för något är en risk, gäller att veta vad man tar ner
jag tycker att det är bra att dom öppnar upp, men det borde finans nån form av kontroll att apparna inte är infekterade och ställer till problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Mer till Apples förtret än deras fanboys. Fler alternativ och potentiellt billigare är det få som kommer tycka illa om. Man såklart också stanna kvar helt i Apples ekosystem om man känner för det. Ingen tvingar någon att använda 3:e parts app stores.

Ja då har du missat mycket. Applefanboys har en tendens att försvara allt Apple står för. Dom VILL bli styrda av Apple.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra.

Skrivet av LeonHart:

Vilket är helt omöjligt att förstå.

Troll skulle jag tro med tanke på att kontot skapades enbart för att skriva något sånt. Använder man enbart Apples original appar och inga tredjepart blir man väldigt begränsad.
Har jag fel vill jag be om ursäkt i förskott.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Mer till Apples förtret än deras fanboys. Fler alternativ och potentiellt billigare är det få som kommer tycka illa om. Man såklart också stanna kvar helt i Apples ekosystem om man känner för det. Ingen tvingar någon att använda 3:e parts app stores.

Så det är krav att alla appar i 3:e parts appstores även finns i apples? Annars ljuger du så det skriker om det när första appen försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja då har du missat mycket. Applefanboys har en tendens att försvara allt Apple står för. Dom VILL bli styrda av Apple.

I din lilla bubbla är det såhär du ser på folk som använder produkter från Apple…Du har verkligen inte förstått någonting.

Permalänk
Medlem

Önskat att de även öppnade upp så vi kan installera appar i äldre saker utan att behöva öppna dem först i en nyare..
Galet...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja då har du missat mycket. Applefanboys har en tendens att försvara allt Apple står för. Dom VILL bli styrda av Apple.

Skulle gärna villa se någon källa på detta då det verkar mer något som du tycker än något som är fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Så det är krav att alla appar i 3:e parts appstores även finns i apples? Annars ljuger du så det skriker om det när första appen försvinner.

Du får utveckla ditt resonemang för jag förstår inte hur du drar den slutsatsen från det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

förstår apples oror att säkerheten kommer bli sämre.. appar som sideloadas kan ju föra med sig allt möjligt skit, precis som på android.. folk som inte vet vad dom installerar för något är en risk, gäller att veta vad man tar ner
jag tycker att det är bra att dom öppnar upp, men det borde finans nån form av kontroll att apparna inte är infekterade och ställer till problem

Och på Android får du stor varning innan du aktiverar så att appen ens kan installera appar utanför Play Store, plus att det behövs göras på varje app som vill installera appar utanför Play Store.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av tonii:

Skulle gärna villa se någon källa på detta då det verkar mer något som du tycker än något som är fakta.

Ett problem är att de är så många så det inom denna grupp finns så många olika grupperingar. Det är lite att prata om att "datanördar vill något", ja vi vill väldigt mycket olika.
Jag ser dock att Applefanboys beter sig som fanboys med allt vad det innebär som att försvara märket, medans resten av datoranvändare så är det i princip inga fanboys, vi kör med de produkter som den som gjorde vid inköpet ansåg vara bäst, detta märke kan så himla lätt bytas. Många som mig är missnöjda med de produkter vi har, det är för många brister på allt.

Det jag främst ser är att Applefanboysen har förändras, men det kan vara så enkelt så att de har fått nya användare. Ta bara en sådan sak som att det för några år sedan kring vilken cpu som var bäst, så var det i princip endast spelprestanda i den allra lägsta grafikinställningen som går att få som räknas, allt annat är mer eller mindre irrelevant.
Men helt plötsligt är det inte dessa tester som gäller om vilken cpu som är snabbast.

*edit*
Det går argumentera för det finns windowsfanboys och det gör det säkerligen. Men huvudorsaken att man väljer windows handlar nog ofta om programutbud och sedan såklart att det finns billiga windowsdatorer. Ska man köpa en 30 000kr laptop för surfa på facebook, se på film etc, så är det nog få på forumet som skulle välja en windows dator som surface pro emot en macbook.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte även gäller ipadOS eller i mitt fall framförallt tvOS. Hade inte sagt nej till att ha ett gäng emulatorer på appleTVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

I din lilla bubbla är det såhär du ser på folk som använder produkter från Apple…Du har verkligen inte förstått någonting.

Varför sätter du ett likhetstecken mellan applefanboys och Appleanvändare? För inte är det väl 100% överlapp?

Permalänk
Medlem

Kul, men har aldrig tyckt det varit ett problem innan. App Store har ju alltid känts väldigt tryggt iaf.

Tycker mest att det varit störigt att inte kunna skaffa tjänster direkt via vissa appar som t.ex. Spotify pga att dom inte vill betala för att Apple ska hantera betalningarna.

Jag tror dock att 95% av alla användare inte ens vet om att detta händer och kommer hålla sig till dom vanliga apparna dom alltid använt. Även jag som vet om att detta händer det liksom inte vad dom stora fördelarna skulle kunna bli.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Så...
Om ungefär tre månader kommer man låsa det igen "på grund av säkerhetsskäl" och undersöka hur man kan göra det säkert. Den undersökning kommer pågå i fyrahundra år.
Tro inte för en sekund att Apple släpper in någon i sin proprietära trädgård.
Alla inkräktare kommer slängas ut.

Permalänk
Medlem

En mörk dag för mig som Apple-användare.

Skrivet av Molotov:

Ja då har du missat mycket. Applefanboys har en tendens att försvara allt Apple står för. Dom VILL bli styrda av Apple.

Jag gillar att välja tillverkare och leverantörer som sållar och väljer ut det bästa för mig. Ser det inte som en begränsning utan som en service. Jag har valt Apple som leverantör för mobiler bl a, de har liknande smak som jag, de tänker på detaljer som jag uppskattar.

Apple är för mig att spara tid på sånt som jag inte gärna lägger tid på, om jag slipper. Är oerhört glad att Apple finns. Deras produkter och ekosystem passar mig som handen i handsken och jag ser produkterna som riktigt prisvärda. Jag sparar verkligen tid med Apple, som jag kan spendera med vänner och familj istället.

Jag är vuxen och tjänar pengar. Har full förståelse för att en som inte gör det är besviken på sin situation då 0kr inkomst inte köper många Apple-produkter. Jag kan ha någon över till dig däremot om du vill ha och testa. Jag brukar ge bort mina gamla istf att försöka få så mycket för dem. Senast i lördags gav jag bort en iPhone XR med 98% batterihälsa och 128GB. Kommer få tillbaka den om c a några veckor. Om du är seriöst intresserad av att testa Apple så hojta till. Har en iPhone 8 annars.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

När får man retroarch på appstore tro?